[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AM_Horses

Berichten: 2618
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 16:48

Gefeliciteerd Sophievdv!

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:31

Mooie aanwinst Knolselder.


Jennyk gefeliciteerd, wel bezonder. Grappig dat ze toch eerder heeft gepakt. Zit best een verschil tussen 17 of 21 dagen. Belangrijkste is dat ze drachtig is.

Sophievdv ook gefeliciteerd met jullie drachtige merrie.

Sanet succes met dekken morgen.

Vandaag even bliksem bezoek bij de merrie gedaan. Precies wanneer ze wilde gaan insemineren. Dus kon er mooi even bij zijn. Omdat ze nu voor de tweede keer in deze cyclus werd geinsemineerd ook een prikje gehadt voor het ovuleren. Nou hopen dat ze nu gaat pakken. :):)
Extra brokjes en snoepjes gegeven. Zou dat helpen. *D

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 17:34

Sophie gefeliciteerd!

Ik ga zo weer even met mijn merrie wandelen naar de hensgt van de buurman haha. Word ze wel makkelijk van :D

LaDonna75

Berichten: 2146
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:37

jennyk schreef:
ladonna: ze is vaker geinsemineerd in 1 cyclus en zal dan eerder gepakt hebben :?

Ah zo, ze heeft dus eerder geovuleerd dan gedacht denk ik?

Sophievdv Gefeliciteerd!

Janinev spannend zo, hopelijk heeft ze het gewoon verstopt en blijkt ze toch mooi drachtig *D

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:55

ladonna: ja dat zal dan wel

jazzejam: idd ze is drachtig, dat is het belangrijkste! Wat super dat je precies op het juiste moment was! Dat moet toch wel geluk brengen!

janine: toch handig zo'n hengst in de buurt! Wanneer wil je weer laten scannen?

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 18:58

Als ze niet hengstig toont tot woensdag ga ik voor donderdag denk ik afspraak inplannen. Dan is het geruime week verder, op 17 mei is ze gescand. Dan weten we hopelijk meer.

Of ze moet straks hengstig zijn

Happy_Hippie

Berichten: 878
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 19:44

Hier nog geen goede hengstigheid te zien met het scannen dus ff afwachten, vrijdag weer terug.

Ze is goed bekomen iniedergeval!
Mevrouw weegt nu 580 kilos en is rond de 165.
Afbeelding

Muronia

Berichten: 19566
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:01

Knolselder jij bent er maar druk mee. Gefeliciteerd met de dracht en hopelijk de wachtenden ook mooi drachtig. Leuke nieuwe aanwinst!

jennyk gefeliciteerd, wat fijn!

Sanet succes morgen. Ik herken het wel van mijn merrie. Ei groeit eerst rustig en dan opeens met een spurt en dan moet je erbij zijn.

Mijn ervaring met oude merries is dat ze juist veel vaker (of bijna altijd) hengstig zijn/tonen. De vruchtbaarheid neemt wel echt af maar hengstig blijven ze worden.

Sophie gefeliciteerd!

Jazzejam leuk dat je er toevallig bij kon zijn. Die brokjes en snoepjes helpen vast!

Janine haha nou inderdaad. Duimen dat ze geen interesse heeft.

Happy_Hippie ze ziet er goed uit hoor. Gelukkig maar. Nu nog even hengstig worden.

Veroon geniet van de grasjes, nog 10 dagen wachten...


Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-23 20:05

Spannend ! Hopelijk met 10 dagen postieve scan!

Hier net laten ruiken maar geen interesse. Halverwege het pad wilde ze er al niet meer heen :+

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 08:27

JennyK Nee yula wordt niet meer gedekt. Sowieso is zij mijn eigen paard en wil ik haar inrijden volgend jaar als ze hersteld is na het spenen. Maar ik vond het ook doodeng dat het net bij mijn eigen meisje zo lastig ging de bevalling :+ Dus dat doen we niet meer. Gefeliciteerd met de dracht *\o/* Hier hebben we het ook wel eens dat het vruchtje wat ouder is. Dan is het ei idd al gesprongen maar tonen ze nog hengstig. Abby had dat ook. Die was 26 dagen volgens mijn berekening maar de DA zei 28 dagen.

