Niet meer hengstig worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Niet meer hengstig worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-16 11:40

Ik open dit topic vooral om even alles voor mezelf op en rij te kunnen zetten.

Dit jaar wou ik mijn merrie laten dekken.
Merrie is in goeie conditie, heeft al een veulen gehad, toont haar hengstigheid nogal extreem (tegen de stalwanden oprijden enzo... ) Dus normaal niet te missen.

1e hengstigheid was 1 april
2e hengstigheid was 21 april en is ze ook naar de hengst gegaan, natuurlijke dekking. Hengstigheid hield erg lang aan en ze is dus een paar x gedekt.
17 mei hebben we ze laten scannen, dit was 18 dagen na de laatste dek. 16 mei, de dag voordien toonde ze echter terug hengstig. Scannen was dus ook zoals verwacht: niet drachtig. wel vuil op de baarmoeder (hengstenhouder had dit vermoeden al doorgegeven). Ze is toen ook gespoeld.
7 juni... ik merkte geen echte typische hengstigheid op, stalhouder had ze wel nogal zien plassen en blitzen in de weide. Dus toch dierenarts laten komen. Die zei tijdens het scannen dat ze al "af" was. dus hengstigheid voorbij. Baarmoeder wel schoon.
Sindsdien geen hengstigheid meer gezien. Is ze niet hengstig of toont ze het gewoon niet meer? (want vorige had ik blijkbaar ook gemist) dat weet ik dus niet.

Nu heb ik haar vorige maandag weer laten scannen en is ze ook hengstig gespoten.
Maar gisteren, zaterdag dus, was er nog altijd geen hengstigheid te zien? Als dit het geval was moest ik zaterdag de dierenarts laten terug komen, maar ik heb afgebeld...

Collega paardenhouder die veel fokt, zegt dat ik maandag of woensdag opnieuw moet laten spuiten en dat het dan wel gaat aanslaan en ze dus wel hengstig gaat worden.
Zelf weet ik het eigenlijk niet meer. Het is al laat in het seizoen, ze toont blijkbaar haar hengstigheid niet meer, moet ik haar dan nogmaals laten spuiten? pfff... moeilijk

Ik had zo graag een veulentje uit deze merrie gehad, maar dat het zo'n gepuzzel ging worden...

fokfanaat

Re: Niet meer hengstig worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:19

Ik zou laten scanne en niet alleen op je observaties uit gaan. Ze kunnen prima goed hengstig zijn zonder dat jij het merkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:21

Inderdaad blijven scannen. Hier eigenlijk altijd merries gehad waar niets aan te zien was. Met scannen op een 5 cm ei zagen we van buiten niets.

De laatste keer hengstig gespoten en ze liet na een paar dagen wel een klein beetje iets zien. Maar pas bevestigd met scan en toen naar de hengst gebracht. Daar met 3 hengsten werd ze wel goed zichtbaar hengstig :Y)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:30

Maar dat is het hem net... ze werd altijd zo goed zichtbaar hengstig?
Tegen de muur leunen en wrijven, gillen en miepen op de weide. Super verliefd op 1 van de ruinen op stal, in die mate dat ik haar plassend door de stalgang moest trekken? Iedereen op stal wist wanneer het weer zo ver was.
En nu? niks, noppes, nada? Droogstoppel 1e klas. Toont ze het niet, of is ze het niet?

De eerste hengstigheid na het dekken heeft ze nog getoont, sindsdien niets meer. En ze is niet drachtig, dat zouden we al gezien hebben op één van de volgende scans.

Ik ben sterk geneigd om gewoon te wachten tot volgend jaar... maar 't beestje wordt er ook niet jonger op natuurlijk.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:33

Na hengstig spuiten (als dat op een goed moment gedaan is) zou ze met een dag of 4 hengstig moeten, toen had ej dr moeten scannen of ze nou wel of niet toont, zat zegt niets over een eisprong.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:34

Dan zou ik juist wat vaker scannen om te kijken of er een ei komt en of het gele lichaam zijn werk doet. Even de cyclus van je merrie beter volgen of het allemaal goed werkt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:35

Zat er dan wel een geel lichaam? Hengstig spuiten heeft alleen zin als er een geel lichaam zit (en er dus niet al te lang daarvoor een eisprong heeft plaatsgevonden). Anders kun je spuiten wat je wilt, maar kun je beter iets leuks van dat geld kopen. Zelf heb ik een merrie die een paar jaar geleden na hengstig spuiten het hele seizoen niet meer goed hengstig werd, dus ik moet er niets van hebben.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:40

Hier ongeveer hetzelfde probleem, dus ik volg even,

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 13:42

Dierenarts heeft gescand voor hij haar hengstig gespoten heeft. Hij heeft 2 dingen gespoten, het ene was om het geel lichaam weg te krijgen, andere was om de volgende follikel te laten afrijpen.
Maar als ze niet hengstig toont, kan ik haar toch niet natuurlijk laten dekken? Ze slaat die arme hengst het licht uit de ogen.
Eerste x dat we lieten dekken ging ze echt goed staan voor hem, was het ook een typische hengstigheid voor haar. Helaas heeft het niet gepakt omdat de baarmoeder niet schoon was.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 13:47

Als het ei goed genoeg is kan ze zodra ze een hengst ziet ineens omslaan. Hier vaak genoeg gezien. Lopen lui de trailer af. Hengstenboer zet haar 5 minuten in een stal naast de hengst en ze stond er klaar voor.

