Keizersnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31330
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:02

F-AM -> KS

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:06

Dikbil koeien is max 3 keer dit omdat de baarmoeder te zwak word. Mijn schoonvader heeft dikbil koeien. En hier is het Max 3 keer.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:06

Luna2006 schreef:
Sammie schreef:
Bij bepaalde stoeterijen waar ET gebruikt wordt doen ze het 2x. Eén keer links en één keer rechts en dan is de merrie 'afgeschreven'.


Je kan een paard niet links en rechts keizersnede doen toch?
Hier is vanonder gesneden omdat dit het minste risico is. Langs de zijkant is vragen om een dode merrie zei mijn DA

Zal ook niet letterlijk links en rechts zijn, maar het was max. 1 a 2 keer. Of die man die dat mij uitlegde heeft niet goed opgelet, maar ik vertrouw zijn verhaal wel.

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:56

franka75 schreef:
hoi hoe is het verder met sann gegaan net het verhaal gelezen dus eigenlijk wel benieuwd. En wat naar voor je ts wat er gebeurd is erg heftig


Sann heeft helaas toch een zuurstoftekort gehad en is na meerdere "epileptische aanvallen" overleden. Belle had Sann overigens vrijwel direct afgestoten ondanks alles wat Soraya en de dierenarts hebben geprobeert. Soraya heeft nog wel lang gekolft bij Belle en later kunstflesvoeding gegeven. Mocht allemaal helaas niet helpen...


Afbeelding

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:20

Ibbel schreef:
Bij koeien is het twee keer links, twee keer rechts en dan idd biefstuk.
Ik denk dat ik na een keizersnee als ik per se nog een veulen van die merrie zou willen hebben voor embryotransplantatie zou gaan.


Mag ik vragen van wie je dat hebt? Ben benieuwd namelijk.
Heb het hier ff na gevraagd en rechts doen ze eigenlijk niet. Dit omdat je dan langs veel meer ingewanden moet. Dus 3 keer links een kijzersnede. Dat is wat de da hier adviseert. Als het echt niet anders kan dan doen ze hem rechts. Maar liever niet.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 19:25

Luna2006 schreef:
Hier zei de DA dat het bij een paard maar 1 malig mogelijk is omdat het al zo extreem gevoelig is die buikwand.

Ook is die ligging toch wel bepaald denk ik. Vrienden hebben een merrie en dat veulen moeten ze altijd draaien, elk jaar opnieuw.
Oei dat is ook balen. Hoe komen ze er achter dat het verkeerd ligt? Scannen, voelen? En is het makkelijk te draaien?

Sammie schreef:
Bij bepaalde stoeterijen waar ET gebruikt wordt doen ze het 2x. Eén keer links en één keer rechts en dan is de merrie 'afgeschreven'.
Je bedoeld op de zijkant? Dat zou best kunnen volgensmij.
Mijn merrie heeft onder de buik gehad, misschien dat ze het dan op zijkant van onder de buik doen ipv in het midden?

Luna2006

Berichten: 3164
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 19:49

Eerste veulen zijn ze eraan kwijt geraakt, daarna zeer goed waken en direct opvoelen als ze begint.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 20:09

Luna2006 schreef:
Eerste veulen zijn ze eraan kwijt geraakt, daarna zeer goed waken en direct opvoelen als ze begint.

Oke dus draaien op het moment van de bevalling?
Mijn merrie haar veulen lag dus al een langere tijd niet goed, daardoor waren haar beentjes scheef.

Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:50

Even weer een flinke schop. Zijn er nog meer mensen met een merrie die een keizersnede heeft gehad en weer opnieuw zijn gaan dekken?

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:57

Zelf geen merrie met keizersnede maar wel een goede kennis welke uiteindelijk bij de dracht na de keizersnede(waarbij het veulen al dood was) zowel het veulen als de merrie verloren heeft.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 00:29

:') Ik wilde KellyDV zeggen, maar zag later dat jij al de TS was. Gaat alles goed met je merrie?

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 18:08

suffie schreef:
:') Ik wilde KellyDV zeggen, maar zag later dat jij al de TS was. Gaat alles goed met je merrie?

Hahaha :D
Ja klopt inderdaad.

