[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:35

Mijn persoonlijke ervaring is dat merries die bij 3-5 maanden op zijn vaak een niet passend management/voerbeleid hebben voor dat specifieke individue. Dat er misschien wel meer gevoerd wordt dan het gemiddelde paard maar niet in de hoeveelheid die nodig zou zijn of gebrek aan goed gras in voldoende hoeveelheid.

Nu zijn er ook enkele merries die zelfs met dat niet uitkomen, wat mij betreft worden die uitgesloten in de fok na dat ene veulen wat je nodig hebt om erachter te komen dat ze zo zijn. Ik vind het niet wenselijk voor merrie en veulen als de ene uitgemergeld raakt en de ander te snel een moeder moet missen, maar ook voor de genenpoel lijkt het me onverstandig om dat als eigenschap (jezelf leegtrekken tbv het veulen bedoel ik dan) toe te voegen in de populatie.

Maar dat is mijn persoonlijke visie, iedereen kijkt daar anders op.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:44

Als voedingsdeskundige wil ik hier wel even op inhaken. Merrie brok is een verkoop praatje. Qua vitaminen en mineralen is het oké, maar qua energie en vooral qua bouwstoffen (eiwitten vooral) dit er bij lange na niet genoeg in. Ook niet die brok van het wel bekende merk met een P. Als je echt berekeningen gaat maken, schrik je je wild.

Ik heb de paarden ook nagenoeg niet in het gras. Een van de merries bij mij viel op den duur ook wel in. Merrie gaat weg zodra veulen oud genoeg is, veulen is merrietje (nou ja, kop groter dan mn hengstje van dezelfde leeftijd). Ik heb een trauma van met 4 maanden spenen, goede ervaring met na de winter pas spenen (24/7 buiten), dus ik wil het zo lang mogelijk rekken, en de merrie in mooie conditie afgeven.

Wat ik hierboven schreef, wist ik globaal, maar nadat ik het met deze merrie verkeerd zag beginnen te gaan, ben ik echt alles gaan uitzoeken en vergelijken, nadenken en uiteindelijk gaan proberen. Veulen is nu 4,5 maanden oud, bijna 1.30m hoog, en merrie komt aanzienlijk snel bij. Ondanks het vieze klote weer wat we ineens hebben, en stress dat ze een week elders hebben gestaan vanwege keuring. Het kan echt heus wel. Maar je moet weten hoe of wat. En op tijd ingrijpen, want kilo’s en spieren terug krijgen duurt helaas, als je dat beetje gezond wilt doen, altijd langer dan de snelheid waarmee het verdwijnt.

Het bloot worden op de rug hoort eigenlijk ook niet. Terug vallen in spiermassa tov paard in training, dat kan. Maar elk paard heeft een basis bespiering. Nu gaat ook bij paarden zonder veulen ook vaak genoeg eea mis in de voedingsbehoefte, maar die hangbuik is echt teken van slapte in de spieren door tekorten.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:27

Hier krijgen ze ook geen merriebrok maar wel een brok dat genoeg eiwitten bevat voor hetgeen een zogende merrie nodig heeft.
Betreft het jonge merrietje. Op 2 jaar gedekt, zelf 88cm en de hengst 1m02. al geen al te beste combinatie, veulen is nu al 80cm en dus bijna even groot als moeder. dat trekt geen 1 ontwikkelend paard in mijn ogen.

Ja ze staan niet met de ruggenwervel erop, maar wel schraler als de merries die niet zogen want die staan hier eigenlijk stuk voor stuk te dik met enkel hooi. ook geen enkele merrie heeft hier een drachtbuik als ze niet dragend zijn, zelfs de ervaren fokmerries van 18 jaar staan strak in het pak.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:33

Ik zie dan weer echt geen verschil, als er een groot of klein veulen bij loopt.

