Veulentje nemen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat zal ik doen?

Poll eindigt op

neem een veulentje
22 (29%)
koop een volwassen paardje
53 (70%)

Totaal aantal stemmen: 75


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:34

El/vis, je bent een klassiekker echt waar ................ Over een jaar of twee kunnen we lezen dat je zoveel problemen hebt met je jonge paard. Waarom willen mensen nou nooit luisteren naar goed advies? Waarom toch aan een veulen beginnen? Neem een leuk 6 jarig paard wat lekker doorgereden is, daar kan je veel meer van leren en is ook veel leuker voor jezelf

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:59

Paard en veulentje Haha! Ik heb al een paard, maar ik ga over twee jaar het huis uit en heb al besloten dat ik de merrie van mijn moeder dan laat dekken om het veulen mee te nemen als maatje voor mijn paard en als tweede recreatiepaard voor mij. Ik vind het namelijk zo leuk dat je met een veulentje helemaal naar elkaar toe kunt groeien Lovers (PS ik heb al ervaring met opvoeding en inrijden Knipoog idd wel een vereiste)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:14

Er is ook nog het risico inderdaad. Ik ken iemand die heeft een zoon (2jr) en een dochter (enter nu) van haar inmiddels ruin. En die hebben allebij al flink wat brokken gemaakt. De twenter is een keer half door een hek gevlogen en heeft problemen met de schouder (die *hopelijk* weer goedkomen, is nog niet zeker) en de enter heeft een paar maanden terug een flinke schop gehad van een weidegenoot en is nog herstellende. Leuk hoor, aanfok, maar voor precies hetzelfde geld kan geen van die jonkies ooit bereden worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:20

Ik zou voor het volwassen paard gaan. Als je een veulen koopt is de kans erg groot dat je er nooit op gaat kunnen rijden, dat hij een blessure oploopt waardoor je nooit kunt rijden , komt te overlijden, dat hij te groot wordt (of te klein blijft) of dat de characters botsen. Dat de bewegingen niet naar je zin zijn, of dat hij uiteindelijk een character blijkt te krijgen dat je niet zint.

Een jong volwassen paard is nog redelijk kneedbaar maar het character is al redelijk gevormd, als hij is ingerden kun je kijken of het bij je past, en over het algemeen ben je minder geld kwijt dan dat je een veulen koopt en hem ergens in de opfok moet gooien.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:06

gijsenkim
Spreek je uit ervaring?!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:08

maar ik hoef het veulen niet in de opfok te gooien.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:09

sorry hoor,maar jullie hebben wel gelijk enzo. met die nadelen,maar jullie praten alleen maar over nadelen.
Er zijn ook nog een heleboel voordelen aan een veulentje

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 17:09

ach wat laat maar.
Ik weet toch al wat jullie ervan weten.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 17:14

Maar El_vis, waarom vraag je het dan? Je wilt duidelijk maar 1 antwoord horen en dat is nou toevallig niet het antwoord wat wij geven......

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:26

En weet je waarom ik het je afraad? Omdat bij mij op stal een paard staat wat de eigenaresse (17 nu) als veulen kreeg. OOhhhh hoe schattig, een knuffelveulen. Maar nu is 'ie 5 en een verwend, dominant en moeilijk peerd. Want ze heeft er veel te veel mee geknuffelt en veel te weinig opgevoed en met rust gelaten. Ze kan er nog steeds niet op rijden. Niet longeren ook. Beest heeft geen enkel respect voor mensen. Als het goedkomt met dit dier dan vind ik het een godswonder. Kinderen moeten niet aan veulens beginnen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:46

El_vis schreef:
gijsenkim
Spreek je uit ervaring?!



Scheve mond ik denk dat die genoeg ervaring heeft met jonge beesten..
Djiees meisje, haal die plaat voor je kop eens weg..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:04

El_vis schreef:
maar ik hoef het veulen niet in de opfok te gooien.


