[HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:12

Super P_Tries!

Kabayo, waar bokt toch allemaal niet goed voor is he :D.

AZ, hopelijk lukt t in een keer idd! Ff duimen!

Sjinto, welkom! Leuke combi!
Ik laat mijn merries ook gewoon hier thuis insemineren.

Nou Biscuit is dus gisteren geinsemineerd, had wel wat vocht in dr baarmoeder, daarvoor een paar keer gespoten, vandaag gescant en t ei is weg en t vocht ook.
Hopelijk lukt t in 1x net zoals vorig jaar :P.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:27

pretty schreef:
Verwart Vulina niet met Sjintoo?
Want aan jouw combi is er niks mis in elk geval lijkt me. :)


Klopt, sorry!

mijnlieverd

Berichten: 1230
Geregistreerd: 13-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 13:32

Dit zijn de kleurkansen bij Biscuit en Hope trouwens :P

Biscuit:

Afbeelding
Afbeelding

Hope:

Afbeelding

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:10

Vulina schreef:
pretty schreef:
Verwart Vulina niet met Sjintoo?
Want aan jouw combi is er niks mis in elk geval lijkt me. :)


Klopt, sorry!


Ik heb mijn hengstenkeuze toch uitgelegd?

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 14:30

Vulina schreef:
pretty schreef:
Verwart Vulina niet met Sjintoo?
Want aan jouw combi is er niks mis in elk geval lijkt me. :)


Klopt, sorry!

haha ik dacht al! := Geeft niks :D

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:29

Jaaa mag ik ook weer gezellig mee kletsen dit jaar?
Sommigen kennen mij misschien nog van het DBT 2016. Ik verwachtte toen een veulen uit mijn Numero Uno merrie. Lenthe (Arezzo VDL x Numero Uno) doet het nog steeds super en groeit als kool! En zoooo bijdehand! Even snel een fototje voor de gene die het leuk vind :))

Afbeelding


Tijdens de dracht van Venthe kreeg ik Beau op stal (Nassau x Ulft) een (toen) 10 jarige merrie die al op 1.45m niveau liep. Wij hebben Beau toen gekocht om met haar te gaan fokken en dat ik daarvoor nog mooi wat van haar kon leren. En met succes want we zijn samen Nederlands Kampioen in het B springen geworden tijdens de hippiade afgelopen outdoor seizoen. Nu rijdt ik haar in het L en in mei maken we de overstap naar het M.
Beau is vorige week op 19 dagen drachtig gescand van de hengst El Salvador (Vigaro x Kojak). We waren opzoek naar een hengst met een braaf karakter en een meewerken want dat is Beau nou niet bepaald :+ En eentje met wat meer lengte en vermogen. Dat hebben we (hopelijk) gevonden in El Salvador. Het lange wachten kan weer beginnen!! *\o/*

Dit is Beau

Afbeelding

Afbeelding

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:41

Oh er is gewoon al een 2018-DBT :D

Jullie zijn allemaal goed vroeg bezig :) ik ben ook weer van de partij, als alles goed gaat zullen er hier volgend jaar 4 veulentjes geboren worden, waarvan 3 van onszelf en eentje van buitenaf.

Jade en Satinka zijn als eerste aan de beurt, ik schat dat ze over een kleine 2 weekjes geïnsemineerd zullen kunnen worden.

BBD
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:25

Vanavond gaat mijn verzorg merrietje weg. Net 3 jaar geworden. Dit is de eerste keer dat ze haar weg breng naar een hengst. Ik heb hier totaal geen verstand van. Ze zeggen dat ze ongeveer 1-2 weken weg is.. Klopt dat ongeveer? En is er veel kans dat ze in die tijd drachtig geworden is? Het is zowel voor de hengst als merrie nieuw. We laten haar wel scannen na ongeveer 18 dagen. Maar als ze terug is gaan we haar ook beleren. Dus hoop ik dat ze drachtig is, anders kan ze weer terug en dat is niet heel handig. Zitten we net in een sessie zadelmak maken en kan ze weer terug.. Maar hier dus ook een veulen in 2018!
Laatst bijgewerkt door BBD op 03-04-17 19:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:32

Welkom nieuwelingen

Ik voer merrie naar kliniek voor inseminatie, altijd wel spannend met veulen aan de voet.
Doen de hengstenhouders dan nooit moeilijk als je thuis insemineert in plaats van in erkend ki center?

Oh tinniie, vier :? Oh ja ik weet het al ;)
Gaat het door dan? Mag in pb hoor

Bbd heb je bewust gekozen voor drachtig en zadelmak maken want lijkt me niet de ideale omstandigheden qua stress om zadelmak te maken terwijl ze nog drachtig moet komen. Al heb ik er geen evaring mee :o

BBD
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 19:35

Fotsy schreef:
Welkom nieuwelingen

Ik voer merrie naar kliniek voor inseminatie, altijd wel spannend met veulen aan de voet.
Doen de hengstenhouders dan nooit moeilijk als je thuis insemineert in plaats van in erkend ki center?

Oh tinniie, vier :? Oh ja ik weet het al ;)
Gaat het door dan? Mag in pb hoor

Bbd heb je bewust gekozen voor drachtig en zadelmak maken want lijkt me niet de ideale omstandigheden qua stress om zadelmak te maken terwijl ze nog drachtig moet komen. Al heb ik er geen evaring mee :o


Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar de mensen waar ik de pony van verzorg wel. Ze doen dit al jaren. Hebben het zelf aangeboden en zeggen dat het geen kwaad kan. Stel dat ze terug moet omdat ze niet drachtig is, dan is het wel een beetje vervelend. Dan ben je al een eind en staat ze weer even stil.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 22:13

Fotsy, nee hoor, de hengstenhouders hebben gewoon dagelijks een ronde, en komen dan insemineren. Wij bestellen alles bij 1 HH, ook al is het niet hun hengst :) Ze hebben onderling afspraken hierover. Zo hoeft een Friese HH niet helemaal naar Limburg en andersom.