AnsoDM We scannen altijd in groepjes. Ik hoop alles te kunnen scannen als Noortje zich laat dekken en dan rond 18 dagen zit. Mocht die zich niet laten dekken dan laat ik wss eind mei/begin juni scannen wat gescand kan. Begint toch al goed te korten. Nog maar 9 dagen aftellen voor jou :D

Kimwilliam jou merrie ook al zo raar dus. Dat is wel het voordeel van insemineren vind ik. Als ze hier niet hengstig tonen dan heeft de hengst pech :') met insenimeren kun je zien of er een goed ei zit met een goede baarmoeder en daarop insemineren zonder dat je gemoeid bent met een hengst die niet mag dekken :+

Kabayo balen zeg dat ze niet drachtig is -O- zat je gevoel toch juist helaas. Op naar een nieuwe ronde. Wie weet moet ze idd een groter ei hebben. Zo weet ik van Loes dat ze ook pas drachtig wordt als ze een ei van 4 heeft of groter. Als we scannen en ze heeft een ei van 3.5 dat ovuleert weet ik al dat het niet pakt. Suzy is andersom die krijgt giga eieren en als die te groot gaat weet ik dat het niet pakt. Dit zijn toevallig 2 merries die we onder begeleiding hebben laten dekken ooit dus van deze 2 weet ik perfect hoe ze het doen :+

Tammiebels welkom. Hoe oud is je merrie dan ? En welke combi heb je?

Luna2006 weer eentje op het wacht bankje :D raar zeg van die oude merrie, flink balen ook als je er nog mee wilt fokken.

Balou_k Welkom op het wacht bankje. Nu maar afwachten :D ik zou niet meer behandelen. Weet idd niet of ze drachtig is maar voor hetzelfde geld wel en zou geen risico pakken.

Knolselder Lekker druk dus daar. Hoe doet je jonge hengst het nog? Proficiat met de aanwinst ook <3

Sanet Dat schiet eindelijk op dus *\o/*

Sophievdv gefeliciteerd *\%/*

Jazzejam Fijn dat ze eindelijk geinsemineerd kon. Nu hopen dat het ei eraf is.

Happy_hippie Ze ziet er idd top uit.

Janinnevv ik ben zeer benieuwd. Zou mij niks verbazen als je merrie toch drachtig is.

Muronia Knappe Veroon <3


Hier is Blue vandaag 18 dagen na de laatste dekking. Straks maar eens schouwen. Maar heb er een goed gevoel bij. Ze is weet zo dromerig en knuffelig :+
Roosje was eergisteren nog hengstig. Maar de hengst had toch weer minder interesse dus heb er een hard hoofd in bij haar.

Maar Noortje daar en tegen begon interesse te krijgen in de hengst. Al knipperen en wat hinniken maar nog geen plasjes dus besloten om tot vandaag te wachten. Ze zal hopelijk straks gedekt kunnen :D

Kabayo

Berichten: 13991
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 11:51

Gefeliciteerd SophievdV!

Nieky begrijpelijk dat je nu gaat inrijden en genieten van je merrie.
Ja klopt helaas zat mijn gevoel goed, scheeld wel dat je er dan al niet meer van uit gaat :+ Knop om en weer door... Oh wat grappig van die eitjes. Zal er toch een regelmaat in zitten denk ik..?
Oh al 18 dagen! Ben benieuwd hoe het schouwen ging. Roosje klinkt klaar en noortje kan je morgen mee beginnen denk ik :D

Tammiebels welkom!

Janine fijn dat ze nog niet hengstig toont. Mag je van de buurman schouwen? :P Ik zou er zachts gezegd niet blij van worden als mensen met hun merrie bij onze hengst zou komen snuffelen :o

Claudia herkenbaar wbt oudere merries. Mijn merrie had cushing en was onvruchtbaar. Maar altijd nog enorm hengstif :+ Veronia is prachtig. Nog 9 lange dagen...

HappyHippie nog even geduld dus. Ze ziet er mooi uit :j

Jazzejam haha ja dat zal vast helpen :)) Ook even ingefluisterd?

Jennyk gefeliciteerd!

Sanet die heeft er zin in! Succes vandaag!

Knolselder jeetje wat een drukte bij jou. Al 1 drachtig, gefeliciteerd! Succes met het wachtbankje. Prachtige nieuwe aanwinst zeg!! Ze lijkt wel veel groter :D
Klopt vorig jaar 2 pogingen. 1x natuurlijke en 1x vers. Nu gewoon KI (afgedraaid). Dus op 3 manieren geprobeerd haha. Nahja we duimen maar weer deze ronde.

