[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:30

Ik heb met Joan ook gewoon gereden tijdens haar drachten. De eerste dracht tot 3 maanden voor de uitgerekende datum. Deze afgelopen dracht heb ik wat minder gereden omdat ze wat sneller buikig werd en het zadel niet meer lekker lag maar niet omdat ze niet wilde lopen oid.
Een kennis van mij reed de hele dracht gewoon door, wel aangepast natuurlijk maar ze stond niet stil. De veulentjes hebben er nooit iets aan geleden. Zijn nu heel mooi uitgegroeid allemaal en zonder problemen.

linda2008

Berichten: 4254
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:38

Hier word ook niet extra gevoerd, maar de laatste maanden van de dracht word de basisbrok wel vervangen door merriebrok. Ik ben alleen al jaren aan het expirimenteren en ik ben er nog steeds niet over uit welke brok of muesli ik het meest geschikt vind. Pavo reageerde ze best wel goed op, maar moet je wel enorm veel van voeren en niet elk paard lust het graag. Cavalor muesli valt beter in de smaak, maar ik heb het idee dat het niet meer doet dan basisbrok.... :o Al heb ik dat idee eigenlijk heel vaak dus ik zoek nog iets anders.
Ik denk er over om Dodson&Horrell te gaan voeren, iemand daar ervaring mee? (ik zelf goede ervaring, maar dat was geen merrie/veulenvoeding).

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 10:47

Nou ja zoals ik al zei moet je gewoon goed kijken naar je merrie of ze het allemaal wel aankan, alleen vind ik dat een dracht vaak onderschat wordt. Het vergt wel degelijk veel van een merrie. Net zoals je hengsten gewoon ziet slinken in het dekseizoen.
Maar dat je moet rijden om je merrie in conditie te houden en zo een makkelijkere bevalling krijgt, is jammergenoeg niet zo. Dit bewijst alle voorgaande dbt’s waar het is misgelopen met merries, veulens of merrie en veulen samen. Dit waren allemaal ongelukkige omstandigheden die op een bepaald ogenblik samenkwamen en die je nooit kon voorzien ook niét als je merrie in super conditie staat.
Baarmoederdraaiing, openbarsten van buikvlies, stikken in vliezen, waterhoofd, andere afwijkingen van het veulen, omgekeerde ligging, nageboorte die stuk achterblijft of baarmoeder gescheurd, veulenziekte. Allemaal zo jammer en vreselijk geweest.
Het enige wat je dan moet doen, is proberen er bij te zijn want omgekeerde ligging, red bag zijn bij sommige mensen haalbaar om het veulen er levend af te krijgen, dus we bellen allemaal DL dan ;)

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:10

Ik voer per merrie verschillend merriebrok bij en kijk wanneer. Marley heeft het altijd vroeg nodig en tijdens het zogen heeft ze ook veel nodig.

Marley kan door blijvend letsel niet meer intensief getraind worden. Toch kreeg zij haar veulen er vlotter uit als mijn getrainde merrie. Beiden maiden. Voor mij maakt het dus weinig verschil of ik ze train of niet. Hangt ook een beetje van mijn tijd en de merrie haar zin af of ze aan het "werk" zijn.

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:40

Poeh...jullie zijn druk geweest :D

Ik rij tooske aangepast. Doe ook erg veel grondwerk en wandelen en af en toe een bosritje en ze staat alle dagen in de wei. Ze heeft nog erg veel energie merk ik. Zolang als ze dat heeft blijf ik naar 1/2x per week rijden en zodra ik merk dat de lol eraf is voor haar blijven we gewoon wandelen en niet rijden. Na haar bevalling staat ze op een plek waar geen bak is dus dan heeft ze ook echt zwangerschapsverlof. Ik pak haar pas weer op als ze afgespeend is.
Ik voer haar naast de 3x hooi en 1 kilo brok ( havens) ook nog fibra bij elke dag. Verder krijgt ze een supplement van Naf kompleet.

Begint nu echt lekker op te schieten hoor, voel het veulen ook geregeld. <3

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:21

Vulina schreef:
Ik voer pavo, en onbeperkt ruwvoer. Ik geef in de laatste maanden beslist niks extra's. Ik heb altijd geleerd dat de eerste maanden het belangrijkste zijn voor de ontwikkeling van een veulen en ze in de laatste maanden alleen nog maar groeien. Daarbij gaat het voer vooral naar het veulen de laatste maanden en niet naar de merrie. Ik hoef geen mega veulens doordat er extra is gevoerd. Merrie die in goede conditie is en geen tekorten heeft, hoeft ook geen extra voer. Ik geef liever wat extra als ze melk beginnen te produceren.

Nog 92 dagen :D


Even mezelf verduidelijken; Ik geef niks extra. Daar bedoel ik vooral hoeveelheden mee. Een drachtige merrie krijgt bij ons wel merrie brok en een guste merrie krijgt basisbrok. Ik geef alleen geen 3 kilo aan een merrie die anders 1,5 kilo krijgt.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:23

Misschien gaat de geboorte niet makkelijker maar een merrie in goede conditie doorstaat de bevalling meestal beter en is ook eerder weer op de been

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:15

Het eerste en belangrijkste is toch dat je merrie in goede conditie is? Ik snap niet zo goed waar je op doelt yfkelover. Of dacht je dat we graag kleine veulens fokken en daardoor de merries maar wat minder/ te weinig geven?