Maar als die merrie 100 meter verder staat zag hij niets meer aan de merrie. Ze moest er echt naast staan dan ging ze wat tonen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:09

Ashkerlon schreef:
Dierenarts heeft gescand voor hij haar hengstig gespoten heeft. Hij heeft 2 dingen gespoten, het ene was om het geel lichaam weg te krijgen, andere was om de volgende follikel te laten afrijpen.

Oh? Komt vreemd op mij over eerlijk gezegd, maar ik ben dan ook geen dierenarts. In jouw situatie had ik hem of haar zeker gevraagd naar het hoe en wat.

Ashkerlon schreef:
Eerste x dat we lieten dekken ging ze echt goed staan voor hem, was het ook een typische hengstigheid voor haar. Helaas heeft het niet gepakt omdat de baarmoeder niet schoon was.

Hoe weet je dat het daarom niet gepakt heeft? Als ze zich anderhalve week heeft laten dekken geeft dat sowieso al wel te denken toch? Ik denk eerder dat ze zich zo lang liet dekken omdat de hengstigheid niet optimaal was en dat ze vuil werd omdat ze zich zo vaak liet dekken. Waarom heb je de dierenarts nu afgebeld? Blijkbaar kun je bij jouw merrie aan de buitenkant niet goed zien hoe het ervoor staat (en nu ze niets toont natuurlijk helemaal niet meer) en dat los je zeker niet op met minder, maar juist met meer scannen. Als je haar drachtig wilt krijgen zul je denk ik veel beter moeten opvolgen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 14:52

Sorry voor mijn (overigens wel goed bedoelde!) gesnuffel, maar klopt het dat het gaat om een 20-jarige merrie met nog slechts één eierstok die de laatste jaren geen veulen heeft gehad? In dat geval zou ik mijn advies om er veel dichter op te zitten namelijk flink wat kracht willen bijzetten. Als je bedenkt dat ongeveer 70 tot 75 procent van de merries drachtig wordt kun je je wel voorstellen dat dat zeker bij jouw merrie geen vanzelfsprekendheid is. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat ik het een slecht idee vind om het te proberen (heb zelf een 18-jarige merrie voor het eerst laten insemineren dit jaar), maar als dierenarts en hengstenhouder het hebben doen overkomen alsof het met grote zekerheid zou lukken vind ik dat wel dubieus. :o Zelf lijk ik geluk te hebben, maar ik hield er vanaf het begin ernstig rekening mee dat het op niets uit zou draaien en had me vooraf goed ingelezen zodat de begeleiding in elk geval optimaal zou zijn. In jouw verhaal lees ik eerlijk gezegd een hoop gemiste kansen. Ergens is dat misschien goed nieuws, want dat betekent dat het met betere begeleiding wellicht toch nog kans van slagen heeft. Ik denk dat je nu vooral goed moet bedenken hoe graag je het wilt en wat je er voor over hebt.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 17:25

goeroe schreef:
Ashkerlon schreef:

Oh? Komt vreemd op mij over eerlijk gezegd, maar ik ben dan ook geen dierenarts. In jouw situatie had ik hem of haar zeker gevraagd naar het hoe en wat.

Wat had ik hem nog meer moeten vragen dan? Er zat een geel lichaam, deze spuit je af omdat deze er voor zorgt dat je paard niet hengstig wordt. En hengstig worden zonder eicel heeft ook geen zin, dus follikel laten afrijpen zodat er iets te bevruchten valt.

goeroe schreef:
Ashkerlon schreef:

Hoe weet je dat het daarom niet gepakt heeft? Als ze zich anderhalve week heeft laten dekken geeft dat sowieso al wel te denken toch? Ik denk eerder dat ze zich zo lang liet dekken omdat de hengstigheid niet optimaal was en dat ze vuil werd omdat ze zich zo vaak liet dekken. Waarom heb je de dierenarts nu afgebeld? Blijkbaar kun je bij jouw merrie aan de buitenkant niet goed zien hoe het ervoor staat (en nu ze niets toont natuurlijk helemaal niet meer) en dat los je zeker niet op met minder, maar juist met meer scannen. Als je haar drachtig wilt krijgen zul je denk ik veel beter moeten opvolgen.

