Record langste dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-18 21:13

Hi Astrid,

Merrie krijgt geen merriebrok. Het eerste jaar heb ik dit wel gedaan en toen was het net een olifant. 2e jaar had ik het staan voor als ze in zou vallen en heb ik alleen een supplement gegeven. Omdat ze ook toen aan de vorse kant was na het veulenen heb ik dit jaar ook geen supplement gegeven. Haar uier en buik is dus puur natuur.

Het kan uiteraard door minder beweging komen, maar ze wordt dik van lucht dus ik heb haar erg veel met (over)gewicht gezien. Nog een reden waarom ik blijf vermoeden dat ze drachtig is, gezien ze nu echt anders dik is dan normaal. Normaal heeft ze vrij snel bijvoorbeeld haar boeg breed, een speknek, achter de schouder een vetophoping en een lekkere haflinger kont. Met warm weer lopen haar benen vol met een paar uur stal. Ze is nu alleen dik (achter) op de buik, een beetje billen maar verder niks. Geen vet op de schouders en geen dikke benen en geen speknek.

Nu niet denken dat ik haar normaal vol stop haha. Maar het is net een shetlander, heel moeilijk goed in sportconditie te houden tenzij ik haar gehele rantsoen afschaf en haar alleen hooi en gras laat ruiken.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 14:00

Echt bizar hoeveel jou verhaal op dat van mij lijkt :o Mijn merrie wordt ook heel snel te zwaar en heb ik de eerste dracht merriebrok gegeven waarvan ze veel te zwaar werd. Ze wordt ook dik van niks en is moeilijk om slank te houden. Ik heb haar nu 10 jaar en haar vorige dracht was 4 jaar geleden. Ik heb haar in de tussentijd vaker dik gezien maar dan was ze ook anders dik. Nu had ze alleen achter en onder de buik dik, verder niet. Ik kon zelfs haar ribben een beetje voelen. Ik heb haar geen merriebrok gegeven maar wel een beetje suikervrije Vitalbix breed en Grow, puur voor de vitaminen en mineralen die ze nodig heeft voor de dracht. Dus het lijkt echt erg op mijn verhaal. Maar dat wil niet zeggen dat het dezelfde afloop heeft. Bij jou merrie kan er gewoon een veulen in zitten. ;-)

Zo is mijn merrie als ze slank is.

Afbeelding

Zo was ze bij haar eerste veulen.

Afbeelding


En nu was ze zo.

Afbeelding


Heb je foto's van jou merrie? Wat is het voor een paard?

CaroR

Berichten: 534
Geregistreerd: 16-07-06
Woonplaats: Belgie

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-18 14:55

En al een veulen?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 12:27

Bonnieaw schreef:
Vorige maand al was ze melk aan het druppelen, sinds dien gaat het erg op en neer met de signalen of het komt of niet.
.


dat veel te vroeg melk druppelen vind ik wel erg verontrustend.

Heb je dr nog laten onderzoeken?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:08

Bedoel je voor placentitis fokfanaat? Maar dat ze melk druppelde was een maand geleden, toen was ze rond de 350 dagen. Of kan het dan alsnog placentitis zijn? Of waar denk je aan?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:18

als ze melk druppelen en dat houdt op, zou ik me daar wel zorgen over maken.

melk druppelen wil zeggen dat bevalling in gang gezet wordt, (of dat er iets mis is)

dus of het gaat niet goed met het veulen, of het is toch een schijndracht oid en ze is hormonaal in de war

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:28

Misschien is het niet echt melk geweest maar vocht... vreemd is het in ieder geval wel ja.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:39

Maar als er iets mis zou zijn met het veulen in de zin van dat het overleden zou zijn, zou je merrie nu toch echt wel ziek moeten zijn?!

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 15:46

Als het overlijd komt het er inderdaad vanaf, of de merrie wordt echt ziek en krijgt koorts. Dat is tenminste wat de dierenarts mij vertelde twee weken terug. Maar er gebeuren wel meer rare dingen (zei mijn dierenarts).

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 16:14

ik snap niet waarom die merrie nou nog steeds niet is opgevoeld.... this twee seconden ongemak tegenover misschien wel het leven van die merrie. voor het zelfde geld heeft ze een dikke bmo of enorme tumoren zitten daarbinnen waardoor ze dit beeld vertoont.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 17:31

Absolem schreef:
ik snap niet waarom die merrie nou nog steeds niet is opgevoeld.... this twee seconden ongemak tegenover misschien wel het leven van die merrie. voor het zelfde geld heeft ze een dikke bmo of enorme tumoren zitten daarbinnen waardoor ze dit beeld vertoont.