Mijn inziens hebben ze gewoon onbeperkt gras nodig, ik voer in de zomer ook niet bij, ze doen het er prima op.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:37

Hier ook vol op gras en amper bijgevoerd, staan er goed bij. :o

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:37

Hier lopen ze ook continu op het gras midden in het weideseizoen. Hier scheelt het toch nog steeds van merrie tot merrie. Maar dit jaar met de droogte was het minder natuurlijk. Op een gegeven moment hadden ze toch meer nodig. Merries die extra nodig hebben voer ik buiten een merriebrok (liefst een die hoog in vetten en eiwitten zit) nog flink luzerne bij voor de extra eiwitten.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:51

Hier liepen ze vroeger ook continue op de weide, maar zo'n 4potige vriend heeft daar een einde aan gebracht. Ik zie mijn veulens liever levend als opgevreten.

Dus tzal wel weer even zoeken zijn, maar mijn weide is de huur opgezegd. ik neem de risico's niet. Dan maar een beperkt aantal uur op de weide en een nog betere samenstelling aan voer geven.

Een veulen bijna even groot als de moeder vind ik dus wel een issue tov een gewoon groot veulen. zeker bij een merrie die nog groeit. Maar das mijn mening.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:52

Tegen gras kan ook maar weinig bijvoeding op, maar zowel vanwege huisvesting, gezondheid of externe omstandigheden zoals droogte, is dat niet altijd voor handen.

Luzerne is weer discutabel, eiwit gehalte wisselt nogal. Maar zelfs al heb je de beste, dan nog moet je wel 2kg of meer per dag voeren voor een gemiddeld formaat paard. Het spul weg niks, dus qua massa is dat al gauw 2 emmers. Ander nadeel is dat dan de o zo belangrijke calcium fosfor verhouding schreef trekt. Dat moet je dan weer compenseren, bijvoorbeeld met zemelen. Dus nog meer massa. En de maag van een paard is al zo klein… dus dan sta je haast de hele dag te voeren en beperk je daardoor de ruwvoer opname.

In sommige delen van Amerika is luzerne en esparcette wel hoofd rantsoen door gebrek aan gras voor hooi. In de basis is dat prima voor deze dieren, ze zijn gezond en staan er goed bij qua lichaamsconditie.

Ik kan tot op heden geen verband leggen tussen leeftijd merrie en/of formaat veulen en hoe makkelijk in conditie houden gaat. Maar denk dat dat een persoonlijk iets is. Voor ons en bij de merries.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:05

Ik heb minipaardjes, dus de massa valt wel mee. Ik heb heel goede ervaring met luzerne bijvoeren. Soms gebruik ik de brok en de gehakselde vorm ondereen. Ik meng het dan inderdaad onder zemelen en met wat pulp. Luzerne is ruwvoer, bietenpulp is ook ruwvoer. Dus terugval van ruwvoeropname valt dan wel mee. Door de gehakselde vorm moeten ze dan weer meer kauwen op hun eten waardoor ze niet schrokken en alles in 1x naar binnen werken. De brok zorgt dan weer voor extra luzerne zonder nog meer emmers te moeten voeren. Als ik een emmer luzerne/pulp/zemelen met merriebrok geef, zijn ze er een hele nacht mee zoet.

Natuurlijk zal het eiwitgehalte wel wat fluctueren, gezien het een gewas is en ook afhankelijk van de groeicondities waarin het zich heeft bevonden.

Cynthia82

Berichten: 9316
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:08

Ik had gisteren natuurlijk al deze foto geplaatst, maar nog even een keer voor het plaatje. Fiore staat 24/7 op de wei. Deze zomer door de droogte zeker wel een periode gehad waarin de wei iets te kaal was en ze krijgt 500 gram Vitalbix Breed & Grow (bijna) iedere dag (voor de vitamientjes). Blue is nu 5,5 maand en Fi blijft bol. Ze doet ook erg weinig qua training, dat speelt natuurlijk ook echt mee. Maar Fi teert echt niet in van een veulen. Het is eigenlijk zelfs beter voor haar om een veulen aan de voet te hebben, anders ontploft ze denk ik
Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14959
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:18

