[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18855
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 15:47

Mijn merrie nog steeds niet hengstig gezien (de andere 3 wel!!!!! maar die gaan niet onder de hengst) ondanks 2 schouwhengsten op stal. (welshjes), ik wil einde van de maand insemineren, komende week maar even scannen hoe het ervoor staat misschien is ze ook stiekem...

crazy_funky

Berichten: 6186
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:00

Dddara, wat fijn zeg! Hele opluchting denk ik :D


Haha wat een boefjes die van jou ook Mer1980!
Maar hier ook eens een merrie gehad die niet hengstig toonde maar toch al wel een ei van 4,5 had met scannen.

Hennos

Berichten: 500
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:10

crazy_funky schreef:
Muronia, zo, dat zijn grote eieren! maargoed ik zit niet in de paarden. Vanavond insemineren dus, duimen dat het nu wel pakt.

AM_Horses, Geen officiele ggk hengst maar wel met deklecentie bij 1 stamboek en zijn bezig om bij het andere stamboek er ook eentje te krijgen.
Rosa is je een beetje aan het foppen dus, ik heb er zo eentje wanneer ze een veulen aan de voet heeft, deze dek ik nu ook om het jaar. hopelijk vanmiddag meer duidelijkheid en niet te laat zou fijn zijn :D

Igniss, Wat leuk dat je met White Dream gaat dekken! :D

Hennos, Jij ook al van de robuuste paarden, leuk! Zijn er veel dekhengsten in NL van dat ras?

corinadrenth, zo wat een timing zeg haha!

Nieky, Ja zeker leuk haha! Nou even duimen voor Nina dus :D

Dela, ja ik scan ook vaak als ik het zelf niet goed kan zien, net zo fijn om even te weten hoe of wat. Komt helemaal goed :J

Deze week komt de scanner, dan ga ik die 3 jarige even laten checken hoever ze zit en de vos.
Helaas is de hengst die we hadden op stal van de week geruind :+ dus hopelijk reageren ze ook op de ruinen op stal haha.



Volgens mij met dit dekseizoen nu 7 dekhengsten in Nederland dus echt niet veel

crazy_funky

Berichten: 6186
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 18:26

Oh dat is niet veel! Maar niet helemaal niets gelukkig. Passen de meeste wel bij jouw merrie? Of is die keize wel heel erg beperkt?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:37

Am_horse Idd de merries moeten ook wat meewerken natuurlijk haha.

Crazy_funky Balen dat de hengst van stal geruind is. Is toch fijner schouwen met een hengst haha.

Tinniie welkom op het wachtbankje :D

Myrthee Woepsie daar heeft ze je dus mooi voor de gek gehouden :=

Ennasil92 welkom :D . Demi is je eigen gefokte merrie hé?

Muronia Wij scannen idd in groepjes. Ik schouw na 18 dagen terug bij de hengst. En dan als de laatste van het groepje ook de 23 dagen (ik heb er al gehad die op dag 22 ineens hengstig stonden , dus vandaar vanaf 23 dagen) gepasseerd is dan wordt de eerste groep gescand.

Duimen dat het ei morgen weg is.

Kabayo Nina is helaas niet hengstig geworden tot nu toe. Ik denk dat we blijven schouwen zolang ze niet op de weide staat en anders misschien een jaar overslaan. Ligt eraan of we deze zomer veel zin hebben om haar elke dag te vangen :') . Dit is ook al haar 3de veulen op rij dus een x overslaan is voor haar zeker niet erg.

Ben benieuwd of ze idd over 20 dagen bevallen is :D

DDDara Balen van de hoefzweer. Hopelijk geneest ze snel.

Jane808 Balen dat ze niet drachtig is. Op naar een nieuwe ronde.

Mer1980 Dan is scannen idd aan te raden. Dan weet je tenminste waar ze zit in d'r cyclus.


