[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:37

Wat vervelend Kabayo!
Wat denkt de dierenarts?

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:38

Hier komt de osteopaat vandaag. Volgens de dierenarts kan het geen kwaad. En anders doen we gewoon nog een ronde. :j

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:19

Is het insemineren dan gwn niet goed gegaan? Of is ze niet goed hengstig?

AM_Horses

Berichten: 2618
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:28

Met insemineren gaat het echt in de baarmoeder. Dit hoort er niet uit te lopen. Na een dag een klein beetje uitvloei, zou ik niet erg vinden. Enige wat ik dan kan bedenken is van de Oxcitocine. Maar dat had ze niet gehad na insemineren?

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:36

Ik heb dit bij mijn merries ook wel eens gezien dat ze het binnen een kwartier er alweer uit drukten. Volgens de HH kon het geen kwaad. 1 keer is ze toen wel drachtig geworden en 1x niet.

Her was dinsdag op de veulenhengstigheid geïnsemineerd met Extreme us. Ei zat er vanmorgen nog, dus vandaag nog een keer. Denk dat ik daarna ook op het wachtbankje kan, want verwacht wel dat het ei zaterdag weg is. Hopelijk in 1x raak, want ondanks dat dit de veulenhengstigheid was, is het dezelfde datum als vorig jaar. Dat krijg je met al dat overdragen :z.

pradadaan

Berichten: 4669
Geregistreerd: 13-05-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:44

Kabayo wat vervelend allemaal. Hopelijk klopt het wat hierboven staat en pakt het toch maar snap dat de moed je een beetje in de schoenen zakt.

Spannend voor Her! En wat een toeval dat dit precies dezelfde dag als vorig jaar is!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:50

Snap dat je baalt Kabayo. -O-
Als ze goed insemineren, kan het sperma er niet zo uit lopen (dan of zaten ze niet in de baarmoeder of nog in de baarmoedermond/cervix).

Plassen na inseminatie wordt vaak juist als positief gezien, dan zijn ze echt goed hengstig. Maar dat is dan vaak ook zo troebel dat het op sperma lijkt.

Oxy gaat op zich ook prima zolang je het niet geeft 2 uur voor inseminatie en ongeveer 6 uur wacht tot na de inseminatie (in principe zit je al veilig met 3 uur). Oxy werkt maar heel kort en ongeveer 15/30 minuten nadat je het gespoten hebt.

Maar ik zou spoelen na inseminatie als ze veel vocht heeft in plaats van alleen Oxy.

Hoop toch dat het gaat lukken!

Spannend Jazzejam! Lange wachten op het wachtbankje nu.

Nieky wordt al een mooi lijstje! Hoeveel merries heb je nog te gaan?

Anso hopelijk is het een goed voorteken!

Gefeliciteerd Knolselder! Hopelijk je eigen merries nu ook vlot drachtig.

Was ze hengstig geworden Janine? Soms zijn ze ook echt lastig te vinden, maar dan lukt het een paar dagen later vaak wel.

AM ik zeg dekken! *\o/*
Nee haha je moet doen wat goed voelt, maar sporten is ook leuk. :j

Shadow spannend!


Ik ben blij! *\o/* *\o/*
Afbeelding

Morgen word Libby gedekt (met mijn eigen hengstje) en de andere is uiteraard nu beginnend hengstig en gaat vaak snel. Pinksteren uiteraard... dus eigenlijk geen sperma tot woensdag.

Maar super fijne hengst eigenaar en ze stuurt morgen 3 buisjes sperma op vanuit Duitsland die dan zaterdag komt. Hengst zou super fertile zijn (tot nu toe alles in 1x drachtig en sperma leeft na een week nog voor meer dan 50%). Dus kan ik 3x insemineren. Dierenarts waar de hengst staat zei zaterdag, zondag en maandag, maar twijfel even of dat niet overkill is? Misschien zaterdag 1 buisje en maandag 2 of zo.

Hopelijk lukt het!

Laatste merrie nu ook uit welke hengst het gaat worden. :):)

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 12:54

AM_Horses schreef:
Met insemineren gaat het echt in de baarmoeder. Dit hoort er niet uit te lopen. Na een dag een klein beetje uitvloei, zou ik niet erg vinden. Enige wat ik dan kan bedenken is van de Oxcitocine. Maar dat had ze niet gehad na insemineren?


