[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veronique56

Berichten: 82
Geregistreerd: 14-10-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:03

AM horses hopelijk knapton je merrie snel op met de antibiotica!

Kabayo wat hebben jullie toch mooie foto's. Ik moet echt eens beter leren schieten!

Nog 93 dagen voor mijn dame. Ze is flink aan het groeien nu. Ze heeft ook nergens puf voor en staat het liefst apart van de ruinen te dutten! Alleen als ze op het gras mag trekt ze fanatiek een sprintje.... blijft een shet!
Afbeelding
Afbeelding

AM_Horses

Berichten: 2640
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:17

Ze moet gelukkig als 2e (eind maart ) we hebben nog even de tijd om haar weer fit en uier goed te krijgen.

Wild Thing zit nu op de 306 dagen. Voor haar hoeft al die aandacht niet meer. Ze staat het liefst wat te dutten in haar stal.
Afbeelding
Uier gisteren, wel iets verandering. Vorige keer had ze ook helemaal geen uier tot de dag dat ze ging bevallen.

Kabayo. Prachtige foto's <3 heel mooi en bijzonder!

Veronique. Gaat ook al opschieten! Mooi buikje al.

EsmeeStorm

Berichten: 1
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 20:23

Hoi allemaal,

Super leuk topic, ik lees rustig met iedereen mee. leuk om het zo te kunnen volgen hoe de dracht bij jullie merries verloopt.
Ik ben hier nieuw dus zal even kort samenvatten welke merries bij ons drachtig zijn.
Ik verwacht 1 april een veulen van mijn haflinger Esmee (Midas x Wachtmeester v/d Wortel) . Ze is gedekt door de Arabische hengst Jazzmeen.

Afbeelding
Fries Teetke ( Tsjerk x Oege) , is drachtig van de hengst Rindert 406 . Uitgerekend op 26 april.

Afbeelding

Barockpinto Annabel (Collorance X Andries) is drachtig van Zotirco. Uitgerekend op 24 mei.

Afbeelding

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:29

Wat een mooie combis esmee!

Am horses klinkt niet fijn maar fijn om te horen dat beebje lekker actief was! Ben benieuwd wat eruit komt!

Veronique wat een buikje zeg!

Sal vandaag weer even op de foto gezet ze keijgt nu wel een hangbuikje. Ze was ontzettend vrolijk en fris vandaag en de oefeningen lijken te helpen.
Ik heb van de week met de massage borstel even haar nek gedaan en daar genoot ze wel van al was een plekje wat gevoelig wil morgen even mijn massage apparaat meenemen om te kijken of dat wat helpt.
Ze is nu 219 dagen drachtig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En deze kreeg ik vandaag toegestuurd
Sal 5 maanden oud!


Afbeelding

Rubi_

Berichten: 215
Geregistreerd: 20-01-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:31

Hee Michelle (Esmeestorm) leuk om jou hier ook te zien! :) benieuwd wat onze merries ervan gaan bakken!

stal_HD
Berichten: 3091
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:43

Wow dat is leuk kabayo.

Hoe gaat het nu met je merrie AM?

Cioccolato

Berichten: 6665
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:47

Welkom. Aparte kruisingen.

Fijn canda!

Wat een leuke ervaring Kabayo! Ik ben niet van de Friezen, maar vind het wel erg leuk vor jou!


Hier nog zulke schattige mini baby uiers. Hopelijk blijft dat nog zo want we moeten nog tot half april! Ze wordt wel snel dik. Dus het groeit. Dat is een fijn teken. Voor de rest verandert ze nog weinig. Haar karakter is sinds de dracht wel een stuk zachter geworden. Lekker knuffelbaar. Hopelijk blijft dat zo!

AM_Horses

Berichten: 2640
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 01:01

Welkom esmeestorm! Leuke combinaties!

