[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 07:33

Cantodea gefeliciteerd. Deze is als basis bruin.

Ojee wat een schrik. Gelukkig goed afgelopen Kiki.

Dames gefeliciteerd nog met jullie verjaardag.


Nieky ik denk dan toch dat de merrie erg donkerbruin is. Veulen is het duidelijk wel.
Ofwel vader is niet de vader die jij denkt. Maar als het eigen hengst is weet je het vast wel. Tenzij moeders een uitstapje gemaakt heeft.
Ik zou kleurtesten. Weet je ook zeker wat moeder is.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 07:52

Gefeliciteerd!!

Nieky dat is idd een hele bruine! Of mama heeft stiekem ergens gedate of ze is ook een heel donkerbruine :+

Hennos

Berichten: 497
Geregistreerd: 07-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:00

cantodea gefeliciteerd

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:12

Cantodea11 schreef:
[ [url=m/I53Idq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hengste veulentje genaam Ultra Viper

Gefeliciteerd!

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:38

Gefeliciteerd cantodea

Romy_L1998
Berichten: 40
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Mol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:46

Proficiat cantodea!

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:46

Am_horse Ze is hier aan de hand gedekt en de hengsten staan apart van de merries. Ze kunnen ook niet ontsnappen naar de merries dus het is 100% zeker dat Booster de vader is.

Cantodeao11 Gefeliciteerd *\o/*

Baudyh Ze droogt inderdaad al fijn op <3

Phileine83 wat super leuk dat je zo met haar kunt werken zeg <3

Kiko schrikken zeg. Ze geven je zo wel een hart verzakking :(:)
Leuke foto's zo in de paddock

Stal_hd Ze is inderdaad aan de hand gedekt dus weet wie de vader is. ik ga denk ik moeder inderdaad even laten testen of ze bruin of zwart is. Dan weet ik iets meer.

Hier heeft Lexie het nog een dagje binnen gehouden. Redelijk rustige nacht. Valt alleen op dat ze niet veel ligt meer. Straks maar eens kijken wat de uier doet.

Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Cheytjuh - Kaelynn - 343 dagen
Cindyrella - Evelien - 340 dagen
Cp112 - Flash - 337 dagen
Xsurfdairy - Fenna - 337 dagen
Elsa91 - Amy - 337 dagen
Nieky1993 - Luna - 335 dagen
Nieky1993 - Chrissy - 335 dagen
JennyK - Goldy - 332 dagen
Claucarlien - Pien - 332 dagen
SophievdV - O-Jidee - 331 dagen
Nieky1993 - Blue - 328 dagen
Nieky1993 - Lexie - 327 dagen
Thioro - Nita - 327 dagen.
Luna2006- Belle - 326 dagen
Cp112 - Elsa - 324 dagen
Al_zawraa - Aleeyah - 324 dagen
Nieky1993 - Missy - 322 dagen
Kyrkelover - Treasure - 320 dagen
Calice - Poow - 307 dagen

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 08:49

Cantodea: gefeliciteerd *\o/*


Hier twijfel ik of moeder melk genoeg geeft.
Veulen lijkt het prima te doen, zie hem ook wel plassen. Maar de merrie blijft het vervelend vinden dat hij drinkt. Vooral savonds, dan laat ze het vaak niet toe. En ik merk dat hij dan toch wel opdringerig begint te slikken en bijten bij mij.
Maar Hoe kom je erachter of ze voldoende geeft…..
Zonet had hij net gedronken, en toen heb ik gevoeld en kwam er met melken niks meer.
Is dat normaal?

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:00

Marus schreef:
Hier twijfel ik of moeder melk genoeg geeft.
Veulen lijkt het prima te doen, zie hem ook wel plassen. Maar de merrie blijft het vervelend vinden dat hij drinkt. Vooral savonds, dan laat ze het vaak niet toe. En ik merk dat hij dan toch wel opdringerig begint te slikken en bijten bij mij.
Maar Hoe kom je erachter of ze voldoende geeft…..
Zonet had hij net gedronken, en toen heb ik gevoeld en kwam er met melken niks meer.
Is dat normaal?


