Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:23

LyonaHorse schreef:
@Bowo
Dank voor je uitleg! Dus eigenlijk kan ze niet drachtig zijn? Want ze zal boven de 40 dagen hebben gezeten toen ik de bloedtest liet doen.

Wat ik zo snel kon vinden is ze dan inderdaad niet drachtig, maar ik ben geen arts.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:35

Mijn merrie heeft in 2018 haar eerste veulen gehad en daarna altijd wat uier gehad en ook wat zucht.

Hoeft niet door gras te komen. Je voert bij, dus kan van het bijvoeren komen.

Wel slecht dat een veearts niet wil opvoelen. Hoor het hier ook weleens, maar onze best pittige merrie is ook elke keer thuis gescand en geinsemineerd. Wel door ervaren iemand en met rust. Maar de eerste keer is het altijd ene vreemde merrie.

En anders moet je gewoon naar een kliniek om te laten scannen.

Met een pssm2 paard had je dat vrij vroeg willen weten om nog af te kunnen breken.

In theorie, als je niet zelf dit paard hebt laten dekken, moet ze toch al even onderweg zijn. Neem aan dat de handelaar haar ook even in bezit heeft gehad.

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 13:40

Ik ga haar voor de zekerheid toch laten opvoelen denk ik.

Mocht ze drachtig zijn dan is ze minimaal 6 maanden, want 6 maanden geleden is ze uit Italie vertrokken.
En ik denk niet dat ze bij de handelaar gedekt is, dan had die wel wat gezegd. (hoewel ze volgens mij ook hengsten had, maar die stonden apart neem ik aan)
Ik denk dat de kans klein is, maar ik wil het toch graag zeker weten.

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:56

Gewoon doen. Het kost je wat maar dan heb je wel een sluitend antwoord.

Stef_Alinde

Berichten: 289
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 13:58

Toen ik mijn shetlander merrie net kocht als 9 jarige, had ze ook echt een volle buik en uiers waar zelfs druppels uitkwamen als je er aanzat ( ik hoefde niks te doen er tegen aan komen was al genoeg ).
Ik dacht ook van nou ik heb vast een drachtige gekocht dan, maar nee hoor geen veulen.

Na een aantal maanden was het ineens allemaal weg en nu is ze 21 en nog steeds van mij en heeft ze het nooit meer gehad.

Heb nog steeds geen idee wat het nou was, dierenarts wel gebeld natuurlijk maar die zei kijk het even aan.

Na die aantal maanden waarin het ineens weg was stond ze gewoon nog op de plek waar ik haar heb gekocht, want dit was de stalling waar ik ook stond met 2 andere paarden.
Dus veel verschil is er niet geweest, behalve dat ze een handje brok kreeg maar dat zal het vast niet geweest zijn.

Is misschien totaal iets anders maar ik snap dus wel het gevoel dat je nu heb.
Ik had me al helemaal ingesteld op een veulen die nooit kwam haha.

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:10

Vanaf 6 maanden is er een botstructuur te voelen en moet het veulen dus heel makkelijk te voelen zijn bij opvoelen.

Dat gaat de makkelijkste & snelste manier zijn om duidelijkheid te krijgen.

Whupp

Berichten: 418
Geregistreerd: 02-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:02

Ik vind haar er ook drachtig uitzien. Mijn merrie (gekocht in december) was vrij schraal en had in verhouding best een bolle buik. Ik heb haar eind maart laten opvoelen. Inmiddels loopt daar sinds 2,5 week een veulentje naast. Tot eind mei zagen haar uiers er net zo uit als bij jou op de foto.

Overigens hoop ik het niet voor je icm de pssm 2. Maar als het er al inzit, kun je er vrij weinig aan doen behalve verwelkomen ;) Ik ben benieuwd!

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-22 22:24

Whupp schreef:
Ik vind haar er ook drachtig uitzien. Mijn merrie (gekocht in december) was vrij schraal en had in verhouding best een bolle buik. Ik heb haar eind maart laten opvoelen. Inmiddels loopt daar sinds 2,5 week een veulentje naast. Tot eind mei zagen haar uiers er net zo uit als bij jou op de foto.

