wanneer tandarst fokmerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faya_barock

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

wanneer tandarst fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 19:18

Ik heb mijn merrie drachtig gekocht, in mei 2018 zijn haar tanden voor het laatst gedaan.
Nu lijkt het mij niet slim nu ze drachtig is haar tanden te laten doen (sederen), maar als ze dadelijk het veulen heeft, en ik wil haar dit jaar alweer drachtig krijgen, wanneer moet ik haar tanden dan laten doen??

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: wanneer tandarst fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:20

Je kan een drachtige merrie gewoon laten sederen, is geen probleem. Krijgen merrie en veulen niks van.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: wanneer tandarst fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:21

Even overleggen met je dierenarts wat het beste is!

Anoniem

Re: wanneer tandarst fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:33

Er zijn ook dierenartsen die de tanden doen. Maar ik zou zeker met de DA overleggen wat de mogelijkheden zijn voor jou merrie. Waarschijnlijk kan het gewoon tijdens de dracht. Ik denk dat het niet ideaal is om te doen als het veulen er al naast loopt.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:32

Ibbel schreef:
Je kan een drachtige merrie gewoon laten sederen, is geen probleem. Krijgen merrie en veulen niks van.

Dat is niet helemaal waar. Als je het paard sedeerd dan daalt de bloedruk iets, en als op dat moment het eitje wil nestelen in de baarmoeder kan dat wel problemen op leveren.

Het beste kun je het paard doen als er geen veulen in zit. Dus net na de bevalling. En anders na 3 maanden dat ze drachtig is en voor de laatste 3 weken.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: wanneer tandarst fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 20:55

Ooit een merrie gehad die verwierp na sedatie. Kans is klein, maar dus nooit nul. Zou die merrie ook niet meer sederen tijdens de dracht.

De DA kan misschien wel zonder sedatie evalueren wanneer het nodig is. En dan plannen tussen de twee drachten door om zeker te zijn.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: wanneer tandarst fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:11

Ik heb het bij mijn merrie tussen de twee drachten door laten doen, dus toen het veulen een dag of 8 was geloof ik. Nu was mijn merrie ook een ervaren fokmerrie, dus dat veulen was al niet zo spannend meer.

Faya_barock

Berichten: 336
Geregistreerd: 02-01-09
Woonplaats: Ter Aar

Re: wanneer tandarst fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 10:15

Dank jullie wel voor de reacties, ik heb besloten haar tanden te laten doen als ze bij de DAP Bodegraven staat, na het veulen en voor het insemineren.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: wanneer tandarst fokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:23

Of een tandarts zoeken die het zonder sedatie doet al zijn die in Nederland volgens mij vrij zeldzaam.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 10:46

huh? Hier worden de paarden eigenlijk nooit* gesedeerd. En al helemaal niet zomaar zonder het eerst zonder geprobeerd te hebben.

IN dat geval kun je de tandarts gewoon laten kijken en een inschatting laten maken van a. lukt het zonder sedatie en b. lukt dat niet inschatten of wachten tot na de dracht een optie is.

*en mijn jonge paard was er echt niet meteen van gecharmeerd. Maar met rust en doortastendheid zijn we wel kunnen blijven bij een behandeling zonder sedatie