Opleiding van veulen tot paard, waar/wanneer beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Opleiding van veulen tot paard, waar/wanneer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:24

Hoi Allemaal,

Sinds afgelopen zondag ben ik de trotse eigenaresse van een Haflo veulen. Maar nu is mijn vraag wat mag je een veulen nou wanneer aanleren?

Ik hoef geen opmerkingen zoals ' daar had je beter van te voren aan kunnen denken. Het veulen staat lekker nog bij haar moeder en gaat vandaar uit de kudde in van de opfok. groeit op in de Bergen/heuvels, staat 24/7 jaar rond in een sociale kudde en heeft leeftijdgenootjes en oudere paarden voor de opvoeding in de kudde.

Maar nu ga ik natuurlijk met enige regelmaat daar heen en vroeg ik mij af wat ik dan zo al kan oefenen?

Wanneer begin je met halster, poetsen, meelopen etc? echt puur de basis.
Wanneer en hoeveel kan je spelenderwijs met een veulen/jaarling aan de slag met kleine grondwerk dingen?
Dit topic gaat mij echt om de basis, als voorbereiding op het 'echte' werk en dat ze niet helemaal groen naar huis komt over een aantal jaar. Ook zal het niet heel vaak zijn gezien ze 800km bij mij vandaan staat ben ik daar 1x in de paar maanden een aantal dagen. :+
longeren/inrijden denk ik nog lang niet overna natuurlijk dit zal pas vanaf haar 4e jaar gaan gebeuren :+

Veulen waar het om gaat is zeer leergierig en kroelt graag. Vanuit daar kan ik haar ontzettend veel leren, maarja wanneer begin je er mee en wanneer is het te vroeg?

Ben benieuwd naar jullie reacties :)

Anoniem

Re: Opleiding van veulen tot paard, waar/wanneer beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:39

Wij zijn de eerste dag al begonnen met het omdoen van een halstertje en hebben dit elke dag even herhaald.
Ze worden al snel behoorlijk sterk en als ze het dan nog moeten leren, kan dat best lastig zijn.
Na een week of 2 zijn we begonnen met het meelopen aan een touwtje en daarna ook langs de weg gaan lopen naar het andere weiland.
Hierdoor is ons veulen nu mooi verkeersmak en minder schrikkerig.
Verder tillen we regelmatig even zijn beentjes op, poetsen we hem zodat hij daar ook aan went en leren we hem al voorzichtig wijken voor druk.
Maar het grootste deel brengt hij natuurlijk spelend en slapend door. :j

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 18:45

KoudbloedKim schreef:
Wij zijn de eerste dag al begonnen met het omdoen van een halstertje en hebben dit elke dag even herhaald.
Ze worden al snel behoorlijk sterk en als ze het dan nog moeten leren, kan dat best lastig zijn.
Na een week of 2 zijn we begonnen met het meelopen aan een touwtje en daarna ook langs de weg gaan lopen naar het andere weiland.
Hierdoor is ons veulen nu mooi verkeersmak en minder schrikkerig.
Verder tillen we regelmatig even zijn beentjes op, poetsen we hem zodat hij daar ook aan went en leren we hem al voorzichtig wijken voor druk.
Maar het grootste deel brengt hij natuurlijk spelend en slapend door. :j

Dankje!

Dan is mijn idee om iedere keer gewoon iets te doen nog niet eens zo heel gek :o
Voglende maand zie ik haar weer en had het idee een halster en poetssetje mee te nemen gewoon om te wennen. Al is aanraken totaal geen problem, loopt ze in de wei al verweg van haar moeder om op avontuur te gaan.
Als ze het halster accepteerd wil ik eens kijken of ze mee wil lopen aan het halster, al is het maar door de weide heen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:48

Dat was bij ons in het begin voor het veulen nog wat verwarrend.
We hebben hem dan na elk stapje een 'wrijfje' over zijn hals gegeven.
Daarna zijn we met hem achter Kim aan gaan stappen en daardoor snapt hij nu precies wat we van hem vragen.
Dus mocht je veulentje de druk niet prettig vinden, zou je misschien je vriend de merrie kunnen geven en voorop laten lopen. :j

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:54

In principe verschilt dit per veulen, sommige veulens zullen al eerder aangeven klaar te zijn om te leren dan anderen. Basisdingen hebben ze niet vroeg genoeg geleerd, maar ik zie (mits niet lichamelijk belastend) geen kwaad in de extra dingetjes doen zolang je luistert naar het veulen.
vuistregel: per keer 10 min per levensjaar (de eerste 4 jaar dan). Liever meerdere korte sessies dan 1x lang.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:55

