vanaf welk moment gaan waken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-04 08:56

Nou, we zijn er vannacht voor de zekerheid 2 x uit geweest. Ze stond al zo vaak met haar staart omhoog en haar uiers worden telkens wel wat dikker. En je hoort ook wel eens dat ze pas gaan kegelen, tijdens het bevallen. Whisfull thinking denk ik Knipoog , want toen ik om 4 uur naar het cameraatje stond te kijken lag madame lekker languit te pitten Haha!

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 11:28

Oh, Francisca, hoe gaat het met je wallen???? Wanneer is ze ongeveer uitgerekend???
Spannend hoor!!! Laat je niet gek maken, die dikke dames kunnen behoorlijk faken, hahahahaaa~!!!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 13:26

Mijn paard is 5 mei uitgeteld. 20 april komt m'n (gehuurde) birthalarm. Het is haar eerste veulen, en ik weet dus niet hoe ze zich gaat gedragen voor de tijd. Ik denk wel dat het veulen eerder dan 5 mei komt, ze heeft nl niet zo'n makkelijke dracht gehad. (koliekoperatie, daarna nog een aantal keren erg last van het beweeglijke veulen enz)
Ik weet niet wanneer ik nu op stal moet blijven, tips?

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:45

He Francisca, sterkte hoor met het waken! Lijkt me echt vreselijk dat lange wachten.
Waarschijnlijk wacht ze tot 23e wanneer jij vrij hebt en de hele dag beschikbaar bent Haha! .

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 22:46

Ik heb uren, wat zeg ik DAGEN aan de wei gezeten m'n merrie te observeren. *LOL* Ik had geen camera met monitor, birth alarms of weet ik wat allemaal maar hing er gewoon even kort gezegd van 's middags tot 's avonds laat en ging dan 's nachts nog eens checken en om 7 uur 's ochtends weer ... Nou dat pleegt ook roofbouw hoor als je er telkens met de auto heen moet. Haha! Rolleyes
Gelukkig had ik goeie bijstand van mijn ouders aangezien er geen andere personen op onze stal komen. (hoop ik allezins >;) )

Zaterdagochtend is ze beginnen kegelen en in de nacht van zat op zon is ze op Koninginedag geboren, dik 20 dagen te laat. De merrie is rond 11'en 's avonds beginnen bevallen (ik kwam nét checken) en een minuut of 20 voor middernacht was is er een donkerbruin merrietje ter wereld gekomen. Lachen

Volgende keer gaat de merrie dichter bij huis staan want we hebben grond gekocht achter ons, ben een camera aan het overwegen ... (dan kan Bokt het volgen en me op de hoogte houden Tong uitsteken )

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 09:05

FlyingHigh schreef:
Oh, Francisca, hoe gaat het met je wallen???? Wanneer is ze ongeveer uitgerekend???
Spannend hoor!!! Laat je niet gek maken, die dikke dames kunnen behoorlijk faken, hahahahaaa~!!!



Als ik 11 maanden reken dan is ze 23 april uitgerekend. Dus mijn wallen gaan in de loop van de tijd vanzelf groeien denk ik Haha!

Francisca
Berichten: 512
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-04 09:14

Pascha schreef:
Mijn paard is 5 mei uitgeteld. 20 april komt m'n (gehuurde) birthalarm. Het is haar eerste veulen, en ik weet dus niet hoe ze zich gaat gedragen voor de tijd. Ik denk wel dat het veulen eerder dan 5 mei komt, ze heeft nl niet zo'n makkelijke dracht gehad. (koliekoperatie, daarna nog een aantal keren erg last van het beweeglijke veulen enz)
Ik weet niet wanneer ik nu op stal moet blijven, tips?



Dit staat daarover in mijn boek (daar kijk ik geloof ik 4 x per dag in en dan nog heb ik vragen Haha! )

Tekenen dat de geboorte ophanden is:
de uier moet vol en stevig zijn
kegelen kan voorkomen
er kan melk uit de spenen lopen
er heerst rusteloosheid in de wei of stal
e spieren en banden onder de staart zijjn heel ontspannen, de vulva is lang en gaat gemakkelijk open

Daarnaast een tip buiten het boek om (van Jeddah) was om als de uiers gaan glimmen of heet aanvoelen, dan dus ook niet meer gaan slapen. Knipoog

Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt Haha! Ik vind het zelf erg moeilijk hoor, vooral omdat je ook wel hoort, dat de uiers ineens voor die tijd kunnen volschieten, dus wij gaan er nu 's nachts voor de zekerheid even uit om te kijken en als we het dus echt niet meer vertrouwen, voeren we de waakdienst in Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 11:44

Bij onze Friese merrie hebben we het beide keren gemist...
De eerste keer begon ze smiddags met kegelen en zijn we erbij gaan slapen, we gingen we elk half uur even checken en vanzelfsprekend beviel ze precies daar tussen in Haha! Ik was net 5 minuutjes te laat. Bij de 2e kegelde ze helemaal niet en dus zag ik 's ochtends met voeren op eens een zwart frummeltje er naast staan... Weer gemist dus.

Bij Jonkvrouw was het overduidelijk, die begon smiddags te kegelen, 's avonds werd ze in de paddock onrustig en na een paar uur op stal gestaan te hebben begon ze met bevallen. Jonkvrouw had al wel 2 maanden ervoor volle uiers en al dagen ervoor begon de vulva op te zwellen.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-04 20:35

OK!! Bedankt voor de tips!! Ik hoop dat ik op tijd erbij ben!!