Op welke leeftijd laten dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 14:07

Mijn Merrie's worden beide dit jaar 3, wat is een goede leeftijd om ze te laten dekken? De ene zegt volgend jaar dan kunnen ze nog een jaartje door groeien en evt beleerd worden, de ander zegt dat ze er dit jaar al mee zouden beginnen? Wat is jullie mening.

Gr Trea

Moonlightje

Berichten: 7073
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Oude-Tonge

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 14:36

dat vraag ik me ook af! alleen de mijne is al 5.

regina

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Kesteren

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:10

ik denk dat het opzich wel kan, ligt er misschien aan wat voor ras het is, maar shetlanders kunnen met 2 al gedekt worden.

ik verwacht dit jaar ook een veulen, en mijn shetlander word nu 4 jaar. lijkt me ideaal.

misschien hebben andere mensen er een andere mening over

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:13

Mijn merrie is ook met haar 3 jaar gedekt, moet kunnen hoor!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 17:40

Kijk even hoe volgroeit je merries zijn Trea. Tinkers groeien door tot hun 5e. Je hebt kans dat een vroege dracht de groei tegenhoudt en dat ze dus minder doorgroeien. Maar meestal zie je aan je paard wel of ze er klaar voor is of niet. Zie je echt nog een baby/jong paardje, dan zou ik het niet doen.

Ik kijk volgend jaar ook hoor met Maddox, die wordt dan 3 jaar. Is ze er klaar voor dan laat ik haar dekken, anders het jaar daarop.

vrijalover

Berichten: 2455
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: hoogeveen

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-05 21:09

3 kan opzich wel Lachen Maar ik zou nog een jaartje wachten Ja

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:16

Ik laat Fayette dit jaar dekken en dan is ze 5.
Eerder wilde ik niet omdat ik haar nog te jong vond. We hebben namelijk nogal slechte ervaringen met Fayette haar moeder gehad. Die is op 2 jarige leeftijd gedekt (ongelukje in Engeland) en was dus net 3 toen ze Fayette kreeg.... echt een geval van een klein kind wat voor een baby moet zorgen Lowara wist echt niet wat ze nou moest doen. Die was geestelijk nog veels te jong om een kind te hebben.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 00:17

welke hengst Marlien?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:27

Esme_27 schreef:
welke hengst Marlien?

Gulliver O'Britain Lovers

Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 09:45

Ik heb besloten nog een jaar te wachten zeker met Enya dat is echt nog een Baby. Niamh gaat vandaag voor een maandje bij Corné (voorbrenger) logeren hij gaat haar beleren voor de kar. Als zij dan weer terug komt dan zie ik het wel, maar ik denk dat ik met haar ook naar een jaartje wacht. Ik wil ze idd even lekker laten uitgroeien bij Niamh zit de groei er aardig in die is nu 1.49 (die is in 1,5 maand tijd 2 cm gegroeid) Enya blijft wat achter die is nog steeds 1.47, maar zit op dit moment ook niet zo lekker in haar vel.(maar daar gaan we snel wat aan doen)

Kan ik ook nog een jaartje nadenken over de hengst.
Wel bedankt voor jullie reactie.

Enne Esmé ik dacht dat Maddox dit jaar ook 3 werd?

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:46

wij fokken met shetlanders, maar laten ze pas dekken als ze 3 jaar zijn. bijna iedereen doet dit met 2 jar, maar dan zijn zo nog niet helemal uitgegroeid. wij hebben nog ff een jaar meer geduld, zodat de toekomstige mama's zelf nog even een beetje veulen kunnen blijven!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 09:52

Trea schreef:
Enne Esmé ik dacht dat Maddox dit jaar ook 3 werd?


Ik meende dat ze dit jaar 2 wordt maar zeker weten doe ik het niet Bloos

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:40

Maddox is geboren 08-07-2003 Haha! dus ze wordt 2 dit jaar.

Dus ze was vorig jaar dagkampioen als jaarling Haha! Haha! (sorry ben trots haha)

Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 11:49

Esme_27 schreef:
Maddox is geboren 08-07-2003 Haha! dus ze wordt 2 dit jaar.