Mijn osteopaat zegt gewoon dat het prima kan om te behandelen in de dracht.

Balou_k spannend op het wachtbankje! Denk dat je prima kan behandelen hoor. Klopt, ik heb 3x met hem geprobeerd nu. We duimen deze ronde gewoon weer keihard :D

Luna2006 welkom op het wachtbankje, ik kom er hopelijk ook bij

Gisteren is ze geinsemineerd. We hebben Perry en Zilver ingefluisterd dat ze nu maar een mooi kind moeten maken. Zelfs de inseminator heeft het even tegen Zilver gezegt :+ Moet lukken nu toch?? Vorige keer plaste ze direct na het insemineren, ik weet dat het sperma diep genoeg wordt ingebracht maar toch. Dit deed ze nu niet. Geeft toch een beter gevoel. Vorige keer had ze ook nog wat afscheiding van de bevalling. Nu ook niet. Lijkt allemaal war gunstiger!
Dromer..
Afbeelding
En dit bedoelde ik met de merrie kaart. Het bovenste is van vorig jaar, onderste dit jaar
Afbeelding
16/5 is laatste poging met Perry met vers. Ei van 4.5
8/6 is eerste poging Markus, hier drachtig van geworden. Ei van 5.3
3/5 eerste poging Perry, ei van 4.5. Niet gelukt.
22/5 nieuwe poging. Ei van 5.5. Je zou zeggen dat dit moet lukken...
Einde middag vandaag of morgen ochtend gaan we scannen of eitje weg is, maar ga ik wel van uit

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:10

Kabayo, ja hoor dat is allemaal netjes overlegd. Ze kijken ook mee en vinden het ook allemaal spannend, wel of niet drachtig haha

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:16

Kabayo: dankje! Duimen dat het klaar is en ze drachtig is!

Nieky: ah eigen merrie dus inrijden en niet meer dekken. Wie weet later nog eens als je bekomen bent van deze bevalling. Dankje! Ja het belangrijkste is dat ze gewoon weer in 1 cyclus drachtig is. Duimen voor je 3 dames, 1 al op 18 dagen en de andere 2 wel of niet nog of voor het eerst dekken

Kabayo

Berichten: 13991
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 17:36

Janine ah wat leuk!

Hier helaas het eitje nog en ook wat vocht. Balen! Morgen weer dekken, ei is afgespoten en oxitocine moeten we prikken. Duimen maar weer..

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:12

Nieky (pfff wat een bijleespost, dat gaat me echt niet lukken) merrie is 15, 9 veulens gehad en moet altijd dicht gezet worden. Is niet heel oud maar het wordt er natuurlijk niet beter op met de jaren. Ik heb haar laten insemineren met Urianto van den Dries

AM_Horses

Berichten: 2618
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:15

Kabayo. Dat is jammer. Klonk verder zo goed. Duimen dat het toch gaat lukken

Janine. Ik ben benieuwd. Dat ze niet hengstig is, is positief

Nieky. Duimen dat blue drachtig is. Fijn dat noortje nu interesse krijgt in de hengst

Muronia. Veroon ziet er goed uit. Wachten duurt lang

Happy_Hippie. Ze ziet er goed uit

Jazzejam. Duimen draaien

Liezella is des duivels. Vindt haar ook ineens weer heel mooi vol worden. Ik heb er nu vertrouwen in :j

De twijfel sloeg toch wel toe om Nigrante toch ook te dekken. We hebben haar veulen leuk kunnen verkopen. Maar 2 is even genoeg, en wil sport in met haar. Aan de andere kant, ze wordt niet gelijk mega zwaar. Kan best lang doorrijden en na bevalling kan je er ook weer snel op bij haar. Pff nee we doen het niet :')

Janinevv

Berichten: 13243
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:51

Ja hopen dat ze morgen ochtend niet hengstig is. Dan gaan we scannen opnieuw en dan afwachten inderdaad.

Zouden jullie zelfde dierenarts laten doen of toch een andere? Andere is wel een man maar die vond ook mijn verstopte veulen 2 jaar terug. Was wel andere merrie, dit is een A pony geen idee of dat lastiger maakt met mannen handen

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:58

Zo, weer een gastmerrie drachtig van de eerste poging 8-) Nog 1 te gaan! Gaat allemaal redelijk vlot. Allemaal voor een ander, bij mezelf gaat het plots allemaal wat stroef :')
Maar ik ben wel altijd heel blij als de gastmerries snel netjes dragend zijn. Je geeft toch graag een drachtige merrie af aan de eigenaars.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:37

kabayo: morgen dus nog een 1x, succes!

knolselder: dan doet je hengst het goed!

