Veulen verhaart te snel/ welke deken voor veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Veulen verhaart te snel/ welke deken voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 17:27

Hallo,

Mijn shetlandveulen van bijna 10 maanden is nu begonnen met verharen en heeft hierdoor schuurplekken op zijn kont die steeds groter worden. Zijn vriend helpt hem hierbij. Maar nu wordt t volgende week s nachts onder 0 en zijn vacht is dus niet meer wind, water en kou dicht. Hij heeft onderlengte 77. Ik heb op het moment voor s nachts de 200 gram van ej op het oog. Zou hij deze dan s nachts op kunnen hebben en overdag bloot of is die overgang te groot?
(Ja, ik heb deze vraag in het centrale deken topic gesteld en daar heb ik nog geen antwoord op en ik wil eventueel morgen al kunnen bestellen dus ik vraag t nu aan de veulen experts )

Hierbij ook nog even een foto van zijn kont
Afbeelding

Op zijn ruggengraat voelt hij warm aan en daar dringt water ook door tot op de huid. Hij kan niet s nachts op stal gezet worden en ik wil hem het liefste ook gewoon niet scheren, omdat hij zelf al verhaard.

Hopelijk kunnen jullie me adviseren hierover.

Mvg, Fenna

Anoniem

Re: Veulen verhaart te snel/ welke deken voor veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:31

Ik vind 200 gram wel erg veel om erop te leggen als begin eigenlijk.. Zou eerder kijken naar een licht regendekentje of des noods een 100 grams. Hebben ze een goede plek om te schuilen van de wind?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 17:38

Niet van de wind. De schuilstal is erg open van voren. De wind die er nu staat, merk je ook in de schuilstal. Ze kunnen wel schuilen van de regen. Zou maat 85 dan ook passen? Want die zijn er wel in 100 gram en 150 gram en maat 80 niet.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:53

Daar zou ik echt geen deken op leggen er zit nog zat genoeg haar op. Heeft hij geen luizen of schurft dat hij zo schuurt. Verharen lijkt me nu nog niet aan de orde. En als je er een deken op legt krijgt hij nog meer jeuk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:57

Die heeft toch nog genoeg haren?

Hier zijn ze ook begonnen met verharen maar krijgen echt geen deken op.

Maar hoezo schuur plekken?
Zie die op de foto niet.
Maar bij echt schuren eens goed ontwormen en eventueel na laten kijken op luis of zo.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 18:02

Ze zijn beide aan het verharen. Heb nog geen luizen gezien en schurft geeft kale plekken.
De onderlaag verhaart hij nu, allemaal donshaar. Dus erg regen dicht lijkt t me niet meer en hij verliest er warmte aan. Als hij nou een beetje vet op zijn ljf had gehad dan had ik het niet overwogen. Maar hij heeft geen greintje vet. Ik ben gewoon bang dat ie koud wordt over de rug en dat kan hij er eigenlijk niet bij hebben. Het gaat volgende week namelijk onder 0 worden in deze regio.

Schuurplekken (op de foto is ie droog en dan valt de andere vacht erover heen. Als hij nat is niet):
Afbeelding

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:05

Geen deken op. Dan gaat hij zweten.

Schuren zou ik de oorzaak van willen weten.
Kan best zijn omdat het nu zo warm is dat het jeukt.

Zorg voor continu hooi.
Droge slaap en sta plaats en verder de natuur zijn gang laten gaan. :)

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:08

De ideale temperatuur ligt voor paarden tussen de 5 en de 10 graden (voor shetlanders vaak zelfs lager) en je pony heeft ook nog eens een gigantische wintervacht die ongetwijfeld amper water door zal laten.

Dit dier een deken om doen is als jou een dikke winterjas aan trekken als het 25 graden is. Jaarlingen/veulens kun je überhaupt juist beter zonder deken laten staan omdat ze dan tenminste de kans hebben wat weerstand op te bouwen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 18:12

Schuurplekken is door zijn vriend gedaan. Ook ik heb zo een volledige losse pluk in mijn handen als ik aan zijn vacht trek. Hij heeft ook niks waar hij zijn kont aan zou kunnen openhalen en ik zie m nooit aan de gladde paal jeuken. Mijn moeder heeft zijn vriend wel bezig gezien op Jorie zijn kont qua vacht los halen. Ze hebben inderdaad een droge plek/continu hooi.
Ben misschien ietsje overbezorgd, omdat t volgende week weer koud wordt inderdaad.

