Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
YaraMaria schreef:Afspenen is voor iedereen anders. Er zijn veel mogelijkheden om het te doen. Maar ik wil daar even niet op ingaan. Ik wil ingaan op de hersenen van een paard en hoe ze dit verwerken.
Heeft een paard hier een traumatische ervaring aan? (Abrupt Afspenen) en is dit anders met niet abrupt afspenen? Hoelang doet een paard erover om het te verwerken? Vergeet een paard het of verwerkt hij het? Zijn paarden verdrietig of hebben ze alleen een gevoel van stress?
Ik vind het persoonlijk altijd echt niet leuk om te zien en wil graag weten hoe een veulen dit ervaart.
fleurtjeuh schreef:YaraMaria schreef:Afspenen is voor iedereen anders. Er zijn veel mogelijkheden om het te doen. Maar ik wil daar even niet op ingaan. Ik wil ingaan op de hersenen van een paard en hoe ze dit verwerken.
Heeft een paard hier een traumatische ervaring aan? (Abrupt Afspenen) en is dit anders met niet abrupt afspenen? Hoelang doet een paard erover om het te verwerken? Vergeet een paard het of verwerkt hij het? Zijn paarden verdrietig of hebben ze alleen een gevoel van stress?
Ik vind het persoonlijk altijd echt niet leuk om te zien en wil graag weten hoe een veulen dit ervaart.
Als paarden nou met woorden konden praten, dan konden we het ze vragen. Anders kan je geen antwoord krijgen op je vragen.
We weten niet hoe 'traumatisch' het is, of ze verdrietig zijn en of ze het verwerken of vergeten.
Daar is alleen over te filosoferen.
BriPi schreef:Stress kan op redelijk veel manieren gemeten worden, emoties is lastiger. Maar... het is bewezen dat paarden 17 verschillende gezichtsuitdrukkingen kunnen maken (daarbij hebben ze naar de spieren in het gezicht gekeken). Ter vergelijking, mensen hebben 27 gezichtsuitdrukkingen, katten 21, honden 16 en chimpansees 13. Verder valt op dat paarden "similar expressions in relation to movements of lips and eyes" kunnen maken. Dus emoties kunnen onder andere van gezichtsuitdrukkingen, naast de rest van de lichaamstaal, afgelezen worden.
Er is heel veel onderzoek naar "afspeenstress" gedaan, bij zowel paarden als andere dieren (biggen, koeien etc.). Dit was er een over paarden die me opviel. http://ge6kh5kt5s.search.serialssolutio ... dict=nl-NL
De veulens werden 10 minuten van de moeder gescheiden. Het ging om groepen van 5 veulens en de leeftijdscategoriën waren 2, 4, 6, 8, 10 en 12 weken oud (en dan was er een controlegroep die bij de moeders bleef, waar de parameterresultaten vergeleken werden). Hierbij werd er gekeken naar de parameters speekselcortisol, hartslag en gedragsmarkers van stress bij veulens. Hier kwam onder andere uit dat veulens uit de controlegroep betere motoriek hadden, wat ook indiceerde dat ze meer spanning ervaarden. De algemene conclusie was dat er geen concreet antwoord uit kwam wat betreft of het meer stress oplevert om tussendoor alvast wat af te spenen of in een keer af te spenen, omdat de verschillen te klein waren.
Ook een interessante, of onverwante volwassen paarden bij het afspenen zorgen voor minder stress:
http://ge6kh5kt5s.search.serialssolutio ... dict=nl-NL
Ik heb even snel de belangrijkste uitkomsten vertaald:
► Door gespeende dieren te houden met niet-verwante volwassenen, kunnen ze zich gemakkelijker aanpassen aan de scheiding van de moeder dan wanneer ze in groepen van dezelfde leeftijd worden gehouden.
► Agressie en abnormaal gedrag worden verminderd door invloed van volwassenen.
► Sociale cohesie in groepen gespeende dieren wordt bevorderd door volwassen aanwezigheid.
► Het introduceren van volwassenen om speenstress te minimaliseren lijkt de meest veelbelovende aanpak tot nu toe.