AnsoDM

Berichten: 229
Geregistreerd: 05-11-20
Woonplaats: Wevelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:53

tammiebels: welkom, spannend. Ik wens je veel succes

Luna: Twee extra bij op het wachtenbankje! succes!!

Balou_k: Voor jou ook spannend! ook succes!! Ik zou echt wachten tot je het 100% zeker weet om te behandelen.

Muronia: Best dat ik alleen kan merrie staren als ik op stal ben :+ Ik hou me zeker lekker bezig dat de tijd snel voorbij gaat. nog 9 dagen voor ons :P

Knolselder: proficiat met je drachtige merrie! Wat is die nieuwe mooi! echt een plaatje! veel succes met haar. En nog een gast merrie ook. Dat is fijn als ze van eerste keer pakken.

jennyk: Proficiat met de dracht!! *\o/*

Sanet: Spannend! is het dekken goed gelukt?

SophievdV: jij ook proficiat met de dracht!! *\o/*

jazzejam: Spannende hopelijk is het ei weg.

Happy_Hippie. Ze ziet er idd heel mooi uit! Hopelijk zet de hengtigheid snel door

nieky1993: Wat een bijleespost. Wel handig zo als je ze idd in groepjes neemt ipv ze elk apart te doen. Bespaar je toch wel wat tijd en geld. Hopelijk heeft noortje zin en kan je alles in een keer scannen. Wel fijn dat je je eigen paard kan gaan inrijden nu.

Kabayo: Jammer dat het ei nog niet weg is. Het zag er zo goed uit. Ik hoop echt dat het voor jou dit jaar lukt met perry. Wij willen allemaal wel een perry en Zilver veulen zien. Morgen dan nog maar eens proberen. My fingers are crossed

AM_Horses: Altijd leuk als de veulens goed verkopen maar jij moet doen wat je denkt wat het beste. Nigrante is een leuk paard en ze zal zeker mooi shinen in de wedstrijd ring.


Hier nog 9 lange dagen. Kreeg ik vandaag een bericht van een stal genoot dat ze zeker is dat ze drachtig is. Als ik haar vroeg hoe ze dat in godsnaam zo zeker van is zei ze dat ze twee jaar geleden ook plots van alles wat schrikachtig was. (Zei had haar buiten gestoken vandaag aangezien ik de woensdag niet ga) Ik was dat al helemaal vergeten. Maar gisteren was ze idd wel wat oplettender toen ik haar deken had opgelegt. Het is maar afwachten of het effectief zo zal zijn.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:45

Kabayo balen zeg. Hopelijk is het vocht netjes weg en het ei na morgen weg.

Tammiebels 15 is idd nog niet zo oud maar dan kan het mss wel al eens lastiger gaan. Denk mss dat het bij Noortje en roosje ook iets lastiger gaat. Die zijn beide 14j.


Am_horse snap de twijfel haha. Fokken is verslavend uiteraard :D benieuwd wat je nu gaat kiezen

Janinevv Ik ben heel benieuwd wat de scan zal zeggen. Duimen op netjes drachtig.

Knolselder Gaat lekker daar met de gastmerries dus :D Idd altijd extra fijn als die netjes drachtig worden.

AnsoDM Dat klinkt idd toch wel positief dat gedrag. Duimen maar.


Hier Blue (dag 18) en Lexie (dag 17) geschouwd en beide waren nog boos dus dat is goed. Overmorgen weer schouwen. Noortje was hetzelfde als gisteren. Wel knipperen maar ook nog wat miepen naar de hengst. Maar als ik de hengst dan vanachter liet snuffelen wel goed staan ervoor. Maar ben gewend dat ze de boel echt onder piest dus vind haar reactie maar lauwtjes haha :+ . Morgen opnieuw schouwen en wellicht eens kijken wat ze doet als Tiesto haar benaderd. Tiesto is gelukkig super hanteerbaar en als de merrie nee zegt dan kan ik hem ook zo weg leiden zonder problemen dus daar heb ik wel vertrouwen in.

jazzejam

Berichten: 397
Geregistreerd: 08-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 20:50

Net als bij ons Kabayo, morgen nog een keer en dan zal het eitje wel gaan springen.