Candalisa. Ze ziet er goed uit! De foto toen ze nog veulen was <3

Stal_HD. Gaat goed. Antibiotica vindt ze niet zo leuk, maar krijg het erin. Uier melken laat ze echt super braaf toe. In stappen heeft ze alleen nog niet zoveel zin. Hopen dat de ontsteking snel weg is.

linda2008

Berichten: 4264
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 06:37

Am, hoe gaat het met je merrie vandaag? Zie je al iets verbetering?

Kabayo, mooie hengst. Ik denk doordat hij op de foto mocht en je er op mocht rijden dat het wel iets meer speciaal word. Dan voel je toch meer connectie met zo’n hengst lijkt mij? Of valt dat mee?

Esmeestorm, knappe combi’s hoor. Mag ik vragen waarom er bij de haflinger voor een kruising is gekozen?

Dikke Lays vandaag op dag 270, nog 30 tot de veilige 300 :):) het einde komt eindelijk in zicht nu!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 08:16

Welkom nieuweling, speciale combi’s

Am hopelijk is ze snel terug fit.
De ab zal wel zen werk doen

Leuke foto van cal

Mooi kabayo, leuk dat je ook eens mee mocht rijden. Al ben ik ook geen Fries fan, het zijn wel prachtige zwarte paarden.

Linda het schuift al op voor jou.

Veronique jouwe heeft ook al mooi duidelijk buikje. Blijft zo schattig die shetjes

Hier ook nog mini uier

Diertjec

Berichten: 4631
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:32

Welkom nieuwe! Bijzondere combis, ik ben ook benieuwd waarom je voor een kruising gekozen hebt bij je haflinger.

Ben benieuwd hoe het met Esmeralda is AM. Fijn dat ze het allemaal zo goed toe laat.

Die veulenfoto van Sal <3 leuk om te zien hoe ze groeit, El en Sal zijn tegelijk uitgerekend :D

Heerlijk die shet, groeit goed, mooi buikje

Tinniie

Berichten: 4691
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:38

Amai AM over 2 weken Wild Thing al safe, gaat zo snel ineens. Maar aan haar uier te zien zal ze nog wel even wachten. :)

EsmeeStorm

Berichten: 1
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:23

Bedankt allemaal!

Ik heb voor mijn haflinger een arabier gekozen omdat ze zelf erg klein is, en tot nu toe ook klein doorfokt. ik heb 1 mooie haflinger van haar gefokt. maar deze bleef ook aan de kleine kant. In 2016 gekozen voor een arabier, ( Sirel) om de hoogte erin te fokken en een wat luxere type pony te fokken. Deze haf is namelijk nog behoorlijk van het oude type. Denk aan kort voorbeen, bredere bouw. In 2017 een mooie arabohaf van haar mogen krijgen, Storm:
Afbeelding

Dit beviel me zo dat ik nog een keer deze kruising bij haar wilde fokken. Sirel was helaas niet meer beschikbaar op dat moment. En naar een zoektocht kwam ik uit bij Jazzmeen .

Hoi Rubi! ik ben Natascha ( Zusje van Michelle)

Hier ook nog kleine uiers
Am horses fijn dat er verbetering is in het uier. hopelijk knapt het snel op!

AM_Horses

Berichten: 2640
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:37

Gaat heel snel ineens! Ik weet het niet bij Wild, kan ineens snel gaan... vorige keer had ze ook echt helemaal niks tot de dag dat ze ging bevallen. In de ochtend al meer uier, 12 uur harsjes in avond liep melk eruit. Dus ja het is afwachten, hoe ze het dit keer gaat doen en wanneer :):)

Gaat al veel beter met Esmeralda. Geen koorts en uier was duidelijk minder.Afbeelding
Kwam nog wel gele drap uit en uier voelt nog wat hard.

Esmeestorm. Ik vind het een leuke combinatie! Formidable is ook gekruist met haflingers en dat lijkt ook leuk uitgepakt!

Mer1980

Berichten: 18914
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:45

Fijn dat ze beter gaat het was toch enorm schrikken :=

Hihi sommige merries kunnen echt fopmerries zijn met hun uier. Die heb ik nog niet gehad in ieder geval.