Hier amper bijvoeren, alleen als ze gedeeltes bv nacht op stal staat. Ik heb deze keer vitalbix breed en grow gevoerd omdat dat echt laag in suiker is en muesli. Maar het is erg paardafhankelijk, ik heb merries gehad die, hoe meer voer je erin stopte bleef afvallen, maar wel een steeds vetter veulen kreeg en merrie zoals nu die op heel weinig kan en veulen die er gewoon goed uitziet.
Mn ene land is niet top, de andere net ingezaaid met fructaan arm gras en kruidenmix en daar doen ze het geweldig op. Mn oude pony valt zeer snel terug en doet het eigelijk vooral goed op gras. Nu sinds een paar jaar de complete care van hartog (klein speciekuipje helft per dag) en dat gaat top. Sindsdien komt die mooi de winters door. Overdag krijgen ze dan hooi en voor de nacht die hartog (maar dat is geen zuivere lucerne), voer de rest voer ik een handje lucerne door de muesli, doen ze er wat langer over.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:57

Die van mij gaat er 2 okt af. Moeders gaat in training dus dit kwam het beste uit. Vinnie is dan precies 4 maanden oud… Ben er geen voorstander van maar hij geeft al niet zoveel meer om de merrie (loopt liever bij de fjord :+)en ziet er goed uit. Zijn vriendje haal ik 1 okt op. Die is 3.5 maand wanneer hij eraf gaat. Nog een stuk jonger maar die merrie is m zat. Gelukkig wel al heel zelfstandig dus daar ben ik blij mee.

Beide veulens blijven voor de winter in de kudde voor de opvoeding.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:08

Hier staan ze maar een uurtje op het gras nu en ook niet elke dag meer. Afgelopen tijd liepen ze er 2-3 uurtjes op.

Onbeperkt hooi is er altijd. En ze krijgen 2x daags bijgevoerd.

Mijn merrie heeft haar basis conditie en valt niet teveel in qua bespiering, maar we hadden al even weinig gedaan en heb haar ook even laten staan. Ze was ook minder actief en verdeeld duidelijk zelf haar energie.
Nu af en toe weer een gekke bui.

Bij haar eerste veulen liep ze wel op gras en ondanks afspraken moest ze met 5 maanden opgehaald. We hadden haar zonder veulen gekocht. Ze zag er toen slechter uit dan nu. Niet mager, maar wel minder in model.

De shet is 22 en heeft dus 18 veulens gehad. Kunnen wij niks aan doen. Die heeft een mega hangbuik en nog nooit een werkje gedaan. Ga ik wel wat oppakken, maar passend bij wat ze aangeeft en haar leeftijd. ( ook al is 22 niet oud )

Het is niet alleen het voer, het is ook het bewegen. Heb jaren in het voer gezeten en voer wordt vaak als eerste en snelste oplossing gebruikt, maar het is echt een combinatie van dingen. Je kan niet standaard zeggen wat een paard nodig heeft omdat ze allemaal anders gehouden worden.

Ik heb expres gefokt, omdat veulens er te vroeg af gaan en we dat niet meer willen kopen. Merries hoeven niet op te raken en zijn in een goede, normale situatie hun veulen niet zat. Ze gaan wat strenger optreden wanneer nodig. Maar ik heb de ervaring dat alleen staan en gebrek aan ruimte alles scheelt.

Mijn merrie is echt niet de liefste, maar ze is momenteel eerder liever en zachter naar haar veulen. Ze eten ook netjes naast elkaar en hij mag zelfs uit haar bak pikken. Dat mocht hij een maand geleden echt niet.
En normaal zou zij gelijk schuilen bij regen, maar gister lag haar zoon en ze stond bij hem. De anderen waren gaan schuilen en ze bleef netjes bij hem staan.

Ze heeft wel steun aan de shet merrie en haar broer. Dat scheelt echt in haar gedrag.

De veulens gaan steeds meer spelen. Maar je ziet ook daar veel verschil in. Ik ben zelf echt tegen 1 merrie en 1 veulen alleen, maar wilde toch een nakomeling uit deze lijn. Al eerder iets erbij gezocht, niet gevonden en toen gewacht wat eruit kwam en of alles goed ging.

De q was 6 weken en snapte niks van de shetjes en deed zelfs echt een tijd behoorlijk lelijk.

De shetjes kwamen uit een kudde. Het veulen was 3 wkn en die zocht ( toen ze samen mochten ) wel de anderen op en wilde echt spelen. Toen al liep de Q achter op dat gebied.
Dat is rechtgetrokken, maar duurde wel even. Bij elke stap of spel was hij gelijk weer bij mama en nog huppelt hij vooral achter mama aan.

