[HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:24

Ik had vorig jaar 1 bijna dood.. 2 jarige merrie, was niet fit. Mest was schoon, bloed ook, iets laag in selenium. Dus selenium bij gaan geven. Ontzettende koliek een paar (2?) weken later, na 7 veearts bezoeken was ze zo goed als opgegeven. Ontwormen had geen nut, ze was schoon + haar darmen zouden de ontworming niet verdragen.

Als laatste redmiddel heb ik, eigenwijs als ik ben, er een overdosering equest ingegooid. Ik heb nog nooit zoveel rode bloedwormen gezien 8)7

Zo kan ik ondertussen, vooral met veulens, meerdere verhalen vertellen.
Dus, ik geloof er niet in en ontworm preventief.

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:41

Vulina schreef:
Ik had vorig jaar 1 bijna dood.. 2 jarige merrie, was niet fit. Mest was schoon, bloed ook, iets laag in selenium. Dus selenium bij gaan geven. Ontzettende koliek een paar (2?) weken later, na 7 veearts bezoeken was ze zo goed als opgegeven. Ontwormen had geen nut, ze was schoon + haar darmen zouden de ontworming niet verdragen.

Als laatste redmiddel heb ik, eigenwijs als ik ben, er een overdosering equest ingegooid. Ik heb nog nooit zoveel rode bloedwormen gezien 8)7

Zo kan ik ondertussen, vooral met veulens, meerdere verhalen vertellen.
Dus, ik geloof er niet in en ontworm preventief.


Die merrie was er zo slecht aan toe, ik blijf het een wonder vinden dat je haar erdoor hebt gekregen +:)+

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:49

Hier ook natuurlijk met Harley vorig jaar. Ook steeds koliek en geen verklaarbare reden. Woensdag avond uit de kliniek en donderdag ochtend buikvlies ontsteking en uiteindelijk overleden. Na sectie aneurysmas door rode bloed worm en buikvlies ontsteking tot gevolg. Niks van kunnen vinden en zelfs preventief ontwormt maar ik had hem net 1 jaar en de 2 jaar voor mij die zijn helaas fataal geworden. Zo ook met mijn 1.5 jarige die was al zo aangetast van binnen. Echt ongelooflijk.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78605
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 21:56

DL, had eigenlijk gemist dat Harley uiteindelijk nog een buikvliesontsteking had gekregen. Dat is Neon toen ook fataal geworden, gaat ontzettend snel dan. Alleen de oorzaak van haar buikvliesontsteking hebben we nooit geweten.

Imre

Berichten: 14223
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:04

Ik geloof ook niet meer in mestonderzoek nadat mijn paard dat schoon zou zijn (net twee weken ervoor mestonderzoek laten doen) bijna een week koliekig was en uiteindelijk ook vol bleek te zitten met rode bloedwormen. Hij was al oud en is nooit meer echt goed geweest daarna. Hier dus ook elk najaar equest pramox, in het voorjaar gewone equest en in de zomer nog een keer ivermectine.

Diertjec

Berichten: 4631
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:15

Bizar wat wormen met een paard kunnen doen. En dat dat ook niet altijd uit mestonderzoek komt.

Mijn merrie heeft 5 jaar geleden ook op de kliniek gestaan met vage koliek klachten en toen kwam er uiteindelijk ook bloedwormen uit

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:31

Inderdaad neon buikvlies ontsteking gaat zo snel. Ik dacht zelf dat hij vast zat in zijn deken omdat hij bijna niet overeind kon krabbelen. Toen ik op stal kwam wist ik meteen dat het mis was en de veearts was toen al te laat, maar had ook niks meer kunnen doen. Verschrikkelijk wat wormen inderdaad kunnen doen dus voor mij gewoon een worm schema.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 22:47