En Formidable met een haflinger kan ik mij nu weer niet voorstellen :) Ben benieuwd naar foto's :D

AM_Horses

Berichten: 2640
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:54

Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn ze mer1980 ;)

Dat kan je wel zeggen. Sommigen merries := dan vallen die van mij nog mee! Als ik soms andere zie...

Mer1980

Berichten: 18914
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:11

Wauw dat zijn behoorlijk knappe veulens inderdaad <3

Diertjec

Berichten: 4631
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 17:32

Esmeestorm, knap veulen, snap dat je dan weer voor deze combi kiest.

Zo, knappe veulens AM.
Fijn dat de uier ook al minder is!

Imre

Berichten: 14221
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:23

Fijn dat het de goede kant op gaat, AM.

Is er iemand in dit topic die heel erg thuis is in de NRPS en ik per PB een aantal vragen mag stellen?

AM_Horses

Berichten: 2640
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:31

Imre schreef:
Fijn dat het de goede kant op gaat, AM.

Is er iemand in dit topic die heel erg thuis is in de NRPS en ik per PB een aantal vragen mag stellen?


Je mag me pb sturen :j onze hengst is NRPS ggk en zit in bestuur Zeeland/ West Brabant.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 21:51

Vanochtend weer gebeld door stal houder, Sal lag weer in de wei en ze kreeg dr niet overeind dus ging me aankleden en ze belde weer dat dr broer mee was gelopen en toen hij wilde helpen ze uit zichzelf opstond _-:(

Mer1980

Berichten: 18914
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 13:16

Ik zit in de foktechnische commissie van het NRPS dus je mag mij ook een PB sturen.

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 16:56

Fijn AM!

Zo een zou je toch wat Candalisa. Bijzonder gedrag toont ze.

Hier voor de zekerheid toch maar een echo laten maken vanochtend. Eergisteren weer beetje bloedverlies bij de merrie, gisteren was alles weer weg.
Blij dat ik gegaan ben.
Ter hoogte van de cervix was de baarmoederwand flink verdikt, maar dit kan ook aan de leeftijd van de merrie liggen en het feit dat ze al meerdere veulens heeft gehad (schijnbaar "lubbert" dat bij oudere merries ook wat uit en is alles minder glad en strak en meer gerimpeld).
Maar kan ook zijn dat door de kleine bloedinkjes de "vingers"van de verbinding tussen baarmoederwand en placenta uit elkaar gedrukt zijn omdat het bloed daar door de druk van het veulen moeilijk weg kan.

Goede nieuws was dat er verder geen afwijkingen te zien waren. Geen loslating, geen onstekingsbeeld, geen pus en geen vocht tussen baarmoederwand en placenta. En een heel actief veulen.

Voor de zekerheid nu toch behandeling opgestart met ontstekingsremmers, antibiotica en regumate.
Wil straks niet hoeven zeggen "had ik maar". Het is misschien niet nodig, maar het bloed zou een bron van infectie kunnen gaan vormen en dat zijn we dan nu in ieder geval voor.

Luna2006

Berichten: 3165
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:09

Fijn dat de echo toch positief was BusyMissy, hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken.

Tot nu toe staat ze wel weer elke keer zelf op niet candalisa?

Hier zijn de dames de 250 alweer voorbij :D nog iets minder als 50 dagen tot de veilige 300, eind februari begint het pas echt af te korten.
Afbeelding
Afbeelding

EsmeeStorm

Berichten: 1
Geregistreerd: 14-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:45

Busymissy Oei dat was vast wel even schrikken! fijn dat de echo positief was.

Hier is de eerste de 260 dagen voorbij! nog even volhouden tot 300. Loop elke ochtend naar de stal met zenuwen 8)7
Haar eerste veulen was er met 314 dagen. Haar tweede was 355 dagen. Heel benieuwd wat dit veulen doet