Kijk een paar filmpjes over lopen met een veulen, veel verzetten zich tegen trekken aan het hoofd maar lopen braaf naar voren bij druk van achter.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 18:56

zo ongeveer hebben we het ook gedaan, aan de longeersingel bij mama geknoopt en lopen maar...
in het verkeer gaat het steeds beter zelfs met groot verkeer.
Al moet je wel opletten dat het een veulen is korte stukjes doorde berm eerst aan de buitenkant naast mama dus r als je er naast staat en dan aan de verkeerskant als het goed gaat.
en dan een steeds drukkere weg polderweg, dorpsweg, provinciale met fietspad en het beestje moet 2 worden maar is erg kalm omdat het gewoon is en gaat ook nu alleen mee op stap.

en zo steeds meer en verder zo ook mbt verzorging etc *\o/*

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:06

Het was inderdaad het idee om wel stapje voor stapje te gaan en niet in eens een hele wandeling, en dat uiteindelijk uitbreiden om door de hele weide heen te stappen.

Ze komt nu al in volle galop op mensen af om te kroelen. Je krijgt gelijk haar stevige billen tegen je aan om daar te kriebelen.
denk dat het achteruit naar je toe lopen nog het makkelijkste zal gaan van allemaal :+ (doet ze nu al _/-\o_ )

Verkeersmak maken gaan we nog wel een jaar of 2 mee wachten gok ik, tenzij ze eerder netjes mee loopt aan het halster. Wil haar dan eerst in haar opfok kudde hebben staan, dan kan ze met 2 Alfa merrie's mee op ' buitenrit' (wij dan aan de hand uiteraard) dan loopt er voor en achter een ervaren paard.
Tractor mak is ze al (die rijd dagelijks de weide in)

Wat ik haar eigenlijk geleerd wil hebben voordat ze over 4 jaar naar Nederland komt:
- Halster + meelopen
- Poetsen
- Voetjes geven
- Ontwormen
- Bekappen
- Mee wandelen waar ik heen wil, ookal is dit uit zicht van haar kudde
- beginselen Natural Horsemanship. Wijken voor druk/1 Voetje per keer verplaatsen/Parkeren/Overal aanraken/Wennen aan een stick.

Als ze netjes mee loopt aan het halster is er een opstakel parcour in een van de weides gemaakt en kunnen we met meelopen wat opstakels mee pakken ter uitdaging.

Maar dat soort dingen liggen nog in de toekomst :D

lissisanne: Hier ben ik inderdaad mee bekend, ook met het 'veulentasje' ben ik bekend mee. (heb tevens een 2 jarige mini lopen die niet mee wilde lopen aan het halster)

Bedankt voor jullie tips!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 19:31

Als je er niet vaak komt is trainen van jong dier best lastig, zeker omdat het altijd maar kort kan.

Hier heeft mij veulen (stond vlak bij huis, dus zag ik dagelijks) in haar eerste half jaar geleerd.
Halster om.
Mee lopen aan halster.
Vaststaan aan halster.
Trailer op met merrie.
Paar keer langs de weg wezen wandelen (moeders uiteraard mee en die is verkeers bomproof, veulen bleek dat ook meteen te zijn, dus niet vaak gedaan. Trekker rijdt bij ons ook gewoon in de weilanden als er paarden staan).
Borstelen overal en overal aanraken (is voor mij hetzelfde).
Voetjes optillen er aan rommelen (uitkrabben en er op kloppen met een hoeven krabber)
En toegift, was dat die van mij van de oudere paarden had geleerd dat je moest komen als ik riep, niet bewust getraind.
Afspuiten met water (ging ook mee naar de keuring).
Een keer een bal in de wei of paddock en een keer een dekzeil (waarbij de andere paarden waar ze bij in stond al die voorwerpen gewoon kennen en niets eng vinden, zij overigens ook niet)
Ontwormen en medicijnen toedienen (die van mij is ziek geweest, dus dat was een must).
Even alleen blijven in de wei (al dan niet met andere paarden) en even op stal staan met en zonder moeders.
Eigenlijk dus gewoon dagelijkse dingen die hele leven van paard nog nodig gaan zijn.

Maar als je maar af en toe komt, moet je je lijstje denk ik wel wat inkorten en hier was het dus gewoon dat wat nodig was werd gedaan.

Dat was de eerste 6 maanden, daarna heeft ze 2 1/2 jaar aan andere kant van NL gestaan en ben ik denk ik in totaal .... 20 of zo geweest, alles wat ze al kende kende ze daar ook nog gewoon zonder enige moeite, ook toen ze weer naar huis kwam. Pas toen ze weer thuis was verder gegaan.