Hoe is jullie ontwormingsschema voor de veulens?
Van mijn aangekochte veulen weet ik dat ze 1x een invermectine kuur heeft gehad. Mijn eigen veulen 2 keer een invermectine en een pyrantel. Wil deze week weer ontwormen, maar ik zie overal verschillende schema's. Bij mij is het risico op wormbesmetting op zich niet groot. Ze wisselen lange tijd van weide en ik mest de stallen grondig. Mijn 35 jarige ontworm ik minder vaak. Lijkt mij niet nodig. Fleur is uit logeren en had ik al ontwormd zoals mijn ouwe. Ze hebben daar mestonderzoek gedaan en zij had niets (voor wat het waard is dus, maar ik denk wel dat het in orde is)

cp112

Berichten: 14749
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 23:45

Mestonderzoeken zijnde grootste oplichting en geldklopperij die er is.
Mensen informeren hoe correct te ontwormen is een beter plan. En vooral niet onderdoseren.

Diertjec

Berichten: 4631
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 07:09

Bij ons komt 2 keer per jaar de paardenweegschaal. Echt heel fijn voor het ontwormen enzo :)

corinadrenth

Berichten: 1864
Geregistreerd: 22-12-08
Woonplaats: Oude Pekela

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:05

hey. vraagje.

ik heb voor diva eem wormkuur gekregen. zit voor 700 kilo in. nou weet ik dat diva geem 700 kilo is.

ze is iets schraal. kunt dr ribben tellen.

hoeveel zou ik moeten geven.

hoe houden jullie je paarden op gewicht.

ze krijgt 1 kilo merrie brok met 2 dikke scheppen grasmix
1 kilo seniores priores
en heeel veeeeel hooi.

staat 24 7 buiten

stal_HD
Berichten: 3091
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:40

Ik ontworm 3-4 keer per jaar. De veulens krijgen met 10 dagen de eerste spuit. En gaan daarna met de rest mee. Ik kijk ook per paard. Is er in de groep een paardje wat wat schraal en minder fit toont, wil ik er voor de zekerheid nog eens een extra ontworming in doen. Maar ik blijf het in de gaten houden.
Ik heb de laatste jaren nog nooit wormen in de mest gevonden, ook niet na het ontwormen. Dus ik denk dat ik wel aardig goed zit.

Ook wordt er regelmatig verweid. Het liefste heb ik eigenlijk meer weide zodat de begraasde gedeelte minimaal 3 maanden kan gaan groeien, voordat er weer een paard op komt. Maar helaas werkt dit niet zo goed. Op mijn nieuwe stukje moet ik het nog uittesten, de weide zal schoon zijn want er heeft al jaren niets meer op gelopen. Daarvoor enkel koeien.

Ik ben erg aan het uitzoeken wat nu het beste is voor mijn paardjes. En ik ben bij mijn ene merrie die ook gevoelig is voor dik worden en een harde manenkam en dus ook hb. Nu nog steeds niet helemaal klaar. Vermoed nu zelfs vernauwingen in haar bloedbaan met het koude weer. Want na een paar stappen loopt ze er wel weer beter op. Ik geef haar alleen zo natuurlijk mogelijk voer (zo laag mogelijk in suikers) met vitamine en mineralen brokjes. We hebben nog een klein beetje gras. Straks krijgt ze enkel hooi.

AM_Horses

Berichten: 2647
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:11

Ik geloof ook niet zo in het Mestonderzoek. Zelf ook bij een veulen van iemand anders gezien. Was volgens onderzoek schoon. Had koliek verschijnselen. Op de operatie tafel bleek dus dat ze vol wormen zat.

Corinadrenth. Wij geven een volwassen paard altijd een hele wormenspuit.

De dierenarts heer geeft voor de veulens altijd panacur mee. Iemand ervaring daarmee?

Hier krijgt Esmeralda nu 3 kg merrie brok en 1,5kg seniores priores (geweekt is dit een emmer). En natuurlijk onbeperkt ruwvoer.

