[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:14

Murosch, goed opgevallen ;) De paddocks waren hard, goed moment om nieuw zand bij te storten :D

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 09:36

Ik ben het met murosch eens. Het is haar nu vast wel duidelijk. Gewoon mee praten nu!

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 10:11

Vulina schreef:
Murosch, goed opgevallen ;) De paddocks waren hard, goed moment om nieuw zand bij te storten :D


haha dat was mij niet eens opgevallen, maar inderdaad ziet die paddock er wel opvallend goed uit ;) hihi!

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:06

Hier ook met een storm twee hengsten bij de merries in gehad. En reken maar dat ik de dames goed in de gaten heb gehouden. Want om nu zoon op moeder te hebben is ook niet de bedoeling. zelfs ook niet een dekking op mijn tweejarige. Ik vond haar daar gewoon echt nog te jong voor. Gelukkig is er niets gebeurt en geen ongewenste zwangerschappen gehad.

Maar ik weet dat van 1 dekking een merrie al drachtig kan raken. Hebben we zelf meegemaakt met de friese merrie die ik reed. We zijn er pas achter gekomen toen ze al op een maand of 9-10 zat. Voor je het echt pas weet ben je gewoon weken verder. Eerst zeggen dat ze wat dikker wordt, dan nog eens vragen, wat er gevoerd wordt, omdat ze nog meer groeide. (ze was ook echt niet duidelijk super dik van dracht) Ik reed echt 5 keer per week op haar. Uiteindelijk tot een week voor de bevalling nog gereden. De uitgerekende datum was dus ook niet bekend. Gelukkig alles goed afgelopen.

Knolselder

Berichten: 4326
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:42

Ik heb een irritante merrie die steeds naar de hengst ontsnapt -:(- (De hengst blijft daarintegen braaf op zijn plek. Ahja, het snoepgoed komt toch vanzelf :roll: )

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:51

De dames zijn vandaag opgevoeld
Helaas bleek er 1 te veel drachtig........... :(

In augustus/september heb ik de knappe vos zilver bonte merrie Diva gekocht. Diva is geboren in maart 2015. Een prachige merrie die als veulen al ellenlange benen had <3

Aan het einde van het weideseizoen, rond november, vond ik haar wel enorm rond worden...
Maarja misschien had ze nooit dag en nacht weidegang gekent, misschien vertekende haar enorm dikke vacht, misschien voerde ik gewoon te veel, of misschien zwaarde ze gewoon uit omdat ze iets meer volwassen werd...

De laatste weken vond ik het dan eigenlijk wel weer meevallen.. dus ik zette het idee een beetje uit mijn hoofd....
Vandaag kwam DA voor de keuring van Diva en het opvoelen van mijn drachtige merries. Voor de zekerheid dus ook Diva op laten voelen...
DA begon zachtjes te grinniken en zei; “euhm.... tja.... je gaat 4 veulens krijgen en deze gaat als eerste....” |o

“NEEEEEEEEEEE” _-:( ze is pas 2 jaar oud, ik had net een mooie date voor haar gekozen waar ze in maart/april heen zou gaan...... En dat ze dragend is, kan alleen van de hengst zijn die destijds van dezelfde eigenaren was als Diva, en dat is haar halfbroer Ice ;(

Dus een beetje verdrietig en een beetje boos, maar ik kan niets anders doen dan het accepteren en haar zo goed mogelijk gaan opvolgen en hopen dat het gezond ter wereld mag komen...

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:01

linda2008 schreef:
De dames zijn vandaag opgevoeld
Helaas bleek er 1 te veel drachtig........... :(

In augustus/september heb ik de knappe vos zilver bonte merrie Diva gekocht. Diva is geboren in maart 2015. Een prachige merrie die als veulen al ellenlange benen had <3

Aan het einde van het weideseizoen, rond november, vond ik haar wel enorm rond worden...
Maarja misschien had ze nooit dag en nacht weidegang gekent, misschien vertekende haar enorm dikke vacht, misschien voerde ik gewoon te veel, of misschien zwaarde ze gewoon uit omdat ze iets meer volwassen werd...

