pavo Fertile waar beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

pavo Fertile waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-24 10:23

Hallo de pavo fertile wil ik gaan gebruiken omdat mijn merrie haar hengstigheid niet toont.
Waar begin ik dan, gewoon ergens gaan beginnen met voeren?
en na de inseminatie gewoon nog door voeren?

magic_lover

Berichten: 15571
Geregistreerd: 27-01-04
Woonplaats: Roden (Dr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 10:43

Ik heb vorig jaar een paar emmers gevoerd, het hielp bij mij weinig. Merrie in januari nog hengstig gezien, wou vroeg dekken. Maar begin febr verhuisd en mevrouw is lekker in winterslaap gegaan tot eind mei ongeveer... :+

Dus het is niet zo als je het voert dat het meteen echt hengstigheid opwekt. Het heeft echt ook met de temperatuur en lengte van dagen te maken heb ik gemerkt(en misschien wat prikkels van mannelijk schoon, ik stond met alleen maar merries). Kan het kwaad om het te geven, absoluut niet natuurlijk. Volgens mij raden ze aan zo'n 30 dagen voor inseminatie en 30 dagen erna. Maargoed dat is lastig inschatten natuurlijk als je niet weet wanneer ze hengstig gaan worden. :D

Ik ben toen rond eind juni ergens gestopt met de fertile en begonnen met vitamine E bij te voeren (ik voer vit e excellent van pharmahorse, met selenium, lysine en msm) eigenlijk meer voor haar lichamelijk te ondersteunen met haar problematiek. Maar las ergens in mijn zoektocht ook dat een vitamine E tekort kan bijdragen aan slecht drachtig willen worden. Wij hadden inmiddels 2 rondes geprobeerd alles leek iedere keer perfect, zelfs de swab, maar toch lukte het niet. En toeval of niet, maar sinds ik de vitamine E ben gaan geven was ze de keer erna drachtig.

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: pavo Fertile waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-24 19:16

Ik ben het een maand voor het insemineren begonnen ongeveer. Bij mij hielp het wel, tenminste, mijn merrie werd direct de eerste poging drachtig waar ze vorig jaar gust is gebleven. En tot de hartslagscan doorvoeren is het advies.

Laylah2002

Berichten: 1236
Geregistreerd: 01-07-18
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-24 09:33

LaDonna75 schreef:
Ik ben het een maand voor het insemineren begonnen ongeveer. Bij mij hielp het wel, tenminste, mijn merrie werd direct de eerste poging drachtig waar ze vorig jaar gust is gebleven. En tot de hartslagscan doorvoeren is het advies.


ook zonder dat je wist wanneer ze hengstig werd?

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: pavo Fertile waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 13:40

Ja. Het is niet erg wat langer te voeren.