Gisteren heeft Fleur afgeslagen en vandaag heeft Daisy afgeslagen. Daisy vond 1x dekken wel zat precies :'). Nu nog Jessie en Saartje die moeten afslaan van deze groep en dan kunnen we met 5 op de wachtbank :D

DDDara
Berichten: 992
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:43

crazy_funky schreef:
Dddara, wat fijn zeg! Hele opluchting denk ik :D

Zeker omdat ik wanneer ze ECHT op 3 benen loopt en haar been gezwollen is tot haar knie ik toch altijd stiekem bang wordt dat het toch wat anders is....... Wat als ik er naast zit en ik haar stok kreupel laat door lopen.

Maar net even geweekt in het zelf klevend verband met een luier met biotex.
En daarna 15 min gestapt en gedraafd op het harde en toen wou het er wel uitkomen.

Afbeelding

Afbeelding

crazy_funky

Berichten: 6186
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:14

Dddara, wat goed zeg!

Nieky, kijk dat gaat lekker zo :D
Ja misschien dat ie toch nog hengst genoeg toont dat het werkt.

Helaas het scannen wordt naar morgen verplaatst.

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:22

Dddara. Gelukkig een hoefzweeer. Dat zal opluchten nu het eruit is..

Nieky. Wat goed *\o/* duimen draaien

Crazy_funky. Aaah dat is wel fijn dat je dan niet met registers zit. Spannend morgen

Mer. Misschien toont ze ook niet, net als rosa :+

Ennasil92. Leuk hoor. Ik ben benieuwd. Zo balen van de wolf. Gelukkig hier nog niet. Maar ik zou dan 24/7 ook niet meer durven


Jane808. Dat is balen. Op naar een nieuwe ronde.

Vanochtend geinsemineerd. Ging echt top. Ze stond er mooi voor. Zo raar dat ze van buiten niks toont en van binnen perfect is.

Muronia. Precies laat de eitjes maar rijpen *\o/*

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:41

@Mer1980,
Balen als ze niet hengstig willen tonen, hopelijk is ze snel hengstig zodat je kan insemineren.

@Hennos,
Jeetje wat weinig, hoe zit dat dan met de genenpoel in NL? Is er dan niet veel inteelt?

@nieky1993,
Ja klopt is mijn eigen gefokte merrie inderdaad en word eind van de maand 4 jaar. Dit word haar 1e jaar dekken.

Spannend en 1x kan ook zeker raak zijn :')

@DDDara,
Fijn dat de hoefzweer eindelijk opengebroken is, hopelijk hersteld ze nu snel.

@AM_Horses,
Ja ik hoop dat ze snel geschoten mogen worden want ik heb er echt al nachtmerries over gehad dat ze mijn paarden uitelkaar scheurden... ik maart zijn er enkel in Gelderland al sowieso 6 pony's uit elkaar gerukt en ook gewoon na 10 uur sochtends.

baudyh

Berichten: 4285
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 22:59

Zo onze start voor 2025 is ook begonnen.
Ha ha ik heb net Ivo ( 20 dgn) hengstig gespoten. Gaan vrijdag avond scannen om te zien of er wat gebeurd.

En vanavond een dekking met korting gewonnen van de Hengst van AM Horses, White dream. Dus de eerste definitieve keuze is gemaakt. Onze 4 jarige ster merrie komt erbij. Wil volgende week gaan scannen om te kijken hoe ze er voor staat.

Muronia

Berichten: 19574
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:01

Ddara wat een opluchting dat je gelijk had en dat het open is gegaan. De druk eraf. Zo'n zweer is zo pijnlijk.

Ennasil bah wat angstig lijkt me dat. Zit je op zo'n mooie plek in NL en dan wordt het zo verpest. En ze jagen dus ook overdag, wat moet je dan nog.

AM whoe spannend, op naar gesprongen eitjes nu *\o/* . Merkte je bij Rosa nog dat ze maiden is? Ik heb dat bij Elonia niet gevoeld, rietje gaat juist heel soepel door de bmm.

