Eerste veulen, tips en advies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jacky_Yorin

Eerste veulen, tips en advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 13:01

Hallo!

Een tijdje geleden was ik op zoek naar een Fjord veulen. Ik kwam in contact met een Fokker. Deze vertelde mij aan de telefoon dat hij dit voorjaar al wat veulentjes had gehad en dat ik mocht komen kijken. Zo gezegd zo gedaan.
Aangekomen op de fokkerij hebben we bij de veulentjes gekeken, wat een kleine frummeltjes allemaal:). Het veulen waar mijn oog op viel wilde hij helaas niet verkopen. Haar moeder een 6 jarige merrie van Brijol trok wel mijn aandacht. Een heuse knuffelkont. Na een half uur knuffelen was ik verkocht.
De fokker vertelde mij dat hij de moeder wel wilde verkopen omdat hij toch ergens moest inkrimpen, hij heeft immers zoveel paarden. Ik ben naar huis gegaan en heb hier goed over nagedacht, ik was tenslotte op zoek naar een veulen.
Echter kreeg ik haar niet meer uit mijn gedachten, ik ben nogmaals terug gegaan om haar nog eens te bekijken en heb besloten haar te kopen. Rond september komt ze naar huis omdat ze nu nog met haar veulentje staat.

Nu kreeg ik het aanbod haar opnieuw te laten dekken. Het is altijd een droom geweest om zelf een veulentje te fokken maar helaas heb ik hier nooit de mogelijkheid toe gehad omdat ik alleen maar ruinen heb gehad in het verleden.

Ze zal rond deze dagen gedekt worden door Lyckångs Tempo.

Ik heb zelf nog geen veulen gefokt en nog nooit een bevalling bijgewoond. Ik heb nu het boek fokkerij van Paul de Vries aangeschaft en voor een deel gelezen. Ik ben van plan straks een dierenarts om de arm te nemen en hier het een en ander mee te bespreken zodat ik me goed kan voorbereiden. Ook kan ik natuurlijk de fokker om advies vragen. Voor iedereen is het ooit de eerste keer geweest.

Daarom ben ik benieuwd of jullie wat tips voor mij hebben, de zogezegde do's en donts tijdens de drachtigheid. Alle extra info en ervaringen zijn welkom.

Over de huisvesting: in de wintermaanden zal ze gestald staan in een box van 6x6 en overdag onbeperkt weidegang. In de zomer staan de paarden bij ons 24/7 buiten met natuurlijk de stal als back-up.

Hier een foto van ons nieuwe meisje en haar veulen van dit jaar:
Afbeelding

Afbeelding

Mocht dit topic hier niet goed staan dan hoor ik dit graag. Ik ben een tijdje inactief geweest op bokt en dit leek mij de meest logische plaats.

Groetjes

friesiszwart

Re: Eerste veulen, tips en advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:33

Mooie merrie, veel plezier met haar.

En inderdaad goed dat je al een boek gekocht heb en je je voorbereid op een eventueel komend veulen.

Ik zou de huidige eigenaar volop uitvragen omtrent haar vorige bevallingen, qua uitgerekende datum, hoe verloopt de laatste periode bij haar, kun je het makkelijk zien aankomen of juist niet. Is er eerder hulp nodig geweest bij een bevalling etc etc.

Daarbij het boek wat je gekocht hebt is een goed boek.

Als je dit veulen zo leuk vind zou ik misschien kiezen voor dezelfde hengst als vader voor het komende veulen.

Jacky_Yorin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 14:41

friesiszwart schreef:
Mooie merrie, veel plezier met haar.

En inderdaad goed dat je al een boek gekocht heb en je je voorbereid op een eventueel komend veulen.

Ik zou de huidige eigenaar volop uitvragen omtrent haar vorige bevallingen, qua uitgerekende datum, hoe verloopt de laatste periode bij haar, kun je het makkelijk zien aankomen of juist niet. Is er eerder hulp nodig geweest bij een bevalling etc etc.

Daarbij het boek wat je gekocht hebt is een goed boek.

Als je dit veulen zo leuk vind zou ik misschien kiezen voor dezelfde hengst als vader voor het komende veulen.

Dankjewel, ik heb idd al een hele vragenlijst voor de fokker. Ik ga nog een aantal keer langs voor september. Dan kan ik hem steeds een aantal vragen stellen zonder hem te overdonderen met een heel interview haha!

Ze wordt dit jaar weer gedekt door de zelfde hengst!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 19:12

Leuk dezelfde hengst. Juist omdat je zo weg bent van dit huidige veulen. Als je vragen hebt betreffende de komende periode en dracht stuur dan maar een PB dan zie ik deze zo wie zo. Misschien dat ik je kan helpen met advies.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 11:26

F-AM -> KS