Dominant hengstveulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 11:19

Hoi allemaal!

Ik zit met een groot probleem. Ik heb een haflinger hengstveulen van bijna 10 maanden en hij is aan de hand enorm dominant en test me voortdurend uit. Ik kan niet meer met een normaal touw lopen dus gebruik nu een hengstenketting. Wanneer ik met hem loop dan schiet hij er ineens vandoor. Hij bokt, steigert en rent daarna keihard weg. Ik probeer hem daarvoor straf te geven maar dat lukt niet aangezien hij vaak wint.... ik probeer het touw altijd wel zo lang mogelijk vast te houden! Ik heb al een afspraak staan bij de dierenarts om hem te laten castreren maar dit is pas is April! Ik doe al wel elke keer oefeningen met hem zoals stilstaan, achteruit lopen en naast mij lopen. Dit gaat soms goed maar vaak ook niet. Weet iemand hoe ik dit gedrag de kop in kan drukken?

In de stal is het trouwens een grote lieverd. Totaal geen dominant gedrag en luistert heel erg goed dan.


Caira
Berichten: 26054
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:21

NEEM LES

Serieus, zorg dat iemand met voldoende ervaring je gaat begeleiden voor er ongelukken gebeuren.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:24

Hoe hou je hem? Een veulen hoort niet alleen in een box, maar in een groep op te groeien....

Goedgekeurd onderschrift :)

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 11:25

Hij komt iedere dag buiten met vriendjes en staat snachts in een stal. Hierbij heeft hij nog wel contact met de andere paarden!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33777
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:28

Grondwerkles... je mist duidelijk een hoop signalen!

mooney

Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:29

Hoe ziet zijn leven eruit? Staat hij buiten in een groep, waarin hij door paarden gecorrigeerd kan worden en zijn ei kwijt kan?
Hoe vaak en hoe lang oefen je? Een veulen heeft een korte concentratieboog. Zelf probeer ik mijn kleine opvoedkundige lesjes altijd onder de 10 minuten te houden en max. 3x per week.
Verder slijt slecht gedrag er veel sneller in dan goed gedrag, zorg dus dat ALS je 'traint' dat het een positieve bijdrage levert. Kan je dat niet garanderen, laat hem dan gewoon staan. Dus liever 1x met goede begeleiding erbij dan 10x aanprutsen.


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:30

Doet hij dit als je hem naar de wei brengt? Hij is pas 10 maanden, hij moet absoluut weten dat jij de baas bent maar vergeet ook niet dat hij nog erg jolig kan zijn.
Wat zijn zijn vriendjes, hoeveel ruimte hebben ze overdag? En wat vraag je van hem aan en touw?
Als je met hem buiten van stal naar wei loopt dan misschien samen met een stalgenoot en een ander paard erbij dan blijft hij daar misschien bij of kan je hem makkelijker stoppen
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 26-01-18 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:31

Castreren vervroegen en zorgen dat iemand het even van je overneemt anders helpt castreren strak ook niet meer en is hij je op alle vlakken de baas en dus levensgevaarlijk.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 11:35

De dierenarts heeft juist gezegd dat hij het beste gecastreerd kan worden wanneer hij een jaar is. Omdat het voor zo’n kleintje een enorme schok is en het lichaam het dan wat beter aan kan...

Womble

Berichten: 630
Geregistreerd: 10-06-17
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 11:37

Ik volg!
Heb een merrie haflinger veulen van een half jaar oud met hetzelfde gedrag xD
alleen is het bij haar iets van de laatste paar dagen, ik geef de schuld aan het teveel binnen staan maar ook wel de leeftijd.

Floki geboren op 10 juli 2017 (v. Wallenstein) (mv.meastro van de bosrand)

Mijn eerste eigen gefokte veulen! Fjoeri (v. meastro van de bosrand) x Wallenstein verwacht 12 juni 2017

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:06

Hoe denken jullie over opfok? Zou dat wat zijn?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 12:17

Ik heb hem juist uit de opfok gehaald. Daar was hij levensgevaarlijk! Daar trapte hij gericht naar mensen en liep dwars door je heen

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:20

Dan had je hem juist beter in de opfok kunnen laten... Daar had hij meer opvoeding gekregen als dat jij hem kan geven (mits het koppel groot genoeg is)
En trappen naar mensen? Dat wordt vanzelf beter. Hoe vaak haalde je hem uit stal dan toen hij in opfok stond?

Wat voor vriendjes heeft hij nu dan?

c_alsemgeest

Berichten: 20619
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:24

Je hebt ook opfok stallen waar ze samen met een volwassen paarden koppel in de groep staan die de boel opvoeden, wellicht dat dit iets is voor je veulen?

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-18 12:26

Ik ben juist heel blij dat hij uit de opfok is. Dit was een kudde van 8 met allemaal jonkies en hij stond bovenaan in de kudde dus hij werd niet op zn plaats gezet. Uit de groep halen lukte niet want hij liet zich niet pakken. Probeerde je dat toch krijg je een paar hoeven naar je hoofd toe...

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:28

Ik had hier 3 jaar terug een dominant merrie veulen. Kwam met de oren op je af draaide snel om en probeerde te schoppen (stond 24/7 buiten met ook een leeftijdgenootje)
Dat was toch echt een kwestie van een paar keer heel hard aanpakken. Is ze besodemieterd dat te proberen.
Al 2 jarige in de lente ook ineens zo'n aanval, die ze op mijn stem niet door durfde te zetten maar toch.
Paar keer met de zweep in de wei geweest en ze wist genoeg, niet eens hoeven gebruiken.