Waar zie jij dat ze anderhalve week gedekt geweest is? We hebben haar op donderdag op de eerste dag van de hengstigheid naar de hengst gebracht, vrijdag wou ze nog niet gedekt worden, zaterdag wel en is er ook een hele hoop vuil mee naar buiten gekomen (dus, niet schoon op de baarmoeder, bij volgende hengstigheid bevestigd door scan) ze is vervolgens elke 2e dag gedekt geweest. De vrijdag sloeg ze af, dus op zaterdag opgehaald.

Ze is anders, ondanks haar leeftijd en haar 1 eierstok altijd heel mooi cyclisch, netjes om de 21 dagen, soms eens een dag meer. En ik heb haar altijd kunnen schouwen aan 1 van de ruinen op stal. Die 2 zijn smoor op elkaar, staan bewust elk aan een ander uiterste van de gang gestald en staan nooit in aanliggende weides, want madam gaat hem gaan opvrijen zodra ze hengstig staat. Enkele jaren geleden zelfs dwars door de regumate. Nu staat ze er al weken stoïcijns bij te kijken, een snuffeltje van "hé jij ook hier?" maar niet meer dan dat. Anders vraagt ze in de aanloop van haar hengstigheid al of ze aub even zijn kant op mag voor een snuffel.
Je kan er bij dit paard echt niet naast kijken als ze hengstig is.

Dat is voor mij het vreemde, jaren aan een stuk is ze goed mooi hengstig, soms zelfs te, en nu toont ze gewoon niets meer. zelfs geen reactie op het spuiten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 18:51

Ashkerlon schreef:
Wat had ik hem nog meer moeten vragen dan? Er zat een geel lichaam, deze spuit je af omdat deze er voor zorgt dat je paard niet hengstig wordt. En hengstig worden zonder eicel heeft ook geen zin, dus follikel laten afrijpen zodat er iets te bevruchten valt.

Niks moet natuurlijk (en misschien ben ik ook wel irritant nieuwsgierig), maar op mij komt het gewoon niet logisch over. Na het hengstig spuiten duurt het nog enkele dagen voordat de merrie weer hengstig wordt. Hoe kun je iets af laten rijpen wat er (nog) niet is? Wil je niet eerst zeker weten dat er een goed ei zit? Ik weet dat ze soms chorulon geven, maar dat doe je bij mijn weten niet eerder dan dat de merrie geïnsemineerd kan worden. Misschien ging het wel om een heel ander middel en ik zal ook zeker niet beweren dat het niet klopt, maar het komt niet helemaal overeen met wat ik tot nu toe weet, dus ik had er wel het fijne van willen weten. Aangezien we steeds verder in het seizoen komen, alles tot dusver geen succes heeft gehad en de merrie al eens vuil is geweest had ik het logischer gevonden om na het hengstig spuiten hoe dan ook weer te scannen (en zeker niet pas zaterdag, eerder donderdag). Vervolgens elke dag scannen tot er een ei van betekenis zit en dan dekken en eventueel chorulon geven zodat het aantal dekkingen tot een minimum kan worden beperkt. Uiteraard wel scannen tot het ei weg is. Dat geeft geen garanties, maar dan weet je tenminste wel zeker dat er een eisprong heeft plaatsgevonden en dat er op het juiste moment (en niet vaker dan nodig) gedekt is. Nu weet je eigenlijk te weinig om te weten waar het misgaat.

Ashkerlon schreef:
Waar zie jij dat ze anderhalve week gedekt geweest is? We hebben haar op donderdag op de eerste dag van de hengstigheid naar de hengst gebracht, vrijdag wou ze nog niet gedekt worden, zaterdag wel en is er ook een hele hoop vuil mee naar buiten gekomen (dus, niet schoon op de baarmoeder, bij volgende hengstigheid bevestigd door scan) ze is vervolgens elke 2e dag gedekt geweest. De vrijdag sloeg ze af, dus op zaterdag opgehaald.

Hiervan ontgaat me de logica eerlijk gezegd ook. Als er een sterk vermoeden was dat ze vuil was, waarom dan zo lang afwachten (maar wel doordekken met risico op verergering) en niet gelijk scannen en spoelen indien nodig? Zelf zou ik vooraf al hebben gescand, onder andere juist om dat uit te sluiten. Als ik het goed begrijp heb je nu twee rondes verspeeld omdat ze vuil was en de derde ronde was je te laat. Als ze altijd netjes om de 21 dagen hengstig wordt zou ik niet tot 7 juni hebben gewacht, maar al eerder hebben gescand. Het is natuurlijk niet te zeggen of ze nu drachtig was geweest als je vaker had laten scannen, maar het had je kansen wel aanzienlijk vergroot. Ik kan me voorstellen dat het heel onaardig overkomt, maar ik weet niet hoe ik dit aardig zou kunnen zeggen. Hopelijk wil je wel van me aannemen dat ik het echt vervelend voor je vind dat het nog niet gelukt is. Juist omdat ze altijd zo netjes hengstig leek kan ik me maar al te goed indenken dat je het je anders had voorgesteld. Die rottige merries kunnen ons soms knap voor de gek houden. Als je een laat veulentje niet erg vindt zou ik de moed nog niet opgeven en met je dierenarts overleggen wat nu de beste methode is om nog een serieuze poging te doen. Ik hoop voor je dat het toch nog lukt!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 19:06

