help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zuzu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 02-08-06

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 16:45

als het veulentje er is plaats is zeker foto's .....

ik hoop dat het veulentje niet teveel tekort is gekomen ....ze kwam al graatmager bij mij en was toen dus al dik 7 maanden drachtig en bij mij heeft ze wel veel volume eten gehad , maar niet genoeg echte goede voeding voor drachtige merrie's in het laatste stadium ....

pmarena

Berichten: 48184
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:13

Ze zal waarschijnlijk zo mager zijn omdat het veulen pakt wat hij nodig heeft, ten koste van de moeder.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:20

Heel fijn TS, ze zal bij Liesbeth in ieder geval prima in de gaten worden gehouden en er zij heeft ook veel fokervaring.

Een zorg minder voor jou nu. Ook kun je daar volgens mij het veulen zelfs in de opfok laten opgroeien als je dat zou willen tzt.

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:34

Fijn dat je haar op een goed adres hebt kunnen zetten, maar jeetje wat heb jij een ellende voor je kiezen. Hoe is het nu met je man?

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:41

Wat fijn dat je merrie een plekje heeft om te bevallen! Maak je niet te druk hoor, als je alles van tevoren weet.. :(:)

Getup

Berichten: 8288
Geregistreerd: 27-01-07

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:46

Fijn,dat je een plekje hebt gevonden. Is echt de beste oplossing nu! Jullie hebben,zo te lezen, al genoeg om jullie oren en dit scheelt je veel gehaast en stress. Hoe gaat het met je man nu?

Sjolvir

Berichten: 25277
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 17:50

zuzu schreef:
ben net langs Liesbeth van eck gereden en we mogen haar van de week brengen ...ze heeft nog een stalletje over.....

leuk vind ik het niet ....maar het is wel het beste voor de merrie ....en ook voor mij....


Ken haar niet, maar wat super dat je plekje hebt, jouw situatie is nou eenmaal op dit moment zo dat je dit er echt niet bij kan hebben, zeker niet als onervaren fokker in spe en met alle andere ellende die je al hebt. Wijs besluit om haar uit handen te geven.
Ga proberen er vanaf nu van te genieten ipv te stressen, ze staat ergens waar ze in de gaten wordt gehouden en waar ze ervaring hebben met veulenen neem ik aan, dus nu is het kwestie van wachten en straks met glimlach naar je nieuwe tinkertje kijken.

Verder heel veel sterkte, aangezien er momenteel nogal wat op je pad is gekomen.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:03

Bij Liesbeth krijgt ze een super plekje

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 18:06

Caira schreef:
Neem contact op met Liesbeth van Eck, zij heeft veel ervaring. Ik zou de merrie bij haar of bij een andere goede fokkerij in pension zetten tot ze bevallen is. Zelfs al ben je helemaal gezond, de bevalling en eerste dagen zijn echt zwaar.


Waarom is dat zwaar?

zuzu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 02-08-06

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-18 19:14

mijn man is in 3 dagen tijd 9 kg aan vocht kwijt ...dus dat is wel beter voor de pompfunctie van het hart .....
van de week zullen er denk wel wat uitslagen gaan komen van alle onderzoeken die ingezet zijn....
maar het is in ieder geval niet best en nog weinig van te zeggen wat dat voor de toekomst inhoud
hij kan nog geen 5 minuten praten en dan is hij helemaal uitgeput

Caira
Berichten: 26072
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:35

Nabster schreef:
Caira schreef:
Neem contact op met Liesbeth van Eck, zij heeft veel ervaring. Ik zou de merrie bij haar of bij een andere goede fokkerij in pension zetten tot ze bevallen is. Zelfs al ben je helemaal gezond, de bevalling en eerste dagen zijn echt zwaar.


Waarom is dat zwaar?


Mijn merrie heeft 4 weken over gedragen, dat betekent dat ik 4 weken op stand-by heb gestaan, de laatste week op stal geslapen en om de 4 uur gekeken. Dat vond ik al behoorlijk zwaar als gezond mens, voor TS zou dat nog veel zwaarder vallen. Dan wordt het veulen geboren, weiland en stal moeten veilig gemaakt worden. Ze kunnen nog niet fulltime buiten met veel regen of kou, dus moet je meerdere keren per dag wisselen. Etc etc

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 09:59

Super dat een vertrouwd plekje hebt gevonden! Nu weet je dat ze veilig is (veulens nemen hun voeding wel hoor van de moeder, die heeft niks tekort gehad) kan je je gaan voorbereiden op genieten van je paardenkind. Want reken maar dat een gezond veulen je enorm veel energie kan geven, zeker in moeilijke tijden.