Zo tien jaar terug ook een jaarling hengstje gekocht, steigeren, aanvallen, slaan bijten. Noem het maar.
Dat heeft geen week geduurd, alle trucjes die hij had heeft hij geprobeerd maar hij kreeg steeds direct lik op stuk.
Ook al zijn ze klein en lijkt het misschien zielig ze aan te pakken, je moet ze echt aanpakken alsof het een grote is die vervelend doet.
Dus ja als een kleine correctie niet werkt dan maar een grotere. Hij moet luisteren, nu.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Balou_k

Berichten: 14050
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:31

Hoeveel ervaring heb jij?
Ik zie mezelf terug, 10 jaar geleden.. Dat ging goed fout, ondanks al het geluk dat ik nog heb gehad..

Mijn hart schreeuwt nu heel hard 'verkopen'.. Maar wellicht kom je er met serieus goede grondwerkles ook wel. Op je strepen staan, nee is nee en een flinke schop onder zijn donder bij dat achterlijke gedrag zoals steigeren en bokken naar jou. Is hij betoeterd!

23-12-2018, Soms lacht het leven even.

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:43

Levensgevaarlijk als je hem geen baas kan. Hij heeft een paar goede schoppen onder zijn hol nodig maar dan wel van iemand die hem aankan. Grote kans dat hij jou een schop terug geeft als je het probeert. Vraag hulp van een ervaren iemand.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:46

Anoukwander schreef:
Ik heb hem juist uit de opfok gehaald. Daar was hij levensgevaarlijk! Daar trapte hij gericht naar mensen en liep dwars door je heen

Maar hoe dan? Wat hieronder ook gezegd wordt, ik zou de wei niet in gaan zonder zweep als er zo'n dominant dier rond loopt.
En nu met een beetje mopperen proberen op te voeden gaat het niet worden, is echt gevaarlijk.
Ik zou hem in de opfok zetten bij een bedrijf dat goed bekend is met hengsten en opvoeden.
Je hebt echt wel hulp nodig. En ik zeg niet hem een rot schop verkopen maar iemand die hem kan lezen en op het juiste moment kan corrigeren want als je zo doorgaat skie je straks met hengstenketting en al achter de veulen aan.

Klinkt misschien niet aardig maar een dominant veulen heeft wel echt goede opvoeding nodig

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 20:05

Anoukwander schreef:
Ik ben juist heel blij dat hij uit de opfok is. Dit was een kudde van 8 met allemaal jonkies en hij stond bovenaan in de kudde dus hij werd niet op zn plaats gezet. Uit de groep halen lukte niet want hij liet zich niet pakken. Probeerde je dat toch krijg je een paar hoeven naar je hoofd toe...

Je hebt gelijk hoor, een dominante die bovenaan de kudde staat zal ook alleen nog maar dominanter worden. Doe maar wat bruinjtje123 en anderen aanraden, opvoeden en het is niet erg als je daar hulp bij haalt zodat je er niet alleen voor staat.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31274
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:50

We verplaatsen het topic naar Kraamstal, omdat het hier om een veulen gaat.

F-AM -> KS

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 329 dgn / Nina x Vaderland 272 dgn (15-4)

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 13:57

Anoukwander schreef:
Ik heb hem juist uit de opfok gehaald. Daar was hij levensgevaarlijk! Daar trapte hij gericht naar mensen en liep dwars door je heen

Hij is pas 10 maanden en zo te lezen al minimaal 2 keer verhuisd (van fokker naar opfok en van opfok naar jou). Ik snap dat je hem uit die opfok hebt gehaald. Ik snap niet dat je 'm dan niet ergens hebt neergezet waar wél paarden zijn die hem manieren leren.

Jou gaat dat niet lukken. Hij heeft duidelijk schijt aan je. Wat dit veulen nodig heeft is een kudde waar hij dag en nacht in staat en waar een alphamerrie in staat die hem samen met wat andere paarden fatsoen kan bijbrengen. Ook zou ik begeleiding zoeken zodat je de opvoeding die dit paard hopelijk van andere paarden kan krijgen kunt doortrekken naar jou/mensen.

Verder zou ik de veearts even bellen, of een andere zoeken. Een paard hoeft helemaal niet pas als jaarling gecastreerd te worden.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Dees

Berichten: 18903
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:34

Ik snap niet waarom je überhaupt met zo'n jonkie aan de slag wilt.
Jonge opfokdieren horen in de groep en zo'n haflinger van 10 maanden ook.
Dat is geen puppy waarmee je uit wandelen gaat. Geef de natuur de kans om hem op te voeden.
Van wat je nu doet, krijg je vrijwel altijd hele vervelende paarden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anouk0804

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Dominant hengstveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-18 14:35

Ik kreeg juist te horen van oa de dierenarts dat hij veel in handen moet komen en al wel dingen moet leren....

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 14:37

Anoukwander schreef:
Ik kreeg juist te horen van oa de dierenarts dat hij veel in handen moet komen en al wel dingen moet leren....

Ja, van iemand die in staat is om hem dingen bij te brengen. En een voorwaarde daarbij is dat hij daarvoor al door andere paarden is opgevoed, en dat hij in een stabiele kudde leeft.

"Veel in handen" betekent bij een veulen dat je hem een paar keer per week even bijvoert, aait, misschien een borsteltje erover. Iets wat je in tien minuten met hem kan doen. Dat is namelijk de tijd dat ze zich kunnen concentreren. Voor eindeloze poets-, wandel- en fietssessies zijn ze nog wat aan de jonge kant.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny_dream, StalMelyn en 44 bezoekers