Je veulentje is nog erg jong toch? Dan zou ik niet verwachten dat alles op is. Ik meen te herinneren dat jij veel dingen met voer deed voor je merrie vanwege eerdere maagklachten. Weet je zeker dat ze nu genoeg krijgt om genoeg melk te maken/geven?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:21

Cantodea gefeliciteerd *\o/*

Marus, de merrie heeft geen uierontsteking of een wond bij haar uier? Dat het zolang pijnlijk/gevoelig blijft is niet normaal. Vaak de 1e dagen, daarna niet meer.

Anders wellicht toch iets gaan veranderen met voer dat eiwitrijk is en dat ze wel mag hebben met haar maagzweer.

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 09:28

Nieky, de vader is homozygoot zwart. Maar is hij ook op agouti getest?

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:11

Nee geen wondjes, geen pus, geen koorts.
Haar maagdarmstelsel is nog steeds niet geheeld helaas..Dus die pech zit ons echt tegen! Ook krijgt ze medicatie, geen idee of dat wat met de melkproductie doet?
Ze krijgt van Bonpard de mare and foal. Maar ook dat valt niet goed.
Dus aan de ene kant ben ik genoodzaakt merriebrok of muesli te geven, anderzijds zorgt dat weer voor darm problemen.
En omdat ze dan weer pijn krijgt in maag darmen reageert ze dat af op haar veulen, die mag haar dan niet storen.

Ik vind het een zeer complexe situatie.
En de dierenarts ook.

Hooi is wel eiwitrijk, het is niet dat ze te weinig eiwitten binnen krijgt.

En is het het drinken an sich wat pijnlijk is? Ik mocht zonet wel melken.
Of is de pijn in haar maag zo aanwezig dat iedere prikkel aan haar lichaam 1 teveel is.
En dan is het ook nog een heel druk en brutaal veulen, dus het is en en denk ik.

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:17

Marus, mijn ervaring is wel dat als de veulens eenmaal drinken, het melken van de merrie lastiger wordt. Een veulen haalt de melk er toch anders uit dan wij, meestal laten ze het dan minder makkelijk schieten, dus daar zou het ook in kunnen zitten.
Mijn merries laten de veulens ook af en toe niet drinken, dan wordt het veulen idd zeer geïrriteerd en uiteindelijk laat de merrie het dan meestal wel toen. Als je er op dat moment zelf bent, is het dan niet een idee om de merrie even vast te houden zodat het veulen kan drinken?
edit: zie net je laatste bericht, wat een lastige situatie.

Bij Aleeyah was haar uier gister overdag toch weer wat terug gelopen, maar nu toch weer een flinke stap voorwaarts gemaakt. Aardig wat hars. Ik heb het weggehaald, dus eens zien hoe het er vanmiddag uitziet.
Afbeelding
Afbeelding

AnsoDM

Berichten: 226
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:45

Eindelijk nog eens een bijleespost. Zal wal niet van de afgelopen week zijn maar goed :)

Al_Zawraa: Dat is idd een grote stap. Zal vast niet lang meer duren zo

Marus: Ik kan je niet helpen ivm met te weinig melk maar wel balen dat die maagdarmstelsel nog niet in orde is. Hopelijk komt dat toch wel snel weer oke.

nieky1993: Toch raar dat uit zwart x zwart een bruine is uit gekomen. Moeder is je misschien idd gewoon aan het bedriegen met haar kleur. Goed dat je laat testen dan ben je het zeker. Maar bruin of zwart het is even mooi. Lexie maakt het ook spannend maar ze laat je toch nog maar even wachten.

SophievdV: dat moet leuk zijn om te zien dat ze zo heerlijk liggen te slapen

kiko: Wat een levendig ding zeg! Een spring int veld

Phileine83: wat een leuke foto's. Leuk dat ze daar zo van opfleurt

baudyh: Wat is het toch een knapperd

Cantodea11: gefeliciteerd. Dat ging plots wel heel snel

Romy_L1998: Er zit beweging in *\o/* . Van hoe lang dat kan duren kan je nooit weten. Het kan plots heel rap gaan of juist heel traag.

