[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
crazy_funky

Berichten: 6194
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 14:12

Kabayo, ik snap je wel, champagne is ook erg gaaf!

Ponytante, ik duim voor je!

Muronia, jeej! Gefeliciteerd met de dracht van Elonia :D

AM_Horses, nou net gescand en ze heeft nu een ei van 2,5cm. Hopelijk maandag ochtend scannen en dan wegbrengen. Wellicht eerst nog even spuiten voor de zekerheid en dan op pad.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:09

Gefeliciteerd Muronia!!

Teleurgesteld zijn we niet hoor! Het zou wel heel gaaf zijn als een hengst dat de eerste keer dekt reeds goed genoeg sperma heeft en een veulenhengstigheid pakt.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:27

Mag ik me ook melden hier?

Ik ga in mei mijn PRE merrie laten dekken door de PRE hengst Romance Abad. :D
Wel KI, aangezien de hengst in Spanje staat en m'n knappe dame in Nl. Wordt haar eerste veulen en ook het mijne, dus vind het vrij spannend.

Mijn merrie;

Afbeelding

Romance Abad:

Afbeelding

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:32

Ik wil mij bij deze ook graag melden! Ben niet altijd goed in reageren, maar we gaan het proberen <<)

Dit seizoen gaat mijn merrie weer bij de hengst. Helaas heeft haar merrie veulen dit jaar maar 1 dag oud mogen worden |( dus hopelijk volgend jaar meer geluk!

Mijn friese ster merrie
Uldrik x Reinder
Afbeelding

X

Martinus 539
Afbeelding

We zijn vandaag begonnen met scannen en naar verwachting zal ze aankomende zondag/maandag of dinsdag geïnsemineerd worden :)

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 15:54

Gefeliciteerd Muronia!

Wat een ontzettend gave hengst soeboenoe! Snap wel dat je daar een veulen van wilt :D

Wat vervelend Dennenboom, daar doe je het niet voor. Wordt dit een volle broer of zus?

Het spoelen van een embryo is niet heel vervelend voor de merrie. De ontvangstmerrie wordt wel licht gesedeerd, maar toen we haar 's avonds ophaalden was ze gewoon weer haar normale zelf, dus ze zal er niet heel erg onder geleden hebben. Insemineren vinden ze hier trouwens ook niet erg, Intissima ging er helemaal klaar voor staan :)) Alleen jonge merries vinden het soms wat spannend, maar dat is bij natuurlijk dekken de eerste keer ook.

Ponytante

Berichten: 224
Geregistreerd: 10-10-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:00

Dank jullie voor de antwoorden qua spoelen. Laatst las ik dat ICSI in Zweden (?) verboden is, maar dat is dan ingrijpender dan embryo spoelen? (Sorry off topic).

On topic: wat een gave hengst Soeboenoe, champagne-PRE? <3

En gefeliciteerd Muronia!

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:09

Gefeliciteerd muronia! :):)

Icsi is niet verboden hier in Zweden, maar opu is verboden.

Bij opu prikken ze met een dikke naald in de eierstokken en zuigen ze zo eicellen op.
Icsi is het bevruchten van een eicel in het lab met 1 sperma cel.

Dus is inderdaad iets heel anders als et/spoelen. :)

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:12


soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 17:29

Ponytante schreef:
On topic: wat een gave hengst Soeboenoe, champagne-PRE? <3

En gefeliciteerd Muronia!


Dankje! Ik ben er zelf ook helemaal weg van! Hopelijk komt het veulen eruit met het kleurtje van vaders.
Volgens mij bestaat Champagne niet in het PRE stamboek. Dubbel Pearl noemen ze het volgens mij :)

@goldenarrow het was nog een hele zoektocht om een fijne, mooie hengst te vinden, maar deze kon ik toch niet voorbij laten gaan :D

AM_Horses

Berichten: 2623
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:10

Soeboenoe. Mooie combinatie. Staat de hengst op een eu station? Verzenden is nogal een heel gedoe en vrij kostbaar om legaal te doen.
Nu ben ik niet heel erg thuis in deze kleur. Is het niet zo dat je 2 genen pearl moet hebben om dit tot uiting te laten komen? Als je dan één gen heb, dan heb je een drager. Als je merrie dan geen pearl gen heeft Kan je enkel een drager krijgen? Wellicht zit ik ernaast, ik ben hier verder niet bekend mee.