Hopelijk beantwoord dit je vraag een beetje.
Edit:
Hier toch nog een paar studies, heb het nog niet helemaal gelezen maar misschien is dit nog handige informatie.
Charlotte124 schreef:Ik kan het artikel nu niet meer vinden, maar heb al meerdere keren iets gelezen over een verband tussen vroeg/abrupt spenen en luchtzuigen.
Ninx schreef:Machteld van Dierendonck heeft hier wel e.e.a. over geschreven. Zelf heb ik er ook eens een artikel aan gewijd en destijds verschillende 'deskundigen' gesproken.
Geleidelijk afspenen heeft bij iedereen de voorkeur. En dit moet dus ook echt met beleid gebeuren en over een redelijke periode uitgesmeerd worden.
Er zijn helaas redelijk veel veulens met maagzweren, de manier waarop mensen afspenen (foutief dus) is daarin een grote schuldige. Paarden ervaren veel sneller stress door ogenschijnlijk kleine zaken die ons niet eens zouden opvallen; een omheining die opeens anders staat, opeens alleen hooi en geen gras of andersom, alle kleine veranderingen waar wij niet eens bij stilstaan.
Daar hangt hun overleving ook vanaf, daar zijn ze op ontworpen.
Mensen moeten in alles wat ze met hun paard doen dus echt veel bedachtzamer te werk gaan. Wij mensen zijn toch een stel olifanten in een porseleinkast wat dat betreft.
Sunnda schreef:Ninx schreef:Machteld van Dierendonck heeft hier wel e.e.a. over geschreven. Zelf heb ik er ook eens een artikel aan gewijd en destijds verschillende 'deskundigen' gesproken.
Geleidelijk afspenen heeft bij iedereen de voorkeur. En dit moet dus ook echt met beleid gebeuren en over een redelijke periode uitgesmeerd worden.
Er zijn helaas redelijk veel veulens met maagzweren, de manier waarop mensen afspenen (foutief dus) is daarin een grote schuldige. Paarden ervaren veel sneller stress door ogenschijnlijk kleine zaken die ons niet eens zouden opvallen; een omheining die opeens anders staat, opeens alleen hooi en geen gras of andersom, alle kleine veranderingen waar wij niet eens bij stilstaan.
Daar hangt hun overleving ook vanaf, daar zijn ze op ontworpen.
Mensen moeten in alles wat ze met hun paard doen dus echt veel bedachtzamer te werk gaan. Wij mensen zijn toch een stel olifanten in een porseleinkast wat dat betreft.
Ontzettend mee oneens, volgens jouw theorie zouden paarden nooit overleven in het wild. Daar is nooit een minuut hetzelfde en daarom is adaptatie de belangrijkste eigenschap die een wild dier beschikt. Het is meegaan in de veranderende omstandigheden of (uit)sterven.
Stress is daarbij een functionele eigenschap, net als bij mensen.
superpony schreef:Met dit soort dingen is het altijd lastig. Als iemand een onderzoek doet en dat beschrijft, wordt het snel als waarheid aangenomen. Echter moet een onderzoek echt op grote schaal en langdurig worden uitgevoerd, wil je echt een eerlijk resultaat hebben....
....En vergeet niet, de mens is egoistisch en veel draait om geld. Waar merries als fokmerrie lopen, moet er verdiend worden. Ik schrik vaak hoe ze eruit zien.
Maar waar iemand eenmalig fokt, willen mensen vaak weer snel snel rijden en valt het toch tegen om een veulen te fokken.
superpony schreef:Met dit soort dingen is het altijd lastig. Als iemand een onderzoek doet en dat beschrijft, wordt het snel als waarheid aangenomen. Echter moet een onderzoek echt op grote schaal en langdurig worden uitgevoerd, wil je echt een eerlijk resultaat hebben.
Mensen zijn gemakzuchtig en praten vooral vaak hun eigen keuzes goed.
Afspenen gaat vaak niet goed, maar dat begint al eerder dan het afspenen zelf.
