[HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4120
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:07

Bqlen Astrea.
Janinev, spannend, maar gelukkig toch drachtig!

Hier is de merrie weer gescand, maandagavond ei van 3 cm, nu 4,5 tot 5 cm, dacht dat die dingen maar max .5 cm groeiden per dag := . Ei is afgespoten en vanmiddag insemineren. Zat alleen wel wat vocht bij de baarmoeder, dus ook oxytocine gespoten.

Symke
Berichten: 824
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:11

Janinevv schreef:
Astrea balen zeg!
Voelde de merrie wel drachtig aan?

Gister voelde mijn merrie drachtig maar konden eerst het ook niet vinden, even praampje op gehad want hij moest wel echt even zoeken en ze vond het te lang duren, en toen was het gelukkig zo gevonden, hij zei van dat ze niet leeg voelde aan de mond.

Wel bijzonder dat ze dat allemaal kunnen.



Waar hebben ze het vruchtje uiteindelijk gevonden dan?
Hoog in een "hoek" als het ware?
Ja je hoort het vaker maar ik kan me er niks bij voorstellen....

Hopelijk is dat bij jou ook zo astrea!

MallyBelly

Berichten: 3545
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:28

Mallow mooi ei, niet hengstig ;(

mirjamalvaro

Berichten: 14658
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:30

Melissa1996 schreef:
Mallow mooi ei, niet hengstig ;(


|(


Eef_Bam schreef:
Bqlen Astrea.
Janinev, spannend, maar gelukkig toch drachtig!

Hier is de merrie weer gescand, maandagavond ei van 3 cm, nu 4,5 tot 5 cm, dacht dat die dingen maar max .5 cm groeiden per dag := . Ei is afgespoten en vanmiddag insemineren. Zat alleen wel wat vocht bij de baarmoeder, dus ook oxytocine gespoten.

Ze zet er nog ff vaart achter :))
Janinevv schreef:
Astrea balen zeg!
Voelde de merrie wel drachtig aan?

Gister voelde mijn merrie drachtig maar konden eerst het ook niet vinden, even praampje op gehad want hij moest wel echt even zoeken en ze vond het te lang duren, en toen was het gelukkig zo gevonden, hij zei van dat ze niet leeg voelde aan de mond.

Wel bijzonder dat ze dat allemaal kunnen.

Gefeliciteerd :D


astrea schreef:
Hier vanmorgen gescand.
Geen goed nieuws. :(
Geen vrucht te vinden, maar ook geen hengstigheid.
Voor mezelf al vooraf het besluit genomen dat we voor dit jaar stoppen het wordt me anders veel te laat.
Hopelijk heeft het vruchtje zich verstopt wat wel eens wil gebeuren zei de hengstenhouder.
Dus half September nogmaals scannen.
En anders volgend jaar maar op tijd beginnen.

;(

jennyk
Berichten: 3616
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:51

janine: gefeliciteerd!

eef bam: succes deze ronde!

astrea: balen zeg!

pradadaan

Berichten: 4681
Geregistreerd: 13-05-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:54

Gelukkig hebben veel hun merrie drachtig gekregen maar helaas is er voor mijn gevoel toch ook een (te) grote groep dit jaar waarbij het moeizaam gaat.
Jammer genoeg hoor ik zelf ook bij die laatste groep :n

De uitslag van de swab is binnen. Er is inderdaad een bacterie in de baarmoeder gevonden. Vanmiddag heb ik een afspraak om te spoelen met antibiotica en als dat lukt probeer ik het nog 1 keer. Anders wordt het mij ook te laat en probeer ik het volgend jaar opnieuw.

mirjamalvaro

Berichten: 14658
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:58

poedersuiker pradadaan

Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 10:17

Pradadaan vind het lijstje in de openingspost ook nog erg klein :( Wat vreselijk ruk zeg. Hopelijk lukt de laatste ronde toch nog!

Melissa het wil maar niet vlotten. Denkt de DA dat ze ook nog hengstig wordt of moeten jullie nu weer een cyclus wachten?

Eef_bam turbo eitjes :D Duim zo hard dat ze drachtig wordt!

Janinevv gefeliciteerd!!

Astrea wat balen... het is inderdaad al laat, dus ik snap je keuze. Maar wat vreselijk balen. Duim dat ze de baby toch vinden in september!

Amhorses fijn van wild thing. Ben heel benieuwd naar hun veulen mocht het lukken. Ik duim!