Beiden spelen ze ook met de ruin die zich ook aanpast naar leeftijd en niveau.

Maar goed, we zochten eerst een shet apart en die waren ook vaak te jong afgespeend, dus dan wil ik ze gewoon niet meer. Of er had een hele goede onderbouwde reden moeten zijn.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:47

Caily schreef:
In sommige delen van Amerika is luzerne en esparcette wel hoofd rantsoen door gebrek aan gras voor hooi. In de basis is dat prima voor deze dieren, ze zijn gezond en staan er goed bij qua lichaamsconditie.

Hier voeren we inderdaad ook luzerne (aka alfalfa hooi). Overdag staan ze op de wei en eten ze gras, ‘s nachts op stal en daar krijgen ze 10-15kg luzerne en hun krachtvoer.

Nou voeren we hier sowieso hele andere dingen heb ik het idee… spul zoals bietenpulp, ricebran, flax enzo.

Zo ziet ‘onze’ luzerne er trouwens uit (niet wcht vergelijkbaar met wat ze in NL als luzerne geven dus :) )

Afbeelding

Afbeelding

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:26

:D ! Ze komen morgen vroeg Diablo's maatje brengen.. Hij kent nog niks.. Hoop dat hij snel mensen leuk gaat vinden.

Ik weet het allemaal wel maar toch is het spannend, hoe hij gaat reageren op ons en op de andere paarden.

Afbeelding

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:29

Hier is het een combinatie denk ik.
Ze zou in dik gras moeten staan, dat heb ik helaas niet. Wel onbeperkt voordroog en hooi, merriebrok met muesli en nu olie erbij. Luzernebrok enzo helpt niet.
Ik denk dat de grootste veroorzaker hier is dat merrie sinds een jaar is overgegaan op 24/7 buiten. Ze is leider geworden, maar is er niet zo goed in. Dus zij gaat straks na het afspenen weer naar een stal met boxen, waarschijnlijk trekt ze dan weer bij.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:01

@Libera, die grote balen Luzerne kan je in Nederland ook bestellen. Ik ken vooral western ruiters die het voeren.

@Melissa, en? Is hij er al? Het kan wel spannend zijn. Onze shet was 3 weken en behoorlijk bang. Is nu een grote knuffelkont. Deinst nog wel iets sneller terug dan het andere hele veulen, maar trekt wel bij.

@rensju, wij hebben ook geen onbeperkt gras. Die van ons is in 2019 na afspenen bij ons gekomen en van stal naar 24/7 vrije keus. Was meteen de Queen hier.
Voor haar dracht en halverwege zijn 2 oude ruintjes ingeslapen.
Haar moeder van 29 moest ingeslapen, maar ze liep op het einde, dus hebben we wat lopen rekken. En zo gek als ze op haar broer was, mochten moeder en broer er eerst toch even niet bij.
Na een week wilde ze wel naar ze toe, dus gedaan. Toen stootte ze haar moeder wel af en die is na 3 weken ingeslapen.
Ze toonde niks en had natuurlijk prioriteit bij haar veulen. Hara broer was compleet de weg kwijt toen zijn moeder ingeslapen was.
Daarna waren ze weer onafscheidelijk, maar ik heb haar niet opnieuw gedekt. Ik vond haar niet 100%.

Ze valt gelukkig niet in, maar wat ik gister zei; ze spaart ook haar energie en doet minder gek. Ze eet wel erg veel hooi en dat mag. Wij voeren wel merriebrok, 2x daags een schep.

Ze is steeds relaxter geworden en dat scheelt ook enorm. Ze was niet gelijk vriendinnen met de shet merrie, maar het heeft toch weer balans gebracht in de kudde.

Het mentale deel wordt vaak vergeten.
Mijn merrie werd ook bijna niet hengstig na de geboorte. Nu is ze weer 2x heftig hengstig geweest. Soms hebben ze tijd nodig en elkaar naast al het goede eten.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:12

meganvr schreef:
Die van mij gaat er 2 okt af. Moeders gaat in training dus dit kwam het beste uit. Vinnie is dan precies 4 maanden oud… Ben er geen voorstander van maar hij geeft al niet zoveel meer om de merrie (loopt liever bij de fjord :+)en ziet er goed uit. Zijn vriendje haal ik 1 okt op. Die is 3.5 maand wanneer hij eraf gaat. Nog een stuk jonger maar die merrie is m zat. Gelukkig wel al heel zelfstandig dus daar ben ik blij mee.

