[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Getty_Maan

Berichten: 2594
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:09

Ik zal mijn best doen om jullie een beetje te leren kennen, sommige 'ken' ik een beetje van volg topics.

En Renske en ik zijn stalgenoten, onze dames zijn vriendinnen.

Wat leuk dat Fi drachtig is, haar eerste veulen vond ik erg leuk!

Leuk om te zien dat je echt een mooie drachtige buik kan zien. Voelen jullie ze veulens ook wel al eens bewegen?

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 21:31

Ik gebruik ook camera, ph strips en geboorte alarm. De eerste 2 vind ik ook het betrouwbaarste, maar de geboorte melder is wel erg fijn bij zoveel merries..

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:20

Pfff zo 15 uur onderweg geweest ipv de normale 10 a 11 :Z zowel wij als de paarden zijn kapot. Maar we zijn er.
Ze staan lekker met een grote bult hooi en wat wortels op de paddock. Lekker de spieren weer los lopen.

Volgende week moet de ene dame nog gescanned of ze drachtig is. Is pas heel laat nog gedekt. Dus fingers crossed nog eventjes.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:32

ik heb camera's hangen en een geboortemelder aan het halster, strips wil hier niet zo goed lukken }> maar dit werkt tot nu toe perfect, ben altijd erbij geweest :j

cp ik zag al foto's langskomen, knappe nieuwe aanwinsten weer

_Liv

Berichten: 244
Geregistreerd: 24-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 22:39

Mooie nieuwe aanwinsten! Hopelijk allebei mooi drachtig.

Mijn vriend zat vanuit zijn ooghoeken mee te kijken en vroeg zich heel droog af waarom er klosjes aan die paarden zitten... heb toch echt even in een deuk gelegen en toen uitgelegd dat die sokken zo horen bij sommige paarden.

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 23:04

_Liv schreef:
Mooie nieuwe aanwinsten! Hopelijk allebei mooi drachtig.

Mijn vriend zat vanuit zijn ooghoeken mee te kijken en vroeg zich heel droog af waarom er klosjes aan die paarden zitten... heb toch echt even in een deuk gelegen en toen uitgelegd dat die sokken zo horen bij sommige paarden.



Hahaha klosjes :') die vind ik leuk :D haha.
Ja deze hebben flinke klosjes :D

marije1502

Berichten: 83
Geregistreerd: 08-01-09
Woonplaats: Biddinghuizen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 00:10

de buikjes groeien mooi dames!
als ik naar Dolce kijk zie ik een buik, maar zodra ik de foto maak en ik kijk naar de foto zie je eigenlijk niks :(
ik verdenk haar er van dat ze haar buik in houd zodra ik de foto maak... maar het eindresultaat is dus dat ik helemaal niks leuks kan laten zien qua buikfoto.
nu is dit haar 3e veulen, en bij de vorige 2 zag je haar buik de laatste 4 weken eindelijk groeien, dus ik verwacht er maar niet teveel van.
het leuke is wel dat ik het veulentje goed kan voelen :)

Cioccolato

Berichten: 6629
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 06:42

Ik gebruik camera en geboortemelder en vind die combinatie erg fijn :j

MallyBelly

Berichten: 3541
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 07:32

Hier ook al dikke buiken, mallow is pas 100 dagen :oo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lizzy is 30 dagen verder,

Afbeelding
Afbeelding

Wel fijn dat de allebei al de 100 dagen grens over zijn nu, toch een kleine mijlpaal :)

Ben benieuwd of het dan ook grote veulens worden aangezien de meeste al zo rond zijn :(:) arme merries

petraaken

Berichten: 44215
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:10

ThornForest schreef:
Beste buiken al inderdaad. Sierou heeft ook al wel een dikke buik maar twijfel steeds of het nu gewoon vet is van de hele zomer 24/7 in de wei staan of dat het een babybuik is. Zal wel van beide wat zijn.

Gebruiken jullie altijd een controle apparaat rondom de datum van bevallen zoals een camera of geboortemelder? Of laten jullie het ook wel op zijn beloop met veel fysieke controlemomenten?

Camera, geboortemelder maar ook wel fysieke controle overdag.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 08:51

Ik moet nog even puzzelen hoe ik het ga doen. Staat 24/7 buiten met schuilstal dat gaat nooit gedekt worden door een camera. Zou haar ook graag bij haaar vriendjes laten staan dan is ze het rustigste in stal vind ze helemaal niks.
Ph strips ben ik wel van plan waar halen jullie die?

Noisy

Berichten: 5410
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:28

Klosjes _O- Raap me op! _O-
Die hou ik erin :')

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:31

Afbeelding
Roos is vandaag 185 dagen drachtig. Normaal is ze een hele slanke merrie, niks meer van te zien :') Sinds het weekend ook geen deken meer om, ze barst er letterlijk uit :=

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 09:59

Wij doen een paar keer per dag een fysieke controle en hebben er verder de camera nog op. Onze merries geven het eigenlijk allemaal wel goed aan als het eraan zit te komen.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:18

Ik heb de paarden aan huis en slaap beneden in het bakhuis als het zover is, met zicht (en gehoor) op de paarden. Verder gebruik ik pH strips. Zoek wel strips die minimaal halve pH-punten aangeven, maar liever om de 0.2 pH-punt. Hele punten is veel te onnauwkeurig.

