Sinds afgelopen zondag ben ik de trotse eigenaresse van een Haflo veulen. Maar nu is mijn vraag wat mag je een veulen nou wanneer aanleren?
Ik hoef geen opmerkingen zoals ' daar had je beter van te voren aan kunnen denken. Het veulen staat lekker nog bij haar moeder en gaat vandaar uit de kudde in van de opfok. groeit op in de Bergen/heuvels, staat 24/7 jaar rond in een sociale kudde en heeft leeftijdgenootjes en oudere paarden voor de opvoeding in de kudde.
Maar nu ga ik natuurlijk met enige regelmaat daar heen en vroeg ik mij af wat ik dan zo al kan oefenen?
Wanneer begin je met halster, poetsen, meelopen etc? echt puur de basis.
Wanneer en hoeveel kan je spelenderwijs met een veulen/jaarling aan de slag met kleine grondwerk dingen?
Dit topic gaat mij echt om de basis, als voorbereiding op het 'echte' werk en dat ze niet helemaal groen naar huis komt over een aantal jaar. Ook zal het niet heel vaak zijn gezien ze 800km bij mij vandaan staat ben ik daar 1x in de paar maanden een aantal dagen.
longeren/inrijden denk ik nog lang niet overna natuurlijk dit zal pas vanaf haar 4e jaar gaan gebeuren
Veulen waar het om gaat is zeer leergierig en kroelt graag. Vanuit daar kan ik haar ontzettend veel leren, maarja wanneer begin je er mee en wanneer is het te vroeg?
Ben benieuwd naar jullie reacties
)