[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 06:37

Sietske6 schreef:
Dank jullie wel allemaal, helaas heeft onze kleine dame heel veel last van diarree. Niet een beetje papperig maar echt waterdun. Da is erbij geweest en heeft
Bloed afgenomen. Gelukkig was dat allemaal goed. Meteen ook getest voor de opname van biest en dat was meer als voldoende. Nu wachten op de uitslag van het mest onderzoek. Heeft iemand hier ervaring mee?? Voor de rest is het wel echt een schatje


Ze is nog heel jong, toch zou het kunnen. Kan ze bij de waterbak of zoutsteen? Met drinken uit de waterbak hebben we hier in het topic al meerdere veulens heel erg aan de diarree gezien, net als met het likken aan een zoutsteen. Merrie water aanbieden vanuit een emmer voorlopig als dit zo is.

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:38

Misschien probiotica aan het veulen geven? Of iets van enzymen?
In overleg met de DA, ik ben geen DA dus weet niet of genoemde wel mag bij een veulen. Maar ik denk dat zijn maag darm werking wat ondersteuning kan gebruiken.

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 08:53

Hier net een veulen van een maand gehad met waterdunne diarree. Dronk niet meer, at niets, heel depressief. Wou alleen water drinken dus alle water afgezet. En dat water kwam er gewoon letterlijk gelijk terug langs achter uit.

Bij bloedonderzoek kwam er Rotavirus en een bacteriële infectie boven. 10 AB in de bil en probiotica, maar dat niet willen drinken bij de mama en eten… Uiteindelijk een pap gemaakt van veulenbrokjes geweekt in goed wat afgemolken mamamelk en dat met koffielepeltjes meerdere keren per rechtstreeks in zijn mond gedaan. Was het enige wat lukte. Met spuitjes melk geven enz liet hij gewoon allemaal lopen. Uiteindelijk is hij er met veel moeite doorgekomen.

Voor mij ook de eerste keer dat diarree zo fout ging.
Na een week zoveel diarree lijkt me wat vroeg. Ik zou ook aan de waterbak of eventueel zoutblok denken eerst.
Tussen week 1 en 2 krijgen ze vaker last van diarree omdat de darmen dan veranderingen doormaken om vaste voeding te beginnen verteren.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:24

Juist op jonge leeftijd zijn ze gevoelig voor bacteriën, even een bloedtest laten doen..

Knolselder, voor een volgende keer, even infuus laten geven, dan voelen ze zich vaak meteen een stuk beter, waardoor ze weer gaan drinken..

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:43

Weet niet of het in NL bestaat maar hier hebben we ook BioSponge wat je aan je veulen met diarree kunt geven. Helpt vaak heel goed. Zou wel sowieso altijd de DA bellen natuurlijk

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:58

Vulina, dat was inderdaad de bedoeling wanneer het de volgende dag niet beter ging :j
Het was weer iets nieuws om mee te maken, we leren er weer uit.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:10

Biospons geven we hier ook inderdaad :)

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 17:45

Gefeliciteerd sietske en beterschap voor je veulen.

Hier groeit het veulen kneiterhard, terwijl moeders geen gram over heeft. Ze is al 1.35 hoog op 4 maanden oud. Ik ga dus redelijk vroeg afspenen, op 5 maand is het plan.
Jullie?

MallyBelly

Berichten: 3539
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:02

rensju schreef:
Gefeliciteerd sietske en beterschap voor je veulen.

Hier groeit het veulen kneiterhard, terwijl moeders geen gram over heeft. Ze is al 1.35 hoog op 4 maanden oud. Ik ga dus redelijk vroeg afspenen, op 5 maand is het plan.
Jullie?

Ik heb Diablo nu de nachten apart staan, Zaira levert nu best wat in met een veulen aan de voet en drachtig zijn. Het is zo gelopen maar straks blijft ze gewoon leeg. Hij is nu 4 maanden.
Diablo is ook wel echt mega vergeleken bij z'n moeder.
Afbeelding

Volgende week komt z'n nieuwe maatje en die word afgespeeld bij 4,5 maand. Vroeg maar we hebben het al kunnen rekken bij de verkoper vanaf 3 mnd.

Volg je gevoel, als je merrie echt gaat inleveren dan word het misschien al tijd ookal wil je dat liever niet. Moet niet ten koste van haar gaan.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:04

3 maand mag niet eens volgens mij?

Ik doe vanaf 4,5 maand, liever vanaf 5 maand. Ze staan hier nog dik in het gras, dus kunnen nog wel even door.

mirjamalvaro

Berichten: 14650
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:08

Hier blijven ze sowieso tot 9 maanden bij de moeders. :o

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:13

Mijn merrie viel in, hebben we extra op het lange gras gezet en meer bij gevoerd. Staat nu weer in ok conditie. Wij spenen net iets na 6 maanden, is voor mij ook wel de ondergrens. De vorige heeft er 11 maanden bij gelopen, dat was heel fijn maar dit jaar niet haalbaar.
Hier ook behoorlijk aan de maat, maar ze heeft ook een relatief grote vader.
Afbeelding

Mijn vorig jaar aangekochte veulen is door de fokker met 4 maanden gespeend, ik kan naar mijn idee wel merken aan het gedrag dat die (te) vroeg is gespeend.

