[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 13:51

Canto zit op 198 dagen ze heeft een bescheiden buikje maar wordt in het geheel voller Afbeelding
Afbeelding

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 16:02

Jeetje wat gaat iedereen hier hard zeg! Ik heb een hele tijd wel alles mee gelezen maar door drukte niet de tijd gehad om overal op te reageren..

Wat een verhaal van Diva zeg! Je zult raar hebben staan kijken, maar je moet het er nu maar mee doen en hopen op het beste toch?
Super leuk, die filmpjes van de bewegende buiken!
Droversrun jouw merrie ziet er op de foto's inderdaad nog heel mooi in vorm uit! Pip is echt out of shape, maar daar hebben er gelukkig meer last van lees ik zo haha!

Wij zitten inmiddels op 267 dagen, dus het aftellen is begonnen. Over anderhalve week maak ik alweer de 9 maanden foto's.. En 6 februari gaan we een weekje op vakantie, we komen precies terug op de dag dat Pip op 300 dagen zit.
Nu heb ik net de dierenarts om advies gevraagd over de entingen: Pip hoeft pas in april weer geënt te worden, maar nu lees ik overal dat het handig is om de merrie in de 9e maand van de dracht een keer extra te enten ivm antistoffen in de biest. DA gaf aan dat dat niet nodig is, dat als de merrie gewoon volgens schema geënt is een extra enting overbodig is. Wat is jullie ervaring/plan hiermee?

Ik zie het veulen van Pip wel eens bewegen, maar dan moet ik wel een hele tijd naar de buik blijven staren. Als ik haar buik aai hinnikt ze zachtjes naar me en duwt haar neus dan in mijn schoot (terwijl Pip dus totaal geen aanhankelijk paard is, helemaal niet knuffelig ofzo). Als we aan haar uier zitten wil ze ons terug kriebelen, dat lijkt ze echt heel erg fijn te vinden!

Wat mij trouwens de laatste maanden is opgevallen: Pip doet soms heel raar als ik voor haar loop, bijvoorbeeld als ik een rondje buiten met haar wandel of de binnenbak in loop met haar. Ze duwt haar borst dan in mijn rug, gooit haar hoofd over mijn schouder, hinnikt heel zachtjes/obsessief. Het komt heel intimiderend over en ik weet niet wat ik ervan moet denken. Ze heeft het ook een tijdje gedaan als ik de stal in kwam. Het gekke is dat Pip voorheen echt totaal niet zo was, ze heeft uberhaupt nog nooit eerder naar mij gehinnikt..

Ik heb inmiddels een birth alarm premium in huis, aan de camera wordt nog gewerkt. Ik woon 10 minuten van stal af, dus het moet een wifi camera worden. Eind januari gaat ze naar de box waar het veulen geboren mag gaan worden :)

Nogmaals sorry, ik zal vanaf nu weer onder mijn steen vandaan komen en meer reageren! :o

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 17:07

Ontdek dit topic pas net en kom graag meekletsen.

Mijn Tinkermerrie Cesair is vandaag 207 dagen drachtig van de hengst Janesho (Jack).

Ze begint al een beetje een buikje te krijgen. Ze staat 24/7 buiten met 3 andere paarden. Voor de bevalling is er een inloopstal met uitloop waar ik haar tegen het eind van de dracht met camera en geboortealarm in de gaten wil gaan houden.
Afbeelding
Cesair
Afbeelding
Jack

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:20

Welkom vasthi leuke combi

Hier wordt ook niet extra geënt, da gaf ook aan als ze een goed schema hebben dan hoeft het niet.
Mijn andere merrie is twee jaar geleden en omdat ik dit jaar met haar wil fokken, hebben we de basisenting opnieuw herhaald.

Hinniken naar je nikitaxx is volgens mij niet negatief of intimiderend bedoeld, denk ik. Die zachte hinnikten doen ze ook zo schattig naar hun veulens, ook beetje om ze bij hen te houden.

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 18:41

welkom vasthi, mooie paarden , iuk vind die tinkeveulens altijd zo schattig, met die snorren :)

pff, ik kan geen camera meer zien, ben de hele dag bezig te kijken en te informeren naar camera voor op stal, ik denk dat ik ga voor een dome camera van foscam, daar kan ik schijnbaar twee stallen mee bekijken

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 19:00

Die ik nu heb is oom heel best Jolandje ... 1 camera en volledig draaibaar .. kan de schapen en 2 merries in de gaten houden

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:04

Chantalll schreef:
Die ik nu heb is oom heel best Jolandje ... 1 camera en volledig draaibaar .. kan de schapen en 2 merries in de gaten houden

ook foscam?

salatiga1995

Berichten: 1947
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:07

Gaat snel hier! Blijf elke keer bijlezen haha

Welkom! Vind Tinkers altijd zo leuk, benieuwd of veulen ook zoveel wit krijgt als paps