Je bent maar 1 x jong was hier het motto, geniet er van, werken komt er nog genoeg.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-16 19:47

Sjolvir schreef:
Als je er niet vaak komt is trainen van jong dier best lastig, zeker omdat het altijd maar kort kan.

Hier heeft mij veulen (stond vlak bij huis, dus zag ik dagelijks) in haar eerste half jaar geleerd.
Halster om.
Mee lopen aan halster.
Vaststaan aan halster.
Trailer op met merrie.
Paar keer langs de weg wezen wandelen (moeders uiteraard mee en die is verkeers bomproof, veulen bleek dat ook meteen te zijn, dus niet vaak gedaan. Trekker rijdt bij ons ook gewoon in de weilanden als er paarden staan).
Borstelen overal en overal aanraken (is voor mij hetzelfde).
Voetjes optillen er aan rommelen (uitkrabben en er op kloppen met een hoeven krabber)
En toegift, was dat die van mij van de oudere paarden had geleerd dat je moest komen als ik riep, niet bewust getraind.
Afspuiten met water (ging ook mee naar de keuring).
Een keer een bal in de wei of paddock en een keer een dekzeil (waarbij de andere paarden waar ze bij in stond al die voorwerpen gewoon kennen en niets eng vinden, zij overigens ook niet)
Ontwormen en medicijnen toedienen (die van mij is ziek geweest, dus dat was een must).
Even alleen blijven in de wei (al dan niet met andere paarden) en even op stal staan met en zonder moeders.
Eigenlijk dus gewoon dagelijkse dingen die hele leven van paard nog nodig gaan zijn.

Maar als je maar af en toe komt, moet je je lijstje denk ik wel wat inkorten en hier was het dus gewoon dat wat nodig was werd gedaan.

Dat was de eerste 6 maanden, daarna heeft ze 2 1/2 jaar aan andere kant van NL gestaan en ben ik denk ik in totaal .... 20 of zo geweest, alles wat ze al kende kende ze daar ook nog gewoon zonder enige moeite, ook toen ze weer naar huis kwam. Pas toen ze weer thuis was verder gegaan.

Je bent maar 1 x jong was hier het motto, geniet er van, werken komt er nog genoeg.

Bedankt voor je tips.

Ik snap inderdaad dat het niet allemaal helemaal soepel zal gaan. Ook is het niet zo dat ze helemaal niet in handen komt als ik er niet ben, alleen niet mee aan het halster oid. wil er alleen wel zo af en toe mee bezig zijn. Hoe vaker ik kan gaan is natuurlijk leuk, maar moet ook realistisch blijven :o en ze staat niet voor niks daar zodat ik niet te veel te snel wil doen met haar.
Bekappen/Ontwormen hoef ik niet zelf te doen en krijgt ze vanuit de opfok mee.
Verder is ze gewoon lekker paard en zal er niks zwaarders verwacht worden dan zelf bergjes op en af rennen met spelen <3

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 11:47

Ons veulen is 3,5 week thuis geboren dus die hebben we gelijk vanaf het begin meegemaakt. Gelijk halster omgedaan, overal aaien, voetjes oppakken. Gewoon wat "basisvaardigheden". Als ik ze 's-ochtends binnenhaal om te eten doen we ook spelenderwijs wat gekkigheid terwijl zijn moeder erbij staat. Dekje op zijn rug leggen, balonnen op stal ophangen, zijn moeder een deken aandoen waar hij bijstaat, borstelen, met een skippybal spelen. Buiten in de bak leggen we weleens een "schrikparcours". Zeil op de grond, pilonnen, poort met wapperende vlaggetjes, balonnen. We nemen dan de volwassen paarden aan het touw mee en hij loopt los mee en gaat alles op zijn gemak staan te bekijken. Totaal niet onder de indruk omdat zijn moeder en de andere 2 paarden dat ook niet zijn.
Eigenlijk pakken we altijd een ander paard of zijn moeder erbij als we weer iets "nieuws" introduceren.
Afgezien van zijn eerste keer halster omdoen en het chippen van de dierenarts heeft hij geen moment van stress gehad in zijn eerste weken.
Korte sessies spelenderwijs en er zelf ook vrolijk onder blijven :D

Afbeelding

Aan het touw meelopen doen we nog "met zijwieltjes" :D . Figure 8 leadrope eromheen zodat hij netjes mee leert lopen ipv rond gaat lopen stuiteren.
Ontwormen heb ik hem aangeleerd door zijn moeder te melken en wat melk in een spuitje te doen. Vindt hij heerlijk en de eerste ontworming ging dan ook zo naar binnen. Hij associeert een spuitje met moedermelk :P