Mer wat flauw dat nou net die merrie niks toont. Inderdaad, ze zal ook wel stiekem doen. Ik denk slim om even te scannen.

Crazy_funky succes met scannen morgen!

Nieky krijg je nooit met tweelingdrachten te maken bij die eerste scan? Kunnen ze daar op ongeveer 23 dagen nog iets aan doen? Je merries gaan lekker, eerste groepje bijna klaar alweer. Nina is de merrie die met veulen aan de voet niet hengstig wordt?

Hennos dat is ook een klein groepje hengsten. Wij hebben dit jaar 10 hengsten, dat is een record vergeleken met de afgelopen jaren. Ook al 4-5 hengsten geweest. Gelukkig kunnen wij aanverwante stamboeken gebruiken om het inteeltpercentage laag te houden.

Ah Jane toch niet, wat jammer! Nou even balen en dan vol goede moed door naar ronde 2 dan maar.

Ik ben heel benieuwd naar de scan morgen. Mijn gevoel zegt dat het ei weg is, ik zag haar vandaag nog een keer plassen naar de ruin maar ze had er lang niet zoveel interesse meer in. We zullen het zien!

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 01:44

Muronia. Ik had haar al eerder opgevoeld dus het vlies al gebroken. Het ziet best een stuk naar voren. Het was nog zo dun dat je het bijna niet doorhad. Bij oudere merries is dit vaak wat taaier.
Ze voelde heel mooi zacht. Ik moet zeggen dat ik meestal niet zo positief erin sta als ze niet hengstig tonen. Maar verder was ze zo mooi, toch nog goede moed :j
Zou mooi zijn als het ei weg is vandaag. Ik ben benieuwd

Baudyh. Spannende tijd weer! Super leuk dat je korting hebt gewonnen. Ik heb me er niet in gemengd wie de winnaars zouden worden. Zaten zoveel bekende tussen, zou beetje oneerlijk zijn. Maar hoe leuk dat er dan toch bekende tussen zitten. De winnaar ken ik ook. Echt zo leuk!

Ennasil92. Dat geloof ik graag. Ik zou daar ook niet van kunnen slapen. Ik hoop ook echt dat er een oplossing komt. Er is gewoon geen groot genoegen leefgebied voor wolven. Met dit als gevolg. Ik heb echt te doen met de eigenaren dit meemaken. Ik zou denk ik in alle staten zijn.

Ik heb nog een beetje twijfels om mijn oudere merrie te dekken. Was eigenlijk niet de bedoeling. Maar alles is zo makkelijk en vlot gegaan. Misschien één keer proberen, pakt het niet. Dan is het jammer. Nog even over brainstormen.

Ik heb ook nog iets aparts... Stagair van stal liet een foto zien dat mijn 2 jarige merrie onder mijn andere merrie hing. Huh is die aan het drinken >;) ik naar uier kijken, zag er uit alsof er uit gedronken was, beetje nattig. Merrie heeft vorig jaar veulen gehad, stond gewoon droog. Maar enorm gefixeerd op veulen wat er nu is. Toch wel heel bizar dat ze dan een ander paard bij haar laat drinken. Uier leek niet echt vol maargoed daar zal wel verandering in komen als ze drinkt.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 06:58

@baudyh,
Wat leuk gefeliciteerd.

@Muronia,
Ja ik zit er echt niet lekker bij in mijn vel, scheelt dat het er nog maar 1 is, maar voor hoelang is het er nog maar 1.

Altijd spannend zo'n scan.

@AM_Horses,
Ik weet dat er verschillende mensen een geweer klaar hebben liggen, maar dan moeten ze hem wel net treffen zonder "publiek".
Ik heb al wel bedacht met een collega dat als hij geschoten word en de schutter word gepakt (krijgt boete e.d) dat we dan een crowdfunding voor hem opstarten.