Mensen fokken uit 1 merrie een veulen, dus staan ze vaak alleen met elkaar wat erg vermoeiend is voor een merrie. Zeker als de merrie ook 's avonds op stal moet met het veulen, zie je vaak irritaties ontstaan. Men spreekt dan van; de merrie is het veulen zat, maar dat komt door de slechte omstandigheden.
Vroeger ging onze merrie met veulen in de merrie met veulens weide en ging het afspenen grotendeels natuurlijk. Merries hadden steun aan elkaar, veulen zochten elkaar op en zo ontwikkelde de afstand.
De mooiste situatie is als de merrie weer drachtig is en zelf het veulen gaat afspenen, maar dus in een kudde.
Voor nu hebben we een voorbeeld. Mijn shet merrie is zeer ervaren en heeft veel veulens gehad. Zij laat haar veulen wat meer los en hij is enorm zelfstandig. Hij is bijna 4 maanden, maar die loopt graag bij de ruin. De merrie zoekt hem af en toe en dan lopen ze weer even samen. Ze is wel erg liefdevol.
Mijn quarter merrie heeft haar 2e veulen, eerste bij ons. Haar veulen mocht in het begin geen stap zetten. Ze is gek op haar broer en haar moeder leefde nog, maar zelfs die mochten er eerst niet bij. Daarna liepen ze samen en haar broer neemt echt taak op zich.
Moeder/oma is overleden en nu lopen er dus 2 merries met veulens en de ruin.
Dit veulen is 4,5 maand en kan nog helemaal niet zonder zijn moeder. Speelt een rondje, maar roept minstens 10x per dag als zijn moeder wegloopt.
Ze hebben 24/7 vrije keus en kunnen schuilen. Eerst stonden ze 's nachts op stal, maar daarna ieder met hun eigen uitloop en paddock.
Met mooie weer 24/7 vrije keus en met nat weer ieder op eigen stuk, maar wel met contact met elkaar.
De merries vallen niet af en zijn niet lelijk naar hun veulens.
Daarnaast is lelijk doen zeker niet altijd zat zijn. Merries voeden hun kinderen op en dat wordt te vaak gezien als zat zijn, waar opvoeden echt een belangrijke fase is. Daar hebben we als mens echt profijt van.
Het is ook niet vermenselijken. Dat is altijd zo een smoes. We hebben nu eenmaal onze mensentaal en vertalen zo wat we zien en meemaken.
Mijn merrie heeft zeker wel trauma door mensen en ook al is ze braaf geweest op de rit naar ons van uiterste zuiden naar Noorden, ze is te vroeg en je abrupt afgespeend van haar vorige veulen. Dat merkte je echt wel.
Heel veel problemen zijn wel degelijk te herleiden tot een slechte start in het leven. Maar door alle hulpmiddelen, onkunde en gemak van de mens, wil men de oorzaak niet aanpakken. Zo is de rol van opfok bedrijven een grote rol en daar gaat echt veel mis. Die eisen dat ze te vroeg worden gebracht, hebben geen volwassen opvoeders vaak en zijn ook niet altijd even optimaal qua ruimte en voeding.
Daarnaast zie je ook dat merries zelf een mindere moeder zijn als ze geen goed voorbeeld hebben gehad. En dat uit zich niet altijd in naar doen of lelijk doen, maar wel onhandig gedrag.
Net als met zoveel dingen in het paardenwereldje is veel algemeen geaccepteerd en wordt er veel nageroepen wat de grote groep roept. Maar men weet steeds meer en leert ook steeds meer. Echter moet je daar wel voor open staan.
Waar ik trouwens ervaar dat we vroeger het eigenlijk beter deden dan wat ik nu veel zie en hoor.
En vergeet niet, de mens is egoistisch en veel draait om geld. Waar merries als fokmerrie lopen, moet er verdiend worden. Ik schrik vaak hoe ze eruit zien.
Maar waar iemand eenmalig fokt, willen mensen vaak weer snel snel rijden en valt het toch tegen om een veulen te fokken.