Dennenboom. Welkom. Op naar meer geluk deze keer.

Crazy_funky. Dat zou idd mooi zijn.

Muronia

Berichten: 19589
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:11

Even bijlezen.

GA en AM gefeliciteerd met de drachten *\o/*

Myrthe succes op het wachtbankje, ik heb ruimte voor je gemaakt.

Corina, Luna balen, maar op naar de nieuwe ronde!

AM jij ook weer succes op het wachtbankje. Ik hoop dat jouw goede gevoel ook succes heeft!

Quir wat een rit, je moet er wel wat voor over hebben zeg! Maar als je weer zulke toppers fokt dan is het de moeite zeker waard!

Crazy_Funky dank je wel! Ik ben tot nu toe heel tevreden over dit veulen :) . Jij succes op het bankje en met de hengstige merrie! Schiet mooi op zo.

Elina je had toch nog een andere champagne hengst op het oog? Ik zou denk ik niet weer voor Perry gaan. Ik snap dat je ziet dat ie andere merries wel drachtig maakt maar als deze combi gewoon niet klopt ben je weer wat frustraties rijker.

Ponytante mooi zo, nu op naar een eisprong voor jou! Insemineren klinisch? Vind ik erg meevallen.

Soeboenoe welkom, leuke combi! Op naar een mooi avontuur voor jullie.

Dennenboom och jeetje wat naar. Weet je of er iets mis was met het veulentje? Ik wens je alle geluk voor het komende jaar.

Bedankt voor alle felicitaties! Het moest even landen, maar wauw. Elonia wordt mama (en Veronia oma :oo )

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 18:27

@AM ja je moet 2 Pearl genen hebben voor deze kleur, maar ik heb de genetische code van mijn merrie opgevraagd, dus hoop dat ze stiekem al drager is, want volgens mij had haar opa van vaders kant het gen wel.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 19:46

Muronia gefeliciteerd

mooney

Berichten: 7783
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:21

Jouw merrie heeft sowieso geen pearl soeboenoe. Tenminste, het is een valkje toch?
Als het een valk is dan heeft ze gegarandeerd geen pearl, MAAR crème + pearl geeft een pseudo-double dilute. Dat is een soort kleur tussen pearl en dubbel creme in.

Hier de middelste rij:
Afbeelding

Als jouw merrie valk is, dan heb je 50% kans op zo'n pseudo double dilute en 50% op een onverdund kleurtje.

Verder kruip ik weer onder mijn steen. Ik had het topic al aangestipt om ook mee te praten, maar wij leven deze afgelopen dagen een beetje in een nachtmerrie scenario van elke hobbyfokker dus ik weet nog niet of we nog wat gaan doen dit jaar.
Eén van mijn merries staat nu op de kliniek ivm scheur in haar rectum na het scannen (even voor de duidelijkheid, dikke vette pech, er zijn geen fouten gemaakt oid). Gisteren was de prognose ontzettend slecht, maar ze is er nog en het scenario dat ze weer levend naar huis komt is nu weer bespreekbaar. Dus nog een paar dagen in spanning, maar we houden goede hoop dat ze dit overwint.
Ben nu wel als de dood voor het scannen, deze merrie gaan we sowieso nooit meer laten scannen. Maar mijn andere merrie moet maandag eigenlijk weer, rationeel gezien moet dat gewoon kunnen maar ik vind het doodeng dus moet even kijken wat ik nu ga doen.

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 20:39

Jeetje :wow:
Snap dat het nu extra spannend is.

crazy_funky

Berichten: 6194
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-24 21:21

Soeboenoe, knappe paarden zeg! Ben benieuwd :D

Dennenboom, wat heftig van het veulentje, hopelijk volgend jaar meer geluk.