Beide veulens blijven voor de winter in de kudde voor de opvoeding.


Ik vind 4 maand en 3,5 maand echt veel te vroeg en snap ook niet dat je dan zou spenen als het niet medisch noodzakelijk is.
3,5 maand is echt baby. In een goede omstandigheid voor merrie en veulen is de merrie ze echt niet zat.
Ik heb vorig haar mijn aangekochte merrie moeten ophalen toen haar veulen 4 maand was. De vorige eigenaar wilde er vanaf, ik was hier echt fel tegen, veulen was echt nog erg jong.
Hier gaan ze er voor 5 maand niet af. Wat ik wel doe is ze ‘s nachts al apart (stal ernaast)als ze merrie echt naar is op stal.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 15:25

Onze merrie zou ik ophalen na 6 maanden, maar vorige eigenaar begon toch te zeuren toen dat veulen 5 maanden was. De anderen waren al afgespeend daar.......
Ze was rustig op de reis, maar heeft altijd lopen roepen naar paarden in de verte. Daar is ze toch echt mee gestopt sinds de dracht.

Ik val er ook over dat merries het veulen zat zijn, terwijl ze gewoon goed opvoeden of de omstandigheden gewoon niet goed zijn. 1 merrie alleen heeft het veel zwaarder.
Onze stal is 3x5 en daar sluit ik ze ook niet samen op. Ze hebben altijd hun overdekte uitloop en stukje paddock 's nachts.
Te vaak gezien dat merries met groter wordende veulens vanaf einde middag tot volgende ochtend op stal stonden en dan naar liepen te doen.
Mijn merrie heeft wel voernijd, dus het veulen jong al een eigen bak naast haar gegeven met een paar brokjes voor het idee en er tussenin gaan staan. Ze is nu heel oke ermee, maar nu begint hij te pikken en sta ik er weer tussen.

Ze is echt heel streng geweest, maar zie ook dat het veel positief effect heeft op het veulen. Hij heeft veel respect.

Ik vind echt alles onder de 6 maanden te vroeg, maar laat ze zeker zo lang mogelijk erbij en wacht af hoe ze ontwikkelen als hengstjes en wanneer ze gecastreerd gaan worden. Dat is voor ons het belangrijkste dat er geen "ongelukjes" gebeuren straks.

MallyBelly

Berichten: 3538
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:27

superpony schreef:
@Libera, die grote balen Luzerne kan je in Nederland ook bestellen. Ik ken vooral western ruiters die het voeren.

@Melissa, en? Is hij er al? Het kan wel spannend zijn. Onze shet was 3 weken en behoorlijk bang. Is nu een grote knuffelkont. Deinst nog wel iets sneller terug dan het andere hele veulen, maar trekt wel bij.

Hij is aangekomen! Was heel braaf, de fokker heeft hem alleen op de wagen gezet en kwam ook echt rustig aan bij ons.

Afbeelding
En nu staat hij mooi in het zicht van de camera, was heel bang voor onze geluiden en super moe van de indrukken, dus hebben m lekker gelaten en toen ging hij liggen slapen.

Afbeelding

Zometeen komen de andere ook naar binnen en dan zal hij langzaam aan ze wennen.
We houden hem nog wel even binnen om aan ons te wennen, maar voorzie geen hele grote problemen, het is de braafste van de veulens die er stonden, daarom hem ook uitgekozen.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 18:41

Balko schreef:
meganvr schreef:
Die van mij gaat er 2 okt af. Moeders gaat in training dus dit kwam het beste uit. Vinnie is dan precies 4 maanden oud… Ben er geen voorstander van maar hij geeft al niet zoveel meer om de merrie (loopt liever bij de fjord :+)en ziet er goed uit. Zijn vriendje haal ik 1 okt op. Die is 3.5 maand wanneer hij eraf gaat. Nog een stuk jonger maar die merrie is m zat. Gelukkig wel al heel zelfstandig dus daar ben ik blij mee.