Ja daarom zeg ik ook of dat insemineren misschien niet goed is gegaan.

Wilde gokken allemaal natuurlijk

Kabayo

Berichten: 14001
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:30

Cioccolato volgens het dekstation is het insemineren gewoon goed gebeurd. Deze hebben haar als 3 jarige ook netjes drachtig gekregen en doen meerdere merries per dag. Ze hebben meerdere hengsten op het station
Ze is heel goed hengstig. Ei van 5.5 en voelde heel zacht aan zei de dierenarts gister. De inseminator zei ook dat het erg goed aanvoelde.

Amhorses klopt, gisteravond voor het laatst gespoten. Vanavond moet het weer.

Quir ah oké. Interessant van dat plassen. Ik ga dan denken dat het er zo weer uit loopt :o
Bedankt voor de info qua oxitocine. Ze had niet veel vocht. Minimaal had ik begrepen. Spoelen hoefde niet. Dit is overlegd met nog een dierenarts.
Oh wat gaaf een opvoelbox! Leuke aankoop :D Spannend met Libby en je eigen hengst. Ga je natuurlijk dekken? Altijd zo met die feestdagen... hopelijk werkt het mee... Fijn zo'n hengstenhouder! Ik duim voor je
Ennn? Welke hengst :D

Pradadaan ja heel vervelend... :(

Shadow33 dit klinkt wel hoopvol.. Balen dat ze heeft overgedragen, hoop dat ze naar je luisterd :j

Balou_k succes! Moet kunnen hoor :)

Nieky1993 ik heb ook wel eens zoiets gehoord. Zou zeggen dat dit dan wel moet lukken... Al geloof ik er weinig van op dit moment :o

Ik heb ook met de dierenarts overlegd. Die zegt ook dat dit geen probleem moet zijn. Het is vaak ook geen sperma wat je ziet maar vocht, hengstigheid, glijmiddel en misschien een beetje sperma wat nog aan het buisje/rietje zit. Ik heb geen idee... Ik moet maar afwachten denk ik... Het was nu niet meer vochtig. Nahja... we wachten maar. Op niks denk ik.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 25-05-23 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:35

Kabayo: hopelijk toch een geslaagde inseminatie, ik duim voor je. Ik snap dat je hiervan baalt.

AM: als je nigrante zou dekken, dan weer met White dream?

Quir: yes, je opvoelbox is er! Wat lief dat de hengstenhouder zo met je meedenkt! Succes met insemineren!

Chynthia: was je zondag nog bij de hengst gaan kijken? Is het wat? wordt het hem? Welke is het?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 13:41

M’n merrie word zo weer gescand, net weer niet hengstig..

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:02

Nou weer niks te zien, maar ze heeft heel kort gescand want merrie vond het niks en zat tegen te drukken / persen.

Geen hengstigheid geen veulen.. vraag me af wat nu wijsheid is

Kabayo

Berichten: 14001
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:37

Janine wat vervelend... als er echt geen vruchtje te zien is, dan zou je hengstig kunnen spuiten. Dat lijkt mij dan de beste optie denk ik

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:45

Janine: dat is lastig zeg! Hoever zit nu na de dekking?

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 15:47

Ik zou als je nu nog steeds niks kan vinden idd ook spuiten. Hier hadden we ook geen dracht en geen hengstigheid.

Kabayo jammer dat je er niet zo'n lekker gevoel bij hebt. Snap je twijfel, hier weet ik ook even nog niet hoe ik me de deze poging moet voelen. Merrie is nu thuis en lijkt nog wat hengstig. Vind het lastig want dit deed ze vorige keer ook en heeft toen nog een weekje aangehouden. Blijkbaar zijn er toen nog 2 eitjes geovuleerd kon de DA later vast stellen bij de dracht controlle. Geen idee of dat het drachtig worden uiteindelijk in de weg heeft gezeten toen. Vocht verhaal hadden we hier ook alleen hoefte ik thuis niet na te behandelen verder. Daar tussen 1ste en 2de inseminatie wel oxi gekregen. Durf niet te zeggen of ze na tweede inseminatie ook nog heeft gekregen.

