[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 12:57

Ik wil er nog niet aan denken :')

pradadaan

Berichten: 4681
Geregistreerd: 13-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:10

Lastig de keuze om het nog eens te proberen.
Ik ga het wel nog 1 ronde doen.

En ik weet nog wel een leuke bonte hengst hoor :P
(Geintje natuurlijk :+ )

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:14

splenius, dat is wel balen. Vooral als ze anders maar staat te staan.

Ik vind een Juni veulen niet te laat. En stel dat ze juist wel makkelijk pakt in eerste hengstigheid na veulen, zit je jaar erop alweer maandje eerder en heb je er toch wat naast lopen.

Bij late veulens kan je ze ook evt eerst opfokken en wat later verkopen. Dan tellen die paar weken al minder.

Muronia, zou mooi zijn als je wel antwoorden krijgt van hoe en wat daar binnen.

AM, succes nog ff

AM_Horses

Berichten: 2636
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd vroege veulens wilde. Maar vindt het nu helemaal niet erg als het wat later wordt. Liever nog een veulen als niet. Maar deze gedachte is nu ook wel omdat wild Thing 18 jaar is. Eenmaal een keer leeg, wordt het weer moeilijk om vol te krijgen.

Mirjamalvaro. Dat snap ik, eigenlijk jammer dat de prijzen daar zo hoog liggen.

Absque_dubio. Dat moet zeker goed kunnen. Als ze de wissels goed beheerst en volgens mij kwart pirouette?
Van White Dream weet ik gewoon dat de kwaliteit top is. Dan ligt het daar niet aan.

Splenius. Ik kan je keuze goed begrijpen. Merrie is ook nog jong, waarschijnlijk nu hormonaal niet helemaal mooi. Kan je met een schone lei beginnen.
Is vers zonder bewerken geen optie om een keer te proberen?

Ik wacht nog even met White dream om te dekken. Eerst de andere merries scannen. Je weet nooit of die ook geinsemineerd moeten worden.
Laatst bijgewerkt door AM_Horses op 15-07-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:34

een juni veulen heb je als je nu direct al kan dekken, als de cyclus nog niet eens op gang is, ga je al eerder richting een juli veulen als het nog lukt

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:35

28? en die rij je nog steeds? das een pittige tante!

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:36

Muronia: duim voor je dat er stiekem toch een vruchtje zit. Maar uitblijven van de hengstigheid komt meer voor deze periode, waarschijnlijk door het mindere weer.
AM: fijn dat je hengst het zo goed doet, hopelijk pakt je eigen merrie ook nog.

Ik vind persoonlijk een juni veulen helemaal prima, liever dat dan te vroeg. Paarden staan hier 24/7 buiten dus dat heb ik liever dan in maart al. Merrie is ook met pensioen dus zou wel fijn zijn als ze nog als fokmerrie kan dienen. Als je ook nog kan rijden met je merrie zou ik eerder wachten tot het volgende jaar.

AM_Horses

Berichten: 2636
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:39

fokfanaat schreef:
28? en die rij je nog steeds? das een pittige tante!

18 typ fout :')

Cioccolato

Berichten: 6654
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:39

Mij maakt t helemaal niet uit wanneer t veulen komt. Heb er nu 1 lopen die wordt eind deze maand pas 3. Idd liever een veulen dan geen veulen.

Maar als alles al moeilijk op gang komt etc ben ik wel zo dat ik realistisch kan kijken. Dan beter vroeg beginnen want anders loop je volgend jaar weer later en weer later.. dat werkt niet :=

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:42

fokfanaat schreef:
28? en die rij je nog steeds? das een pittige tante!


Ik heb wel een merrie van 28, maar volgens mij vraag je het niet aan mij, :+

Wordt wel af en toe nog gereden, maar is echt een rondje buiten. Is rij en fokmerrie geweest, maar staat al jaren leeg.
Ze is best erg pittig nog. Kan haar op jongere paarden moeilijk bijhouden.....Ken wel oudere die nog gereden worden, maar niet meer gedekt, of in combinatie met dekken.

Baal er wel nog elk jaar van. Met 19 had ze cystes en we vonden haar toen oud, qua getal. Achteraf hadden we het gewoon moeten proberen. Zeker als je ziet hoe goed ze nu nog is.

Maar heb haar dochter, van 14, dus voor ons een jonkie. Is niet helemaal dr moeder, maar zie wel veel overeenkomsten, ook met haar brper, die is 22.