De laatste weken vond ik het dan eigenlijk wel weer meevallen.. dus ik zette het idee een beetje uit mijn hoofd....
Vandaag kwam DA voor de keuring van Diva en het opvoelen van mijn drachtige merries. Voor de zekerheid dus ook Diva op laten voelen...
DA begon zachtjes te grinniken en zei; “euhm.... tja.... je gaat 4 veulens krijgen en deze gaat als eerste....” |o

“NEEEEEEEEEEE” _-:( ze is pas 2 jaar oud, ik had net een mooie date voor haar gekozen waar ze in maart/april heen zou gaan...... En dat ze dragend is, kan alleen van de hengst zijn die destijds van dezelfde eigenaren was als Diva, en dat is haar halfbroer Ice ;(

Dus een beetje verdrietig en een beetje boos, maar ik kan niets anders doen dan het accepteren en haar zo goed mogelijk gaan opvolgen en hopen dat het gezond ter wereld mag komen...


poeh dat is ook niet fijn.... Nu hopen dat gezond ter wereld komt... Gelukkig zijn al je andere merries nog ook goed drachtig..

Knolselder schreef:
Ik heb een irritante merrie die steeds naar de hengst ontsnapt -:(- (De hengst blijft daarintegen braaf op zijn plek. Ahja, het snoepgoed komt toch vanzelf :roll: )

Sorry hier moest ik wel om lachen _O-

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:39

Ohjee Linda... Dat is echt niet leuk.. sterkte met het laten bezinken en aan het idee te wennen voor het kleintje er straks is..

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:48

Pfoe das geen leuk nieuws linda! Ze wordt wel 3 dit jaar toch?

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:56

Luna2006 schreef:
Pfoe das geen leuk nieuws linda! Ze wordt wel 3 dit jaar toch?


Ja gelukkig wel! In maart.
En ze is zojuist goedgekeurd, en Ice komt gelukkig ook naar de keuring!
Maar een tweejarige dekken met halfbroer, het is gewoon naïef geweest van de vorige eigenaar en dan een ander de zorg laten dragen :n
Gelukkig leidt ze, zo te zien, niet onder de dracht. Maar Ik hoop gewoon dat het niet te zwaar zal zijn voor haar als jonge mama.
Nu ik het weet kan ik haar in ieder geval gaan ondersteunen met juiste voeding enzo :j

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:59

Ik had het al gehoord natuurlijk Lin.. Het is helaas niet jou keuze, maar bekijk het een beetje van de zonnige kant dat je nu wel weet dat ze drachtig kan worden en je vast wel een heel mooi veulentje gaat geven en misschien wel je gewilde vos merrie met de lange benen van diva en de kracht en beweging van ice. Je kan er helaas toch niks aan doen dus dan maar gezond ter wereld brengen en die date staat er toch hoor wanneer je ook komt ;)

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:09

Knolselder schreef:
Ik heb een irritante merrie die steeds naar de hengst ontsnapt -:(- (De hengst blijft daarintegen braaf op zijn plek. Ahja, het snoepgoed komt toch vanzelf :roll: )


Hahahah snuggere hengst :')

Ohhhh Linda wat ontzettend balen zeg!! Snap dat je daar totaal niet op zit te wachten. Zeker naïef van de vorige eigenaar :n

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:17

Ik heb maar eens gevraagd of ze open kaart willen spelen en hopelijk nog idee hebben wanneer ze voor het laatst samen hebben gestaan... hopelijk weet ik dan beter wanneer ik het veulen kan verwachten...

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:26

jeetje linda, das echt niet leuk :( en ik vind het helemaal niet naief van de vorige eigenaar , maar gewoon stom stom stom -O- wie is ice? wel een goede hengst verder?

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:30

jolandje schreef:
jeetje linda, das echt niet leuk :( en ik vind het helemaal niet naief van de vorige eigenaar , maar gewoon stom stom stom -O- wie is ice? wel een goede hengst verder?


Ice is haar halfbroer, die ik er toen bij heb gekocht en inmiddels eigendom is van Kathleen.
Zal even kopieeren uit mijn topic;

Gezond is altijd het belangrijkste!
hopelijk doet Diva dit met twee vingers (euhm, hoefjes) in haar neus :j
En hoewel dit mijn keuze niet is geweest, kunnen we het toch niet meer ongedaan maken.
Dus we voegen gewoon nog een combi toe;

SWG Extremely Inked Diva x SWG Extreme’s Iceman

Afbeelding

Het zal wel een vos bonte worden.. :') hihi
Verwacht; geen idee!! Ergens tussen nu en maart :?
Diva en Ice zijn in ieder geval allebei gezonde paardjes met goed exterieur en zeer goede beweging!