Op zijn rug is t helaas niet waterdicht meer. Heb t vandaag gecheckt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:14

Bij mijn jonkies heb ik nu ook mijn handen vol zitten als ik ze aai.
De dagen zijn weer flink aan het lengen dus dan gaan ze weer beginnen met verharen.
Die voorspelde -3 volgende week kunnen ze zonder problemen aan. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:15

Luizen kun je ook niet altijd zien daar kun je beter even de da praktijk voor bellen.
Ik mocht vroeger gewoon een pluk haar langs brengen wat dan even onder de microscoop bekeken werd.

OOk ik zou deze pony geen deken op doen, hij kan schuilen tegen de regen en voor de kou zit er nog haar genoeg op.

Verder pony elke dag ff goed borstelen want de rui periode is begonnen. Misschien heeft hij wel gewoon jeuk van de losse haren.
Bij mijn paarden vallen de haren al flink uit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 18:21

Ik ben m ook al aan het borstelen ja. Alleen niet als ie nat is, dan veeg de nattigheid alleen maar zijn onderlaag in. Verder jeuken ze alles bij elkaar eraf en schuren hun hoofden aan de waterbak houder. Ik was gewoon een beetje overbezorgd omdat ie opeens zo snel gaat met verharen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:28

Ik zou nu zeker geen deken opleggen. De andere veulens gaan alleen maar trekken en knabbelen aan de deken.
Tot en met zeker 3 jaar zijn dat soort maatregelen helemaal niet nodig.
Als hij het koud heeft gaat hij dichter bij zijn vriendjes aan staan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:32

Niet teveel poetsen juist, dan haal je steeds de huidvet eraf waardoor hij minder waterdicht is. Zou sowieso eens uitzoeken waarom hij schuurt.

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:35

Geen deken.
Voldoende ruwvoer zodat ze de kachel kunnen blijven stoken.
Hier verharen ze ook volop de dagen lengen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:38

Woogy schreef:
Niet teveel poetsen juist, dan haal je steeds de huidvet eraf waardoor hij minder waterdicht is. Zou sowieso eens uitzoeken waarom hij schuurt.

Precies.
Juist niet teveel er aan doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:40

Geen deken, gewoon goed in de gaten houden.
Belangrijker is dat ze zelf kunnen kiezen om te schuilen en droog te liggen.
Als ze met een deken op een zijknatte wei slapen zuigt de voering alsnog vol.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:44

Geen deken, genoeg hooi en eventueel extra olie en vitamines om het verharen te helpen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 18:50

Oké top! Bedankt voor jullie antwoorden. Dat stelt me wel gerust. Ze schuren hun kin nu vanwege de jeuk door het verharen. Daarvoor stonden ze ook wel te kriebelen bij elkaar, maar ze gaan nu echt een stuk ruiger om de vacht bij de ander los te trekken. Het is dus niet zo dat ze de hele tijd alleen maar jeuk hebben, ze staan het grootste deel van de tijd hooi te eten.

Ze kunnen schuilen en droog liggen en hebben genoeg hooi. Verder zijn ze vrijdag nog ontwormd en krijgt het veulen dagelijks twee keer veulenbiks en muesli. Dus er gaat genoeg in om van te groeien ook. Verder hebben ze voor de mineralen zo'n liksteen (maar daar likt de volwassen shet meer aan).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:25

bruintje123 schreef:
Woogy schreef:

Precies.
Juist niet teveel er aan doen.

Ik haal er zo'n metalen roskam overeen...paarden zijn nog steeds waterdicht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 19:28

Tussen er een keer een borstel snel overheen halen en echt goed borstelen zit wel een verschil natuurlijk. ;)

Ik doe ook wel eens snel met de rubberen ros borstel erover.
Maar wel oppervlakkig.
Even het grove zand er af.
En omdat de dames dikke manen en staart hebben borstel ik die wel echt goed uit.
Maar vacht hou ik bij vlug globaal even.