Wild Thing krijgt nu 2 kg merrie brok omdat ze al zover in de dracht zit. Halve schep seniores priores (geweekt ongeveer 1/3 emmer) en onbeperkt ruwvoer.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:21

idd gewoon hele spuit geven

Cioccolato

Berichten: 6676
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:31

Hier ook de volwassen paarden een hele spuit :j

Mijn merrie krijgt nu een laagje basisbrok. In het nieuwe jaar gaan we over op merriebrok.

alicelover

Berichten: 2349
Geregistreerd: 28-04-05
Woonplaats: beetgumermolen friesland.

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:50

Hier ontwormen we ook preventief.
Ik vertrouw absoluut niet op dat mestonderzoek. Volwassen paarden krijgen hier ook een hele spuit.

Enchelina krijg 2x daags een halve basisbrok gemengd met een halve sportbrok. Ze is pas eind juni uitgerekend dus ga later pas over op merriebrok. Mijn ruin die in in de Z heb lopen krijgt het zelfde op dit moment. Verder krijgen ze een handje mineralen bikkels van subli. En natuurlijk voldoende ruwvoer 4x daags.

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:51

hier krijgen ze allemaal onbeperkt hooi, een krijgt er er niks bij, af en toe wat vitamines, ander krijgt 2 kilo merriebrok per dag

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 14:10

Volwassenen geef ik ook een hele spuit. Twenters gemiddeld 500 kg, enters 350/400 kilo. Veulenschema;
10 dagen ivermectine 100 kilo
5 weken ivermectine 125 kilo
2,5 maand pyrantel 200 kilo
5/6 maanden ivermectine 250 kilo
8 maanden pyrantel 250 kilo
12 maanden moxidectine 350 kilo
Gebasseerd op paarden veulens, en telkens natuurlijk apart per veulen ingeschat.

Knolselder

Berichten: 4332
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 15:40

@AM_Horses
Ik heb ervaring met Panacur, de liquid. Is dan een kuur van 5 of 7 dagen en is goed spul. Hoort hier elke keer ook bij de veulenontworming en wordt ook vaak gegeven wanneer er een serieuzere besmetting is (dan al dan niet in combinatie met andere ontworming)

suffie
Berichten: 5719
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 22:03

corinadrenth schreef:
hey. vraagje.

ik heb voor diva eem wormkuur gekregen. zit voor 700 kilo in. nou weet ik dat diva geem 700 kilo is.

ze is iets schraal. kunt dr ribben tellen.

hoeveel zou ik moeten geven.

hoe houden jullie je paarden op gewicht.

ze krijgt 1 kilo merrie brok met 2 dikke scheppen grasmix
1 kilo seniores priores
en heeel veeeeel hooi.

staat 24 7 buiten


Diva is een volwassen dragende merrie. Ga er maar vanuit dat die heel dicht bij de 700 kg in de buurt komt!

angelpam

Berichten: 1378
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:59

Ik lees alles braaf mee maar ik heb het momenteel te druk om actief te reageren. Iets met koerier zijn en de december maand.

Maar deze foto's wilde ik jullie niet onthouden. Zijn jullie drachtige merries ook zo gek of alleen de mijne?
Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:02

angelpam, dat zijn leuke geintjes, ik heb de brandweer al eens moeten bellen, omdat ze met dr dikke buik zich vastgerold had in een kuil

BusyMissy

Berichten: 978
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:33

Oh ik dacht dat ik de enige was met zo'n raar paard. Die van mij had ook een kuil gegraven en was daar in gaan rollen, maar lag toen met 4 benen in de lucht en kon er niet uit. Was toen een 2-jarige (niet drachtig overigens) die hebben we met een paar man op de been kunnen krijgen.
Zo raar als je 's avonds staat te roepen en je mist ineens een paard dat niet naar stal komt.
Gelukkig geen brandweer nodig gehad hier!

fokfanaat

Berichten: 20220
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:36

mijne lag op de rug, met bekken en zware veulen (was al over datum) in de kuil,

was echt doodeng, gaf het een gegeven moment ook op, ogen dicht en kreunen

Eef_Bam

Berichten: 4127
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 12:38

Zit zeker Duits bloed in :Y) .