Beide veulens blijven voor de winter in de kudde voor de opvoeding.


Ik vind 4 maand en 3,5 maand echt veel te vroeg en snap ook niet dat je dan zou spenen als het niet medisch noodzakelijk is.
3,5 maand is echt baby. In een goede omstandigheid voor merrie en veulen is de merrie ze echt niet zat.
Ik heb vorig haar mijn aangekochte merrie moeten ophalen toen haar veulen 4 maand was. De vorige eigenaar wilde er vanaf, ik was hier echt fel tegen, veulen was echt nog erg jong.
Hier gaan ze er voor 5 maand niet af. Wat ik wel doe is ze ‘s nachts al apart (stal ernaast)als ze merrie echt naar is op stal.



Dat kan ja :)
Het heeft ook niet mijn voorkeur maar is wel de beste optie voor nu. Mijn eigen merrie heeft niet zoveel last van haar veulen aangezien die alleen maar bij de rest loopt. Komt af en toe nog wat drinken bij dr maar verder kijkt tie niet op of om :=

Andere veulen heb ik niet heel veel over te zeggen qua afspenen. Ik snap de keuze van de fokker in het belang van de merrie en ga er dus mee akkoord. Ze worden hier prima opgevoed door de rest van de kudde en komen qua voeding niks te kort. Bovendien staat dit veulen nu ook alleen zonder andere veulens (andere veulen is al weg) dus komt het mooi uit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:19

Melissa, leuk beestje, ziet er zo wel rustig uit. Hopelijk went hij snel, want het is best veel allemaal.

Meganvr, afstand nemen hoort erbij. Dat wil niet zeggen dat de moeder niks doet qua opvoeden. Maar goed, er is genoeg over gezegd, ik zou niet met zo een fokker door 1 deur kunnen.

Overigens zie ik ook hier vaak merries voorbij komen die er tijdens de dracht al slecht uitzien. Soms krijg ik het gevoel van broodfok. Dat haal je vaak niet meer in als het veulen er dan al is.

Mer1980

Berichten: 18871
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:44

Ik heb mijn merrie ooit eens verhuurd en haar broodmager terug gehad onder het mom van: ze geeft heel veel aan haar veulen. Die is er toen ook met 4,5 maand afgegaan, ze zag er echt heel slecht uit, maarrrrr dat was pure onzin, ze kreeg gewoon geen eten. Ik heb haar nu gewoon bij huis, helaas niet genoeg gras om ze daar alleen op te laten groeien maar nu met 1 kilo brok, handje luzerne en onbeperkt voordroog doet de merrie het echt super. Veulen is nu 5 1/2 maand oud en moeders glimt je tegemoet. Ze is overigens 4 1/2 maand drachtig.

Afbeelding

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:12

Mer1980 schreef:
Ik heb mijn merrie ooit eens verhuurd en haar broodmager terug gehad onder het mom van: ze geeft heel veel aan haar veulen. Die is er toen ook met 4,5 maand afgegaan, ze zag er echt heel slecht uit, maarrrrr dat was pure onzin, ze kreeg gewoon geen eten. Ik heb haar nu gewoon bij huis, helaas niet genoeg gras om ze daar alleen op te laten groeien maar nu met 1 kilo brok, handje luzerne en onbeperkt voordroog doet de merrie het echt super. Veulen is nu 5 1/2 maand oud en moeders glimt je tegemoet. Ze is overigens 4 1/2 maand drachtig.

[ [url=m/pWbRRu.jpg]Afbeelding[/url] ]


Herkenbaar. Hier een merrie echt mager gekocht, zou ook het veulen zijn. Echter nu bij mij met veulen ad voet nog mooi vol en glimmen

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:17

Hier groeien ze zo hard!
Eerste (Señorita) wordt bijna gespeend.
De andere twee ben ik nog niet helemaal uit. Of voor mn bevalling of erna.
Ook afhankelijk van het weer, wij zitten op hele zware klei dus als het nat wordt kunnen ze niet meer op de weides en moeten ze op de paddock.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb de dames ook door de dierenarts laten beoordelen. Mooie naveltjes, goede stand en tandjes ook mooi. Hartjes goed dus helemaal blij!