Mee eens... dit is toch de zorg die de merrie nodig heeft

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:00

Het is geen twee seconden ongemak, was dat maar waar. Als dat zo was had TS haar allang op laten voelen. Ik weet hoe het is als een merrie zo gestrest is bij het opvoelen, en dat wil je echt niet riskeren mocht ze gewoon drachtig zijn. Als een merrie gewoon fit is en geen koorts heeft is er echt geen reden om op te voelen. TS heeft vorige week nog contact gehad met de dierenarts. Als die enigszins zou twijfelen zou ie echt wel aan de bel trekken.

Zighenya

Berichten: 638
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Broek in Waterland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-18 20:39

Bedankt voor jullie bezorgdheid. Dit meen ik oprecht. Maar welke zorg de juiste is in zo'n specifiek geval kunnen naar mijn mening maar 2 mensen beoordelen. De dierenarts en de eigenaar. En als de eigenaar zijn dier van binnen en buiten kent en enige paardenkennis heeft waarschijnlijk de laatste nog beter dan de eerste.

De dierenarts heeft haar gezien. Hij vind opvoelen niet nodig gezien ze er zo goed uitziet. Zodra ze achteruit gaat of stopt met eten gaan we aktie ondernemen.

Hij sluit een schijnzwangerschap niet uit, maar denkt zelf dat ze gewoon gust is gebleven. Het is een nieuwe dierenarts dus hij heeft niet gezien dat ze met de vorige veulens ook zo'n klein uier had.

Even voor de mensen die af vragen waarom ik haar niet 'gewoon' laat opvoelen. Ik snap jullie frustratie namelijk, maar het is echt geen gewoon ongemak.

Merrie vind het ver-schrik-ke-lijk. In de opvoelbox met een praam is het nog stress. Ze probeert alles wat ze kan om eronder uit te komen (behalve slaan, dat doet ze wonderbaarlijk dan weer niet). Ze probeert te zitten, door de box te duwen, slaat met haar hoofd, noem het maar op. Door deze ellende begint de stress al bij het aankomen bij de opvoelbox. Op de nieuwe stal heb ik ook nog eens niet zo'n ding staan. Ik heb er een gekocht, maar die blijkt niet te kunnen gemonteerd op deze locatie. Een stapel hooibalen neerzetten trapt ze niet meer in, dus in de stal valt af. Dan hebben we nog de trailer. Merrie is erg braaf op de trailer en dit wil ik graag zo houden, ik wil absoluut voorkomen dat de trailer geassocieerd gaat worden met stress. Enige optie is dus met de trailer naar de kliniek. Dit wordt een dure hobby (bij iets acuuts totaal geen probleem overigens!) want ik moet een combinatie huren gezien de trailer stuk is. Ook komt hierbij kijken dat haar stalmaatje dan de stal totaal zal afbreken (ook dit is bij iets acuuts geen issue, maar liever niet zegmaar). Dit paard kan ook lastig mee naar de kliniek gezien ze de trailer niet op wil.

Zoals ik in eerdere posts al zei leek alles erop dat ze drachtig was. Het gehele proces liep zoals bij de eerdere veulens. Ik kan het nog steeds niet verklaren waarom ze zo lokaal overgewicht heeft, waarom haar uier is gegroeid en waarom ze melk heeft gedrupt in alle gradaties die je kan bedenken. Het enige wat af zou kunnen wijken is dat de melk naar mijn idee iets glaziger is geweest dan vorige keren einde dracht. Dit weet ik niet meer zeker en nu heeft het ook verschilt in kleur.

We gaan het dus gewoon op zijn beloop laten. Ze zou nog gezond kunnen bevallen nu dus wie weet verrast ze ons, maar ik heb het opgegeven. Of het nu gust is of een schijndracht, ze zal op een gegeven moment weer 'normaal' moeten worden of haar gezondheid neemt af. Gezien ze meerdere keren per dag door de hand komt, een camera in stal heeft en we super alert zijn is de kans dat ze 'opeens' doodziek is echt nihil.

Dit jaar wil ik er sowieso geen veulen meer in, dus we kijken gewoon van het voorjaar weer. Alles in overleg met de dierenarts.