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:14

Nu dag 43 vanaf de laatste dekking geteld. Kreeg nog advies om volgende week opnieuw te scannen met beetje sedatie zodat we zeker weten niks missen en dan eventueel hengstig spuiten.

Ze was zo aan het vechten met praam dat het een hele snelle scan was en er niet echt de tijd voor genomen is.

En misschien als ze ontspant we even beter kunnen kijken en alles zien misschien dat er dan volgende week wel hengstigheid aan zit te komen.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 16:58

Balen Kabayo. Hier komen ook wel eens hele kwakken uit, maar dat is natuurlijk dekken. Ik denk dan altijd dat de baarmoedermond nog niet of niet meer voldoende open was. Maar met insemineren zouden ze dat toch moeten voelen dan lijkt mij. Maar als het zou liggen aan dat kwakje dat eruit komt, ligt het niet aan de hengst zelf dat het niet is blijven zitten denk ik dan.
Duimen dat ze gewoon netjes drachtig is straks.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:51

janine: ja als ze wat meer ontspannen is kan de dierenarts mss beter controleren

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:13

Volgens mij kan er alleen sperma uitkomen als ze niet juist geinsimineerd hebben maar wie weet is het inderdaad wel wat anders.
Vocht afspuiten doen we hier ook alleen voor het insimineren niet er na.

Ik heb Diantha net hengstig gespoten. Onze snelle Jelle. Morgen avond scannen.
Ik hoop dat we niet zondag avond moeten insimineren want dan is mijn insimineren-hulp-mevr er niet. Nou ja dan moet ik me gewoon alleen redden. We gaan het zien. Eerst maar eens kijken wat de DA morgen zegt.

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 22:59

Kabayo, volgens mij kan dat geen kwaad. Het sperma is toch in de baarmoeder geïnsemineerd, dus dat komt er echt niet allemaal weer uit hoor. Ik heb dit ook weleens gehad, vooral als er veel buisjes geleverd waren.

Janine, wat vervelend zeg. Als er echt geen vruchtje te zien is, zou ik misschien ook hengstig spuiten.

Hier vanochtend Rakizah weer naar de kliniek gebracht, ze was dinsdag helaas weer hengstig geworden, maar had het al een beetje verwacht. Ze gingen haar direct 3x daags opvolgen, want verwachting is dat het ei wel redelijk snel gaat springen. Maar voor de zekerheid omdat het met diepvries is, toch ook maar afgespoten. Ook gaan ze het sperma even nakijken na inseminatie, want ik heb er mijn twijfels bij.. Vorige keer was eigenlijk alles perfect en toch niet gepakt, kan natuurlijk een keer gebeuren, maar ik wil alles uitsluiten.

Vanmiddag Aleeyah gescand op 16 dagen, en zoals ik al verwacht had (maar eigenlijk niet durfde uit te spreken :o ) is ze eindelijk na 2 jaar weer netjes drachtig *\o/* Op naar een vol broertje of zusje van Jahwhar en hopelijk blijft het dit keer netjes zitten, en mag het veulen meer geluk hebben als het er eenmaal is..

Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2618
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 02:19

Az. Gefeliciteerd *\o/*
Jammer van rakizah, duimen dat het nu pakt. Sperma controleren is nooit een slecht idee

Normaal krijg je 1 op 2 buisjes. Dit is geen hoeveelheid wat eruit hoort te lopen. Als het insemineren goed is gegaan zal er vast nog wel inzitten.

Natuurlijk dekken is natuurlijk niet te vergelijken. Dan is het niet heel raar dat er wat mee terug naar buiten komt.

Baudyh. Ik ben benieuwd of dianthe nu weer zo snel is.

Janine. Ik heb mijn mening al gegeven. Als er niet goed gescand is geweest, dus niet de tijd voor genomen, weet je niet zeker of ze drachtig is. Scannen op hartslag bij mijn vos duurde ook even. Ik keek mee, scherm bleef lang leeg. Na een tijdje kwam tie toch in beeld. Als ze goed gescand is en niks te zien, dan hengstig spuiten

Jazzejam. Even hengstig staan na dekken vindt ik niet perse slecht. Nu is een week wel wat lang misschien en dubbele eisprong is dan ook niet positief. Hopelijk nu deze ronde wel geluk.


