[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 15:54

AM de merries die een veulen hebben gehad, worden waarschijnlijk door een hengst op locatie gedekt en daar kan ik pas april terecht.

Maar de merrie die leeg is, is nog niet op gang. Ik heb ze vorige week nog laten scannen.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:06

Als je dv gaat vangen Annet, zeker weten EU doen! Verschil in kosten is niet zo heel groot. Dezelfde testen, alleen moeten ze wel gedurende periode dat je vangt in quarantaine staan (of samen met andere met dezelfde status qua testen).

Zijn bezig met een paar hengstenhouders in NL en Duitsland om EU dv te vangen voor hier in Zweden, voor 10 sprongen en testen kost het dan ongeveer 3.000 euro (excl BTW en excl stalling) voor 1.000-2.000 rietjes, hoeveel precies is dus afhankelijk van de kwaliteit van de hengst, maar als je weet hoeveel cellen en tnb cellen per sprong hij nu heeft kan je uitrekenen hoeveel dv je ongeveer kan vangen uit 1 sprong.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:13

Mooie combinatie opnieuw tinniie!


@Kiki; ze was 4 maart uitgerekend en dus geweldig overtijd helaas!

Knap veulen vorige keer karelien, jammer dat je het hebt moeten laten inslapen.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:24

Luna2006 wel handig als deze baby er eerst uit komt voor er een nieuwe in gaat. :))
Wanneer is ze uitgerekend? Het is gelukkig nog heel erg vroeg in het seizoen.

Kiki1976, ja zeker een tof aanbod! Ook veel zin in!
Ga je de volgende hengstigheid beginnen? :D

Karelien, wat onwijs heftig zo jong nog. Hopelijk wordt ze dit jaar mooi drachtig en heb je volgend jaar een mooi broertje of zusje! Je hebt wel een hele mooie merrie! <3

AM, spannend de paarden verhuizen! Je was nog niet zo lang geleden verhuisd toch? Benieuwd naar de eerste veulentjes van WD. :D
Ga je alle merries laten dekken dit jaar? Weet je ook al welke hengsten?

EllyC, ja hij is echt onwijs gaaf! Zo zonde dat het hier niet mogelijk is...
Duitsland is inderdaad wel een stuk verder qua pony fokkerij, Denemarken heeft ook wel wat goede pony's, maar Duitsland staat ver voorop!
Zweden is echt de kwaliteit bizar laag. -O-

Ga je dit jaar ook een merrie dekken?

Flubberboot, wachtbankje maar alvast afstoffen en sopje er over! *\o/*

Knolselder, jammer dat de merrie die leeg is nog niet op gang wil komen. Maar het is ook nog wel vroeg in seizoen, dus komt vast goed. Hoeveel veulentjes verwacht je dit jaar nog? En hoeveel ga je dekken?

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:30

Quir, ik ga het dit jaar weer proberen. Helaas hengst van vorig jaar niet meer mogelijk en ik wil nu eerst zien dat ze uberhaupt drachtig wordt. Van hengstenhouder van verleden jaar goed voorstel gehad voor Bon Coeur B.
Nu even mijn verstand voor mijn gevoel laten gaan.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:32

Quir ik verwacht nog 5 veulentjes. Voor dit jaar staan er 9 op de planning :=
Van die 9 hoop ik wel op een paar aanhouders.

Quir

Berichten: 17374
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:48

EllyC, vorig jaar had je Reitland's Diamonds Gold gebruikt toch? Bon Coeur B is ook een fijne hengst, hij is dit jaar in NL beschikbaar dacht ik? Was ook kampioen bij NWPCS.

Wat voor merrie heb je?

Knolselder, 9, je hoeft je niet te vervelen dan! _/-\o_
Wil je merries aan houden? Wel spannend en leuk!
Je had er al 2 toch? Dus dit jaar ook 7 veulentjes?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 16:57

Ik dacht dat ik er al veel had met 6 :')

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:01

Inderdaad verleden jaar 1 x kunnen insemineren met DG, daarna kwam baarmoeder niet meer mee.

Ik heb een connemara :o. Mede omdat het nog maar afwachten was hoe ze het bij de stamboekkeuring deed wilde ik vorig jaar gaan voor de sport icm super fijne karakter van dit ras.
Nu is ze bij de keuring in Belgie bovenaan geëindigd dus moet ook nog maar eens op zoek gaan naar een goede connemarahengst. Maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan. Maar wel zo handig voor evt. predicaten in de toekomst en het behoud van het ras.

Als mijn oude kwpn-er er niet meer is komt er een 2e merrie bij, maar dat wordt denk ik een duitser.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:33

Eigenlijk heb ik al 3 veulentjes haha! BunnyBum werd 12 december geboren. Maar buiten BunnyBum, zijn er nog 2 die drachtig waren bij aankoop van helaas ongekende/ongekeurde hengsten. Dus ik had er 5 gepland en 3 ‘kreeg ik erbij’.

Als een hengstje mij heel erg aanstaat, kan het ook een (voorlopig in afwachting hoe die uitgroeit) blijvertje zijn. Maar ik hoop enkele merrietjes te fokken voor mijn hengstje wanneer die hopelijk goedgekeurd wordt binnen een paar jaar :')

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 17:59

Wow jullie gaan wel gezellig hard hier zeg, super interessant maar bijna niet bij te houden alles te lezen en te antwoorden :p


EllyC schreef:
Even naar Dating gekeken maar wat een pony.
Die Duitsers zijn toch wel een stuk verder dan NL met de ponyfokkerij moet ik zeggen.


Knap he <3
Overigens is het niet geheel eerlijk hengsten te vergelijken onder het zadel. Ze worden daar veel verder doorgereden en hengsten als Dating of Numero Uno rijden gewoon tussen de paarden mee in de lichte tour. Blijkbaar wordt daar anders gejureerd, het is officieel ook boven 1.40 een paard dacht ik? In Nederland zie je veel minder ponys tussen de paarden en rijden er meer kinderen mee. Zo weet je wel weer meer van het karakter en dat vind ik in DE moeilijk beoordelen als er altijd een volwassen GP amazone op zit. Nu ben ik ook een beginnend fokker dus correct me if I'm wrong, maar dit valt mij wel op.

Ondanks dit worden er trouwens ook door fanatieke en professionele fokkers erg vaak Duitse hengsten gebruikt hier en stammen veel ggk hengsten hier (indirect) af van hengsten van bv AT Schurf of Ferienhof Stücker. Daar is vast ook een goede reden voor ;)

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 19:24

Eens met jou Zighenya wat betreft de Duitse hengsten. Plus ik vind ze vaak een lelijk hoofd hebben…dan kan een hengst nog zo goed lopen, als het hoofd me niet aanstaat is het over.

AM_Horses

Berichten: 2634
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:00

Kiki. Dankjewel. Het is wel even spannend met zo'n hoogdrachtige merrie. Nu is ze wel super braaf op de trailer en met haar beste vriendin. Het is gelukkig ook niet heel ver

Het wachtbankje is al in gebruik genomen voor een aantal. Ik ben benieuwd of ze er binnkort al af mogen

Knolselder. AAh vandaar. Je ziet al best wat hengstige merries voorbij komen. Met dit weer zou je toch denken dat de hormonen moeten gaan opspelen.
9,dat zijn er heel wat

Ellyc. Soms moet je gevoel idd even opzij schuiven en kijken wat het beste mogelijk is

LAdonna. := lelijk hoofd is voor mij ook altijd een beetje een afknapper. Het is toch een aanzicht.


Quir. Goed om te horen :j nu moet ik even kijken wat het handigste is. Als hij klaar is dit seizoen of juist aankomend jaar vroeg.

Klopt is niet lang geleden dat we zijn verhuisd. Helaas valt het erg tegen hoeveel ze naar buiten kunnen, dit vindt ik gewoon heel belangrijk. Ook is Liezella heel ziek geweest en kan dus niet tegen het stal klimaat daar. Daarom gaan we verhuizen, ze kunnen hier straks veel naar buiten ook in de winter mooie droge paddocks.

Liezella mijn schimmel merrie gaat bij Nashville v desperados
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nigrante was eigenlijk niet de bedoeling om terug te dekken. Maar denk dat we dit toch gaan doen als alles goed gaat. Ze is groot en nog maar 4 jaar. Om haar echt al in het werk te zetten vindt ik oneerlijk.
Dan zou ze met White dream terug gedekt worden.

Haar jongere zusje komt uit de opfok en gaat ook bij white dream
Afbeelding

Wild Thing weet ik nog niet. Ben wel wat aan het brainstormen. Eerst maar kijken of ze niet te veel over gaat dragen en dan beslissen.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-22 23:12

Quir, ja dat is wel de bedoeling

Knolselder, zo dat zijn er weer genoeg. Wel super leuk om straks alles gezond en wel samen in de wei te zien lopen <3

Zighenya hier eerdr ook getwijfeld over een Duitse hengst (soelringhs Cuvee). Maar uiteindelijk vond ik hem op Bo teveel aansluiten ipv verbeteren. Maar in DL lopen mooie hengsten rond.

EllyC een goede correcte DE fokken is idd een kunst. En wat je zegt, in DL zijn ze daar een stuk verder mee.