Dat zou ik je wel aanraden. En waarom start je dan in hemelsnaam de poll als je het antwoord toch al weet en niet bereid bent naar advies te luisteren? De voordelen aan een veulen? Ik zou ze zo niet op weten te noemen. In jouw geval ken je de ouders, je kent de moeder. Als je hem een beetje bij huis hebt staan weet je wat er ongeveer mee is gebeurt. Een hechtere band omdat je hem als veulentje al kent zal je er niet mee krijgen. Eerder dat hij je als gelijkwaardige ziet, en zo steekt een paard nu eenmaal niet in elkaar. Met paarden gaat het altijd om dominantie, of jij bent de baas, of hij is de baas. Op gelijke voet gaat niet. Dus waarom in HEMELSNAAM een veulen? Vertel mij dan eens de voordelen ervan?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 19:11

El_vis schreef:
gijsenkim
Spreek je uit ervaring?!


Yep

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:18

Cassidy: want het is zo liiiieeeeeeffffff....

Shetjes

Berichten: 93
Geregistreerd: 09-02-04
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 21:38

Citaat:
Veulentje nemen man da's lief!
maar ja ji moet ook nog paardrijden hé!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-04 10:23

oh en Cassidy
jij weet natturlijk heel zeker dat ik niet dominant genoeg met omdat ik nog maar 12 ben?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:37

Ik sta op een stal met allemaal veulens. Pasgeboren veulens, maar ook jaarlingen, tweejarigen en driejarigen en ouder. Hengsten, merries, ruinen. Heel veel van deze veulens hebben volwassen eigenaren die hun handen soms vol hebben aan dat puberende veulen. Volwassenen die meer gewicht in de strijd kunnen gooien, volwassenen die ervaring hebben met paarden en ook en vooral jonge paarden.

Je maakt een grote denkfout El_Vis. Ik had je profiel niet gelezen, dus het zal mij aan mijn bips oxideren hoe oud je bent. Maar omdat je je leeftijd als beslissend voor je niveau van dominantie aangeeft, en niet je mate van kennis, denk ik dat het voor jouw geen goede keuze zou zijn om een veulen te nemen.

Wat weet jij van paardepsychologie? Hoe zit een paard in elkaar, hoe denkt hij? Wat voor tekenen kun je hebben van dominantie? Dominant gedrag is niet alleen het steigeren, bijten, van je weglopen als je hem wilt pakken. Dominant gedrag is ook over je heenwalsen, niet voor je opzijgaan als je druk geeft, niet meteen reageren als je iets vraagt. Heel subtiele dingetjes, niet bijzonder gevaarlijk in het begin, maar bij een veulen kan dit ontaarden van kwaad naar erger. Veulens leren ontzettend snel. De goede en de kwade dingen. Als ze de goede dingen leren, dan is het perfect. Als ze de kwade dingen leren is niet meer zo snel af te leren, als het al ooit gaat lukken.

Ik heb nog steeds geen antwoord van je gehad over de voordelen die een veulen met zich meebrengt. Ja een ding heb ik gehoord: dat je een betere band zou hebben als je samen met een veulen groot wordt. Dat is dus niet waar. Groen op groen past niet. Jij moet leren van een ouder ervaren paard hoe het moet. Dat veulen gaat er dan ooit wel komen, als je tegen die tijd nog paarden wilt rijden en houden.

Jij bent 12. Ik zie heel vaak dat er kinderen zijn die op een 14 jarige, 15 jarige leeftijd andere interesses krijgen dan de paarden. Ik zeg niet dat jij daar bij gaat horen, maar ik hou er zeer zeker rekening mee. En dan zeg ik dat jij jezelf tekort doet (en dat veulen) om een jong paard nu aan te schaffen, er twee of drie jaar flink geld aan te besteden, er alleen maar met je handen op je rug van een afstand naar te gaan kijken. Die discipline heb jij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:48

gijsenkim schreef:
El/vis, je bent een klassiekker echt waar ................ Over een jaar of twee kunnen we lezen dat je zoveel problemen hebt met je jonge paard. Waarom willen mensen nou nooit luisteren naar goed advies? Waarom toch aan een veulen beginnen? Neem een leuk 6 jarig paard wat lekker doorgereden is, daar kan je veel meer van leren en is ook veel leuker voor jezelf