Heb nog even gedacht en besproken om de dochter te laten dragen voor dr moeder. Moeders is nog wel goed hengstig, maar of ze nog mooie eitjes heeft??? Nooit meer naar gekeken na die ene laatste scan.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:44

ik vind april het mooiste, eerste paar weken snachts op stal en dan lekker 24/7 naar buiten.

scheelt ook idd hoe oud de merrie is en of het veulen voor verkoop is.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:45

Ons eerste veulen komt in februari/maart en de laatste in juni (mits deze 2 dames drachtig zijn :+ ). Afgelopen jaar kregen we het eerste veulen al op 31 januari! Dat vond ik zelf ook al vrij vroeg, maar is uiteindelijk helemaal goed gekomen.

Voor de shows en eventuele verkoop is een vroeg veulen wel fijner. En het is ook makkelijker met afspenen als ze allemaal een beetje tegelijk zijn, zodat ze het proces samen kunnen doorlopen. De 3 veulens van dit jaar schelen ongeveer anderhalve maand en gaan we ook tegelijk afspenen. Die lopen nu ook samen en hebben dan een beetje steun aan elkaar. Maar uiteindelijk heb ik liever wél een veulen, dan geen veulen.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:46

ik heb er nu een van 19 drachtig van veulen nummer 9
en een van 17 drachtig van haar eerste

met de oudste kijk ik het elk jaar aan of ik het nog ok vind om te dekken, maar ze doet het nu nog super.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:50

Heb pas een fokmerrie verkocht die er 17 wordt. Top merrie en elk jaar steeds van de 1ste keer dragend. die geeft niets in tijdens de dracht. Maar tis maar net hoe je merrie het doet natuurlijk.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 13:58

Ik wilde niet dekken, omdat ik maar 1 merrie heb. Maar de rest wordt ouder en er kwam geen merrie op mn pad, dus toch gaan dekken. Dan maar alleen, maar gaat wel tegen mn gevoel in.

Wij hebben ze hele jaar rond 24/7 buiten, dus wil niet heel vroeg. Maar ga er wel vanuit dat als er wel een veulen in Feb of Maart geboren was bijv, het zich ook prima redt.

Afspenen gaan we sws niet echt doen. Zal geleidelijk gaan, maar pas na 6-8 maanden ergens. Tenzij ze het zelf goed regelen. Zal er ook aan liggen of het een merrietje of hengstje wordt.

Probleem is wel dat ik niet zeker weet hoeveel paarden we volgend jaar nog hebben. Voor alsnog, denk ik allemaal, maar met deze leeftijden kan er van alles gebeuren. Mn ruin van 23 ging heel opeens in Maart....

fokfanaat, het is lastig als ze ouder worden. Even los van vruchtbaarheid; Ik kocht mn merrie met 19 terug. Toen vond ik haar oud, maar ze knapte op. Toch behandelde ik haar als porselein. Ik zat overal erg bovenop.
Maar achteraf denk ik; ja, je ziet een paard veranderen en wel ouder worden, maar het gaat enorm langzaam hier en ik heb me ook wel gek gemaakt door het getal wat eraan hing.

Alles wat eronder zit, mn overleden ruin en haar zoon bijv, zijn of waren opeens begin 20 niet meer oud. Puur omdat je altijd iets ouder erboven hebt.

Nu zeg ik ook; nu zie ik haar wel ouder worden. Maar waarschijnlijk zeg ik over 5jr, ze was nog hartstikke goed en nu zie ik haar echt ouder worden.
En haar zoon van nu 22 zal dan steeds jong blijven, zelfs als hij haar leeftijd van nu heeft.......

Ik hoop vooral dat ze het veulen leuk vindt en niet hele erge moeder gevoelens krijgt. Dat zou ik dan weer sneu vinden.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:29

AM_Horses schreef:
fokfanaat schreef:
28? en die rij je nog steeds? das een pittige tante!

18 typ fout :')

:')

Wissels zijn nog niet volledig bevestigd, kwart pirouettes denk ik dat haar beter af gaat. Al met al kan de pony het makkelijk. Maar ik vind het zelf erg moeilijk. Mijn eerste wedstrijdpony en samen van de B tot Z2 gekomen en vind het zelf moeilijk samen dingen als wissels te leren. Maar ik denk wel dat het ZZLicht een realistisch doel is. Dus we gaan ervoor dit jaar.

Veulens voor de verkoop heb ik liever in juli niet meer. Ik heb zelf het idee dat een maart-mei veulen makkelijke te verkopen is. Ik zou dan ook eerder kiezen voor een jaar overslaan en volgend jaar vroeg proberen.
Maar in de theorie van ‘oudere’ fokmerrie zou ik ook zeker nu nog een ronde proberen!

mooney

Berichten: 7791
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 14:55

Interessante discussie. Laat veulen lijkt me in de opfok ook lastiger.

