Een jaar lang heb ik enorm getwijfeld om mijn merrie te gaan laten dekken, dit voorjaar het besluit genomen om er voor te gaan en uiteindelijk dan ook de hengst gekozen.
Afgelopen week heb ik haar laten scannen, omdat ze na 1x in maart niet meer echt hengstig werd (ze toont haar hengstigheid nauwelijks) en natuurlijk ook gelijk om te kijken hoe alles er uit zag van binnen.
Helaas blijkt ze cysten in haar baarmoeder te hebben, de veearts heeft ze niet geteld maar het ging om meerdere cysten. Mijn merrie is 14 jaar en voor een merrie van haar leeftijd waren het er veel.
Haar baarmoeder lag ook wat diep, maar verder zag alles er wel goed uit. De veearts adviseerde mij wel om er over na te denken of ik er aan wil beginnen, aangezien de kans op dracht (en drachtig blijven vooral) kleiner is door de cysten.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met merries met cysten en drachtig worden, ook de negatieve verhalen omdat ik graag een goede afweging wil maken.
De risico's zouden zoals ik het begreep vooral in het begin van de dracht zitten (het innestelen) en geen gevolgen hebben voor merrie of veulen (mocht het veulen blijven zitten).
Punt is ook een beetje dat het om een dure dekking gaat (>1000 euro, arabisch volbloed) en ik geen andere merrie heb om te dekken als het niet lukt. Risico is dus vooral dat ik veel geld kwijt ben en er geen veulen is, vandaar de twijfel om het te gaan proberen.
De merrie is overigens 1x eerder drachtig geweest 8 jaar geleden, toen in 1 keer drachtig en een probleemloze dracht en bevalling gehad.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 13-05-16 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt