[HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:18

Mooie hengst Myrthe!

Ik probeer haar cyclus nog uit te vogelen. Als ik haar binnen nu en 2 weken niet hengstig zie dan wil ik toch met de fertile gaan beginnen. Nog een paar weekjes, dan is het april. Ik heb ook alweer heel veel zin in het nieuwe seizoen.

corinadrenth

Berichten: 1859
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:15

Muronia schreef:
Mooie hengst Myrthe!

Ik probeer haar cyclus nog uit te vogelen. Als ik haar binnen nu en 2 weken niet hengstig zie dan wil ik toch met de fertile gaan beginnen. Nog een paar weekjes, dan is het april. Ik heb ook alweer heel veel zin in het nieuwe seizoen.


maar je hoeft ze niet hengstig te zien als ze wel hengstig is hoor. zou dan gewoon gaan scannen kijken waar ze zit.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 18:44

Jammer GA dat ze niet heeft gepakt.

Hier lijkt die van mij nu haar eerste hengstigheid te gaan tonen. Even opvolgen want vind het nu ook nog te vroeg... Ben al wel begonnen (niet enkel voor de dracht) met het voeren van Lifeforce elite. Als de nachten nu ook wat warmer gaan worden dan kan die deken eindelijk eens af.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 20:06

Wij gaan pas "laat" dekken dit jaar. Eind april de eersten. nu een veulen is eigenlijk vroeg want het gras groeit nog niet echt goed. dus wil nu wachten tot eind maart/begin april het eerste veulen, dan kan de rest wat langer de weide op.

wisanda2003

Berichten: 393
Geregistreerd: 22-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:20

Hier ook alvast een stipje.

Waarschijnlijk dat ik 2 laat dekken. Een moet eerst dik jaar nog een veulen krijgen en de andere heeft dit jaar nog geen hengstigheid laten zien, hopelijk binnenkort nu het beter weer is en dan kunnen we de cyclus in de gaten gaan houden.

Paint_Lover

Berichten: 3699
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Daar waar de zon altijd schijnt ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 21:21

Hier ergens eind vd maand eens kijken waar ze in haar cyclus zit maar dekken ga ik pas vanaf eind April doen, vind t nog veel te vroeg.... onze paarden gaan ook pas vanaf April de wei weer op dus ik wacht nog even.

Libera

Berichten: 3977
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:04

Jeej wist helemaal niet dat er al weer een topic was!

Wij doen ook weer mee voor 2025, en deze keer met 2 merries:
Idaza (UB40 x Caridor) gaat bij Oscar HF
haar dochter Ravidaza (Gaudi SSF x UB40) gaat bij Pharaoh DG
<3


Afbeelding

Afbeelding

Wij gaan in April beginnen met dekken, want wil geen al te vroege veulens, en Raven gaat eerst nog even beleerd worden :)

Zo nu eerst snel de rest teruglezen :D

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:23

Wat een mooie combinaties komen er voorbij!

Dit is de eerste combi die wij gaan maken normaal, ergens midden mei hopelijk!
Afbeelding

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 17:40

Wat een gave merries Libera.

Leuke combinatie Luna. Ben benieuwd wat de kleurkansen daar voor zijn.

Mijn merrie stond deze week hengstig, maar momenteel nog op de prednisolon ivm luchtweg irritatie.
Het plan is om half april te beginnen zodat die troep ook goed kan uit werken. Als het goed is zitten we dan ook precies 2 cyclussen verder.

Libera

Berichten: 3977
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 19:31

Myrthee_ schreef:
Wat een gave merries Libera.


Dat zijn de hengsten :+

Dit zijn de merries :')
Afbeelding

Afbeelding

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 22:49

Libera schreef:
Myrthee_ schreef:
Wat een gave merries Libera.


Dat zijn de hengsten :+

Dit zijn de merries :')
[ [url=m/8H332y.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lQBysO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Oh goedemorgen _O-
Je merries zijn ook heel knap <3

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 09:53

Leuke combi's weer!

Wij gaan vanmiddag Figuretta insemineren. Dit is de eerste keer dat ze een veulentje mag krijgen, dus dat is altijd super spannend :) We gaan haar combineren met Mahboob Al Hawajer.

Afbeelding
Afbeelding

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:19

Spannend GA! Benieuwd of ze alle 8 gaan pakken dit jaar. Wanneer is de laatste voor dit jaar uitgerekend?

Oeh, die Oscar is wel mijn smaak Libera! Voor jou ook spannend, je baby die een baby mag gaan krijgen. :j

Tof Luna, kan zijn dat ik erover gelezen heb hoor, maar hoeveel merries verwacht je te gaan dekken dit seizoen?