Het gaat goed, nu vandaag 226 drachtig van Cassanova du Bois.
Foto's van gister:

Afbeelding

Afbeelding

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:53

Ze ziet er goed uit! Leuk dat jij ook een veulentje van Cassanova hoopt te krijgen. Mijn merrie moet nog een maand, die is echt huge :7

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 02:54

suffie schreef:
Ze ziet er goed uit! Leuk dat jij ook een veulentje van Cassanova hoopt te krijgen. Mijn merrie moet nog een maand, die is echt huge :7

Wat leuk zeg :D Ik ben benieuwd!!

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 15:49

Mijn merrie heeft 2 dagen geleden een keizersnede gehad. Ze wordt sowieso niet opnieuw gedekt, maar ben wel benieuwd naar ervaringen met herstelperiode.
Hoe lang heeft ze op de kliniek gestaan, wanneer weer beweging/op de wei. Welke complicaties zijn er geweest en misschien ook wel niet.

Jazzy gaat nu redelijk, elke dag dat het goed gaat is er 1. Als alles goed blijft gaan, mag ze waarschijnlijk over 2 weken naar huis. Maar dat is nu dus nog gissen...

Jazzy heeft een keizersnede gehad aan de linkerzijkant


Afbeelding

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-17 23:55

Verschrikkelijk Setteli, ik las het :n
Is de keizersnede met een reden op de zijkant gedaan? Bij mijn merrie kon dat niet omdat het veulen er dan nog niet uit zouden kunnen krijgen.
Ze heeft ongeveer een week in de kliniek gestaan, 2 weken is inderdaad normaal maar Delphi herstelde echt heel goed.
Ik heb haar een paar dagen 24/7 in de box gelaten, maar ze stuiterde de hele box door. Dus toen op het steen buiten een formaat van de box gemaakt, en na 2 weken het zelfde formaat in de wei en toen elke x een stukje groter.
Ze heeft verder geen complicatie's gehad behalve dat de wond een beetje ging ontsteken, dus toen CTC Spray er op gedaan en toen was dat klaar.
Officieel moest ze SOWIESO 3 maanden boxrust, maar als ze ongelukkig worden van 24/7 in de box staan gaat het herstel ook niet snel. + ik voor frisse lucht ben, heb er geen spijt van dat ik haar zo snel buiten heb gedaan.

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 00:03

Sammie schreef:
Ik wist eigenlijk ook niet beter dan dat een keizersnede 1 en maximaal 2 keer kan gebeuren, vooral omdat het op die plek een zwak punt blijft.


Is die maximaal 2 keer bij paarden?
Want ik heb zelf 2 keer een keizersnede ondergaan, waarvan 1 spoed!
Maar de gynaecoloog is na die tijd nog bij mij geweest om te kijken (gesprekje) enz, maar ik mocht
gewoon nog weer zwanger worden enz, zou alleen niet normaal kunnen bevallen omdat dan de litteken kan knappen

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:43

KellyDV schreef:
Verschrikkelijk Setteli, ik las het :n
Is de keizersnede met een reden op de zijkant gedaan? Bij mijn merrie kon dat niet omdat het veulen er dan nog niet uit zouden kunnen krijgen.
Ze heeft ongeveer een week in de kliniek gestaan, 2 weken is inderdaad normaal maar Delphi herstelde echt heel goed.
Ik heb haar een paar dagen 24/7 in de box gelaten, maar ze stuiterde de hele box door. Dus toen op het steen buiten een formaat van de box gemaakt, en na 2 weken het zelfde formaat in de wei en toen elke x een stukje groter.
Ze heeft verder geen complicatie's gehad behalve dat de wond een beetje ging ontsteken, dus toen CTC Spray er op gedaan en toen was dat klaar.
Officieel moest ze SOWIESO 3 maanden boxrust, maar als ze ongelukkig worden van 24/7 in de box staan gaat het herstel ook niet snel. + ik voor frisse lucht ben, heb er geen spijt van dat ik haar zo snel buiten heb gedaan.


Keizersnede is staand gedaan onder plaatselijke verdoving. Het eruit krijgen van het veulen ging inderdaad niet heel soepel. Maar is gelukt.
Op mijn huidige pensionstal zou ik wel een klein stukje af kunnen zetten, maar er staan zo ontzettend veel paarden omheen. Als die gaan rennen, wil ze mee.
Over een week of 6 gaan we zelf verhuizen en komen ze aan huis te staan. Daar heb ik een kleine wei, en kan ze heerlijk rustig alleen staan, of samen met de shetlander.
Dus ik denk dat ik haar dan pas op de wei zet.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-17 17:54