Dus ze was vorig jaar dagkampioen als jaarling Haha! Haha! (sorry ben trots haha)



Wat een kanjer he Haha!

Dan word ze ook wel flink aan de maat, denk ik Pling

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 11:58

Nou ik weet het niet hoor. Ik ben blij als we de 1.50 gaan halen..

Ik heb het gevoel dat ze sinds de keuring totaal niet gegroeid is. Ik heb mijn hoop op komende zomer gezet!

Taron
Berichten: 9592
Geregistreerd: 06-11-04

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 17:32

mijn haflinger is gedekt februari vorig jaar, ze werd in april pas 3, ik vond het erg vroeg maar gelukkig is alles goedgegaan en heeft zenu een prachtigveulen!! (die inmiddels ookal een maand oud is) Haha!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 18:22

ligt er net aan wat je wilt, maar vooral hoe het paardje / pony is.
Er zijn er met 2 die al volledig uitgegroeid zijn, maar sommige pas met 5/6jaar! Denk dat je voornamelijk naar je paardje moet kijken, of ze al uitgegroeid is en ze eraan toe is.
3 is een mooie leeftijd om een eerste veulentje te gaan fokken Knipoog

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:41

apaaloosaá kun je toch helemaal beter met 3 jaa rdoen? we zijn toen in veendam geweest om naar 1 te kijken en daar verteldd\en ze dat je t verschil we.l kon zien dan.

TheSam

Berichten: 9892
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Maasland

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:47

Ik zou ook wachten tot ze een jaar of 4 / 5 zijn.. Cool

regina

Berichten: 2316
Geregistreerd: 04-09-04
Woonplaats: Kesteren

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:04

elinax21 schreef:
wij fokken met shetlanders, maar laten ze pas dekken als ze 3 jaar zijn. bijna iedereen doet dit met 2 jar, maar dan zijn zo nog niet helemal uitgegroeid. wij hebben nog ff een jaar meer geduld, zodat de toekomstige mama's zelf nog even een beetje veulen kunnen blijven!


jah dat heb ik dus ook.

ik heb mijn shetlander nu voor het eerst laten dekken en is nu 8 maanden. ze wordt dit jaar 4, dat vindt ik wel geschikter dan dat je ze met 2 jaar laat dekken, maar ik denk dat het met andere rassen anders zit.

die kunnen denk ik nog wel een poosje wachten!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:17

Wat ik me trouwens ook opeens bedenk:
Het NSvT ontmoedigt zelfs het dekken van 2-jarige merries. Ik meen zelfs dat als de merries opgenomen zijn in het stamboek en er een stamboekhengst op heeft gezeten de veulens alsnog als registerveulens worden opgenomen. Immers de merries zijn 'slechts' opgenomen in het veulenboek en dat wil niet automatisch zeggen dat ze ook in het volwassenboek komen. Daarom moet je op 3 jarige leeftijd (of ouder) nog een keer naar een keuring om je merrie in het volwassenboek op te laten nemen wil je ook daadwerkelijk een stamboekveulen fokken.

Op zich een goede zaak vindt ik zelf Lachen

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 23:26

Esme_27 schreef:
Kijk even hoe volgroeit je merries zijn Trea. Tinkers groeien door tot hun 5e. Je hebt kans dat een vroege dracht de groei tegenhoudt en dat ze dus minder doorgroeien. Maar meestal zie je aan je paard wel of ze er klaar voor is of niet. Zie je echt nog een baby/jong paardje, dan zou ik het niet doen.



mijn voormalig tinkermerrie heeft hoogstwaarschijnlijk in land van herkomst van jongs af jaarlijks een veulen gehad onder minder goede omstandigheden. Ze was 7 toen ik ze kocht en ondanks dracht toch nog 2 centimeter gegroeid nadat ze bij mij kwam (waar ze natuurlijk kwalitatief gezien aanzienlijk beter voedsel kreeg). Overigens is dit een verschil van 143 naar 145, wat ik verhoudingsgewijs aardig wat vond.

Als een merrie met 3 jarige leeftijd gedekt wordt en fatsoenlijk gevoerd wordt, hoeft dit absoluut niet de groei te remmen. En doet het di toch, wordt dit ingehaald na het spenen. Het fenomeen van twenters dekken om de groei te remmen is dus nonsense, de centimeters worden gewoon ingehaald....