Ik dacht echt al maanden uit m'n hengstenkeuze te zijn... Gooit Quir even een hengst over de schutting... >;) En nu ga ik nog een keer het advies vanuit Zangersheide luisteren, en dan denk ik dat het misschien wel iets teveel raket gaat zijn met mijn merrie. De hengst die Quir doorstuurt durf ik niet zo goed i.v.m. de dekvoorwaarden. Mijn merrie heeft 1 veulen gehad (2x insemineren) en 1x gust gebleven na 3 pogingen. Ik weet niet zo goed hoe goed ze pakt... Al staat ze er beter voor dan ooit, maar je weet het natuurlijk niet.
Ik heb nog een week of 2 voor de eerste scan (nog geen duidelijke hengstigheid gezien, dus wil als die niet toont uiterlijk eind deze maand even kijken hoe we ervoor staan).

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 12:30

9 juni is de laatste uitgerekend, dus als dat niet binnen 2 of 3 keer wil lukken blijft ze leeg. Is op zich niet heel erg, want ze krijgt nu het derde veulen op rij. Maar goed, het is een jonge merrie die altijd heel goed de dracht doorkomt, dus we gaan het zien.

Nu ben ik trouwens wel heel benieuwd naar de hengst :P Zijn de dekvoorwaarden zo slecht dan?

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 13:06

Oh, dat is dan wel fijn dat er niet teveel druk op zit. Pakt ze normaal makkelijk?

Haha, nee de dekvoorwaarden kunnen slechter (ik meen dat bij jou de voorwaarden ook niet altijd even gunstig zijn?). Hij kost 500+ 7% btw gust en dan bij dracht +600 + 7% btw. Maar ik vind die 500 euro voor gust eigenlijk net wat teveel... Het zaad mag ook uit het buitenland komen, dus verzenden kost me dan ook genoeg als ik 2x per hengstigheid ga insemineren.

Als ze nu de vorige keer na 3x had gepakt had ik er anders over gedacht. Nu ga ik toch liever naar een HH zoals Zangersheide. Die hebben wat dat betreft wel bizar gunstige voorwaarden (ook nog levend veulengarantie). En als ik dan toch kritisch ben, dan zou hij misschien net teveel lengte hebben voor mijn merrie. Verder lijkt hij heel mooi aan te sluiten.

Afbeelding
Bron: https://hengststation-voelz.de/de/hengs ... raldo.html

Libera

Berichten: 3977
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 14:55

Selente blijft die 500 bij gust dan wel staan zodat je zeg maar het volgende jaar nog eens kan proberen? Of is dat gewoon ‘jammer dan’ en weg?

Hier werkt het een beetje anders dan in NL. Je betaald een ‘booking fee’ van meestal 500, en dan het dekgeld, collection fee per inseminatie poging en het versturen (en dat moet je betalen voordat ze iets sturen). Maar dan krijg je wel een LFG (levend veulen garantie) en als het dat jaar niet lukt of veulen gaat dood oid dan mag je het volgende jaar verder zonder dan weer opnieuw de booking fee te hoeven betalen

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 15:33

Onze voorwaarden zijn meestal ook niet al te best. Wij betalen meestal het hele bedrag vooraf. Vaak wel met levend veulen garantie overigens (maar ook niet altijd). Kan je niet sowieso kijken of je maar 1x per cyclus kan insemineren door bijvoorbeeld het ei af te spuiten? Onze afnamekosten zijn 250/350 per keer, dus wij insemineren ook altijd echt maar 1x per cyclus, anders wordt het veel te kostbaar.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:42

Zo, Figuretta is geinsemineerd :) Het eitje was net ook weg, dus dat is ergens tussen vanochtend en nu gesprongen. De timing kon niet beter :D

Libera

Berichten: 3977
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:47

goldenarrow schreef:
Onze voorwaarden zijn meestal ook niet al te best. Wij betalen meestal het hele bedrag vooraf. Vaak wel met levend veulen garantie overigens (maar ook niet altijd). Kan je niet sowieso kijken of je maar 1x per cyclus kan insemineren door bijvoorbeeld het ei af te spuiten? Onze afnamekosten zijn 250/350 per keer, dus wij insemineren ook altijd echt maar 1x per cyclus, anders wordt het veel te kostbaar.


Wij doen inderdaad ook shortcyclen, tot nu toe altijd in 1 of 2 keer raak! En ons spul komt van ver dus ook handiger met bestellen/versturen als je precies weet wanneer je het nodig hebt.

Collection fee is zelfde als afnamekosten denk ik? Dat is hier $375 en dan het versturen nog eens 2-300…

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 17:52

Ja, dat is hetzelfde :j Jullie kosten zijn dus net zo hoog als die van ons. Nogal onnodig imo, als je ziet wat er nou voor werk aan zit :o Maar goed, het is niet anders.