Setteli schreef:
KellyDV schreef:
Verschrikkelijk Setteli, ik las het :n
Is de keizersnede met een reden op de zijkant gedaan? Bij mijn merrie kon dat niet omdat het veulen er dan nog niet uit zouden kunnen krijgen.
Ze heeft ongeveer een week in de kliniek gestaan, 2 weken is inderdaad normaal maar Delphi herstelde echt heel goed.
Ik heb haar een paar dagen 24/7 in de box gelaten, maar ze stuiterde de hele box door. Dus toen op het steen buiten een formaat van de box gemaakt, en na 2 weken het zelfde formaat in de wei en toen elke x een stukje groter.
Ze heeft verder geen complicatie's gehad behalve dat de wond een beetje ging ontsteken, dus toen CTC Spray er op gedaan en toen was dat klaar.
Officieel moest ze SOWIESO 3 maanden boxrust, maar als ze ongelukkig worden van 24/7 in de box staan gaat het herstel ook niet snel. + ik voor frisse lucht ben, heb er geen spijt van dat ik haar zo snel buiten heb gedaan.


Keizersnede is staand gedaan onder plaatselijke verdoving. Het eruit krijgen van het veulen ging inderdaad niet heel soepel. Maar is gelukt.
Op mijn huidige pensionstal zou ik wel een klein stukje af kunnen zetten, maar er staan zo ontzettend veel paarden omheen. Als die gaan rennen, wil ze mee.
Over een week of 6 gaan we zelf verhuizen en komen ze aan huis te staan. Daar heb ik een kleine wei, en kan ze heerlijk rustig alleen staan, of samen met de shetlander.
Dus ik denk dat ik haar dan pas op de wei zet.

Ik denk dat ik dan inderdaad even zou wachten, gewoon even wandelen/grasjes eten zou ik dan doen als ze te houden is. :D

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:25

Zolang ze mag eten staat ze wel stil hihihi
Maar ik wacht ook wel af wat de DA straks zegt. Eerst maar eens zorgen dat ze straks weer naar huis mag

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 02:09

Setteli schreef:
Zolang ze mag eten staat ze wel stil hihihi
Maar ik wacht ook wel af wat de DA straks zegt. Eerst maar eens zorgen dat ze straks weer naar huis mag

Inderdaad :D Het is ook best lastig.
Ik ben behoorlijk tegen het advies van de kliniek in gegaan..
Maar de andere Dierenarts was het wel met mijn aanpak eens, mijn eigen dierenarts.

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 09:51

Mijn eigen dierenartsen hebben de keizersnede gedaan. Echt heel fijn dat ik een paarden kliniek op 10 min afstand van huis/stal heb. Ik wacht wel af wat ze zeggen.

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:13

De wond ziet er mooi uit hoor! Dat vocht is helemaal niet erg, wat je kunt doen is wat vaseline op de huid smeren, want het vocht kan wel gaan irriteren en dan kan ze gaan jeuken of bijten. Op zich denk ik dat deze wond minder risico met zich meebrengt dan een onder de buik, waar steeds druk op staat.

Setteli

Berichten: 3179
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:29

ik mag er niet goed aankomen. Ik ga haar vandaag even poetsen, ik zal even kijken of ik het vocht wat onder haar buik zit geplakt er met een natte spons wat af kan halen..

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 07:49

MarijeR schreef:
Hier heb ik ook een mini merrie die eind 2014 een keizersnede heeft gehad nadat ze op 8 maanden dracht een baarmoederdraaiing heeft gehad. Veulen was daardoor overleden en er niet uit te krijgen via de gewone weg.
Ze heeft een dag of 10 op de kliniek gestaan en daarna heeft ze 2 maanden stalrust gehad en is daarna weer in de kudde gegaan.

Na 1,5 jaar is ze nu weer gedekt.
Ze had daarvoor al een gezond veulen gehad en ze is door verschillende dierenartsen helemaal goed verklaard voor de fokkerij.
Maar het zal wel wat meer spanning geven dan de andere merries als ze weer op het eind loopt gok ik ;)

Ken bij mini's overigens ook positieve verhalen van merries die 3 maanden na de keizersnede alweer gedekt zijn.
Persoonlijk zou ik dat niet snel doen denk ik.

Even een positieve update, deze merrie heeft gisteren in slechts 5 minuten tijd een gezond veulen op de wereld gezet!
Probleemloze bevalling en echt heel snel gedaan. Ook de dracht is helemaal probleemloos geweest.