Had nog een vraagje, hoeveel merriebrok voeren jullie? Geven jullie de voorkeur aan brok of muesli?
Ik ben begonnen met de Cavalor Probreed en pony (1,53m) krijgt nu 1kg per dag ervan maar vind haar wat invallen in spieren, moet ik meer gaan voeren? En hoeveel? Heb Cavalor gemaild maar dan krijg ik alleen maar antwoord dat de laatste 3 maanden tot het afspenen je 2,5 kg kan voeren per dag, maar dat lijkt me wel weer wat veel om nu al te doen toch?
Zijn die van jullie ook zo gefocust op eten? Bel had het altijd wel een beetje maar nu doet ze echt een moord ervoor en ze krijgt best wel veel eten :+ (4x per dag zo’n 4kg ruwvoer, 1kg merriebrok + 3 scheppen lucerne verdeeld over 3x per dag)

Bel moet begin april haar enting krijgen dus die krijgt hem gewoon eind februari samen met de rest van stal en dat is nog voor de uitgerekende datum dus dat zou dan goed moeten zijn..

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:12

Jolandje:

Afbeelding

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:30

chantall, kan die helemaal rond? want ik wil hem tussen de twee stallen hangen zodat ik gewoon kan "rondkijken" en zit er dan ook zo'n kastje tussen? want ik wil er een monitor aan hangen, ik wil vooral 's nachts continu kunnen kijken ;)

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 20:35

Hij draait 360 graden en 180 graden ... mijn merries staan naast elkaar in een box, camera hangt op zijn kop boven de merries en de schapen lopen tegenover hun in het hok .. en krijg alles in beeld omdat ik de camera op afstand kan roteren.

Ik kan ook in en uitzoomen, opnemern etc

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:46

Mooie combinatie Vasthi!

Klopt Fotsy, als ik haar buik aai en kriebel doet ze het heel lief en dan klinkt het ook echt als zo'n moeder-veulen hinnikje. Maar als ik voor haar uit wandel en zij mij bijna bespringt vanaf achter komt het wel echt intimiderend over. Ze doet het tegen niemand anders op stal, behalve tegen mij en een (voor haar onbekende) vrouw die 7 maanden zwanger was. Er hebben wel eens mensen vol verbazing staan kijken als Pip het weer deed, het klinkt gek maar ze randt je echt half aan en haar oren zitten dan plat in haar nek! En dat is dus helemaal niks voor haar.. :\

Ik heb net ontdekt dat de WiFi van de mensen die op stal wonen echt verschrikkelijk is, dus daar ga ik nooit een camera op kunnen streamen. Ik woon dus 10 minuten van stal af en wilde graag 's nachts gewoon kunnen kijken via bijvoorbeeld mijn telefoon. Zo'n WiFi camera heb ik ook in huis staan om de honden in de gaten te houden als wij weg zijn namelijk, en dat werkt perfect áls de camera maar met een goede WiFi verbinding verbonden is..

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 21:52

En als je een Wi-Fi versterker ertussen plaatst ?

Nikitaxx
Berichten: 81
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:05

Chantalll schreef:
En als je een Wi-Fi versterker ertussen plaatst ?


Dat is ook nog een idee ja! Ik ga er eens even achteraan, dankje! :D

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:08

yfkelover schreef:
Canto zit op 198 dagen ze heeft een bescheiden buikje maar wordt in het geheel voller [ [url=m/wGW2W3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Vbn3NO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch wel fijn dat ik niet de enige ben met een schimmel met een zandkleurige hals :D ...

Onze schimmels lopen bijna gelijk op, Vien zit vandaag op 200 dagen.

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:13

Ik ben vandaag voor de tweede keer wezen kijken bij een opfok nabij Zwolle. Een keer afgelopen zomer geweest, maar wilde het ook in de winter zien. Met hetzelfde gevoel teruggekomen als de vorige keer. Rust, ruimte en veel frisse lucht. Denk haast dat dit hem gaat worden.

Molfre

Berichten: 2644
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:21

Weten jullie een geschikte opfok in de omgeving van Amsterdam/Utrecht met het liefst enigs zins gemengde kuddes?

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:45

Twinklebel schreef:
yfkelover schreef:
Canto zit op 198 dagen ze heeft een bescheiden buikje maar wordt in het geheel voller [ [url=m/wGW2W3.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Vbn3NO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch wel fijn dat ik niet de enige ben met een schimmel met een zandkleurige hals :D ...

Onze schimmels lopen bijna gelijk op, Vien zit vandaag op 200 dagen.