AM_Horses, ja zeker spannend. Maar wat je zegt, veel buiten (ook met de winter) is zeker belangrijk.
Hier in de regio is dat ook best lastig. Maar gelukkig staan we op een stal waar het wel mogelijk is.
Nu van 8.00-17.00 buiten en straks als de nachten weer warmer worden weer 24/7 buiten (zolang het weer het toelaat). En in de paddocks ook schuilstallen.

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:22

EllyC was het afgelopen jaar niet gelukt met je merrie?

AM ja genoeg buiten kunnen vind ik ook belangrijk hoor, begrijpelijk.

Ik weet weinig van ponyfokkerij, dus daar kan ik niet over meepraten. We heb ik nu voor de derde keer op rij een duitse hengst gekozen voor mijn merries. Toeval?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:46

Wij kunnen ook op het wachtbankje :) Over 18 dagen kunnen we Prganza scannen. Spermakwaliteit was niet super, weinig beweging, maar daar weet zij wel raad mee :))

Savannah hadden we gisteren bij de hengst gehouden om te schouwen. Het was dat hij helemaal gek werd (beduidend meer dan normaal), want zij stond heel droog te kijken. Daarna op stal begon ze dan wel te knipogen, maar het was allemaal minimaal. Net gescand en ze was klaar om gedekt te worden, dus snel de hengstenhouder gebeld of we nog sperma konden krijgen (moet eigenlijk voor 8u besteld worden en het was al 9u). Was gelukkig geen probleem, dus zij wordt vanmiddag geinsemineerd. Hopen dat het gelijk pakt, want zij is dus verkocht naar China. Zou fijn zijn voor de klant :)

EllyC

Berichten: 8145
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:10

Spannend, Goldenarrow. Hoe lopen de seizoenen in China?

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:05

Volgens mij wel redelijk gelijk met hier. In het Midden-Oosten zie je wel dat het anders loopt, daar worden veel veulens in oktober, november en december geboren.

kiki1976

Berichten: 16898
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:22

goldenarrow spannend. We gaan duimen!

corinadrenth

Berichten: 1862
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:40

is hier iemand met ervaring voor het sperma bestellen uit duistland bij landgestut celle weg? die ik een pb zou mogen sturen

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:03

suffie schreef:
DDDara, leuk dat jij er ook weer bij bent!
Ben je niet ontzettend bang dat er straks wel een jaarling opgaat? Die van mij is ook een jaar, maar weet inmiddels goed hoe zijn pistool werkt als er een hengstige merrie in de buurt is.


Ja ben er best wel bang voor in de zin dat ik het zonde zou vinden als ik de door mij gekozen hengst niet zou kunnen gebruiken. Aan de andere kant zou ik het geweldig vinden om een veulen van mijn 2 lievelingetjes te hebben..... dus in dat opzicht kom ik er wel overheen. Misschien dat ik er volgend jaar bewust voor zou kiezen dat te laten gebeuren maar nu zou ik het wel prettig vinden als het niet gebeurd. Heb de merrie een grote eczeemdeken op gedaan met een grote staart flap..... ik weet dat dat niet zo goed werkt als een condoom ;( maarja soms moet je wat. 1 van de hengstjes is verkocht en gaat per 1 mei verhuizen dus dan is er nog maar 1 hengst die de schade kan aanrichten hahaha.
We gaan het mee maken uiteindelijk komt er hoe dan ook iets leuks uit hoop ik :+

Leuk om al jullie verhalen te lezen hoe jullie alles doen en plannen.

Flubberboot

Berichten: 2932
Geregistreerd: 14-09-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:40

Spannend goldenarrow!! Hopelijk lukt het gelijk!

Muronia

Berichten: 19645
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:10

GA maar goed dat je er dan op tijd bij was! Hopelijk mooi in 1 keer klaar voor je klant.

Dddara kan die hengst nog niet gecastreerd worden of apart staan? Ik zou dit zo niet prettig vinden.

Ik hoop dat ik over een week of 2 ook op het wachtbankje mag aansluiten.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:12

Hier loopt de jaarling hengst ook in de kudde maar enkel bij de dragende dames! Daar leren ze fijn manieren. Maar bij de niet dragenden durf ik hem toch niet te zetten. Een ongelukje is snel gebeurt natuurlijk...

Mijn eerste merrie is nog steeds niet bevallen! 356 dagen inmiddels. Heel mijn planning in de war! anders had ze nu bij de hengst gestaan!

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 11:20

Ik zou het niet durven, jonge hengsten bij de (niet dragende) merries. Ik denk dat een deken ze niet tegenhoudt :+ en een ongewenst veulen, nee dank je. Ik heb mijn jonkie eerst gecastreerd en toen naar huis gehaald en nog 6 weken apart van de merries gehouden, gezellig met een ruin in de wei. Ze zijn handiger dan wij denken als een merrie hengstig is, wees gewaarschuwd ;)