Bij koeien zie je dit ook regelmatig en dan krijgen ze een soort ring met stekels op de neus zodat dit niet fijn is voor de andere koe en het niet meer getolereerd word.

Muronia

Berichten: 19574
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:44

Baudy ik had jouw bericht even gemist, leuk dat je met White Dream gaat dekken. Ik kwam de win-actie ook tegen, maar ik heb geen merries voor deze hengst.

Elonia's ei is gesprongen. Waarschijnlijk gisteren al ergens, zat al een geel lichaam op. De scanster dacht dat de timing van het insemineren nu heel goed is geweest, dus we gaan vol goede moed wachten tot 26 april!

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:04

Muronia. Dat klinkt goed. Nu mooi op de eisprong. En was gisteren heerlijk weer.

Ennasil92. Kan me dit goed voorstellen. Ik denk dat hij hier terug in Zeeland komt gelijk wordt geschoten := zitten ze hier echt niet op te wachten. En dan help je elkaar om de gevolgen te dragen.

Vorig jaar had een stalgenootje dit ook. Maar wel bij moeder /dochter die heeft een graasmasker op gedaan. Ik wil het eerst even zeker weten. Nu wil ik mijn 2 jarige straks op het gras echt niet 24/7 met graasmasker buiten. Uit elkaar halen is eigenlijk niet te doen. Ik heb al gewisseld omdat de merrie haar zus niet heel liet. Na 2x dierenarts en een week op 3 benen zag ik dit niet meer zitten. Ik hoop dat we het mis hebben. Maar ben er bang voor. Ik had nog een privé bericht dat bij iemand de merrie het enkel in de hengstigheid toeliet. Even kijken hoe of wat. Het is nu ook niet dat deze merrie te veel spekkies heeft. Anders had ik het misschien niet heel erg gevonden

baudyh

Berichten: 4285
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:53

Ik heb een 4 jarige ster merrie die voor het eerst bij de hengst gaat . Geen idee hoe ze fokt. Daar gaan we white dream op gebruiken.
Leuk kleurtje fokken.
Afbeelding

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 08:32

Ik ga hier even volgen. Ben benieuwd naar jullie verhalen en avontuur. Hebben jullie al veel vaker gefokt?

Voor mij gaat er een hele nieuwe wereld open en ik denk dat ik het nu al leuk vind.

Heb een merrie met blessure en wil daarom een veulentje fokken. Afgelopen zaterdag bij VDL gekeken omdat daar een hengst staat die mij heel erg aanspreekt. Zaterdagavond keek ik onder de staart van mijn merrie en die zag er hengstig uit. Zondagochtend voor het eerst naar merriespreekuur geweest en daar bleek ze inderdaad flink hengstig met een goed groot ei. Dus savonds mochten we al terugkomen om te insemineren. Dinsdag op controle bleek het ei er niet af te zijn en heeft ze iets gekregen om het ei er af te laten gaan. Savonds weer geinsemineerd en gister terug voor controle. Ei was er nog steeds niet af maar de baarmoeder begon wel al minder hengstig te worden dus gister hebben we nog een (laatste keer deze cyclus) geinsemineerd. Morgen weer terug om te kijken of het ei er af is.

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:28

Baudyh. Leuke merrie! Werd ze nu ook gereden of nu echt fokmerrie.

Welkom vibabu. Ze neemt de tijd erv3. Hopelijk nu ei af. Wat is de combinatie geworden?