Mer1980

Berichten: 18857
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:44

Heftig hoor van je man, focus je lekker op jullie gezin, je merrie is nu in goede handen. Nu is het zaak dat je man zo snel mogelijk opknapt en je merrie straks een mooi gezond veulentje op de wereld zet. Hou ons op de hoogte van beide situaties als je dat wilt uiteraard!

zuzu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 02-08-06

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 16:30

morgenochtend heeft de buurvrouw bij de wei even tijd om met de trailer te rijden en brengen we bella weg.....
ik zal dr wel missen hoor...

silvia58

Berichten: 1831
Geregistreerd: 05-07-10

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 16:35

Wat fijn dat de buurvrouw kan rijden !
heel veel sterkte met alles Y;(

Eilinora

Berichten: 11919
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:58

zuzu schreef:
als het het beste is om te verplaatsen , dan zal dat moeten gebeuren ....

ik vind het alleen qua stress nogal wat voor haar , maar ook voor de andere 2 die dan achterblijven .....
ben een beetje bang dat dat lichamelijk problemen zou kunnen geven voor de andere tinker


Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden maar in dit geval zou ik idd wel verplaatsen.

JHRox

Berichten: 86
Geregistreerd: 15-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:08

Oh helaas woon ik niet in de buurt. Hopelijk vind je iemand die jou kan helpen tijdens deze periode.

Een birth alarm is echt aan te raden, dit zorgt ervoor dat er een grote kans is dat je zelf bij de geboorte aanwezig kan zijn. Ik ben ervan overtuigd dat de merrie het voornamelijk wel zelf kan doen, in de natuur komt er ook geen mens aan te pas. ;)

Heel veel succes !

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 11:29

zuzu schreef:
Caily schreef:
Krijgt ze hooi wat in plastic gezeten heeft?

Je mag haar hier ook wel brengen, maar ik zit in oost Groningen.


ze krijgen voornamelijk graszaadhooi en een aantal kilo's droog weidehooi uit het plastic


Ik begrijp dat ze tijdelijk naar een andere plek gaat, fijne oplossing... al begrijp ik dat het niet makkelijk is.
Ik zie dat je graszaadhooi voert, dat is erg arm he? Je merrie komt daar moeilijk op aan, die zou beter dan een deel van een etmaal apart kunnen staan en even bij eten met regulier hooi.

Succes en sterkte!

zuzu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 02-08-06

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 13:08

ze krijgen ook een aantal kilo weidehooi per dag ...maar ik moet oppassen met de andere 2 paarden....

aantal uur apart zetten is wat moeilijk ....ik ben er normaal gesproken alleen in de ochtend 2 uurtjes...

als ze straks terugkomt met het veulen , zorg ik dat ik beter hooi heb (als ik het kan vinden hier in de buurt ) en dan gaat ze zowiezo de eerste weken van savonds tot sochtends met het veulen apart in de stal opgesloten zodat ze allebei rustig en goed kunnen eten

logistiek moet ik alles nog even op een rijtje zetten , maar ik heb nog zeker wel een week of 4 voordat ze terugkomen

zuzu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 02-08-06

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 13:11

normaal gesproken heb ik prachtig weidehooi in balen van ca 300kg , maar dat halen wij ongeveer een uur rijden hiervandaan ....ik kan niet met een trailer rijden en ik heb niemand die dat voor me kan regelen nu...
daarbij als iemand de balen zou kunnen halen en aan de weg zou kunnen leggen ...moet ik zo'n 300 kg baal nog 80 meter zien te verplaatsen

zuzu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 02-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 13:12

zuzu schreef:
normaal gesproken heb ik prachtig weidehooi in balen van ca 300kg , maar dat halen wij ongeveer een uur rijden hiervandaan ....ik kan niet met een trailer rijden en ik heb niemand die dat voor me kan regelen nu...
daarbij als iemand de balen zou kunnen halen en aan de weg zou kunnen leggen ...moet ik zo'n 300 kg baal nog 80 meter zien te verplaatsen


nu kom je er pas achter wat het inhoudt als je altijd alles samen doet en je er ineens alleen voor staat :=

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: help pony uitgerekend over 2 weken en wij wisten van niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:28

Er zijn ook rondjes voordroog van ca 120 kilo. Die zijn goed hanteerbaar.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:29

Heel veel sterkte TS!

zuzu
Berichten: 1249
Geregistreerd: 02-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-18 13:35

Utixo schreef:
Er zijn ook rondjes voordroog van ca 120 kilo. Die zijn goed hanteerbaar.


die hoop ik dan ook de vinden in mijn omgeving...maar moeilijk worden denk ..en dan ook nog aan huis brengen

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 13:56

Zie dit topic nu pas. Niet niks wat jullie op korte tijd voor de kiezen krijgen :(:)

Het feit dat ze tijdelijk op een andere stal staat tot het veulen er is, geeft jou ook een beetje ademruimte.
Dat de rust in je hoofd maar snel mag terugkeren en dat jullie binnenkort kunnen genieten van het jonge leven !

Veel beterschap ook voor je man !

Pb staat open als je even je ei kwijt wil :j