Merrie draak met scannen en insemineren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utrolig

Merrie draak met scannen en insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 11:59

Zoals de titel al luid:mijn merrie laat zich niet scannen zonder narcose en insemineren is een ramp!

Ze is goed hengstig, 6 juni inseminatie, 8 juni scannen( moest op de trailer want we hebben geen box), zijn we mee gestopt om te voorkomen dat de da (mijn baas) arbeidsongeschikt werd. Vanwege de stress niet meer laten scannen.
Minimale hengstigheid gezien (2 beetje verschijnselen), veranderde gedrag, ervan uitgegaan dat ze drachtig is. Maar ja, je wilt toch ook zekerheid. Dus naar de kliniek (waar een box is), eerst zonder geprobeerd maar toch voor narcose gekozen, nog wat extra gegeven: helaas geen dracht...

Nu wil ik het volgend jaar wel opnieuw proberen maar als het zo'n probleem is met scannen..
Kan hier toch moeilijk voor trainen?

Zie het niet zitten om haar zomaar weg te brengen...en mijn paard mentaal en lichamelijk beschadigd terug te krijgen

Iemand tips?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:02

Kan je je merrie wel gewoon temperaturen en zelf aan de (hoe heet dan ding waar het in gaat) zitten.

Als dat niet kan zou ik dat gaan oefenen en daarna ook door vreemden anderen laten doen. Zodat ze went aan dat er daarachter ook wat gebeurt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:03

Wat homeopatisch kalmerend geven, weet even de naam niet meer of geduldig afwachten

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:07

Wij hadden ook zo'n merrie. Gingen naar de hengstenhouder toe en toch laten sederen. Ze liet zich zo ver door de achterhand zakken dat je er niet meer bij kon. Wij hebben haar wel bij de hengstenhouder laten staan, maar weten dat dit een fijn vertrouwd adres is. Vorig jaar is ze gust gebleven, dit jaar 2 keer geinsimineerd. Laatste paar keer kon alles zonder sedatie. Tips? Volgens mij zijn die er niet. In ieder geval heel veel succes.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:11

Ik ben bang dat het toch een kwestie van proberen is. Verschillende soorten verdoving, wel of geen praam etc, en dan maar kijken wat het beste werkt. Mijn merrie werd in eerste instantie steeds gescand met praam en na een paar keer probeerde ze de dierenarts al neer te maaien als hij binnen een meter kwam. Toen toch maar zonder praam geprobeerd en toen was ze boos (heel boos }:) ) maar wel handelbaar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:14

Goeie opvoelbox en een DA met veel geduld en kleine handen uitzoeken :D Naarmate het vaker gedaan wordt wennen ze over het algemeen toch wel.
Het is toch wel erg handig als een paard zich laat opvoelen. Ze zal maar een keer koliek krijgen...

_San87_

Re: Merrie draak met scannen en insemineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:18

Of anders gewoon maar accepteren dat het niet gaat?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:18

Idd, een goede opvoelbox, praam erop.
If all else fails, een prikje op pasta op de tong.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:24

_San87_ schreef:

Lijkt me toch handig dat ze eraan went.. Straks moet er misschien ingegrepen worden tijdens de bevalling en dan wil je ook geen merrie die je het licht uit de ogen slaat.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:38

Cayenne schreef:
_San87_ schreef:

Lijkt me toch handig dat ze eraan went.. Straks moet er misschien ingegrepen worden tijdens de bevalling en dan wil je ook geen merrie die je het licht uit de ogen slaat.

Of gewoon geen veulen fokken bij een merrie die er zo enorm dwars is en enorm in de stress raakt? Ik weet niet, maar waarom 'moet' het per se. Als het niet wil dan wil het niet.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-15 13:38

Bedankt.
Heb het inderdaad met Confidence gedaan Gillbo.
Ik mag tempen, geen probleem. De dierenarts in de kliniek is een klein vrouwtje met normale dunne armen.
Voor mij is ze super lief. Misschien inderdaad zelf eens proberen te scannen.
Durf haar wel bij mijn huidige hengstenhoudster achter te laten, die is zo geduldig en lief