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:19

Wij doen camera, en ik wil ph strips halen
En dan nog fysieke controle

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 10:34

Prachtige buiken zie ik voorbij komen!

Tot nu toe heb ik vooral mijn ervaring, boerenverstand en nauwkeurig observeren van de merries gedaan en zeker met mijn eigen merrielijn gaat dit heel erg goed.
Voor dit jaar wil ik er een camera (iPhone met app) bij hangen zodat ik niet meer zo vaak mijn bed uit moet als het spannend wordt. Meer rust voor de merrie.
PH strips doe ik niet aan, een uier is tot de melk eruit komt een mooi gesloten systeem, dat houd ik graag gesloten zoals de natuur het gemaakt heeft. Daarin ben ik ouderwets (opgevoed)
Ik heb één keer een geboortemelder geleend maar toen ik die om deed was het veulen er binnen een uur. Dus niet meer nodig gehad.

cp112

Berichten: 14744
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:04

Mooie buikjes hoor. Hier is nog weinig te zien.

1 van de nieuwe dames staat een beetje opgetrokken van de reis nog dus daar is helemaal geen buikje van te zien nu.

Ik vraag me wel af of ik een merrie of een hengst heb gekocht := :Y)
Afbeelding

Knolselder

Berichten: 4326
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:05

Hier combinatie van camera, alarm, ph strips en fysieke controle. Als het spannend wordt controleer ik melk en uier meerdere keren per dag met als laatste rondje voor ik ga slapen zo rond 12u. Dan heb ik meestal wel een beeld of ik moet wakker blijven of niet.

Ibbel

Berichten: 49213
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:28

tiwi1969 schreef:
PH strips doe ik niet aan, een uier is tot de melk eruit komt een mooi gesloten systeem, dat houd ik graag gesloten zoals de natuur het gemaakt heeft. Daarin ben ik ouderwets (opgevoed)


Oh, ik melk er ook niets uit. Heeft ook totaal geen zin, want dan meet je 99 van de 100x tóch een hoge pH.
Ik meet de pH van de harsjes en/of melkdruppels die er aan komen. Dat is meer dan voldoende. Ik heb nog nooit een merrie gehad die niet op één of andere manier iets van druppels of hars aan de uier had hangen.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 11:39

Ibbel schreef:
tiwi1969 schreef:
PH strips doe ik niet aan, een uier is tot de melk eruit komt een mooi gesloten systeem, dat houd ik graag gesloten zoals de natuur het gemaakt heeft. Daarin ben ik ouderwets (opgevoed)


Oh, ik melk er ook niets uit. Heeft ook totaal geen zin, want dan meet je 99 van de 100x tóch een hoge pH.
Ik meet de pH van de harsjes en/of melkdruppels die er aan komen. Dat is meer dan voldoende. Ik heb nog nooit een merrie gehad die niet op één of andere manier iets van druppels of hars aan de uier had hangen.


Ik wel 2x toe helaas.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 12:31

Wij ook met regelmaat..

tiwi1969

Berichten: 7657
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:33

Ik heb een keer gehad dat de moeder van Kees de melk met stralen liet lopen, dezelfde dag was het veulen er.
Verder altijd veulens binnen 24 uur na de eerste hars. En altijd 10-20 dagen voor de uitgerekende datum, waarbij ik 11 maanden na de laatste dekking tel. Dus 15 juni wordt 15 mei.

rensju

Berichten: 1596
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 13:57

Mijn merrie liet ook niets lopen hoor. Ik weet nog niet hoe ik het ga doen, paard staat bij 86 jarige oma.
Ik wil op zn minst er een camera op hebben staan, misschien met geboortemelder

SparkYY_8

Berichten: 392
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-19 14:53

Ik heb vorig jaar met pH-strips, lichaamstemperatuur meten, kleur van de vulva en gedragsobservatie via de camera en bepaald wanneer de bevalling eraan zat te komen.

Ze had al vanaf 300 dagen hars aan de spenen maar de spenen zijn nooit gevuld. Het vocht wat eruit kwam was telkens doorzichtig met een hoge pH, op de ochtend voor de bevalling was het wit met een lage pH. Ook de temperatuur heb ik 2x daags gemeten en was in de ochtend voor de bevalling ruim 1,5 graad lager als normaal, en de vulva was rood van binnen terwijl die normaal mooi roze was. Daarnaast was het gedrag in de wei anders (heen en weer ijsberen) en op stal was ze erg onrustig (schrapen, gapen, schuren, draaien, happen naar de buik). Op 326 dagen is haar veulen toen geboren.