Opfok dilemma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Opfok dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 11:03

Ugh ik pieker mezelf echt suf over de volgende kwestie..
Wij zijn de gelukkige bezitters van een mooie kudde paarden, hebben hierbij ons privé stalletje met 10 stallen , paddocks en weide.
Nu hebben we een leuke ruinengroep die samen op de weide staan, hierin staan 2 Arabieren van 2 jaar, een draver van 19 een kwpn’er van 26 en sinds kort een Arabisch hengstveulen van 7 maanden en een haflinger hengstveulen van 8 maanden, deze combi gaat erg goed zo.
Onze twee merries staan apart van de ruinengroep, dit houden we graag zo omdat we merken dat de groep veel leuker met elkaar omgaat zonder hun.
Nu het dilemma, we hebben pas een kwpn tuiger hengstveulen van 9 maanden aangeschaft, het is een lief dier maar wel behoorlijk drammerig.
Met de veulens gaat hij wel goed maar de andere paarden trapt hij naar, nu zijn de 2 arabiertjes daar niet zo tegenop gewassen en echt van onder de indruk dat ze weg bij hem blijven. En het kwpnveulen schermt de andere veulens af van de kudde als ze naar de anderen toe willen gaan.
We zijn dus wat bang als we hem bij ons houden dat hij steeds meer praatjes krijgt en we een monster aan het creëren zijn :+.
Op zich denk ik dat onze kudde perfect is voor een veulen om op te groeien, speelmaatjes, oudere paarden. Maar perfect voor de 1 is misschien niet perfect voor de ander.
Wat voor ons belangrijk is dat elk paard zich goed voelt in de kudde, zowel de jonkies als de oudere.
Nu zijn we dus bij een opfok gaan kijken, we denken dat hij hier wel op zijn plaats zal zijn, maar ja je veulen moeten missen terwijl we zelf een mooie locatie hebben voelt zo dubbel.
Het kwpn veulen stond overigens bij een merrie(niet de moeder)en een merrieveulen(niet verwant aan de merrie) toen we hem kochten, hier was hij juist de laagste in rang. Hij is bij ons ook al uit de weide gebroken om bij onze merries te gaan staan, en ook daarbij is hij een braaf schaapje.
Maar dit is niet echt de bedoeling, een veulen moet wel met leeftijdsgenootjes kunnen staan.
Onze opties zijn denken we; toch blijven proberen bij de kudde, evt castreren en zien of het beter gaat, nadeel is dat hij steeds ouder is straks en misschien fout aangeleerd gedrag niet meer zal afleren.
Of naar de opfok en het moeten loslaten :o

Dennenboom

Berichten: 703
Geregistreerd: 05-12-20

Re: Opfok dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:08

Is castreren een idee? Of wil je hem graag hengst houden..

Snap dat het een dubbel gevoel geeft en ook extra kosten terwijl dat niet hoeft.

Als je hem laat ruinen kun je kijken welke groep het beste met hem overweg kan en corrigeert in zijn gedrag.

_Inge

Berichten: 1409
Geregistreerd: 31-03-05

Re: Opfok dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 11:16

Al onze hengsten gaan sowieso gecastreerd worden, dus dat is zeker een optie.
Ik ben alleen zo wat bang dat als we te lang wachten er nergens meer plaats is op een goede opfok als het toch minder goed loopt.
De ‘rust’ in mijn kudde is heilig voor ons, de draver heeft cushing en is snel van slag, hij is overigens wel de leider van de kudde, met de Arabieren gaat dit super goed, maar Pablo(kwpn veulen) lijkt hij wel niet tegen opgewassen. De kwpn’er van 26 is zeker wel dominant genoeg maar door zijn leeftijd niet opgewassen tegen losse beentjes. En onze 2 jarige arabiertjes zijn echt sappies, de liefste op de hele wereld die alles door een roze bril zien, Nazir was ook echt ontdaan dat Pablo hem trapte, kwam daarna naar ons gelopen met zijn ziel onder zijn been.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:21

Persoonlijk zou ik mooi thuis laten staan, castreren en bij de merries in doen.
Ik heb hier ook een veulen van dik 9 maand, staat bij mijn shet merrie van 27 en kwpn ruin van 5, hij heeft hier eerst samen met zijn moeder gestaan, en het was vanaf dag 1 dikke mik tussen de ruin en hem, ze zijn echt stapel gek op elkaar, heb niet het idee dat ik het veulen er een plezier mee ga doen om hem in de opfok te zetten, toen zijn moeder hier nog was stond hij met haar op een stuk apart, als de ruin dan even uit zicht was, achter het schuurtje stond, was veulen in paniek, zo gek meteen al op elkaar, als ruin weg gaat om te rijden, was alleen de eerste keer een beetje paniek, de volgende keren was hij al gewend en ging hij rustig bij de shet staan.