Maar het laat zich niet altijd plannen he. Ik had het idee april/mei veulens. Nu krijg ik er 1 in maart omdat die boven verwachting snel ging. En als het met mijn jonkie nog lukt komt dat veulen einde juni. Vos merries, doen toch waar ze zelf zin in hebben :') .
Als het dit jaar niet lukt met mijn 4 jarige dan ga ik het ook niet meer proberen daarna, vandaar dat ik wel voor een laat veulen wil gaan. En het is voor mezelf, opfok doen we in principe thuis. Dat is ook de reden voor 2 tegelijk, dus lukt de tweede merrie niet dan koop ik er een veulen bij komend jaar en dan is de beestenstapel vol.
Vind dan alleen het afspenen een gedoe, ik doe dat graag pas met 6 maanden maar dan zit je met een laat veulen net in de tijd dat ze niet op de wei staan. Dan maar hopen op 2 merries als het nog mag lukken, dan speen ik ze wel in de lente. De moeders worden toch al dik van lucht.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:02

Maar ja, wat koop je erbij? Ik fok juist om niet de fouten en problemen van een ander te kopen. En met welke leeftijd en in welke maand mag/kan die komen?

Ik wil juist liever dat de merries al samen lopen. Maar het is dus niet gelukt om een passende merrie te vinden.

We wachten maar af wat het wordt. Merrie of hengst kan nog wel verschil gaan maken hoe we het gaan doen.
Ze komen hier sws niet 24/7 op gras en ook niet hele jaar.

Merrie was na afspenen direct naar ons en ook nooit mager. Maar elke keer kan verschillen. Als er nu paarden wegvallen, gaan we sws andere beslissingen nemen.

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:05

Wij kunnen ze zelf opfokken dus vroeg of laat maakt niet zoveel uit. Fok ze ook voor de verkoop.

Morgen Eli scannen ipv maandag!

mooney

Berichten: 7791
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:32

superpony schreef:
Maar ja, wat koop je erbij? Ik fok juist om niet de fouten en problemen van een ander te kopen. En met welke leeftijd en in welke maand mag/kan die komen?

Ik wil juist liever dat de merries al samen lopen. Maar het is dus niet gelukt om een passende merrie te vinden.

We wachten maar af wat het wordt. Merrie of hengst kan nog wel verschil gaan maken hoe we het gaan doen.
Ze komen hier sws niet 24/7 op gras en ook niet hele jaar.

Merrie was na afspenen direct naar ons en ook nooit mager. Maar elke keer kan verschillen. Als er nu paarden wegvallen, gaan we sws andere beslissingen nemen.

Tja, dat is ook waarom ik het liever voor mezelf fok ipv koop (ook omdat wat ik zoek niet mega commercieel is en dus niet veel wordt verkocht). Maar ik ga ook niet een veulen in z'n uppie in mijn huidige kudde plaatsen, mijn huidige 4 jarige was wel alleen maar die trok erg naar mijn ruin die wilde spelen. Die is er ondertussen niet meer en de rest van de groep is niet zo speels. En externe opfok is niet zo mijn ding (en lastiger bij de kleinere pony's).
Dus ik hoop dat deze ronde nog positief uitpakt en zo niet ga ik gewoon vroeg in het seizoen al op zoek naar een veulen waarbij ik een goed gevoel heb over de ervaringen die ze dan al hebben opgedaan.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 15:43

Ik ben niet in de veronderstelling dat ik de enige ben die een fijne pony fokt en kan opvoeden. Dat kunnen heel veel anderen ook. Ik koop er prima eentje van een andere fokker als ik wat zoek. Hengst veulen fok ik niet zelf op thuis. Eigenlijk moet ie verkocht maar als ik er geen juist thuis voor vind gaat hij naar de opfok en dan zie ik het over een paar jaar wel. Pony opfok is inderdaad niet zo eenvoudig maar ik heb een fijn adres.

Wat onwijs bagger dat het bij een aantal nog steeds niet vlot. Ik had het ook nog eenmaal geprobeerd als dit niet had gepakt maar ik vind juni ook wel wat laat. Maar inderdaad na zoveel moeite en kosten liever een laat veulen dan geen.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:03

Wij fokken ook gewoon thuis op, maar ik kan me voorstellen dat als je je veulen naar een externe opfok moet brengen het inderdaad met een laat veulen wel lastig is.

Fleuribelle
Berichten: 781
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:48

Even een egopost.
Onze driejarige is zojuist drachtig gescand.
Als alles goed gaat hebben wij volgend jaar twee veulentjes. *\o/*

mirjamalvaro

Berichten: 14660
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 16:48

Gefeliciteerd!!!

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-21 17:40

Gefeliciteerd!

Ik zag Valetta net met haar staart omhoog bij het hek staan, dus was gelijk bang dat ze hengstig was. Dus maar even bij het hengstje gehouden en ze bleef wel snuffelen maar sloeg uiteindelijk toch af. Morgen moeten we scannen (15 dagen ivm tweeling dracht), dus ben heel benieuwd!