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 15:47

wow wat gaan jullie snel! Het is hier allemaal zo druk met werk en huis etc dan ik gewoon nog niet aan toe ben gekomen om gezellig mee te kletsen maar ik probeer alles te lezen!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:30

Ik geef vanaf de laatste 100 dagen (volgende week dus al! :wow: ) extra vitaminen bij: cavalor pro grow. Daar ben ik nu al enkele jaren tevreden over.

mell1995

Berichten: 1
Geregistreerd: 06-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:39

Hoi, ik wou me hier ook graag melden. *\o/*

Onze merrie Galosia (Canturano x Julio Mariner) is 28 april uitgeteld van de hengst Peru Scen Tao.
Het is voor onze merrie en voor ons de eerste keer dat wij een veulentje fokken, dus erg spannend allemaal! :=

Ik zal proberen een paar foto's te plaatsen.
Deze foto's zijn van vorig jaar winter en nog een stuk slanker dan dat ze nu is natuurlijk, ik heb geen foto's op de computer van haar op dit moment maar ze begint toch echt al een aardig buikje te krijgen!

Afbeelding
Afbeelding

dit is de hengst waar we mee gedekt hebben.

Afbeelding
Afbeelding

groetjes melanie

Muronia

Berichten: 19601
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:23

Excuses dat ik zo slecht bij post steeds mensen. Mijn hoofd staat er niet echt naar. Ik had een tijdje geleden al genoemd dat mijn moeder ziek is en het gaat nu vreselijk hard achteruit. Met geluk hebben we nog een paar weken samen. En dat met de feestdagen ook nog voor de deur, ik weet het allemaal even niet. Suzie is vandaag 200 dagen drachtig, een mooie mijlpaal maar ja.. ik heb toch een paar snelle foto's gemaakt, ik geloof dat haar buik wel wat groeit nu toch?
Afbeelding
Afbeelding

Van bovenaf valt het nog mee?
Afbeelding

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:31

Heel veel sterkte de komende tijd Murosch, heftig zo, zeker ook nog met de feestdagen.ik hoop voor je dat jullie die nog op een fijne manier samen door kunnen brengen.
Suzie ziet er goed uit,mooi buikje en minder spekjes.

draaakje

Berichten: 4702
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Boekel

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:38

Heel veel sterkte Murosch.. ik hoop dat jullie toch nog een hele fijne tijd samen kunnen hebben..
Mooi buikje heeft Suzie al.

Siepi

Berichten: 516
Geregistreerd: 08-11-09

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 18:49

heel veel sterkte Murosch

Muronia

Berichten: 19601
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:20

Bedankt, ik hoop ook dat ons dat nog is gegund samen.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:05

Jeetje Murosch, veel sterkte en hopelijk is jullie nog even een mooie tijd samen gegund.
Suzie ziet er goed uit, idd duidelijk hangend buikje.

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:33

Murosch wat ontzettend zwaar lijkt mij dat. Ik hoop dat jullie ondanks alles toch mooie feestdagen kunnen hebben met elkaar.

Suzie ziet er dik en wollig uit. Zo Schattig!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:37

Sterkte Murosch, verschrikkelijk Y;(

Binau

Berichten: 1621
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:43

Heel veel sterkte Murosch, hopelijk kunnen jullie toch nog mooie feestdagen tezamen beleven.

Suzie krijgt al echt een hang buikje!

Interessant om te lezen wat jullie met voer doen! Bin krijgt nu gewoon basis brok. Tussen de 7e en de 8e maand ga ik dat geleidelijk vervangen voor merriebrok. Van welk merk ben ik nog niet over uit, moet ik me nog eens goed over inlezen.

Welkom Mell1995, hopelijk krijg je een mooie stippel eruit!

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:45

Heel veel sterkte Murosch, wat verdrietig. Hopelijk kunnen jullie nog mooie herinneringen maken deze feest dagen!

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:48

Murosch nogmaals veel sterkte! Ik hoop dat je nog een mooie tijd gegund is met je moeder..

daisyjazz

Berichten: 953
Geregistreerd: 17-10-10

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:52

Jullie gaan hard ineens zeg ! :')

Sterkte Murosch Y;( en ik zie een duidelijk puntbuikje hoor !

Welkom Mell :wave: Je foto's zijn alleen een beetje klein dus ik kan het niet zo goed zien, maar ik zie iets met stippen ? Leuk ! Ben benieuwd wat eruit komt rollen !

Tinniiee jij gaat ook hard zeg ! Nu al in de laatste 100 dagen ! #jaloers :o

Ik voer mijn merrie momenteel slobber van Pavo om haar wat dikker te krijgen. Eind van de dracht (wanneer ik merk dat ze het nodig begint te krijgen) gaan we over op merriebrok(Subli). Ik gaf ongeveer 1 kilo per dag tijdens de dracht en heb dat opgehoogd naar 1,5/ 2 kilo tijdens de lactatie omdat ze ondanks dat ze op het gras stond toch wel moest inleveren.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 21:33

Heel veel sterkte Muroush. Ik hoop met je mee dat jullie de komende maand nog van elkaar mogen genieten.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:04

Veel sterkte murosch! Dat jullie nog maar fijne dagen mogen hebben