Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 09:17

Zarena schreef:
Geen mooi bericht Kabayo! Sterkte met het verlies, ontzettend tragisch :( zo wil je toch niet dat het gaat eindigen.

Ik wil toch vooral positief blijven het lijkt de goede kant op te gaan. Heeft jouw merrie aldoor koorts gehouden?

Edit: ik heb je verhaal gelezen uit je onderschrift en ik word er heel verdrietig van, klotenzooi.

Nee ze was op dinsdag ochtend bevallen en savonds met voeren had ze pas koorts. Dag erna verkeerde ze in shock tot donderdag en had ze rond de 36-37 graden. Dus ondertempratuur. Ze is die avond ook ingeslapen..

Fijn dat ze lijkt op te knappen! Hou haar goed in de gaten :(:) en idd liever paar x te vaak bellen dan te weinig. Ik heb de dierenarts ook 3 keer in het uur gebeld dat ze nou echt moesten komen met spoed, maar ze hadden niet echt haast.. Merrie was bij de bevalling al bijna overleden omdat de dierenarts echt traag was. (Waterhoofd en stuitligging)

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 18:43

Koorts is gezakt naar 37,5 . Heb ze net voor het eerst na gister ochtend weer buiten gezet en de merrie is heeeel stram, loopt bijna niet uit haarzelf. Zo weer bellen :(

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:49

Niet toevallig toch al bevangen?
Sterkte.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:52

Wat een ellende zeg.

Sterkte en hopelijk knapt ze snel op.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 18:57

Misschien ook eens denken aan een andere da, en voel je geen zeur. Dierenarts is een dienstverlenend beroep, ook al laat je drie keer per dag komen!!!!

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 19:26

Dierenarts komt. Zo goed als zeker bevangen.... Tips?????????

Dierenarts is echt heel goed.
Ik heb nog geen zin in drama verhalen (heb ik nu niks aan)

Ik jank

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 19:35

Sterkte en succes Zarena :(:)

Ik hoop dat het goed komt met je merrie, ik duim!

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 19:36

Ik ben hier niet bekend mee :(:(

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:44

Temperatuur is nu prima, balen maar niet wanhopen hoor, Je zal zeker pijnstilling en ontstekingsremmers krijgen, metacam of soort gelijk. Verder is een super zachte bodem heel belangrijk, dik stro maar nog beter als het kan in de modder.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:48

Heel veel sterkte TS, ik duim voor je!!!

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:56

weet niet welke regio je zit maar bel anders dierenkliniek dennenoord om advies, die heeft heel veel ervaring in veulens, bevallingen en pleegmerries

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:59

Ai dat is balen. Voeten koelen/een stukje modder maken waar ze een tijdje in staat is goed en pijnstilling zal geen overbodige luxe zijn. Geen rijke voeding.
Ik kan me herinneren dat wij soms een merrie twee of drie dagen moesten spoelen voordat alles er uit was en het water schoon genoeg terug kwam. Ik zou nog even goed doorspreken wat er nu gedaan is (1 keer spoelen en 1 x AB) en of dat genoeg is geweest, of dat er evt toch nog een restje kan zitten ergens, dan ben je daar maar gerust over.
Bevangenheid ziet er heel naar uit, maar het zal vast weer goed komen.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 21:48

Enorm bedankt voor de genome moeite hier te reageren, voor mij heel prettig.

Mijn veearts is echt heel gerenomeerd hier. Het probleem is alleen dat hij 15 stallen vol heeft staan met merries die geïnsemineerd moeten worden en hij heeft spreekuren waar tientallen mensen met trailers komen om de merries te scannen. Dus het is niet zo wanneer ik bel hij er altijd direct kan zijn, hij doet wel zn uiterste best. Misschien moet ik voor sommige gevallen een andere praktijk bellen af en toe.

Niet omdat iemand dat hier zegt hoor, maar kan me voorstellen dat jullie soms denken, goh wat klinkt die veearts een beetje laks, maar dit is een verkeerd beeld.

Hij is net weer weg, ik heb een uur met de merrie in een modderbad gestaan. Toen ze hieruit kwam liep ze beter.

Hij heeft haar nogmaals gespoeld, het water wat eruit kwam leek best schoon, maar ja het kleinste stukje Kun je soms niet zien natuurlijk.

Ze is met pijnstiller en vochtafdrijver gespoten en hij komt morgenochtend weer om haar te spuiten.
Hij zegt haar wel weer op de been te krijgen, dat geeft me vertrouwen.

Ze was ook weer verhoogd in temperatuur, maar dat was te verwachten natuurlijk. Hij heeft nog nooit een merrie bevangen gekregen met de Zeddam techniek, dus dat is ook wel weer zwaar kloten dat dat hier moet gebeuren

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:56

Coloured en ik hebben helaas ervaring met baarmoederontsteking en hoefbevangenheid. Bij mijn merrie was het binnen 3 dagen weer zo goed als over, heeft nog wel een paar dagen gevoeliger gelopen op het harde, maar in de weide scheurde ze alweer flink rond. Mijn merrie heeft alleen pijnstillers via het bloed gehad, geen metacam en daarnaast nog een antibiotica.
Coloured kan zelf vertellen hoe het met haar merrie gaat, ik hoop dat ze inmiddels is opgeknapt.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 22:11

Vind jouw verhaal heel goed om te horen!!!!!