Overigens hoop ik het niet voor je icm de pssm 2. Maar als het er al inzit, kun je er vrij weinig aan doen behalve verwelkomen ;) Ik ben benieuwd!


Dank je voor het delen van je ervaring! Nu word ik toch wel erg benieuwd..
Zag jij het veulen in de buik bewegen? Want dat zie ik namelijk niet echt..

Ik hoop met de pssm2 ook dat ze niet drachtig is, maar aan de andere kant heeft ze 'maar' 50% kans op doorgeven, misschien heb ik geluk. Ik ga er niet van uit, maar mocht het zo zijn, is het in die zin wel gaaf omdat het mijn enige kans is op een nakomeling van Mira. Want fokken zal ik natuurlijk nooit met haar doen.

Maar we zullen zien!

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:19

De enige manier om erachter te komen is te laten opvoelen! Ben benieuwd, ik volg :)

Ik heb mijn merrie drachtig gekocht, dat wist ik vanwege dat die mensen haar gescand hadden. Echter heeft de stal eigenaar hier heel lang getwijfeld of er wel wat in zat, want hij was gewend dat paarden zich anders zouden gedragen, veel dikker zouden zijn, etc. Mijn merrie heeft ook nog een paar keer hengstig getoond. Ze was niet suuuper dik, had geen superdikke uier, toonde geen symptomen voordat ze beviel maar toch kwam er ineens een groot veulen uit
Probeer maar te zeggen, je kan het alleen weten als je ze op laat voelen.

Edit: ik zag het veulen in de laatste maand een beetje bewegen, in de laatste weken werd dat echt veel duidelijker. Daarvoor echt totaal niet

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 13:01

Ik heb wel het idee dat de uier iedere dag watt voller lijkt te worden. Ook verandert de vorm wat. Nu wordt ie vooral aan de zijkanten wat breder...
Interessant Gitana! Jij zag het veulen in het begin dus ook niet bewegen...
Na het weekend bel ik de DA even.
Zal ik jullie op de hoogte houden?

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:10

Ik vind het reuze interessant, leuk om te weten of ze al dan niet drachtig is, maar ben ook wel heel benieuwd wat het anders zou zijn.

Danielleeee_
Berichten: 3175
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 09:51

Ik ben ook wel heel erg benieuwd! :j

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 10:11

Oeh spannend! Inderdaad even op laten voelen voor de zekerheid.

Ik heb wel een keer een merrie gehad die ook drachtig begon te tonen. Zelfs mijn instructie vroeg of er niet toevallig een hengst in de buurt ontsnapt was, want de merrie had behoorlijk uier. Maar ze bleek destijds zo snel aan te komen door het gras, dat de uier ook meegroeide :o

ellepel

Berichten: 47355
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:39

ik zag in jouw andere topic een foto van haar naast een halfinger,maar daar zie ik hetzelfde buikje bij.
denk toch dat het gewoon komt van voller worden door goede voeding.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15923
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:19

ellepel schreef:
ik zag in jouw andere topic een foto van haar naast een halfinger,maar daar zie ik hetzelfde buikje bij.
denk toch dat het gewoon komt van voller worden door goede voeding.

Daar groeit een uier alleen niet zo snel van…

speurneusc

Berichten: 5389
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:25

tsja snelste manier is nu op te laten voelen heb je gelijk zekerheid

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:30

janderegelaa schreef:
ellepel schreef:
ik zag in jouw andere topic een foto van haar naast een halfinger,maar daar zie ik hetzelfde buikje bij.
denk toch dat het gewoon komt van voller worden door goede voeding.