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 00:22

Leonoor schreef:
Esme_27 schreef:
Kijk even hoe volgroeit je merries zijn Trea. Tinkers groeien door tot hun 5e. Je hebt kans dat een vroege dracht de groei tegenhoudt en dat ze dus minder doorgroeien. Maar meestal zie je aan je paard wel of ze er klaar voor is of niet. Zie je echt nog een baby/jong paardje, dan zou ik het niet doen.



mijn voormalig tinkermerrie heeft hoogstwaarschijnlijk in land van herkomst van jongs af jaarlijks een veulen gehad onder minder goede omstandigheden. Ze was 7 toen ik ze kocht en ondanks dracht toch nog 2 centimeter gegroeid nadat ze bij mij kwam (waar ze natuurlijk kwalitatief gezien aanzienlijk beter voedsel kreeg). Overigens is dit een verschil van 143 naar 145, wat ik verhoudingsgewijs aardig wat vond.

Als een merrie met 3 jarige leeftijd gedekt wordt en fatsoenlijk gevoerd wordt, hoeft dit absoluut niet de groei te remmen. En doet het di toch, wordt dit ingehaald na het spenen. Het fenomeen van twenters dekken om de groei te remmen is dus nonsense, de centimeters worden gewoon ingehaald....


Ik denk dat je een merrie van 3 jaar wel kan dekken, alleen als ze er volgroeid voor is. Sommige 3 jarigen zijn echt nog baby's

Het zou heel goed kunnen wat je zegt, dat een merrie die groeispurt dan later alsnog krijgt, maar niemand weet of ze zonder niet groter was geworden. Dat blijft gissen natuurlijk. Ik denk dat het voor een jong lijf nooit goed kan zijn zo vroeg moeder te worden (dan heb ik het over 2 jaar oud) volgens mij betaald dat op latere leeftijd alsnog uit, en dat bedoel ik niet positief

Elinaa

Berichten: 7498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-05 09:12

dat van die registerveulenes heb ik nog nooit over naged8, maar dat klopt inderdaad. sowieso als je merrie niet door de stamboekopname komt is je veulen ook niks waard en met merries die er niet dorrheen komen kun je ook niet verder fokken aangezien je veulens dan geen papier krijgen. maar ja...de meeste shetlandfokkers zijn van die ouwe mannetjes haha, hier in de buurt iig. en die verkopen veulentje toch en boeit verder niks...

Trea

Berichten: 732
Geregistreerd: 05-08-02
Woonplaats: Boxtel

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-05 09:59

flettie schreef:
Wat ik me trouwens ook opeens bedenk:
Het NSvT ontmoedigt zelfs het dekken van 2-jarige merries. Ik meen zelfs dat als de merries opgenomen zijn in het stamboek en er een stamboekhengst op heeft gezeten de veulens alsnog als registerveulens worden opgenomen. Immers de merries zijn 'slechts' opgenomen in het veulenboek en dat wil niet automatisch zeggen dat ze ook in het volwassenboek komen. Daarom moet je op 3 jarige leeftijd (of ouder) nog een keer naar een keuring om je merrie in het volwassenboek op te laten nemen wil je ook daadwerkelijk een stamboekveulen fokken.

Op zich een goede zaak vindt ik zelf Lachen


Dat klopt helemaal veel hengstenhouders (van Tinkers) laten hun hengst geen 2 jarige dekken. En wat je zegt over dat ze met 2 jaar nog in het veulenboek staan en dus geen stamboek veulen kunnen krijgen klopt ook. Vind ik dus ook een hele goede zaak.

Met beide merrie's ga ik dit jaar weer naar de keuring dus gaan dit jaar nog uit het veulenboek. Dus dat is het probleem niet.

Niamh is nu echt volwassen aan het worden dat kun je in alles heel goed merken. Enya daar in tegen is nog te veel baby, dus die zal ik zeker dit jaar nog niet laten dekken. Voor Niamh twijfel ik nog steeds, maar ik wacht zeker eerst af hoe ze het bij Corné doet. En in ieder geval mijn ogen heel goed rond laten gaan op de hengstenshow van dit jaar Haha!