Nogmaals allemaal bedankt voor het meeleven! Het is allemaal wel vervelend zo kan ik zeggen. Alles bij elkaar 1000 euro kosten op een hengst van 350 en dan niet eens een baby. Ook heb ik een maand lang naast een fulltime baan dagelijks 4 a 5 uur in de auto gezeten om elke nacht bij haar in de buurt te zijn (ze staat bij een vriendin thuis). Daarbij wilde ik ook erg graag volgend jaar weer wen veulen omdat ik haar niet meer rijd. Doordat dit allemaal zo lang heeft geduurd zal dit dus ook een jaar moeten wachten. Dit alles met liefde gedaan en doe het zo over, maar zuur is het wel kan ik je vertellen.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 20:53

En de merrie even kort sederen om ze te onderzoeken, is dat geen optie?
Ik weet niet of ik het geduld zou hebben om te blijven afwachten, chapeau! :D

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 01:26

Bonnieaw ik leef echt met je mee hoor, ik weet hoe zuur het is :(:) Ik heb het exact zo gedaan als jij. En ik weet zeker dat anderen die hier nu reageren en hetzelfde mee zouden maken net zo zouden handelen als wij nu gedaan hebben (met een moeilijk te scannen merrie). Het is heel makkelijk roepen vanaf de zijlijn 'ik zou dit' 'ik zou dat'. Je weet pas hoe het is als je zelf in die situatie zit, eerder niet. Je wil aan de ene kant heel graag weten hoe het zit maar aan de andere ben je bang voor wat er kan gebeuren als het fout gaat met het opvoelen. Je kan jezelf wel voor je hoofd slaan als het achteraf toch fout gaat met het opvoelen, alleen omdat je zo graag wil weten of er nog een veulen in zit.

Eerlijk gezegd vrees ik ook dat je merrie leeg is, omdat het zo ontzettend lijkt op hoe het bij mijn merrie ging. Mijn merrie is dan uiteindelijk wel opgevoeld en leeg bevonden, toch ging er vandaag door mijn hoofd toen ik de uier en de buik zag: zou ze me toch nog kunnen verrassen met een veulen? Heeft de dierenarts zich niet vergist? Want ze lijkt nog steeds drachtig... Dat is natuurlijk ook niet in 2 weken verdwenen. Die twijfel blijft nog wel een tijdje, ook al is ze bij het opvoelen leeg bevonden. Je hebt zo lang gewaakt en gedacht dat er een veulen zou komen, dat is niet in 1 keer uit je systeem. Ik laat mijn merrie ook volgend jaar pas weer dekken, dus moet ook nog twee jaar wachten.

Het is inderdaad ontzettend balen en voor jou toch nog onzeker en spannend. Heel veel sterkte nog, en wie weet komt er toch nog een wondertje uitrollen… het kan nog steeds ook al wordt de kans steeds kleiner.

thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 20:40

Ik kijk steeds of je een update plaatst, maar helaas. Daarom vraag ik het maar gewoon: hoe is het nu??

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 21:05

Ik begrijp iets niet :o?
Is de merrie helemaal nooit gescand?
Dus geinsemineerd en daarna niet gescand om te checken of ze drachtig is?
Want dan weet je dus al een jaar niks zeker en dan kan je je merrie toch ook niet de juiste voeding/verzorging geven als je niet weet of je met een drachtige merrie te maken hebt?

En als er wèl is gescand en bevestigd dat ze drachtig is, dan zou ik me nu inderdaad wel zorgen maken (en laten opvoelen, evt mbv roesje).

En als ze zo gemakkelijk last heeft van veel overgewicht, wat is dan het "hele rantsoen" wat ze krijgt naast het ruwvoer? En waarom zou je dat niet kunnen afschaffen?
Wij hebben hier warmbloedige paarden die niets anders krijgen dan hooi/gras, en in de winter een handje vitamine brok. Lijkt me dat een haflinger daar ook op moet kunnen functioneren?

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 01:29

Ik denk dat als er een veulen zou zijn dat ze dat hier wel gemeld had.

Nikass wat ik begrijp is de merrie wel drachtig gescand, alleen de laatste maanden is ze niet meer gescand. Het vruchtje kan er na de laatste scan afgekomen zijn. Wat ik ondertussen van een dierenarts gehoord heb is dat als een vruchtje er rond de 3 maanden afkomt dat het lichaam 'drachtig' kan blijven. Ze krijgen dan een dikke buik en uier en worden niet hengstig. Eigenlijk schijndracht dus.

