3 maanden en nog niet eens mijn veulen kunne aaien

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Floresje

3 maanden en nog niet eens mijn veulen kunne aaien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 00:28

Oké ik ben nog niet zo vaak bij mijn veulen kunne zijn omdat we haar hebben gekocht in de examens periode. Daarachter ben ik een maand op reis geweest dus ja . Maat ik kan haar nog niet eens aaien en in zie al andere mensen met elke jongere veulens die dit wel kunnen kan er iemand mij helpen ?

elenaMM77

Re: 3 maanden en nog niet eens mijn veulen kunne aaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 00:35

ik neem aan dat het veulen nog bij de fokker staat?
vraag dan gewoon of hij je eens wil helpen om het veulen in de hand te krijgen, zodat je het kunt aaien.

het ene veulen is wat schichtiger als het andere veulen.. maar op dit moment staat ie daar toch nog prima? dan zul je er denk ik ook niet elke dag heen kunnen om te aaien..

als je wilt dat ze goed handtam is voor je haar krijgt, dan kun je het beste aan de fokker vragen of hij misschien tijd heeft om haar wat extra in de hand te nemen, zodat ze al goed gewend is aan mensen als jij haar krijgt.

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 01:08

Ja ze staat nog bij de fokker het probleem is we hebben haar nog niet eens een halster kunnen aan doen. Maar ja zoals ja het voorsteld ik ga eens voorstellen om da fokker om hulp te vragen. Danku

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:15

Halstertje aandoen en andere vreemde dingen voor de veulens zijn dingen die je normaal de eerste dagen al doet, als ze nog klein en naïef zijn }> Ik denk niet dat ik nu anders zo mijn veulen 'eventjes' uit een grote wei zou kunnen vissen.
Komen ze ooit binnen op stal? Anders lukt het misschien onder voertijd door het veulen in een hoekje te zetten samen met een sterke snelle handige persoon.

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 01:32

Bij haar geboorte kon dit nog niet omdat dit niet mocht van haar mama. Haar mama liet ons echt niet dichtbij komen in het begin of te viel aan. Ze gaan pas in de winter op stal maar merci

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 01:41

In een loopstal in de opfok? Dat is ook lastig.

Op een grote wei is het ook moeilijk, ze zijn nu al sterk en snel en hebben de mens nog niet nodig want ze drinken bij de merrie. Dus paaien met voer is bij afstandelijke of bange veulens ook nog geen optie.

Anders de fokker idd laten doen. Die had dat al moeten doen, neem aan dat hij wél baas was over de merrie.

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 01:44

Ze staat nu in een grote weide met de andere veulens en haar mama. We proberen haar worteltjes te geven en soms eet ze er een op. Zal het best dan zoals je zegt aan de fokker vragen. Danku :)

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 02:22

Je eigen klein maken en met gras spelen. Hierdoor ben je een stuk minder eng voor een veulen. Proberen het veulen dan ook niet aan te kijken en meestal komen ze van eigens een keertje snuffelen.
Dan probeer je hem/haar een keertje aan te raken en zo steeds meer en meer tot je je veulen goed kan aaien.
Wanneer je je veulentje goed kan aaien ga he met het halstertje aan de slag door dit een keer over zijn neus te doen een keer met je hand achter de oortjes gaan en dan op een gegeven moment kan je het halster zonder moeite omdoen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 02:27

Geen zorgen, als het veulen is afgespeend en naar huis zal komen komt het allemaal goed. Er zijn genoeg fokkers die niet alle veulens in handen nemen en zelden blijven hun paarden wild, ook dieren die geimporteerd worden iod (onder de Tinkers) zijn gewoon mak te krijgen. Ik heb er ook een gekocht waarmee ik dit straks mag gaan doen, ben heel benieuwd aangezien ik al mijn veulens wel mak maak. Al moet ik zeggen dat het veulen van dit jaar pas nu hij 2 maanden oud is een beetje fatsoenlijk te benaderen is etc., hij was en bleef echt heel schuw, ondanks vele uren aandacht. Nu loopt hij bij zijn o zo brutale zus van een jaar ouder en dat doet hem erg goed, gelukkig komt mijn aangekochte veulen daar straks ook bij :D

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 02:51

Spotterick ik denk dat dit 1 van de beste technieken is had het al zo in mijn hoofd gepland :)

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 02:51

Ik hoop het maar merci caily :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:48

Ik zou ook de techniek van Spotterick doen, alleen dan zou ik weggaan als ze bij je in de buurt is gekomen.

Als je bij haar in de wei gaat zitten, voeg je eigenlijk druk toe, en als ze bij je komt, kan je haar belonen door de druk weg te nemen en de wei uit te gaan.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel, ik leg het een beetje chaotisch uit :o

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:58

Ik had dit jaar een veulen welke je niet bij kon komen. Ik heb ze aan huis, moeder is heel braaf dus was er best wat mee bezig maar het veulen wou het gewoon niet, totaal geen interesse.

Op een gegeven momebt zette ik het veulen En moeder in boxen naast elkaar en ging ik even veulen worstelen. Halstertje om, even borstelen etc. Dat ging, maar wanneer ie weer in dr wei stond was er geen land meer mee te bezeilen.

Vorigr week moest ze naar de keuring, toen 3.5 maand oud. Inmiddels had ik haar net zover dat ze aan het halster redelijk braaf was (nog steeds alleen te pakken wanneer ze op stal kwam). En ze heeft zich de hele keuring super gedragen en genoten van alle aandacht.

Nu is het thuis in de wei ook ineens goed, je moet er niet zomaar ineens op af stappen, wel wat rustig aan doen en altijd beginnen met aaien op dr kriebel plekje maar verder is ze nu heel braaf.

Ik heb ieder jaar veulens en ben altijd zo jaloers op de mensen die van die makke veulens hebben :+ Ik heb dat dus nooit ookal ben ik er vanaf dag 1 mee bezig. Bij mij worden ze altijd pas vanaf een maand of 3-4 aanhankelijk of zelfs pas na afspenen. Maar daarna zijn ze allemaal super makkelijk en braaf dus hier zegt het uiteindelijk niks gelukkig :)

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:20

Gerlindie ik snap je techniek en nu dat je dit voorsteld heb ik er al over gelezen

Floresje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 08:21

Cp112 het irritante is dat de veulens pas in de winter op stal gaan

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 08:25

Ik heb veel veulens in handen gehad. De een is schichtiger dan de ander maar we hebben eigenlijk ieder veulen vanaf week 1 aan een halster gehad. Je wilt immers ook de navel controlleren etc. Soms moesten ze daarvoor wel even in de houtgreep maar dat heeft nooit een negatief effect gehad. Sterker nog daarna begrepen ze direct dat meewerken de beste optie is.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 05:49

Mijn veulen was de eerste week ook erg schichtig. Mijn band met de merrie is erg goed dus ik ben gewoon lekker met haar gaan tutten en doen, veulen compleet genegeerd. Na een week kwam ze aanrennen in de wei.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 06:22

Floresje schreef:
Ik hoop het maar merci caily :)

Met die van mij is het ook goed gekomen, meer dan goed zelfs.

Hij is bij mij geboren, de eerste week veel bij hem geweest. Maar helaas na een week sloeg hij om. Ik kon hem maar slecht aaien of iets dergelijks.

Na zijn periode in de opfok is hij heel veel veranderd. Super aanhankelijk ding is het geworden.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:29

Gwn een middagje je huiswerk of iets gaan maken in de wei... dat vaker doen en het veulentje zal Interesse krijgen en denken... k zal maar is gaan kijken... en heeeeel veel gedult hebben!!!