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:15

Hier veulen bijna 4 maand oud, ga volgende maand een paar welen naar NL dus laat ‘m er mooi bij tot ik terug ben en dan mag hij langzaam afgespeend worden. Heb z’n maatje er al bij staan, een quarter van 6 maand oud. Alleen gaat die wel het onderspit delven ben ik bang…. Die is echt heel onderdanig en timide :=

Het geboefte…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:05

Ze groeien keihard. Gelukkig leveren moeders niet teveel in. Quarter veulen is 4,5mnd en kan echt niet zonder zijn moeder. Hij eet goed, maar drinkt ook nog veel bij mama.
Moeders moet wel weer aan het werk qua buik en bespiering.

Shet is 4mnd en drinkt wat minder, is wat zelfstandiger, maar zijn moeder kan nog wel stressen.
Zij heeft wel een mega buik, maar ja......erg veel veulens gehad en nooit iets gedaan. Denk wel aan een werkje, maar even zien...

Ze hebben onbeperkt hooi en nog 1uurtje gras.


Afbeelding
Afbeelding

Caresse07

Berichten: 9420
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:37

Sueño is nu 4 maanden en gaat over 1,5 maand naar de opfok.
Hij heeft wel behoefte aan leeftijdsgenootjes om mee te spelen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 19:52

Richie is morgen pas 3 maanden oud, afspenen is voorlopig nog niet aan de orde.

Cioccolato

Berichten: 6621
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:04

Hier zijn de beide hengsten een half jaar. Lopen nog prima bij de merries.
Nieuw merrieveulentje is bijna 4 maand dus blijft ook nog lekker lopen

Cynthia82

Berichten: 9316
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 20:11

Blue’tje gaat over 2 weken verhuizen, dan is hij 6 maanden
Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:54

Ik heb er 1 die we volgende maand met 4 maanden oud gaan spenen. Die merrie levert echt teveel in. Maar ik heb er ook 1 van 7 maanden die er nog steeds bij loopt. Als het kan laat ik ze het liefst zo lang mogelijk erbij.

Sanet

Berichten: 7970
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:24

Bijzonder hè dat dat soms zo anders is.
Mijn veulentje was woensdag 5 maanden, nu is de nieuwe opfok stal nog niet gebouwd en mijn extra stal ligt nog vol met het hooi van 2021. Dus ze moet nog maar ff bij moeders blijven.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:36

Ik heb er eentje met 3.5 eraf moeten halen dit jaar... moedertje trok het echt niet. Dragend gekocht. Was 3 met de bevalling. Heel groot veulen.
Baby is ook enorm ingevallen erdoor helaas dus echt niet goed zo vroeg spenen.

Hier staan ze apart maar overdag gaan de moedertjes nog wel eens langs het hekwerk staan om te laten drinken. Das 1 a 2x per dag maar dat hebben ze toch maar. Merrietje met dat jonge veulen doet dat niet. Die was zo op mentaal ook.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:50

Maar staan ze bij jullie dan niet in het gras? Ik heb ook wel dat de1 het beter doet dan de andere, maar echt op zijn ze nooit..

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:01

Ze staan op gras, maar niet onbeperkt. Krijgen brok bijgevoerd maar zo'n jonge merrie trekt dat gewoon niet. Ze moet zelf nog ontwikkelen en dat met een groot veulen aan de voet...
De andere kunnen het wel hebben, de rug wordt wat schraler maar dat is met 1 a 2 weken bijgetrokken als het veulen eraf is. Als ik ze zelf aanhoud dan blijven ze er tot 6 maanden aan, tenzij mams het niet trekt. Dit jaar het veulen wat ik aanhoud op 5 maanden gespeend omdat de anderen er ook af gingen en ze nu een groepje van 4 zijn.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:16

Kan dat echt zo rap gaan met een merrie?
Zo invallen?
Heb ook een 3 jarige ooit eens met veulen gehad.
Maar plan gewoon extra voer beurten in.
Appels,bak slobber er in.
Scheppie grasmix of lucerne er door.
Bij mijn merrie ging ik goed de ribben voelen.
Nou die krijgt dan gewoon wat meer te vreten,binnen no time weer o.k
Ze geeft het zelf ook mooi aan dat ze hongerig is.
En mijn gras is al lang op!

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:32

Hier staan ze op de paddock. Wel met onbeperkt ruwvoer en daarnaast voeren we ze nog merriebrok en slobber bij.
Ik heb merries die alleen merriebrok krijgen omdat die er gewoon super uitzien, ondanks veulen aan de voet. Maar ik heb 1 merrie die gewoon heel erg invalt als ze een veulen aan de voet heeft. Vorig jaar precies hetzelfde met haar. Ze geeft gewoon alles aan het veulen.