Keizersnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 20:26

Hoi allemaal!

Volgensmij was er nog geen topic over keizersnede's bij het paard/pony.
Het is natuurlijk ook niet de meest gebruikelijke manier.

Zijn er meer bokkers met een paard/pony die een keizersnede heeft gehad?
En hebben jullie weer opnieuw gedekt, en is het goed gegaan?

22 April heeft mijn merrie een keizersnede gehad, het veulen heeft het niet gered, gelukkig doet de merrie het goed!
De kliniek vertelde mij dat we weer konden dekken, als het herstel prima verloopt nog het zelfde jaar.
Het gaat om een keizersnede onder gehele narcose, onder de buik.

Ik ben benieuwd welke adviezen jullie hebben gekregen en of het dus ook goed is gegaan!

Groetjes,
KellyDV

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:54

Wij hebben het meegemaakt. Volgden nog de nodige complicaties na de keizersnede. Dat jaar niet meer gedekt. Jaar erna wel weer gedekt en inmiddels weer 4 veulens gehad ook nog Z2 gelopen na alle toestanden.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:19

weule schreef:
Wij hebben het meegemaakt. Volgden nog de nodige complicaties na de keizersnede. Dat jaar niet meer gedekt. Jaar erna wel weer gedekt en inmiddels weer 4 veulens gehad ook nog Z2 gelopen na alle toestanden.

Bedankt voor je reactie!! Welke complicaties waren er?
Mijn merrie heeft verder geen gekke dingen gehad.
Alleen op het einde van de wond beetje geirriteerd, dit kwam ook omdat de oplosebare hechtingen niet oplosten.
Toen heb ik ze er uit gehaald en wondspray er op gespoten en was het weer rustig!

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:49

Welke niet....

Vergiftiging door nageboorte, bloedingen waardoor ze 10-20 liter bloed verloor. trombose in halsslagader, bloedwaarden op hol, bloedtransfusies, niet willen eten, heimwee naar dode veulen, heimwee naar eigen stal.... 3 weken later was ze broodmager, doodziek en eigenlijk opgegeven door de Dierenartsen. Hebben haar toen naar huis gehaald, weg heimwee. Ging weer eten en heel langzaam weer opgeknapt... 3 maand na operatie pas weer los en na half jaar weer beetje draven en galloperen...

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 21:53

weule schreef:
Welke niet....

Vergiftiging door nageboorte, bloedingen waardoor ze 10-20 liter bloed verloor. trombose in halsslagader, bloedwaarden op hol, bloedtransfusies, niet willen eten, heimwee naar dode veulen, heimwee naar eigen stal.... 3 weken later was ze broodmager, doodziek en eigenlijk opgegeven door de Dierenartsen. Hebben haar toen naar huis gehaald, weg heimwee. Ging weer eten en heel langzaam weer opgeknapt... 3 maand na operatie pas weer los en na half jaar weer beetje draven en galloperen...

Jeetje wat een ramp zeg.. Dat heeft mijn pony gelukkig niet gehad.
Dat ging eigenlijk heel erg goed, 3 dagen in kliniek gestaan met Antibiotica en Pijnstillers en toen mocht ze naar huis.
Was haar eerste veulen, heeft geen heimwee gehad naar veulen maar ik denk zelf omdat het de eerste was?
Ik heb haar 1 week op complete boxrust gehad, toen paar uurtjes buiten 2 weken net zo groot als de box, en toen 1 week iets groter stukje en daarna gewoon weer op het land.

Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:25

Mijn merrie heeft het ook gehad voor dat ik haar kocht.
Wat ik ervan weet is dat het veulen het niet gered heeft en dat zij inderdaad ook heimwee had naar veulen en naar thuis, niet meer wou eten en dat het 'klaar' leek. Totdat de verzorger met een appeltje op bezoek kwam :) Zij heeft mij toen ook verteld dat het beter was dat de merrie niet meer gedekt zou worden, omdat de kans op herhaling groot was. Maar als ik de verhalen zo hoor... Ik wil eigenlijk erg graag een veulen van haar als opvolger maar ook omdat ze echt wat toevoegd aan de fok. Ster, volpapier, super karakter (6 jarig gehandicapt zusje kan je ermee de weg op sturen, ouders rijden erop, doet mee aan een musical met live muziek). Misschien toch maar eens serieus met een DA overleggen :)

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:28

Mijn merrie heeft vorig jaar een keizersnede gehad, van ribben tot uier open gehaald omdat het veulen er niet uit raakte. Dit is met een spoedkeizersnede op stal gedaan, dus kan je niet vergelijken met een operatie op een kliniek.
Ze wou niets eten dus gevoerd met wat ze wel wou, wortelen, paardenbloemen en gedroogd brood. Hier is ze wel chronisch hoefbevangen van geworden, maar dat komt dus niet van de keizersnede.

Spoiler:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder is ze helemaal perfect hersteld, zie je hier op de foto, 4 maanden later. Wel is er mij gezegd nooit meer met zo'n merrie te fokken, als er dan nog eens iets mis gaat, dan ben je beiden kwijt.
Afbeelding

weule

Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Twente (land der kampioenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:32

Bami, onze begon in de eigen trailer al te eten van hooinet terwijl ze op kliniek nog geen brokje, wortel of appel at. Bizar...

Ze gaven ons gelijk aan dat na jaar rust dekken geen enkel probleem zou zijn, van binnen alles weer goed...

Keizersnede ook van uier naar voren, ongeveer 40 cm. Nu niks meer van te zien.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 22:40

@Bamii
Wat was de reden dat herhaling groot was?
Bij mijn merrie had het veulen te lang "vast" gelegen in de baarmoeder, dus geen erfelijke dingen.
Daardoor is de kans op herhaling heel erg klein, en kunnen we weer fokken.

@Luna2006
Jeetje dan is het toch ook weer een voordeel dat ze niet zo groot zijn he, dan kan je het gewoon plaatselijk doen!!
Wat was de reden voor de keizersnede, lag het veulen verkeerd?

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 22:45

Dit was trouwens haar keizersnede
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Ze is gister hengstig gespoten.

Liselot

Berichten: 32196
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:48

Niet veel verstand van keizersnedes bij paarden, maar heb er wel zelf één ondergaan. Ik mag het eerste jaar absoluut niet zwanger worden omdat d baarmoeder veel te zwak is (op het litteken). Is dat bij paarden dan niet net zo?

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:49

Veulen lag goed, alleen te groot. Heel vreemd, kleinere en smallere hengst als de merrie, toch te groot. Daarmee krijgen ze hem er neit uit, amper 10cm kleiner als de moeder.

Ik zou het zelf echt niet meer aandurven ermee fokken. Een verkeerde ligging kan vaker voor komen.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 22:52

Liselot schreef:
Niet veel verstand van keizersnedes bij paarden, maar heb er wel zelf één ondergaan. Ik mag het eerste jaar absoluut niet zwanger worden omdat d baarmoeder veel te zwak is (op het litteken). Is dat bij paarden dan niet net zo?

Ik hoorde inderdaad ook dat dat bij mensen zo was. De kliniek heeft tegen mij gezegt, dat we dit jaar weer kunnen insemineren.
Misschien omdat het vruchtje eerst nog heel klein is?

Luna2006 schreef:
Veulen lag goed, alleen te groot. Heel vreemd, kleinere en smallere hengst als de merrie, toch te groot. Daarmee krijgen ze hem er neit uit, amper 10cm kleiner als de moeder.

Ik zou het zelf echt niet meer aandurven ermee fokken. Een verkeerde ligging kan vaker voor komen.

Oke dat komt vaker voor bij wat kleinere rassen toch?
Ik laat mijn merrie dus weer insemineren, de kliniek heeft gezegt dat het kan.
Maar voor de zekerheid wordt het wel elke maand gecontroleerd, op het einde van de dracht.

Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:46

Weule, ze zijn zich van meer bewust dan dat wij denken. :j

Haar veulen lag verkeerd en konden ze er zo niet uit krijgen dus ook niks erfelijks. Is een 2e keizersnede even risicovol als de eerste? Of is het met meer risico?
Er is trouwens wel onderzoek naar gedaan naar keizersnede merries, hoe groot de kans op herhaling is. Even dat artikel opzoeken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:49

Hier heb ik ook een mini merrie die eind 2014 een keizersnede heeft gehad nadat ze op 8 maanden dracht een baarmoederdraaiing heeft gehad. Veulen was daardoor overleden en er niet uit te krijgen via de gewone weg.
Ze heeft een dag of 10 op de kliniek gestaan en daarna heeft ze 2 maanden stalrust gehad en is daarna weer in de kudde gegaan.

Na 1,5 jaar is ze nu weer gedekt.
Ze had daarvoor al een gezond veulen gehad en ze is door verschillende dierenartsen helemaal goed verklaard voor de fokkerij.
Maar het zal wel wat meer spanning geven dan de andere merries als ze weer op het eind loopt gok ik ;)

Ken bij mini's overigens ook positieve verhalen van merries die 3 maanden na de keizersnede alweer gedekt zijn.
Persoonlijk zou ik dat niet snel doen denk ik.

Bamii

Berichten: 1373
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:53


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:12

Ik wist eigenlijk ook niet beter dan dat een keizersnede 1 en maximaal 2 keer kan gebeuren, vooral omdat het op die plek een zwak punt blijft.

KellyDV

Berichten: 1123
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 00:47

@Bamii
Had jou merrie toen een stuitligging? Dat is bij mijn merrie weer net iets anders, die lag met 3 benen naar voren en hals scheef.

@MarijeR
Spannend!! Het is ook wel lastig te bepalen hoor.
De ene staat lang in de kliniek en de ander weer niet. En de een hersteld weer beter dan de ander..

@Sammie
Dat is inderdaad ook wat ik weet, max 2 keer..
Laatst bijgewerkt door KellyDV op 30-06-16 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 00:47

[KS-ITP] Sann is geboren! En hoe...

Mijn shetlander haar buik is sindsdien raar van vorm. (Soort verzakt) De dierenarts heeft ook afgeraden ooit nog een veulen uit deze merrie te fokken... Sann is na een aantal maanden helaas overleden!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 01:13

hoi hoe is het verder met sann gegaan net het verhaal gelezen dus eigenlijk wel benieuwd. En wat naar voor je ts wat er gebeurd is erg heftig

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:23

Hier zei de DA dat het bij een paard maar 1 malig mogelijk is omdat het al zo extreem gevoelig is die buikwand.

Ook is die ligging toch wel bepaald denk ik. Vrienden hebben een merrie en dat veulen moeten ze altijd draaien, elk jaar opnieuw.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:28

Bij bepaalde stoeterijen waar ET gebruikt wordt doen ze het 2x. Eén keer links en één keer rechts en dan is de merrie 'afgeschreven'.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:35

Ik wil geen appels met peren vergelijken, maar hoe zit dat dan met die dikbilkoeien? Die bevallen toch altijd met een keizersnede, is dat dan ook max 2x mogelijk en dan biefstuk?

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Keizersnede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:40

Bij koeien is het twee keer links, twee keer rechts en dan idd biefstuk.
Ik denk dat ik na een keizersnee als ik per se nog een veulen van die merrie zou willen hebben voor embryotransplantatie zou gaan.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:48

Sammie schreef:
Bij bepaalde stoeterijen waar ET gebruikt wordt doen ze het 2x. Eén keer links en één keer rechts en dan is de merrie 'afgeschreven'.


Je kan een paard niet links en rechts keizersnede doen toch?
Hier is vanonder gesneden omdat dit het minste risico is. Langs de zijkant is vragen om een dode merrie zei mijn DA