Selente
Berichten: 1863
Geregistreerd: 14-05-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:55

Libera dat durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen... Kan daar namelijk niks over vinden in de dekvoorwaarden. Ze hebben wel ook een aantal hengsten van VDL Stud staan, maar te weinig ervaring ermee om te zeggen of dat wat zegt over de mogelijkheden bij een dergelijk station.

Het betalen voor het verzenden doen veel 'buitenlandse' hh ook voor zover ik weet. Hier staat dat bijv wel in de dekvoorwaarden beschreven.

De 2 jaren dat ik haar gedekt heb is ze alle keren 2x geinsemineerd, maar voor zover ik weet (en kon zien op de rekening) ook afgespoten geweest. Dus het afspuiten heeft bij haar toen niet (of onvoldoende) geholpen om succesvol te zijn. :+

Super GA, dat klinkt inderdaad als een perfect moment. :j

Overigens ben ik nog wat verder gaan neuzen. Aanstaande zaterdag is er toevallig een kwartier van mij weg een hengstenshow met in ieder geval 2 interessante hengsten. Als ze daar ook gestald zijn kan ik het mooi zelf gaan halen. Ik mag t.o.v. jullie niet klagen, maar vind het alsnog genoeg kosten haha.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 09:07

Ik kom dit keer ook weer meepraten.
Na een jaar met tegenslagen, wil ik het toch weer proberen.
Bloedonderzoek is al geweest en het ziet er allemaal heel goed uit. Geen tekorten meer gelukkig.
Ik ben een paar dagen geleden begonnen met pavo fertile, ze was toen aan het eind van de hengstigheid. Ik hoop dat het haar dit jaar zal helpen, maar dat zal ik gaan zien. Ik verwacht de volgende hengstigheid tegen het einde van maart en dan zou ik graag al willen beginnen. Er zal dan ook een swap genomen worden, voor de zekerheid. Ik ga het dit jaar direct proberen met Cassanova du bois

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 02:53

Marion. Welkom, gezellig! Wat voor merrie heb je? Is er bekend waarom het voorheen niet wilde lukken? Al hengstig geweest, ik wou dat die van mij iets liet zien

Selente.dat is idd dichtbij, hopelijk zie je zaterdag een geschikte hengst. Veel plezier alvast

Goldenarrow. Klinkt perfect. Duimen draaien dat het gepakt heeft. Prachtige combi <3
Balen van Noora, was ze ook alweer terug gedekt?

Myrthee. Dat is minder een luchtweginfectie. Gelukkig nog vroeg zat

Luna. Mooie combi. Wil je er veel dekken dit jaar?

Libera. Mooie combinaties. Hoe gaat het beleren van Raven?

Van mij mag het weer nu wel omslaan zodat de merries weer op gang komen. Mijn 3 jarige merrie, doet nog niet zo veel. Haar vriendin ook niet trouwens, maar die blijft leeg.


Heel veel verschillende voorwaarden van dekhengsten. Ik heb voordeel dat ik mijn eigen hengst gebruik. Als ik buitenaf een hengst gebruik, kijk ik wel echt goed naar de voorwaarden.
Had heel graag een bepaalde hengst in Duitsland gebruikt. Maargoed als je dekgeld kwijt bent ook bij gust. Riskeer ik dit liever niet, zeker als de merrie niet makkelijk drachtig wordt. Als je zeker weet dat de merrie makkelijk drachtig wordt, zou ik het wel aandurven.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:04

marion82 Ik heb vorig jaar voor het eerst Pavo Fertile gebruikt, maar ik merkte niet echt verschil als ik heel eerlijk ben :o Ik hoop dat het voor jou wel werkt. Cassanova is wel een gave hengst!

AM Ja, Noora is ook weer terug gedekt. We hebben haar ook dichtgezet nu. Dekgeld kwijt bij gust vind ik ook tricky hoor, dat zou ik toch ook niet snel doen. Ik vind jou hengst ook heel leuk, misschien ooit als ik mijn vriend zo gek krijg om een leuk rijpaard veulen voor mij te fokken _O-

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:36

Thanks.

@am
Ik heb een PRE merrie van bijna 15 jaar. Ze bleek vorig jaar een selenium te kort te hebben. We denken dat het daar aan heeft gelegen. Zeker weten doen we het niet natuurlijk, maar verder was alles goed.

@goldenarrow
Ik hoop dat het iets doet, maar dat gaan we zien. Ik heb 2 emmers, werkt het niet, ga ik niet bij halen.

Dit is mijn meisje
Afbeelding