Daar groeit een uier alleen niet zo snel van…

Snel? Dit gaat over 2 maanden en is een heel normaal uier van een gezond gust paard. Zoals hier al eerder gezegd een mager dier cq vrouw heeft minder uier cq borsten dan 1 die goed gevoed is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:34

Voeding kan genoeg doen met de uier. Maar bij een drachtige merrie die al even onderweg is zie je meer dan vollopen. Tenzij ze niet zoveel toont.
Onze merrie had sinds de eerste wat meer uier, maar toonde op dag/avond van bevalling dit jaar niet extreem veel aan de uier zoals je vaak ziet.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:37

superpony schreef:
Voeding kan genoeg doen met de uier. Maar bij een drachtige merrie die al even onderweg is zie je meer dan vollopen. Tenzij ze niet zoveel toont.
Onze merrie had sinds de eerste wat meer uier, maar toonde op dag/avond van bevalling dit jaar niet extreem veel aan de uier zoals je vaak ziet.

Maar dit uier loopt niet vol.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 14:45

pillow schreef:
superpony schreef:
Voeding kan genoeg doen met de uier. Maar bij een drachtige merrie die al even onderweg is zie je meer dan vollopen. Tenzij ze niet zoveel toont.
Onze merrie had sinds de eerste wat meer uier, maar toonde op dag/avond van bevalling dit jaar niet extreem veel aan de uier zoals je vaak ziet.

Maar dit uier loopt niet vol.


Ze zegt dat de uier vol loopt.............

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 16:56

Maar die foto’s vind ik allemaal een gewone uier, niet een volgelopen uier..

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 23:44

tengeltje11 schreef:
Maar die foto’s vind ik allemaal een gewone uier, niet een volgelopen uier..

Dat dus. Ze zegt dat het volloopt. Dat is wat anders alsdat het daadwerkelijk volloopt. Bekijk de foto's maar even superpony.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 00:39

Ze zijn niet; merrie staat op knappen vol. Maar ik zie ook wel het verschil, dus snap TS.

En heb ook foto's van onderaf omdat ik twijfelde of mn merrie een yoga bal had ingeslikt of mn veulen erin zat :)

Mijn merrie bijv ging pas tegen het einde ontwikkelen, maar heeft nooit zo enorm veel tekenen gehad als andere merries die ik weleens zie. Ook vrijwel geen slappe banden bijv. Geen hars, een minimaal drupje.
Maar de vorm van de spenen werden wel duidelijk tegen het einde.

En ook nu met ruim 2 maanden voeden is ze heel beschaafd. Zeker tegenover ons andere merrietje waar je alles ziet hangen.

Dus nee, ik denk niet direct dat er een veulen aan komt, maar ik zie wel het verschil. Gezien het verhaal, past het bij het bijvoeren, maar je weet maar nooit. Zeker omdat de merrie zo dun was, kan het nu wel sneller gaan als ze drachtig is en wel goede voeding krijgt.

Mijn veulen was in de buik ook niet super actief. Heb het weleens kunnen voelen, maar amper van de buitenkant kunnen zien. Een hele enkele keer. Kijk ik dan naar andere keren bij haar moeder weer, waren het voetballers.

Dus het zegt allemaal heel weinig. We gaan allemaal uit van gemiddelden, maar elk paard is anders.

tengeltje11
Berichten: 7145
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Uier blijft groeien, wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 07:10

Maar elke merrie die drachtig is, heeft toch zwangerschapshormonen?
Deze merrie was negatief erop met bloedcontrole, in combi met zo’n lege uier, zou ik toch zo ver niet gaan in gedachten qua dracht…. Volgens mij is bloedcontrole op dracht toch sluitend…. Zelf heel vaak zwanger geweest en ze nemen altijd bloed af om zekerheid te hebben. Hcg boven x-aantal is mooi zwanger. Zal van een merrie of eender welk ander dier niet anders zijn.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:00

tengeltje11 schreef:
Volgens mij is bloedcontrole op dracht toch sluitend…

Bij paarden kan dat alleen tot 140 dagen dracht, daarna is een bloedproef niet meer mogelijk.
Dus als de merrie minimaal 6 maanden dracht is (want zij is al 6 maanden van TS en in die tijd niet gedekt) dan werkt een bloedtest niet meer.