Snap je twijfel AM. Maar lekker er mee sporten is ook niet verkeerd. Wel fijn dat haar veulen goed is verkocht.

Nieky jammer dat het juist bij je eigen merrie spannend was bij de bevalling. Gelukkig nu alles goed. Lekker genieten van beide, Yula is nog jong zat.

Vanochtend belletje dat onze merrie dan ook klaar was, even puzzelen met ophalen ivm werk maar het is gelukt en ze staat weer lekker thuis. Wij mogen over 16 dagen terug voor controlle.

Kabayo

Berichten: 13991
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:04

Jazzejam Nu maar lekker op het wachtbankje! Succes met wachten

Nieky mooi dat die 2 nog boos zijn!
Die reactie is inderdaad wat lauwtjes. Moest ze vandaag nog een keer?

Anso wat een lief berichtje <3 Ik hoop echt dat het lukt!
Succes met je 8 lange dagen wachten nog. Kruipt dan voorbij he.. Benieuwd of die theorie klopt!

Jennyk bedankt!

Knolselder wat fijn! Gefeliciteerd met de gastmerrie :) Ik snap dat dat een fijn gevoel geeft. Nu nog even je eigen dames :+

Janinevv hoe was het schouwen vandaag? Hmm ja ik ken je dierenarts niet. Als die het altijd goed doet zou ik niet wisselen

Amhorses ja ik baal ook.. Ah joh je kan het wel combineren hoor :P Gaan met die banaan hahaha

Nou ik heb gewoon geen hoop meer. Ben er wel een beetje klaar mee. Ik heb ik mijn hoofd al een beetje de keuze gemaakt om hierna 1x met een Fries te proberen en anders blijft ze gust.
Nu dus ook vocht. We spuiten oxitocine. Dit mag niet als je net geinsemineerd hebt heb ik begrepen want dat gaat het sperma er weer uit. Nu is ze geinsemineerd, gisteravond oxitocine gespoten, moet vanavond weer. Maar terwijl ze een kwartier na het insemineren bij de hoefsmid stond kwam er een hele kwak uit... baal echt enorm. Dit wordt helemaal niks, alweer.... Ook direct na het insemineren weer plassen. Ik ben er even klaar mee hoor... Bah
Afbeelding
Afbeelding
Volgens de hengstenhouder, hengsteneigenaar en dekstation kan dit geen kwaad. Er zijn 2 volle buisjes in gegaan (wel verdunt). Ik zal nog even bellen met de dierenarts, ook omdat ze aan de oxi staat en wat wijsheid is. Maar bah, wat een domper...

AM_Horses

Berichten: 2618
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:22

Kabayo. Het zou er niet zomaar uit mogen lopen. Zeker niet na insemineren. Plassen vindt ik zelf nooit echt een probleem. Kabayo ik snap dat dit niet goed voelt en zou hey zelfde hebben. Als silver altijd zonder problemen gaat en nu zo, dan is dit natuurlijk geen positief iets.

Misschien moet ik thuis toch nog even overleggen :') volgend jaar zullen we onder het zadel ook wel verder zijn. Dan is volgend jaar pas dekken misschien ook een domper als het werk steeds zwaarder wordt. Beslissingen, beslissingen

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:29

Jazzejam Fijn dat ze klaar is en opgehaald kan. Nu maar wachten.

Kabayo snap idd helemaal dat je baalt :(:). Het is niet hetzelfde als insemineren. Maar bij sommige merries komt met natuurlijk dekken bijna de hele kwak er terug uit als de hengst eruit komt. Onze veearts zei dit heeft te maken spanning van de merrie en doet niks af een mogelijke bevruchting. Yula had dit vorig jaar bij elke dekking ookal stond ze er netjes voor stil. En zij was meteen drachtig. Dit jaar bij Fleur ook veel terug vloei van sperma als de hengst terug trok maar ook zij is netjes drachtig. Het is idd klote want je ziet het er liever in blijven maar uit mijn ervaring zijn er evenzeer merries drachtig ookal komt het terug eruit. Het vocht daar en tegen is idd super klote. Ben benieuwd wat je veearts zegt.

Am_horse persoonlijk zou ik dan ook dit jaar eerder dekken haha.