Het paard van TS is geen Haflinger volgens mij. Ze zegt dat de merrie geen merriebrok oid dergelijks krijgt, alleen ruwvoer.

Misschien is het handig als je eerst alle posts goed leest voordat je reageert. ;)

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 08:33

Ik ben ook benieuwd naar nieuws..

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 10:28

Ik merk toch vaak in dit soort topics dat er uiteindelijk helemaal geen dracht is. Dan weet de eigenaar zeker dat ze een veulen heeft zien bewegen maar dan blijkt er uiteindelijk dus sprake te zijn geweest van een te dik paard. De eigenaar heeft soms meer last van schijnzwangerschap als het paard.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:08

Bonnieaw schreef:
Hi Astrid,

Merrie krijgt geen merriebrok. Het eerste jaar heb ik dit wel gedaan en toen was het net een olifant. 2e jaar had ik het staan voor als ze in zou vallen en heb ik alleen een supplement gegeven. Omdat ze ook toen aan de vorse kant was na het veulenen heb ik dit jaar ook geen supplement gegeven. Haar uier en buik is dus puur natuur.

Het kan uiteraard door minder beweging komen, maar ze wordt dik van lucht dus ik heb haar erg veel met (over)gewicht gezien. Nog een reden waarom ik blijf vermoeden dat ze drachtig is, gezien ze nu echt anders dik is dan normaal. Normaal heeft ze vrij snel bijvoorbeeld haar boeg breed, een speknek, achter de schouder een vetophoping en een lekkere haflinger kont. Met warm weer lopen haar benen vol met een paar uur stal. Ze is nu alleen dik (achter) op de buik, een beetje billen maar verder niks. Geen vet op de schouders en geen dikke benen en geen speknek.

Nu niet denken dat ik haar normaal vol stop haha. Maar het is net een shetlander, heel moeilijk goed in sportconditie te houden tenzij ik haar gehele rantsoen afschaf en haar alleen hooi en gras laat ruiken.


Misschien moet je zelf even goed lezen AstridJ???

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:52

Nikass schreef:
Bonnieaw schreef:
Hi Astrid,

Merrie krijgt geen merriebrok. Het eerste jaar heb ik dit wel gedaan en toen was het net een olifant. 2e jaar had ik het staan voor als ze in zou vallen en heb ik alleen een supplement gegeven. Omdat ze ook toen aan de vorse kant was na het veulenen heb ik dit jaar ook geen supplement gegeven. Haar uier en buik is dus puur natuur.

Het kan uiteraard door minder beweging komen, maar ze wordt dik van lucht dus ik heb haar erg veel met (over)gewicht gezien. Nog een reden waarom ik blijf vermoeden dat ze drachtig is, gezien ze nu echt anders dik is dan normaal. Normaal heeft ze vrij snel bijvoorbeeld haar boeg breed, een speknek, achter de schouder een vetophoping en een lekkere haflinger kont. Met warm weer lopen haar benen vol met een paar uur stal. Ze is nu alleen dik (achter) op de buik, een beetje billen maar verder niks. Geen vet op de schouders en geen dikke benen en geen speknek.

Nu niet denken dat ik haar normaal vol stop haha. Maar het is net een shetlander, heel moeilijk goed in sportconditie te houden tenzij ik haar gehele rantsoen afschaf en haar alleen hooi en gras laat ruiken.


Misschien moet je zelf even goed lezen AstridJ???

Volgens mij heeft TS een NRPS en geen haflinger. :)

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Record langste dracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:06

Renske dat is het probleem misschien dat ie een haflinger kont heeft :+

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:50

Misschien een kwestie van slecht schrijven dan, ik kan niet anders dan lezen wat er opgeschreven staat ;)

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:52

Napie schreef:
Ik merk toch vaak in dit soort topics dat er uiteindelijk helemaal geen dracht is. Dan weet de eigenaar zeker dat ze een veulen heeft zien bewegen maar dan blijkt er uiteindelijk dus sprake te zijn geweest van een te dik paard. De eigenaar heeft soms meer last van schijnzwangerschap als het paard.



ik was het bijna met je eens, merrie 7 mei geïnsemineerd, en 19 mei een veulen, t kan raar gaan :+