350 dagen dracht, geen uier, vertoont licht hengstig gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MariskaFally

350 dagen dracht, geen uier, vertoont licht hengstig gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 10:02

Hallo beste bokkers,

Ik heb een inmiddels bijna 10 jarige maiden merrie welke nu 350 dagen drachtig is, Geinsemineerd op 6 mei 2015. Deze merrie vertoont de meeste tekenen van een naderende geboort zoals slappe banden, staart kan inmiddels plat op de rug en ze is de laatste dagen wat onrustiger dan normaal

Enkel heeft ze nog geen/amper uiervorming en vertoont ze sinds 2 weken wat hengstig gedrag (aanbieden, licht plassen enz) richting 1 ruin in de groep.

Nu lees ik wel overal dat je bij een maiden merrie niet af kan gaan op de uierontwikkeling maar toch is het bij deze merrie dusdanig weinig dat ik mij afvraag hoelang het nog zal duren.

hier een foto van haar uier 2 weken geleden, momenteel is het uier nog niks verandert.
https://onedrive.live.com/redir?resid=C ... hoto%2cjpg Kreeg hem er niet anders op hoop dat jullie hem kunnen zien zo.

We hebben haar in Maart nog geënt en tevens gecontroleerd of ze drachtig was en hier kregen wij de bevestiging van de dierenarts dat ze drachtig was.

Anoniem

Re: 350 dagen dracht, geen uier, vertoont licht hengstig gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 10:05

Maart is ze voor het laatst gescand of gevoeld? Misschien een scan uitvoeren deze week? :)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:59

Ja afgelopen maart is ze voor het laatst opgevoeld. Morgen gaan we richting de dierenarts voor nog een keer opvoelen om te kijken hoe het ervoor staat.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 19:44

Zo, op zo'n uier zal ze zeker niet snel bevallen, vaak zit er bij een naderende bevalling wel wat vulling in, ze blijven nooit zo leeg.

Verstandig om morgen nog eens te controleren, hoop op goed nieuws voor je! :)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 17:11

Helaas de merrie bleek niet meer drachtig, waarschijnlijk had ze voor de laatste keer opvoelen afgelopen februari/maart al verworpen maar voelde haar baarmoeder dus nog groot. Morgen weer wegbrengen om opnieuw geinsemineerd te worden.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 17:22

Balen !!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:25

Ach wat sneu :(

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 21:30

Oh wat erg… Vriendin van mij heeft dit ook gehad, maar de uiers waren bij haar wel heel dik maar veulen kwam maar niet… Toen nog een keer opgevoeld en ook verworpen -O-

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:02

Dat is echt balen voor je. Vind het verhaal van je DA wel vreemd. Mocht jouw merrie in maart j.l. drachtig gevoeld zijn dan zou ze ongeveer 10 maanden drachtig zijn geweest op dat moment. Dit betekent dat als ze daarna verworpen zou hebben, jij zeker de vrucht gevonden zou hebben. De vrucht is dan al heel groot. Bij drachtcontrole op ongeveer 10 maanden zijn de vruchtdelen (been, hoef, hoofd oid) zeer duidelijk te voelen. Het veulen zakt naar mate de dracht vordert, steeds dieper in de buik, waardoor het na een aantal maanden bijna niet te voelen is, omdat het te diep ligt om erbij te kunnen. Maar richting einde dracht, en daar mag je met 10 maanden echt wel van spreken, dan komt het veulen weer omhoog richting geboorte kanaal. Vandaar dat de vruchtdelen te voelen zouden moeten zijn. Als ik het verhaal van de DA zo lees dan heeft hij/zij geen vruchtdelen gevoeld in maart waarbij meteen alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 08:28

Wat verdrietig!
Helemaal nergens het onvoldragen veulen gevonden?
Hopelijk voldraagt ze dit seizoen wel! :)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 14:10

Famke160301 schreef:
Dat is echt balen voor je. Vind het verhaal van je DA wel vreemd. Mocht jouw merrie in maart j.l. drachtig gevoeld zijn dan zou ze ongeveer 10 maanden drachtig zijn geweest op dat moment. Dit betekent dat als ze daarna verworpen zou hebben, jij zeker de vrucht gevonden zou hebben. De vrucht is dan al heel groot. Bij drachtcontrole op ongeveer 10 maanden zijn de vruchtdelen (been, hoef, hoofd oid) zeer duidelijk te voelen. Het veulen zakt naar mate de dracht vordert, steeds dieper in de buik, waardoor het na een aantal maanden bijna niet te voelen is, omdat het te diep ligt om erbij te kunnen. Maar richting einde dracht, en daar mag je met 10 maanden echt wel van spreken, dan komt het veulen weer omhoog richting geboorte kanaal. Vandaar dat de vruchtdelen te voelen zouden moeten zijn. Als ik het verhaal van de DA zo lees dan heeft hij/zij geen vruchtdelen gevoeld in maart waarbij meteen alarmbellen hadden moeten gaan rinkelen.

Ik heb nog even gecontroleerd en deze controle is geweest op 12 februari, op dat moment voelde de dierenarts een niet 'lege' baarmoeder maar kon het veulen niet voelen/vinden omdat er een vermoeden was dat deze te diep lag. ze was hier dus ruim 9 maanden drachtig. Ik had toendertijd mijn twijfels (vandaar ook het opvoelen) omdat de merrie al een tijd niet in buikomvang toenam. deze twijfels zijn op dat moment dus weggenomen door de dierenarts terwijl er toen dus al geen veulen meer inzat (baarmoeder was nog groot maar al aan het inkrimpen). Helaas hebben wij nooit een vrucht gevonden op de paddock/wei of stal maar het is echt wel even zwaar als je eerder twijfels hebt gehad, die weggenomen zijn en je dus vertrouwt op de dierenarts en uiteindelijk als je alles voor elkaar hebt en er komt maar niks, je de checkup gaat doen bij de dierenarts en er dan achter komt dat er helemaal geen veulen meer komt. De merrie staat momenteel weer bij de hengstenboer gezien ze goed hengstig is dus we hopen dat het volgend jaar beter zal gaan!