Hoorde laatst van iemand die zijn hengst na 3 jaar uit de opfok had gehaald, deze bleek de leider van de opfok kudde te zijn geweest, 20 stuks of zo, daar hebben ze nu de handen vol aan om die in te temperen.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Opfok dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:41

Eens met gooiske, castreren en bij de dames zetten. Zo'n jong dier wordt zo drammerig uit een gevoel van onveiligheid. Die mist een sterke leider om zich aan over te geven en tevreden te zijn. Als hij dat zo wel ervaart bij merries dan is het toch perfect om hem daarbij te zetten?

Anoniem

Re: Opfok dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:47

Ik zou hem bij de merries zetten idd, mijn merrie was een pinnige en was perfect in het opvoeden van het kleine grut.

Dennenboom

Berichten: 703
Geregistreerd: 05-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:52

_Inge schreef:
Al onze hengsten gaan sowieso gecastreerd worden, dus dat is zeker een optie.
Ik ben alleen zo wat bang dat als we te lang wachten er nergens meer plaats is op een goede opfok als het toch minder goed loopt.
De ‘rust’ in mijn kudde is heilig voor ons, de draver heeft cushing en is snel van slag, hij is overigens wel de leider van de kudde, met de Arabieren gaat dit super goed, maar Pablo(kwpn veulen) lijkt hij wel niet tegen opgewassen. De kwpn’er van 26 is zeker wel dominant genoeg maar door zijn leeftijd niet opgewassen tegen losse beentjes. En onze 2 jarige arabiertjes zijn echt sappies, de liefste op de hele wereld die alles door een roze bril zien, Nazir was ook echt ontdaan dat Pablo hem trapte, kwam daarna naar ons gelopen met zijn ziel onder zijn been.


Lastig inderdaad met de draver. Een drammerig paard zal gecorrigeerd worden door een paard met onrust, zeker aan het begin. Als je dit sowieso niet wilt dan kun je beter kiezen voor opfok. Dan zou ik hem eerst nog niet castreren en gewoon tussen de hengsten opfokken.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Opfok dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 13:58

Ik had een ruin en merrie en kocht een klein hengstje van 9 maanden.
Nogal een brutaal ding.
Nou mijn merrie heeft hem flink opgevoed :+ .. en dat hielp zeker ook weer voor ons dat hij minder brutaal werd en zich beter liet corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 19:38

Niets zo goed voor brutale ventjes als een paar volwassen dames ~~}>

Ik zou hem ook bij de merries zetten. Hoeft echt niet voor altijd. Gok dat een paar maandjes voldoende is om hem respectvolle paardentaal te leren. Dan kan hij in het voorjaar weer lekker met zn maatjes stoeien.

Mer1980

Berichten: 18835
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 16:58

Ik zou hem zeker bij de dames zetten, die voeden hem wel op. Wel eerst castreren dat zal ook al een hoop doen aan het haantjes gedrag.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Opfok dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 17:07

Ik zou hem wel naar een iets grotere opfok doen met een gemengde kudde. Dat lijkt me wel echt van belang bij zo een paardje.

Hij moet echt kunnen spelen en zijn ei kwijt kunnen, maar heeft ook opvoeding nodig.

Net geruind bij de merries zou ik niet doen en dat kost weer tijd. Tijd waarin hij nu loopt te klieren en dit ook effect heeft op de rest.

Jouw situatie is ook goed, maar je hebt zijn start niet zelf in de hand gehad en daar is misschien al wat mis gegaan. Normaal lopen merries met veulens samen en voeden ze samen op. Zelfs als mensen dat niet zien.
Als hij alleen met zijn moeder heeft gelopen, of mensen hebben er teveel mee willen klooien etc, is de start gewoon minder en eigenlijk heb je gewoon 1 kans om het goed te doen.

Een brede opfok kan misschien wat verloren tijd, opvoeding en "taal" inhalen zonder dat je zelf daarvoor hele omslachtige dingen moet gaan doen.
Want als zet je hem nu een paar maanden bij merries en ruin je hem, is het nog steeds een kleuter/puber straks als hij weer naar de rest mag.

Als je nu elke keer moet proberen en het gaat niet zoals je plant, is dat gewoon zonde.