Is dat wel okay een veulentje opwekken ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 11:14

Mijn merrie was 4 weken over tijd en had een super bevalling, 14 jaar en haar eerste veulen.

Soms hebben veulens gewoon iets langer nodig om genoeg voeding etc binnen te krijgen. Ik heb toen de fokker gebeld waar ze gedekt is en die zei dat het vrij normaal was.

Maar de dierenarts kan jouw paard misschien beter, ik zou dat advies ook niet zomaar in de wind slaan.
Vraag wel even wat de risico's zijn...

Citaat:
fjord x fries? Is de moeder de fjord? Dit snap ik echt niet. Als je al weet dat ze een eerder al moeite heb gehad met een eigen ras veulen, en dan ga je er nog een (veel grotere) fries op zetten? Echt onverantwoordelijk.


Ben ik het eigenlijk wel mee eens omdat ze al een keer eerder problemen met de bevalling heeft gehad

Maar aan de andere kant hoort het eigenlijk zo te zijn dat de moeder de grootte van het veulen bepaald om het te kunnen baren/werpen (wat was het nou ook al weer)...

In de natuur gaat het ook gewoon zo, als er een hengstige pony merrie een g*ile hengst tegenkomt gaan die heus niet even nameten of ze nou wel of geen passende combinatie zijn Haha!

Maar ja, als je weet dat ze de vorige keer problemen heeft gehad vind ik het best wel schandalig om zo'n risico te nemen en het leven van je merrie (en veulen) op het spel te zetten Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 12:28

Malibu schreef:
Maar aan de andere kant hoort het eigenlijk zo te zijn dat de moeder de grootte van het veulen bepaald om het te kunnen baren/werpen (wat was het nou ook al weer)...

In de natuur gaat het ook gewoon zo, als er een hengstige pony merrie een g*ile hengst tegenkomt gaan die heus niet even nameten of ze nou wel of geen passende combinatie zijn Haha!


Inderdaad, dit wilde ik gisteren al typen maar toen deed Bokt het opeens niet meer Boos!
Een veulen past zich aan aan de baarmoeder en buik van de merrie, en het maakt dus helemaal niks uit hoe groot de hengst is. Een Fjord x Fries kan prima.
Het is natuurlijk een ander verhaal als de merrie gewoon zo smal is dat ze niet goed kan bevallen, dan zou ik er persoonlijk niet voor kiezen om haar weer te laten dekken, maar dat het dan aan de grootte van de hengst ligt is onzin.

Yessy

Berichten: 23037
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 13:05

dat hierboven geldt niet altijd, als het verschil echt te groot is komt het wel voor dat de merrie eraan overlijdt. ze hebben ooit eens (vraag me niet waarom) shetlanders en shires proberen te kruisen, met de shire als merrie ging alles goed, maar de shetland merrie is er helaas aan overleden...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:29

Ik vraag me nog steeds af hoe lang de merrie al over tijd is ?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 00:49

Yessy schreef:
met de shire als merrie ging alles goed, maar de shetland merrie is er helaas aan overleden...


was dat veulen wel groot genoeg om te kunnen drinken, en dat tweede tja.... vind ik niet zo gek. Zit maar zo'n metertje verschil tussen.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 06:47

Yessy schreef:
dat hierboven geldt niet altijd, als het verschil echt te groot is komt het wel voor dat de merrie eraan overlijdt. ze hebben ooit eens (vraag me niet waarom) shetlanders en shires proberen te kruisen, met de shire als merrie ging alles goed, maar de shetland merrie is er helaas aan overleden...


Euhm ik ben laatst dat onderzoek ook ergens op een site tegengekomen.
Ook de shetmeriie had het overleefd hoor, was trouwens geen shire, in dat geval, maar een enorme ierse hunter ofzo, Ging dus prima allleen kon het veulen met een maand niet meer drinken omdat het zo groot was...

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 13:18

En ? Hoe staan de zaken ?

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 18:03

ja ik ben ook erg benieuwd wat de dierenarts besloten heeft?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 20:32

Nog steeds geen nieuws ? Toch apart, dat zo'n verhaal opeens ophoudt..?

dakhilah

Berichten: 797
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:35

Is er al nieuws??????????..........