Quir. Wat fijn dat de ovoelbox binnen is *\o/* kan het echt gaan beginnen. Had je hengstje nu al een keer gedekt of wordt dit de eerste keer? Fijn dat de hengstenhouder zo meedenkt.
Als ei maandag niet af is xou ik idd om de dag doen ipv elke dag.

Shadow. Duimen dat het pakt

Ik moet op mijn handen zitten, maar ik ga Nigrante toch leeg laten. Misschien volgend jaar weer.
Ik had dan idd White Dream weer gedaan. Combi is super en commercieel genoeg als ik moet verkopen.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 08:17

AZ: gefeliciteerd met Alleejah! Duimen dat het goed gaat deze keer. Jammer dat Rakizah nog niet drachtig is, succes deze keer met insemineren en duimen dat het nu wel lukt haar drachtig te krijgen.

Janine: De dierenarts had ook moeite bij Goldy het vruchtje te vinden, ze zei wel ze voelt drachtig, dus dat schijn je te kunnen voelen. Alleen moest ze dus even zoeken waar het zat

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 10:35

Afbeelding

Zo mijn sperma bewaar bakje is ook binnen. Makkelijk als ik sperma moet ophalen bij de hengsten houder.

Vanavond scannen, ben benieuwd of ze al goed hengstig is. Ze loopt lekker de hele dag buiten. De zon doet wonderen.

Kabayo

Berichten: 14001
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:07

Al_Zawraa jammer dat Rakizah hengstig is geworden. Begrijpelijk dat je het sperma laat checken. Doe je vaak diepvries? Heb dit een keer 3 cyclussen geprobeerd, heeft niet gepakt. Maar ben het vertrouwen er een beetje in kwijt. Ga wel binnenkort 2 hengsten bestellen met diepvries, voor ooit :o De ene is overleden en de andere staat in het buitenland.
Gefeliciteerd met Aleeyah!! Super. Wou ze 2 jaar niet drachtig worden?
Fijn dat je wel goede ervaringen hebt met dit vocht wat zilver nu heeft. We duimen maar dan :o

Baudyh ik heb kliniek wolvega. Die doen ook veel gynaecologie. Zou denken dat ze wel weten wat ze doen :o Zilver is gisterochtend geinsemineerd en gisteravond en vanochtend oxitocine gespoten. Nu begin ik aan alles te twijfelen :+
Ben benieuwd! En hopelijk niet op zondag :P
Handig bakje!

Knolselder je hebt gelijk hoor. Ligt niet aan de hengst dan. Maar ja, mijn vertrouwen is er niet helemaal meer. We gaan duimen. Vanmiddag checken, ook op vocht. Alles was van binnen goed. Ze ovuleerde ook al bijna begreep ik

Janine oh al 44 dagen na de dekking nu. Wat een onzekerheid. Zou ik niet tegen kunnen :+ Wellicht met ontspanning kan je het beter zien. Zei de dierenarts niet of ze drachtig of hengstig aan voelde? Nahja kan begrijpen als ze zo protesteerd dat je het minder goed voeld

Jazzejam balen dat jij ook niet zo'n geweldig gevoel hebt. We wachten maar af...

Hier had ze dit vandaag wel aan de kling... Zucht :=
Afbeelding
Het vocht van gister is opgedroogd maar lijkt heel vettig. Denk toch dat dit grotendeels glijmiddel is geweest

Sanet

Berichten: 7956
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 11:14

Hopelijk valt het mee Kabayo, wanneer weer scannen voor het ei weg? Misschien heb je nog een kans?

Echt hè Baudyk, die zon had alleen ook wel een maand eerder mogen komen van mij.

AM, hoe oud is Nigrante nu? Een jaartje overslaan is ook niet erg toch?

Wat ontzettend leuk Al_Zawraa! Gefeliciteerd, gelukt na 2 jaar!

Janinevv, lastige situatie. Wat is het plan nu precies?

Quir, wat een mooi pakketje zo je opvoelbox!

Hier woensdag geinsemineerd, vanochtend was het eitje er nog helaas. Inmiddels 5,2cm. Dus eraf gespoten en vanavond nog eens insemineren.