Mirjam ik duim ook voor jou merrie. Ook al een turbo ei :P

Hier alweer 76 en 47 dagen drachtig.
En ook is de husky teef inmiddels gedekt in Zweden door de broer van mijn overleden maatje Fizzy. Over 3 weken ongeveer weten we of ze drachtig is. Kijk er zo naar uit! Duimen!
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8141
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:40

Hier is de pony weer vanaf maandag hengstig (knipperen) maar nog niet dat ik denk dat het het waard is om op te laten voelen. Dit gedrag heeft ze al vaker getoond zonder dat de baarmoeder mee doet.
Ik ben bang dat ook nu het niet gaat lukken met de laatste kleine kans die ik nog in mijn achterhoofd had.

cp112

Berichten: 14748
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:43

mirjamalvaro schreef:
Gistermiddag/avond had Chablis nog ei. Vanmorgen is ze geinsemineerd, ei was toen al weg. Geen idee hoe de kansen dan liggen. :=



Dat kan heel goed nog hoor :j.

Hier zondags geinsemineerd, maandagavond scan, ei weg.

Gisteren laten scannen op 16 dagen na inseminatie en er zat een vrucht van 14 dagen op.


Kan dus wel heel voorzichtig zeggen dat de Welsh drachtig is :D.
Hengsten wissel heeft de truc gedaan :D

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:05

Symke schreef:
Janinevv schreef:
Astrea balen zeg!
Voelde de merrie wel drachtig aan?

Gister voelde mijn merrie drachtig maar konden eerst het ook niet vinden, even praampje op gehad want hij moest wel echt even zoeken en ze vond het te lang duren, en toen was het gelukkig zo gevonden, hij zei van dat ze niet leeg voelde aan de mond.

Wel bijzonder dat ze dat allemaal kunnen.



Waar hebben ze het vruchtje uiteindelijk gevonden dan?
Hoog in een "hoek" als het ware?
Ja je hoort het vaker maar ik kan me er niks bij voorstellen....

Hopelijk is dat bij jou ook zo astrea!


Ik zou niet precies weten waar. Had ik moeten vragen hij zei ze laat 1 kant niet toe wat die dus niet goed op beeld kon krijgen. Vandaar de praam erop en toen kon die zonder gevaar na de plek toe en was het er met een een paar seconden te zien op het scherm.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78560
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:13

De DA heeft net gebeld dat ze deze kant op komt om Sarona hengstig te spuiten. Duimen dat dit gaat lukken.

baudyh

Berichten: 4297
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:21

Ik was toch een beetje zenuwachtig nadat er meerdere merries niet door de 30 dgn kwamen.
Maar gelukkig de laatste 2 nu ook goed door de 30 dgn


Afbeelding


Afbeelding

Super blij. 5 van de 5 drachtig. Hop naar het scannen eind Sept.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:22

Wat balen als het niet wil lukken, helemaal als er niet echt een verklaring voor is.

Mijn merrie lijkt ook lastiger te zijn met scannen aan 1 kant, maar gelukkig ontspant ze na een heleboel geslijm en met de steun van haar broer.

Wij scannen in principe niet meer. Geen gust verklaring nodig, heb wel levend veulen garantie, maar sprong betalen we altijd.

Het zou toch mooi zijn als ergens iemand het oppakt en het in kaart gaat brengen hoeveel elk jaar wel of niet lukken, met en zonder aanwijsbare reden. Dan zouden we ook kunnen zien of het weer/ een evt klimaatsverandering mede oorzaak kan zijn.
We zijn nu gewend aan deze periode, ook ivm de geboorte, keuringen, opfok etc Maar wat als dat verschoven moet naar later? Het is steeds langer heel zacht en mooi.

Onze hengsten eigenaar biedt ook tm September zaad aan en zo ken ik er nog een paar. Ik denk dat het leeg staan voor fokkers anders wel een probleem kan gaan worden.

Ik duim voor iedereen dat het nog wil lukken en anders zich erbij neer kan leggen dat het volgend jaar misschien wel gaat.
Ik baalde vorig jaar ook even, maar het is ook zo voorbij. Veulentje was er nu zo ongeveer geweest en die tijd is omgevlogen.

Waar het wel gelukt is; Gefeliciteerd!

Eretria

Berichten: 451
Geregistreerd: 03-02-21

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:23

Ik lees dat het voor velen nog steeds heel erg spannend is. Duimen duimen duimen. Ook voor ons is het spannend. Ze moet binnen 2 weken ergens weer hengstig staan anders halen we even een prikje voor dr en dan spuiten we.

Nu is het mij al vaker opgevallen dat soms als mijn paard hard briest of hoest, haar staart de lucht in vliegt en ze een paar x knippert. Zijn er meer die dat hebben? Moet ik me daar zorgen over maken?