En aanstaande papa Ice, is een zoon van Angel.
Dus nu word Angel niet alleen mama, maar ook nog eens oma _O-

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:44

nou van zulke ervaren fokkers vind ik het dubbel stom, maar goed, idd niks meer aan te doen, zijn beide knappe paardjes, dat wel ;)

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:46


Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:54

Is zeker niet de meest beste keuze nee halfbroer op halfzus. Haar goed ondersteunen is het belangrijkste nu.

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:02

jolandje schreef:
nou van zulke ervaren fokkers vind ik het dubbel stom, maar goed, idd niks meer aan te doen, zijn beide knappe paardjes, dat wel ;)


Ho ho ho... de fokkers zijn niet de vorige eigenaren he ;) laten we daar geen misverstand over krijgen ;)

jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:05

linda2008 schreef:
jolandje schreef:
nou van zulke ervaren fokkers vind ik het dubbel stom, maar goed, idd niks meer aan te doen, zijn beide knappe paardjes, dat wel ;)


Ho ho ho... de fokkers zijn niet de vorige eigenaren he ;) laten we daar geen misverstand over krijgen ;)

oh dat dacht ik, dan heb ik niks gezegd :x

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:16

Dat is niet het nieuws waar je op hoopt Linda, met zo'n jonge merrie. Vooral als je haar zo gekocht hebt, had de vorige eigenaar toch wat opener over kunnen zijn.
Het is (imo) niet wenselijk, maar ken wel merrie's die op 3-jarige leeftijd bevallen zijn en dit goed doorgekomen zijn/mooie volwassen merrie's zijn geworden. Hopelijk komt Diva er ook goed door!
Inderdaad nog een beetje geluk dat het kwaliteitsvolle paardjes zijn, ondanks niet gewilde lijnteelt. Maar niet "de hengst van de buren" bij wijze van spreken...

En stiekem een beetje nieuwsgierig, omdat ik niet bekend ben met al die kleurtjes bij de mini's, je hebt het over vos zilver bont. Nou dacht ik altijd dat bij mini's daarmee zilverappel werd afgekort, maar zilverappel toont toch juist niet op vos? Of is dit toch een ander soort zilver?

Twinklebel, hele stuk even gelezen, ondanks dat ik het einde al kende. Blijft een heftig verhaal :(:)

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:21

Zilver toont inderdaad niet op vos, maar linda heeft haar laten testen en ze draagt zilver. In combinatie met een andere kleur hengst als vos heb je dan dus wel kans op silverdapple, silver bay enzovoort.
Laatst bijgewerkt door Dustinlover op 10-01-18 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:21

Klopt hoor Aniek. Zilver is een gen net zoals creme ongeveer. Een soort “verdunning”.
Zwart + zilver = zilverappel / silverdapple
Bruin + zilver = zilverbruin / silverbay
Vos + zilver = zilvervos, of hoe je het noemt. Maar zilver toont inderdaad niet op vos, net zoals Agouti niet toont op vos zeg maar...
maar ze kunnen het dus wel dragen en vererven.
Als Diva haar veulen bijvoorbeeld zwart zou worden en ze geeft haar zilver-gen door, dan heb je weer een zilverappel.
Laatst bijgewerkt door linda2008 op 10-01-18 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:22

linda2008 schreef:
Klopt hoor Aniek. Zilver is een gen net zoals creme ongeveer.
Zwart + zilver = zilverappel / silverdapple
Bruin + zilver = zilverbruin / silverbay
Vos + zilver = zilvervos, of hoe je het noemt. Maar zilver toont inderdaad niet op vos, net zoals Agouti niet toont op vos zeg maar...
maar ze kunnen het dus wel dragen en vererven.
Als Diva haar veulen bijvoorbeeld zwart zou worden en ze geeft haar zilver-gen door, dan heb je weer een zilverappel.


Ik was je voor :P

linda2008

Berichten: 4256
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:22

Haha ach, dubbel uitleg :P

Edit; en diva is inderdaad kleur getest omdat haar moeder zilverappel is was ik benieuwd of zij ook zilver zou dragen ;)