Leuk om te zien Venthe! Mijn zelfde combi is over een maand aan de beurt!

4de merrie is vandaag geïnsemineerd, woensdag even checken of het ei er af is.

P_Tries

Berichten: 5157
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Almere

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:23

Hier ook bewust eerst beleerd (voor de wagen) en pas daarna naar de hengst. Zeker als je merrie drachtig is zou ik haar die stress niet aandoen, want dan is de kans op vrucht verwerpen groter.
Maar daarin heeft gelukkig ieder zijn of haar eigen keus.

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:45

Ik laat een drie jarige juist insemineren, daarna beleren we haar, zodat ze daarna een rust periode kan krijgen ivm de dracht. Bevalt ons erg goed :)

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:57

Ik heb lady als 3 jarige niet laten insimineren, wel naar de keuring, nog een jaar spelen en als 4 jarige geleerd en als 5 jarige starten. Aangezien ik 18 ben geworden en ik mijn doel met Lady bereikt heb (z1 dressuur) mag ze nu veulentjes geven :)

Ze was echt nog een puppy als 3 jarige en duidelijk niet klaar voor een veulen

Gaar goed bij jou vulina! Vierde alweer! :wow: allemaal paarden van jezelf?

Bbd nog nooit gehoord, drachtig zadelmak maken.

Tinnie gezellig dat je er weer bent! Spannend!

Venthe welkom! Wat is lenthe prachtig! <3 en mooie beau! Heb je foto van aanstaande papa?

Sjintoo welkom! Leuke combi :)

Mijnlieverd, echt super gave kleur kansen :D en al geinsimineed, spannendd

Hier nog weinig te melden. ,moet eerst nog wat uit voor er wat in kan :+

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 07:59

hier geen ervaring met opleren in combinatie met dekken. Maar denk dat ik het ook wel zo zou doen als Vulina.

BBD
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:49

Vulina schreef:
Ik laat een drie jarige juist insemineren, daarna beleren we haar, zodat ze daarna een rust periode kan krijgen ivm de dracht. Bevalt ons erg goed :)


Jaa had ook gekund maar het is niet mijn pony, dus ik doe het gewoon zo. We doen rustig aan dus zal wel goed komen :)

BBD
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 09:51

P_Tries schreef:
Hier ook bewust eerst beleerd (voor de wagen) en pas daarna naar de hengst. Zeker als je merrie drachtig is zou ik haar die stress niet aandoen, want dan is de kans op vrucht verwerpen groter.
Maar daarin heeft gelukkig ieder zijn of haar eigen keus.


Ze wordt elk jaar naar de hengst gebracht. Ik vindt 3 nu wel een mooie leeftijd, dus vandaar. Ik moet toch een keer gaan beleren :)

Vulina

Berichten: 6465
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:05

BBD, volgens mij doen wij het hetzelfde :)

Ja Kabayo, dit zijn allemaal eigen. Merries van anderen post ik eigenlijk nooit wat over :)
Mijn duimen draaien heel hard voor je, ben steeds aan het checken of er al nieuws is.

Sjintoo

Berichten: 3226
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Belgenland

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 13:01

Kabayo, via deze weg wil ik je heel veel sterkte wensen met het verlies van je veulen!

Tinniie

Berichten: 4689
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 14:26

Fotsy schreef:
Oh tinniie, vier :? Oh ja ik weet het al ;)
Gaat het door dan? Mag in pb hoor



Zal de combi's even voorstellen :P

Als eerste uiteraard Jade, zij mag dit jaar nog eens vreemdgaan. DG Hollywood Topgun is haar date, bay dun splash.
Afbeelding

Satinka mag op date met Arany :)
Afbeelding

Chexy mag op date met A Cat Named Sue (deze is nog onder voorbehoud, zij komt normaal pas tegen de zomer naar ons, hopelijk dan al drachtig..)
Afbeelding


En dan komt net als vorig jaar Amirah bij ons bevallen. Zij zal dit jaar ook terug gedekt worden door Valkarios:
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:00

Dankjullie wel.

Voor diegene die het niet snappen, lady is vanochtend bevallen van een valk merrie met prachtige witte sokjes. Helaas met waterhoofd. Ik heb contact gehad met de hengstenhouder van Handsome, die gaat de dierenarts informeren of ze de hengst ook kunnen testen op waterhoofd (aangezien lady dus drager is). Ik wil niet weer het risico nemen
Afbeelding

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:44

Vreselijk Kabayo. Ik wist niet dat ze daarop konden checken. Het is iets wat bij het Welsh vaker voorkomt of niet?
Veel sterkte ook nog langshier. :(:)

Tinnie gave combi's en die laatste had ook zo een prachtig veulentje vorig jaar. :j

Gaat vlotjes bij jou Vulina.

Welkom terug Venthe!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 15:48

hier ook sterkte meid, heel moedig van je :(:)

welkom venthe

tinniie :~ :~ :~ :~ :~ :~ :~
ok kan er iemand me oprapen nu :D

BBD
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:02

Wat erg.. Heel veel sterkte Kabayo

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 16:24

Het zal ongetwijfeld te testen zijn, want alle Friese hengsten hebben ze er ook op getest, dus die test is er. Echt super dat de koppeling tussen Lady en pleegveulen is gelukt!!