Had Canto eerst deken met hals ip maar ze kreeg hele dunne manen zonde dan maar meer wassen := Denk dat deze tweede helft me langer gaat duren

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:49

Dat wassen doe ik in de winter niet, de volgende dag is het toch weer vies, na rollen in de paddock....en zomers op de wei blijft ze redelijk schoon.

linda2008

Berichten: 4255
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 22:50

Welkom Vasthi!! Leuke paarden.

Salatigo, ik voer ook cavalor maar ik kan niet zeggen dat het goed aan zet :n wat voor mijn mini’s dus prima is omdat ze daarnaast ook 24/7 op gras staan en niet veel doen. Maar ik ben ook nog wel op zoek naar iets anders want ondanks alle positieve verhalen heb ik niet het idee dat Cavalor Probreed veel doet :o

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:18

Twinklebel schreef:
Dat wassen doe ik in de winter niet, de volgende dag is het toch weer vies, na rollen in de paddock....en zomers op de wei blijft ze redelijk schoon.

Ik ook niet hoor staart wel anders krijg ik die niet meer schoon en als ik op concours moet ook de benen verder is er gelukkig cowboy magic hahah

Knolselder

Berichten: 4326
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:35

Hier ook minis 24/7 op gras :)

Welkom en wat een mooie combi Vahtsi!

Qua voer vond ik de Cavalor probreed ook niet veel doen. Ik gebruik de laatste jaren Pavo Podo Lac.

Stien begint hier echt uit te deinen. Ze geraakte met moeite door het poortje :=

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-18 23:47

yfkelover schreef:
Twinklebel schreef:
Dat wassen doe ik in de winter niet, de volgende dag is het toch weer vies, na rollen in de paddock....en zomers op de wei blijft ze redelijk schoon.

Ik ook niet hoor staart wel anders krijg ik die niet meer schoon en als ik op concours moet ook de benen verder is er gelukkig cowboy magic hahah

Staart en benen doe ik inderdaad ook elke week een keer. Na zes jaar paardenrusthuis heeft het aardig wat tijd en wasbeurten nodig gehad om de staart weer enigszins wit te krijgen...

Maris_

Berichten: 1460
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 00:02

Jullie gaan weer hard haha! Had het even drukjes en meteen weer 2,5 pagina verder :P

Bij mij zit er ook wel verschil in de omvang van de buiken van de merries. Preben (de grijze) die is echt al wel dik :o En moet nog tm mei. Zal van het weekend eens wat goede fotos maken met mn goede camera ipv telefoon :P
Ook meteen eens proberen aan Preben haar uier te zitten, zij is maiden. Hanne en Hinde vinden het totaal niet erg.
@ Murosch, wat een super leuke foto’s van Suzie <3 Die heeft echt al een flinke buik hè? Hihi.
@ Droversrun, knappe merrie heb je! Mooi buikje. Heb je een foto van de papa in spé? :))
@ Kimsel geweldig om te zien <3
@ Seven en als het toch een hengst wordt ? wil je die aanhouden of dan eventueel voor de verkoop?
@ Chantal, dat begint er al op te lijken qua tietjes :)) Hier zijn dat nog echte theezakjes :+
@ Yashti! Welkom! Wanneer is ze precies uitgerekend of heb ik daar nu overheen gelezen?

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 01:46

In welke zin is het wifi slecht daar op stal? Heb je bijvoorbeeld veel ruis/slecht signaal zou ik zeker geen signaalversterker plaatsen, eerder een homeplug. Maar nou ben ik sowieso geen fan van wifi :o
Is het internet an sich gewoon langzaam is het ook lastig streamen.

salatiga, is het een grote kwpn-er is 1kg per dag niet heel veel denk ik. Wordt ze ook nog gereden, of dat niet?
Lies (d pony) kan praktisch onbeperkt voordroog vreten. Nou liep kort geleden het veulen er nog bij en opnieuw drachtig, kreeg ze 1 kilo of 1,5 zelfs merriebrok, met daarnaast nog 1 schep muesli. Na het spenen even terug op een halfje muesli alleen geweest en nu weer aan het opbouwen, want ze heeft niet super veel reserves.
Ik vind de Cavalor muesli's wel heel fijn, maar eigenlijk altijd als aanvulling op brok.
Tevens zou ik kijken naar ruwvoer. Kan me moeilijk een voorstelling maken bij 4x 4kg, maar bij ons zijn grote hooibakken op stal eigenlijk altijd gevuld. Alleen als ze van de uitloop even de wei op mogen, kunnen ze er even niet bij ;)

Oh en Lies doet altijd een moord voor eten. Met andere merrie's niet zoveel aan gemerkt, maar krijgen wel meer dan niet-drachtig/zogend.

Jeanne, Fleur ziet er goed uit hoor! Toch leuk om een NON erbij te hebben in het DBT nu Roos dit jaar niet mee doet ^_^