Geen idee welk product de dierenarts ingespoten heeft. Hij is de dierenarts, dus ik veronderstel dat hij weet wat hij doet. Er zat een follikel die al redelijk groot was, hij heeft gespoten om die een duw in de goeie richting te geven.

Hengstenhouder is ook een man met hopen ervaring in de paarden. Dus ik ga er ook van uit dat hij weet waar hij mee bezig is.
Voor mij is het de eerste x dat ik een paard probeer drachtig te krijgen, dus je kan mij bij wijze van spreken alles wijs maken. Ik heb advies gevolgd van dierenarts en hengstenhouder. Als zij me zeggen bij volgende hengstigheid te scannen, dan te spoelen, dan te spuiten, dan... dan volg ik hen... zo simpel is het.

Ik heb me er eigenlijk al bij neer gelegd dat we gaan afwachten tot volgend jaar en dan van de eerste x goed aanpakken. Ik heb het gevoel nu in een straatje zonder einde te zitten en heb geen plezier meer in mijn paard omdat ik steeds loop te zoeken naar die hengstigheid.
Komt er nog een hengstigheid uit de lucht vallen, dan bel ik de hengstenhouder, zo niet, dan wacht ik wel tot volgend jaar. Merrie is nog steeds in top conditie (liep vorig jaar september een 60km endurance en eindigde derde) Het zou me verwonderen dat ze tegen volgend voorjaar enorm achteruit gegaan is en een dek onmogelijk is.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-16 19:41

Als haar conditie goed is lijkt me dat dat ene jaartje inderdaad niet het verschil zou moeten maken. Het kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat je er minder plezier in hebt door dit 'gedoe'. Ik kan me wel voorstellen hoe frustrerend het is. Zoals ik al schreef heb ik een paar jaar geleden geprobeerd een merrie drachtig te krijgen en toen stond ik er eigenlijk net zo in als jij nu. Ik heb toen alles aan de hengstenhouder en de dierenarts daar overgelaten. Achteraf had ik daar geen goed gevoel bij, omdat later bleek dat ze mijn merrie zonder dat ik dat wist zo ongeveer gelijk bij aankomst hengstig hebben gespoten en ik dat misschien liever niet had gewild. Naar mijn idee was zij ook altijd heel duidelijk hengstig, maar de rest van dat seizoen dus niet meer. Het vervelendste is nog wel dat ze niet drachtig werd (en ze aan het eind van het seizoen bij me terugkwam als een schim van de merrie die ik in het voorjaar had zien vertrekken). Het blijft natuurlijk de vraag waar dat aan te wijten is en gelukkig gaat het meestal niet zo, maar ik heb er wel van geleerd om zelf beter op te letten. Dierenartsen en hengstenhouders hebben natuurlijk een hoeveelheid ervaring die je zelf nooit zult hebben, maar het kan geen kwaad om je goed in te lezen en een serieuze gesprekspartner voor ze te zijn. Er is niet één manier om een merrie drachtig te krijgen. Je kunt je merrie gewoon bij een hengst in de wei zetten of het volledig onder dierenartsbegeleiding doen en alles daar tussenin. Bij elke methode worden de meeste merries drachtig, maar sommige niet. Wat de beste manier is hangt van je merrie af. Met een merrie zoals die van jou zou ik kiezen voor wat meer zekerheid, maar het blijft natuurlijk jouw keuze. Het is in elk geval handig om te weten dat de aanpak tussen hengstenhouders (en dat geldt ook voor dierenartsen) enorm kan verschillen. De slagingspercentages overigens ook! Daarom ben ik zelf van mening dat het wel goed is om zelf vrij goed op de hoogte te zijn, zodat je weet wat je (ongeveer) wilt en daar desnoods de begeleiding op kunt uitzoeken. Veel succes! :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-16 19:53

Als het voor volgend jaar is, breng ik ze waarschijnlijk naar Keros. (http://www.keros.be/nl/home) Ze zitten hier niet zo ver vandaan en ze zijn echt toonaangevend op vlak van voortplanting bij paarden....
Ik moet dan enkel nog eens bekijken hoe het zit met de keuze van mijn hengst, of dat ik mss toch een andere moet kiezen :\