Muronia: *\o/* Ook beweging. Wie weet haalt ze Mira nog in. _O-

Eclare: Wat een mooie grote box zeg! Echt gaaf

goldenarrow: Die tietjes geweldig

kimwilliam: Hier doe ik veulen niets maar moeders vliegennetje en soms vliegendeken.



Hier is de DA toch maar langs geweest woensdag. Ik was er te veel mee bezig en zo bang dat het ging infecteren. DA zei ook dat het goed was dat ik toch gebeld had, want op die plek kon het toch dieper zijn dan dat je denk en ook met dat ze op laatste van haar dracht loopt zijn we er beter snel bij. Gelukkig was dit dus niet het geval. Ze heeft ze wel ingepakt voor tegen de zwelling en voor de zekerheid 3 dagen op ontstekingsremmers. Verband mag er morgen al weer af ook trouwens. Mira vond het maar een klucht :+ voor de rest niets speciaals. Vandaag was ik van plan om ze te verhuizen maar dat word verzet na volgende week. DA had gekeken en ze zegt dat zeker nog weekje gaat duren, moet ze gewoon goed in de gaten houden. Want ze moet daar ook niet onnodig blijven staan.

Afbeelding

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 10:59

@marus het is inderdaad belangrijk dat je merrie genoeg eiwit binnen krijgt. Alleen uit hooi is eigenlijk nooit genoeg.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:09

Ik zeg ook gelijk merriebrok, aantal kilo over aantal voerbeurten per dag.. maar dat moet natuurlijk wel kunnen. Meeste warmbloeden hebben dat toch wel nodig.. naast rijk hooi.

Wat voer je aan extra eiwitten?

Annash
Blogger

Berichten: 26527
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:11

Cantodea, gefeliciteerd!

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:16

Cioccato: onbeperkt rijk ruwvoer ( analyse gedaan) en bonpard mare and foal. Op aanraden van de dierenarts.
Vit E selenium, silicium, balancer.

Alzawraa; klopt is ook een normale reactie van merrie en veulen. Maar door de pijn slaat de merrie er in door en pakt het veulen dan echt.
Niet altijd maar dat gebeurt dan wel waardoor hij steeds zenuwachtiger wordt.
Oke, dus het gebeurt vaker als je met de hand melkt er niets komt? Eerder had ik ook vaak twijfels maar dan haalde ik er wel wat uit.

Mijn vorige merrie had Overvloed, toen moest ik juist de merriebrok minderen want veulen werd echt vet.


Anso: toch goed dus dat je naar je gevoel hebt geluisterd! Beterschap

Cantodea11
Berichten: 220
Geregistreerd: 11-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 11:33

Afbeelding

Volgens mij is hij echt wel bruin

Nou nog een te gaan onze andere merrie Kayleigh is over een paar weken 12april uitrekend en krijgt een veulen van Indian Rock kayleigh is een afstammeling van Ampere /Sorento
Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2145
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:07

Lekker zo buiten Cantodea. Ik denk schimmel, je veilen lijkt zo op de foto te intens bruin om bruin te blijven. Niks mis met een mooie schimmel ;)

Marus wat vervelend dat je merrie zoveel last heeft. Met een veulen aan de voet hebben ze vaak wel meer nodig dan enkel hooi ook al is dat rijk hooi. Ik snap je tweestrijd :(

AZ dat gaat ineens hard ja.

En Nieky ik ben ook benieuwd wat er uit de kleur komt. Veulenhaar is heel raar, weet ik, dus kan ook maar zo zwart zijn.

Hier zitten we in een soort rust, Sanaa is 295 dagen vandaag dus het schiet hard op nu, en ze groeit bijna met de dag maar ondertussen duurt het ook nog even. Gelukkig hebben we ook hoogdrachtige schapen en lammetjes om naar te kijken.