Ik heb nu in mijn hoofd dat ik alle 3 jarige dek. Ik hoef nog niet perse op een 3 jarige te gaan zitten. Als ik tijd heb en ze ver genoeg ontwikkeld is kunnen we rustig zadelmak maken. Nu ligt mijn focus op keuring en hopelijk dracht. Ik verwacht bij Rosa ook wel dat ze ster wordt en hopelijk ook nog voorlopig keur. Dan lekker veulen krijgen. Zijn ze zo 5 jaar voordat we het echt weer oppakken. Ik mag elk paard gelijk Z starten en mag geen b meer. Vindt het zo prima.
Zo. Elk moment gaan we scannen of ei weg is.
Volgend jaar wordt mijn Palomino 3 jaar. Dat wordt nog een uitdaging om een goede hengst voor te zoeken

Muronia

Berichten: 19574
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 09:57

Vibabu welkom. Dat is een intensieve eerste ronde met 3 x insemineren. Hopelijk is het ei nu wel weg!

AM mijn driejarige komt dit jaar ook nog niet onder het zadel. Ze is nog flink in de groei en wat slungelig, afgelopen week gemeten op 1.72. Dus dit jaar dekken, kan ze mooi uitzwaren en dan volgend jaar naar de keuring met veulen aan de voet. Ze heeft een heel mooi model, maar ik vind haar nu nog te licht voor de keuring, dus ik denk dat volgend jaar beter is. Ik wil haar dit jaar al wel voor de wagen beleren als mijn rug het toelaat. Van trekken wordt ze zeker niet minder. Ik wil haar straks wel graag uitgebracht hebben in de sport, maar ik weet nog niet of ik dat zelf ga doen of een bijrijdster. Ik mag in principe ook alles meteen Z starten maar ik ben er al zo lang uit en ik weet niet of ik er zelf nog zin in heb en of het me lichamelijk nog lukt. Ligt er ook een beetje aan hoe zij straks onder het zadel is. En anders hou ik het bij mennen en mag een bijrijdster haar uitbrengen.

baudyh

Berichten: 4285
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 10:58

@AM horses ze komt nu eerst bij de hengst en misschien in het najaar nog een ibop.
In principe word ze gewoon fokmerrie maar ze is vorig jaar wel al zadelmak gemaakt maar ze was nog te ritselig voor een ibop dus toen eerst gewoon een keuring gedaan.

AM_Horses

Berichten: 2620
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:09

Baudyh. Leuk! Wellicht is ze dit jaar net wat verder in ontwikkeling.
Komt vast goed

Muronia. Leuk. Ik snap dat misschien nog jaartje wilt wachten. Is ze idd net wat meer uitgezwaard.
Vindt haar overigens heel gaaf. Wordt denk ik een heel imposante merrie

Rosa vindt ik nog een beetje jeugdig. Opzich niet erg, haar moeder was een beetje ouderwets type. Soort tank :+ love it
<3 met Rosa als veulen
Afbeelding

baudyh

Berichten: 4285
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:48

Vanavond wezen scannen met Ivo ( de grote vos van het McLaren veulen) . We moeten zondag om 8.00uur ( leuke hobby hè die paarden) weer scannen maar waarschijnlijk kan ze er dan die dag bij

Muronia

Berichten: 19574
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 19:53

Haha ik ben altijd vroeg uit de veren, dus voor mij zou het een ideale tijd zijn. Ga je t insemineren ook weer zelf doen baudy?

baudyh

Berichten: 4285
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 22:12

Muronia schreef:
Haha ik ben altijd vroeg uit de veren, dus voor mij zou het een ideale tijd zijn. Ga je t insemineren ook weer zelf doen baudy?


Ja ik ga met mijn hulp lijn bij me weer een poging wagen.

Muronia

Berichten: 19574
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 09:29

AM was het ei weg bij Rosa? Ik love ook tanks maar dat wist je wel :+

Baudy leuk, vertrouw je jezelf nog niet helemaal ermee? Ik heb "de slag te pakken", dat is dan het voordeel dat ze niet altijd in 1 ronde drachtig zijn haha. Kun je wat vaker oefenen.

Ik heb een heel goed gevoel bij deze ronde op de één of andere manier. Elonia gedraagt zich opeens een stuk assertiever tegenover mijn ruin, laat het een goed teken zijn :) .