OK dan!
Te veel door en door verwende jonge paarden, waar niks meer mee te doen is als ze 3 zijn, want er is teveel gewandeld
te veel gepoetst
en te weinig paard geweest


idd een paardje van een jaar of 6, daar kun je zoveel mee frutten als je wilt en heb je er beide plezier in.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 10:57

runningkawa schreef:
Te veel door en door verwende jonge paarden, waar niks meer mee te doen is als ze 3 zijn, want er is teveel gewandeld
te veel gepoetst
en te weinig paard geweest


Ik denk idd dat ze de discipline niet heeft om het paardje drie jaar lang weinig in handen te hebben. Aangezien ze een eventueel veulen niet hoeft in te scharen maar in de buurt neer kan zetten vrees ik het ergste.

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 21:26

sorry ik ga niet meer reageren op deze topic,zo snel als kan sluit ik hem want ja ik weet dat ik nog niet alles weet,en ten eerste weten jullie ook dus niet hoe veel ik weet en ik leer ook snel en steeds meer en ik heb (proffecionele) hulp en ten derde het duurt minstens nog 2 jaar voordat het veulen komt dus leeftijd en gewicht en grote enzo. voor het nu nog niks mee te maken.
doei

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 21:40

Ik mag ze miss allebei nemen! Haha!
Maar mijn eerste keuze was toch om een volwassen paard te nemen, dan kan je meteen trainen, en weet je of het klikt onder het rijden.

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:13

Wat je ook doet, bij ieder paard moet je 100% concequent zijn, maar bij veulens misschien wel 1000%! Verward
Wees eerlijk tegen je zelf en de keuze die je maakt. Een veulen kan heel leuk, maar ook heel moeilijk zijn. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:17

Je hoeft niet aanvallend te reageren?
Het is alleen wijze raad van mensen die al lang in de paarden zitten.
Wat je met die raad doet moet jezelf weten.
Maar vraag je iig af, waarom deze raad gegeven word en dat deze gegeven word op ervaringen van die paardenmensen.
Dus niets tegen jou persoonlijk, maar wat gezien word als er veulens gekocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 22:28

Ik heb nu een enter staan; ik heb haar gekregen toen ze zes maanden was, ook als klein veulen dus. Ze staat nu in een kudde op het land (zowel met oudere paarden als met leeftijdsgenootjes) op een pensionstal (volpension), en drie keer per week kom ik haar opzoeken (ze staat best ver weg, maar dat is een heel verhaal om uit te leggen).

Natuurlijk is het erg leuk om je veulen op te zien groeien tot volwassen paard, dat snap ik best. Ik heb hier ook voor gekozen, ondanks dat ik nog niks met haar kan. Ik heb goede hulp, en het gaat prima, maar toen ik haar net had heb ik echt mijn handen vol gehad aan haar. Shaseera is een Arabisch Volbloed, en dat zijn natuurlijk niet altijd de makkelijkste paarden.

Toch ben ik echt blij dat ik het zo gedaan heb; ik ben er trots op om mensen te laten zien hoe goed ze naar me luistert, en hoeveel vertrouwen zij in mij heeft op zo'n jonge leeftijd. Ze kan in principe alles wat ze moet kunnen op deze leeftijd; netjes meelopen, voetjes geven, halstertje verwisselen, vaststaan en een poetsbeurt ondergaan. Dit houd ik zo, en ik laat haar nu lekker met rust tot ik echt met haar aan het werk kan, ik kom alleen om een beetje met haar te knuffelen, meer niet, want de rest leert ze in de kudde wel! Daar heb ik alle vertrouwen in!

Het kan dus goedgaan, maar dan moet ik er wel bijzeggen dat ik het geluk heb gehad dat ik, op de 'opstartproblemen' na, een geweldig braaf en slim paard heb gekocht. Stel je treft een verschrikkelijk dominant veulen, wat dan? Ik ben in dat opzicht ook niet slim bezig geweest, en dat wil ik best toegeven. Knipoog

Denk er in ieder geval goed over na voordat je iets beslist!

El_vis

Berichten: 3994
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-04 08:43

Hey Strudel,kijk zulke reacties vind ik nou wel leuk,daar heb ik wat aan.