Dikke buik en beginnend uier


Hoe is het met de andere merries, geen veulentjes meer onderweg?
Afbeelding
Afbeelding

En nog een dikke buik :+

Afbeelding

En een drieling met een heel kleintje erbij

Afbeelding

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:21

Als je de aangegeven hoeveelheid geeft van bonpard dan krijgt ze genoeg eiwit binnen.
Maar als je daarin zakt weer niet.
Wat zegt je hooi analyse over de hoeveelheid eiwitten?
Metazoa musclefit hp23 is een mooi voer om eiwitten aan te vullen en laag in suikers en zetmeel en je hoeft er niet veel van te geven.
Laatst bijgewerkt door baudyh op 29-03-24 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19562
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 12:30

Wat een schattige lammetjes <3

Cantodea ik denk nog steeds een schimmeltje. Hij is inderdaad heel diep bruin en lijkt een brilletje te hebben.

Marus wat lastig. Mijn merrie is ook wat gevoelig op de maag maar die heb ik nu van de gastro af en op de merriebrok (havens) gezet. Tot nu toe is ze niet gevoeliger geworden dus dat gaat goed. Ik heb verder ook alleen ervaring met merries die veel melk hebben dus daar kan ik je verder niet over adviseren.

AZ ik ben benieuwd hoe lang ze nog doorloopt. De 340 gaat ze vast niet halen.

Anso goed dat je toch even bent gaan checken. Ik begrijp dat ze het niet leuk vond, maar soms is het niet anders. Ik denk niet dat Veroon Mira gaat inhalen maar ik ben al blij dat ze nu onderweg is.

Nieky, ik ben nu toch wel heel nieuwsgierig hoe het precies zit met de kleur.

Veronia is vanmorgen behandeld door de osteopaat. Ik vond haar wat stijf lopen achter de laatste week en dat in combinatie met mijn slechte voorgevoel maakten dat ik haar toch nog wilde laten checken voor de bevalling. Ze heeft alles goed los gekregen, zat wel flink vast bij haar heupen/bekken/si, dus ik ga nu met wat meer vertrouwen het laatste stukje dracht tegemoet.

Marus
Berichten: 2331
Geregistreerd: 13-07-04
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:09

Overleg gehad met de dierenarts.
Dat er niks of weinig uitkomt met melken klopt niet.
Ik ga het veulen melk aanbieden.
De merrie niet teveel belasten met merriebrok kreeg ik als advies want dat veroorzaakt weer pijn en daardoor kans op nog minder productie.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:18

Nu is er wel een heel verschil met melken en drinken van een veulen.
Ik merkte dat mijn merrie ook wat minder aardig was als veulen wilde drinken. Dat kon ik goed begrijpen... Hoe hard en stug ze wilde drinken. Snap ik goed dat ze even goed boos worden. Vergeet ook niet dat ze nu tanden hebben gekregen. Zomaar melk extra gaan aanbieden zou ik niet zomaar doen. Als uier niet vol is, betekent dat veulen drinkt.

Als je extra eiwitten wilt geven. Kan je naar luzerne/espercette brok kijken. Ook coolstance copra geeft geen problemen voor de maag. Er zijn tegenwoordig zoveel voeders die echt wel ingericht zijn voor paarden met maagproblemen.

Die van mij krijgen EquiFyt Pre Active en de Gold. Veel eiwitten, maar ook goed voor gevoelige maag. Ze krijgen het nu allemaal en ben erg tevreden.

Muronia. Mag dat nog in zo'n laat stadium? Ik heb Nigrante laten staan omdat de dierenarts vertelde met si losmaken toch wel kon triggeren voor een vroeggeboorte. Ik heb haar van het najaar laten behandelen met irap. Waarschijnlijk nog te afdoende. Ik denk dat ze nog goed losgemaakt moet daar, maar niemand durft het nu aan. Daarom alles toch maar op de lange baan geschoven en gaan we nu de bevalling verder

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 14:30

Ik geef wel eens tafelbier als ze weinig melk produceren. Qua eiwitten krijgen ze hier een slobber welke heel hoog zit hierin. Daar 2 eitjes onder en vinden ze heerlijk