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:27

Superpony, het is nu dit jaar extreem laat met mooi weer. Maar de vorige jaren was het juist extreem vroeg droog en warm. Dus seizoenen die verlaten vind ik met dit jaar nog geen potentiële toekomst. Vroeger hadden we wel meer van zulke jaren, toen ik een kind was. Maar het mag van mij wel wat warmer worden :brr:

Ik denk toch wel dat het een invloed kan hebben op de merries.

Maar het fijne is wel dat het gras lustig groeit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:33

Ik zie onze merrie er ook nog niet bij staan en volgens mij missen er nog wel een paar, dus die lijst is nog niet volledig denk ik.

Knolselder, Vroeg warm en droog ja. Maar het is wel al een paar jaar steeds langer zacht.

Als ik naar vroeger kijk, wisselden we van dekens en had je toch minder wisseling. De overgangen waren wat strakker in mijn beleving.

Als kind heb ik ook veel vaker op natuur ijs gestaan dan nu de laatste jaren mogelijk is.

En ken ook wel de flinke voorjaars buien en ook zomerse buien, maar ik ben ergens volgende week jarig en had altijd mooi weer, soms zelfs te heet. Had ooit maar 1x regen gehad op mijn verjaardag.

Onze zoon is jonger, van eind April en ook koninginnedag was vroeger vaak heel mooi weer. Laatste jaren viel dat ook wel tegen.

Het is niet alleen de temperatuur, maar het gehele plaatje. Lucht vochtigheid, uren zonlicht, wind, regen, etc. Ik zie het ook met verharen terug.

mooney

Berichten: 7790
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:38

Hier helaas ook weer niet drachtig, veearts had verwacht van wel en ik ook wel. Maar helaas. Wij doen nog 1 ronde en anders volgend jaar 1 eigen veulen en dan kopen we er maar een 2e bij.
Ik zit te twijfelen, eerste keer niet pakken lag aan de merrie. Nu waarschijnlijk gewoon pech. Maar twijfel of ik toch voor de zekerheid nog een hengstenwissel doe. Mogelijk kan mijn eerste keuze nu wel, aan de andere kant is de hengst die ik nu als 2e keuze heb gedaan ook leuk en daar loopt het contact ook erg fijn mee. Ik weet zeker dat het niet aan de hengst ligt, maar dat de combi niet past kan natuurlijk wel.

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 13:45

Ik heb niet te klagen, wou vroeg beginnen met een oudere merrie die al langere tijd leeg is gehouden. Maar die was van de eerste keer raak.
Nu zit ik nog met 1tje op de wachtbank. laat dat nu toevallig de combinatie zijn waar ik het meest naar uit kijk en het meest stress voor heb :+ Die was de 1ste keer niet dragend maar vreemde cyclus...

Muronia

Berichten: 19638
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 14:18

Wainonia zit nu op 26 dagen na KI en ik zie haar nog niet hengstig. Als dat over een paar dagen nog steeds zo is, dan laat ik haar nog maar een keer scannen.

absque_dubio

Berichten: 7851
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:13

Ik lees (en leef) hier voornamelijk in stilte mee. Ik duim dat de laatste rondes nog gaan pakken!
Wij gaan volgende week scannen op dracht. Spannend hoor. Maar heb me wel neergelegd bij dat we anders lekker de sport in gaan. Ik wil eigenlijk stiekem nog naar het ZZLicht. En ze begint eigenlijk wel heel fijn aan te pakken nu.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:18

@Muronia, dat is wel spannend even. Het wordt weer mooi weer, dus misschien even afwachten hoe ze daarop reageert en dan scannen?

Absque_dubio, Rijden blijft ook fijn. Dus hoe dan ook pakt het goed uit eigenlijk. En later in toekomst bedoel ik, kan misschien ook nog?

corinadrenth

Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:22

spannend allemaal!

wij mogen vrijdag scannen op dracht. heb er een hard hooft in

Muronia

Berichten: 19638
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:41

Corina ik hoop dat het toch is gelukt.

Mwah ik denk niet dat ze drachtig is superpony, eerder dat haar cyclus nu helemaal naar de piep is. Maar ik wil het wel even zeker weten. Ik wacht nog tot 30 dagen denk ik.

lovejouuuIB

Berichten: 353
Geregistreerd: 17-04-09
Woonplaats: Schalsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 16:53

Lees nog veel berichten dat dat het nog niet helemaal wil lukken of dat ze het later nog verloren zijn.. heel vervelend zeg! Ook in mijn omgeving wil het nog niet helemaal vlotten of het gaat in 1x goed of veel geknoei :(

Voor de mensen die wel drachtig gescand zijn gefeliciteerd!!

Hier vandaag de 6 weken scan gehad en die was mooi met kloppend hartje dus wij kunnen weer even vooruit