Murinia, snap dat je even op wolken leeft :D straks hele generatie!

Mooney, wauw wat heftig zeg! Sterkte en hopelijk komt ze er goed vanaf.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 01:43

Hier even een ontzettende domper. Een paar stalgenoten zijn naar Texelweekend geweest waar ook (naar nu blijkt) paarden waren die van een stal met droes kwamen. Nu is er een pony bij ons op stal ziek geworden en is uit voorzorg de stal op slot. Ik zou maandag gaan scannen of het ei bevrucht is. We horen maandag de uitslag pas van de swap dus dan weten we het vervolg maar ik baal zo! als het wel droes is en voor we van het slot af zijn..... zit je zo voor de volgende ronde begin juli :(

Dennenboom

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-12-20

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 06:25

Wat balen Vibabu! Hoop dat het geen droes is :(

Muronia

Berichten: 19589
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 06:51

Mooney jeetje wat heftig, zoiets verwacht je niet zeg! Laat je merrie er weer goed bovenop komen.

Vibabu dat is balen!! De dierenarts mag dan ook niet bij je paard komen om te scannen?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 07:46

Jeetje Mooney, heel veel sterkte, hopelijk komt je merrie er weer bovenop!

En wat balen zeg vibabu! Daar zou ik ook echt niet blij mee zijn.

moner

Berichten: 31
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:10

Muronia gefeliciteerd

Mooney wat verschrikkelijk, gelukkig lijkt het dat je merrie er boven op komt.

Dennenboom sterkte met het verlies van je veulen, wel een mooie merrie, hopelijk volgen jaar een gezond veulen.

Quir wat een reis met je paard, en dan volgend jaar een mooi veulen en je merrie mooie titels.

Kabayo moeilijke beslissing, ik ben voor bij het ras blijven, maar als je voor jezelf nog een paard in een leuk kleurtje wil...

Vibabu hopelijk valt het mee.
AM ook gefeliciteerd met de dracht

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 08:49

Wat naar Vibabu, hopelijk valt het mee

Gefeliciteerd met alle drachten!

Denneboom: Sterkte nog met het verlies van je veulen, waar is ze aan overleden? Mooie hengst Martinus!

Hier toch maar gescand, niets te beleven daarbinnen. Totale winterslaap haha dus heb niets gemist qua hengstigheid. Ik wacht rustig af

AM_Horses

Berichten: 2623
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 09:53

Aah zo zat het met het pearl. Als de merrie verdunning heeft heb je dus 50%kans op kleur. Draagt de merrie dit niet krijg je enkel een drager en toont het niet. Weer wat nieuws geleerd.

Rensju. Hopelijk komt er snel wat meer zon en komt ze uit de winterslaap

Vibabu. Wat een enorme domper. Hopelijk komt er geen droes uit de swab

Mooney. Ik volg jullie op insta. Enorm schrikken! Ik had dit nog niet eerder meegemaakt. Wel gehoord dat dit kon en daarom eigenlijk enkel de dierenarts mag scannen ivm risico's.
Hopelijk blijft ze de stijgende lijn aanhouden. Fingers crossed

Soeboenoe. Oké even de kleur code afwachten dus. Ik ben benieuwd. Is ze nu ook valk? Of toch bruin, moeilijk te zien op de foto

mirjamalvaro

Berichten: 14652
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 10:18

Vibabu DA naar stal laten komen om te scannen? Neem toch aan dat die de juiste preventie maatregelen neemt en weer "schoon" weg gaat bij jullie.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 14:51

@mooney dankje voor de uitleg, dat creme en Pearl in valk niet voor kunnen komen wist ik niet.

Maar ze is inderdaad een Valkje, haar vader heeft dubbel creme gen (Ee AA CrCr), dus zij heeft er daar een van gekregen. Moeder was "gewoon" een bruine PRE fokmerrie, weet ik verder de genetische code ook niet van.