Neon

Berichten: 4927
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:32

Beterschap met je merrie..

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 10:38

Dierenarts heeft net anti biotica rechtsstreeks in haar baarmoeder gespoten (via inseminatie rietje), verder pijnstiller erbij en zo weer paar uur weken in het modderbad. Ze KAN lopen, het is stijf en moeizaam, maar het lukt om stapjes te maken.

Heel blij dat ze gewoon alles mag eten, heeft echt niks ermee te maken. Puur de ontsteking.

En het veulen is zooo vrolijk. Jammer dat mn merrie niet stukjes met haar mee kan rennen!

Iemand enig idee hoe lang dit aan zal houdeN?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:43

Hou er rekening mee dat je paard nu wel gevoeliger blijft voor hoefbevangenheid ook al komt het niet omdat ze te veel (of verkeerd) gegeten heeft. Ik zou er dus toch voor op passen!
Maar met een veulen aan de voet kan je ook niet fanatiek dieeten, merrie en veulen hebben wel genoeg nodig.
Geef het tijd, sommige paarden lopen met een paar dagen alsof er niets gebeurt is. Ander hebben weken of zelfs maanden nodig om te herstellen.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 10:48

Daar was ik ook al bang voor inderdaad! Dus een volgende keer kan ze ook maar zo staan van de fructose, terwijl ze daar voor dit gebeurde nooit last van heeft gehad?

Het is nu inderdaad echt lastig om haar droog te zetten, haar uier is goed, maar niet overvol, dus ze is het wel echt nodig.

Ik hoop dat het snel opknapt! Temperatuur blijft nog rond 38.5 dus dat moet ook nog zakken.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:55

Dennis schreef:
Hou er rekening mee dat je paard nu wel gevoeliger blijft voor hoefbevangenheid ook al komt het niet omdat ze te veel (of verkeerd) gegeten heeft. Ik zou er dus toch voor op passen!
Maar met een veulen aan de voet kan je ook niet fanatiek dieeten, merrie en veulen hebben wel genoeg nodig.
Geef het tijd, sommige paarden lopen met een paar dagen alsof er niets gebeurt is. Ander hebben weken of zelfs maanden nodig om te herstellen.


Mijn DA zei dus juist iets heel anders. Juist omdat het puur is gekomen door de gifstoffen van de ontsteking is dit een bevangenheid die losstaat van de bevangenheid die vaak voedsel gerelateerd is. De merrie hoefde ook niet ineens op een speciaal dieet, zoals bij de andere bevangenheid wel moet. Ik heb haar ook het hele jaar op de weide gehad en ook nooit meer iets aan haar gemerkt.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:58

Het kan goed zijn dat ze hier na sneller last heeft van fructaan en andere suikers. Eens bevangen (door welke rede dan ook, want meestal is de rede niet eens 'te veel/verkeerd' voer, grote boosdoeners zijn insuline resistentie of cushing), altijd een risico op een 2e keer.
Maar hoe gevoelig ze worden verschilt per paard.

Ik zou wel zuinig voeren, maar zeker niet op een honger dieet zetten. Beide moeten wel voldoende binnen krijgen. Maar dat je merrie iets in levert kwa conditie zou ik nu niet erg vinden. Eerst die voeten weer goed krijgen, beetje groeien komt dan later wel weer.

Nog wat verhoging is niet raar. De ontstekingen (baarmoeder EN voeten) zijn niet meteen opgelost. Lichaam en medicatie heeft wel wat tijd nodig om hun werk te doen. Goed in de gaten houden, maar het ook even tijd geven.

@ suffie: De meeste bevangenheid is juist niet voedsel gerelateerd is mijn ervaring. Maar komt door een onderliggend (stofwisselings)probleem (insuline resistentie, cushing, ongsteking in de darmen waardoor gifstoffen of zelfs na een inenting).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:16

Je bent goed bezig ts, ze hoeft geen uren met de voeten in de modder, een antal keren per dag even goed koelen met de slang is net zo goed. Eventueel springschoenen omdoen met coldpaks er onder ,(wel met een doekje er om) .

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:35

Suffie, weet jij toevallig nog wat voor pijnstilling jouw merrie gehad heeft (gespoten) en dus ook nog AB ook gespoten of in pasta/poedervorm?
En dan ook maar even off topic hoe gaat Knuf, is er al een kalfje :o

TS, super hoe je het aanpakt goed overleggen met de veearts.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 11:40

Erg fijn alle reacties, ik lees alles en leer er veel van. Dit is mijn eerste ervaring met hoefbevangenheid

Ik had zin om even deze foto van net bij te voegen: Molly groeit desondanks wel goed! (4e dag op de wereld) Afbeelding

Temperatuur zojuist naar 37.8. Kan ik dus ook geen koorts meer noemen toch? Ik hou wel in de reken dat het weer kan stijgen, maar so far so good. Zonnetje doet iedereen goed he?

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:55

Wat wij nog wel eens deden bij een hoefbevangen pony die we toen hadden, was een modderig stukje maken. Zodat ze zelf kon kiezen of ze haar voeten wilde koelen of niet. De eerste dagen stond ze er veel en werd steeds minder. Pony had Cushing en was erg gevoelig voor bevangen.