Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:35

Mijn merrie wordt werkelijk gevaarlijk zodra je aan de uier zit. Als je het probeert slaat ze. Hard en gericht ook. Van de week raakte ik haar uier tijdens het afspuiten en ook toen sloeg ze er direct op. Ze is niet drachtig.

Mijn vraag is. Wanneer ik besluit een veulen bij haar te fokken, bestaat er dan een kans dat ze het veulen ook zal slaan zodra het wil drinken? Ze is 7 en ik weet niet of ze ooit geveulend heeft. Ze komt uit Ierland.

Ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.

Anoniem

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:38

Een veulen is heel iets anders dan een mensenhand, dus ik denk dat je je daar niet teveel zorgen over hoeft te maken. :)
Gewoon bij de uier wegblijven als het niet nodig is.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:41

Gewoon dagelijks oefenen en heel veel geduld hebben. Ik wil bij mijn merries wel aan de uier kunnen komen voor het geval er problemen zijn na de geboorte. Dan kun je in ieder geval de merrie melken en het veulen die melk geven als het nodig is. Het komt niet vaak voor, maar indien nodig moet je er wel aan kunnen komen.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:44

Abercrombie schreef:
Mijn merrie wordt werkelijk gevaarlijk zodra je aan de uier zit. Als je het probeert slaat ze. Hard en gericht ook. Van de week raakte ik haar uier tijdens het afspuiten en ook toen sloeg ze er direct op. Ze is niet drachtig.

Mijn vraag is. Wanneer ik besluit een veulen bij haar te fokken, bestaat er dan een kans dat ze het veulen ook zal slaan zodra het wil drinken? Ze is 7 en ik weet niet of ze ooit geveulend heeft. Ze komt uit Ierland.

Ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.



Mijn merrie deed hetzelfde maar hoe langer ze drachtig was hoe makkelijker het was. Het veulen mocht drinken maar we hebben haar in het begin twee keer vastgehouden zodat ze niet gingn weglopen.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:48

KoudbloedKim schreef:
Een veulen is heel iets anders dan een mensenhand, dus ik denk dat je je daar niet teveel zorgen over hoeft te maken. :)
Gewoon bij de uier wegblijven als het niet nodig is.


Mee eens. Niet aanzitten tenzij nodig. Heb alleende uier een keer moeten aanraken omdat ze toen ringworm infectie had en daar in dat gebied ook plekjes zaten. Zodoende.

Al vind ik wel dat zo heftig slaan niet oke is. Ze mag het vervelend vinden maar ze kan ook anders reageren.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:49

Nee hoor, de merrie die ik verzorg laat het ook niet toe dat je als mens aan haar uier zit.Vind ze niet fijn.
ze heeft een stuk of 9 veulens gehad en die mochten stuk voor stuk gewoon drinken en ze was een super goede moeder :j

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:52

sloeg ze toen je er met water tegen aan kwam? Dan kan ik me die reactie nl wel voorstellen.
Poetsen onder de buik rond de uier kan wel?
Als dat wel kan dan zou ik haar verder met rust laten.
Een veulen is heel anders dan, je kan van te voren moeilijk voorspellen hoe dat gaat

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 16:37

Gillbo schreef:
sloeg ze toen je er met water tegen aan kwam? Dan kan ik me die reactie nl wel voorstellen.
Poetsen onder de buik rond de uier kan wel?
Als dat wel kan dan zou ik haar verder met rust laten.
Een veulen is heel anders dan, je kan van te voren moeilijk voorspellen hoe dat gaat


Poetsen gaat ook niet. Maar haar extreme reactie van afgelopen weekend was met de waterstraal inderdaad. Overigens niet hard uiteraard.

Anoniem

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 16:43

Hihihi. Ik mocht er ook never nooit niet aankomen bij mijn grote, sterker nog; foto's maken van het hogere gedeelte van haar achterbenen was vroeger levensgevaarlijk.

Totdat ze zag dat mijn mini, van genot zowat op schoot klom bij me als ik de smerigheid bij haar uiers weghaalde...

Sindsdien mag ik dat ook bij mijn grote Madam doen...

Kenia04
Berichten: 25
Geregistreerd: 09-07-15

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 16:55

En als je haar aanraakt, via haar buik of haar kont, naar de uier toe? Wordt ze dan ook boos? Probeer het anders langzaam te doen. Eerst via haar buik, en als je dichterbij komt en ze wordt boos stop je. Probeer het dan opnieuw, laat zien dat je niets kwaads wil doen.

zipster

Berichten: 239
Geregistreerd: 08-04-08
Woonplaats: breda

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:25

Mijn dragende merrie vond het ook echt niet prettig als ik er aan wilde komen. Zij kon ook dreigen met slaan. Nu het veulentje er is, laat ze het van het veulen super toe. Vanaf t eerste moment ook al.

Ik had dezelfde angst als jij, maar dat was voor mijn merrie dus nergens voor nodig.

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:26

Ik zou haar als je der afspuit ook gewoon bij der uiers elke keer afspuiten wel op een veilige plek gaan staan (bijv. bij de schouder). Zodat ze der toch aan went, en bij het poetsen moet ze gewoon normaal doen. Dus elke dag goed poetsen en steeds een stukje verder onder der buik, en laat zien wie de baas is (stem verheffen, en/of misschien een klein tikje van hé ik sta hier ook nog)

En over een veulen dan zijn ze zo anders, merries zouden niet zomaar trappen naar hun kindje (eigenlijk doen ze dat volgens mij niet eens)

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:30

Mijn merrie was net zo´n miep met haar uier.
Toen haar veulen werd geboren liet ze hem ook niet drinken. Ze vond hem geweldig, maar draaide elke keer weg als hij de uier zocht. We hebben toen even ingegrepen met een praam, om haar toch stil te laten staan en het veulen te laten drinken. Vanaf het moment dat hij voor het eerst dronk vond ze het prima, daarna was het geen probleem meer.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:34

KoudbloedKim schreef:
Een veulen is heel iets anders dan een mensenhand, dus ik denk dat je je daar niet teveel zorgen over hoeft te maken. :)
Gewoon bij de uier wegblijven als het niet nodig is.

Je moet overal aan kunnen komen om te controleren of er niks mis is en ook uiers moeten schoongemaakt worden (net als edele delen van een ruin of hengst). Dat is iets wat je echt niet pas wil aanleren als daar iets mis is, kans is groot dat het dan pijnlijk is en dan is het pas echt lastig om veilig te behandelen.

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:40

Mijn merrie vind het ook net fijn als je eraan komt Ze slaat niet maar doet wel haar been ervoor zeg maar. Met afspuiten net zo, behalve als ze het met de zomer warm heeft dan is het opeens erg lekker. Gaat dan wijdbeens staan te genieten.
Nu is ze drachtig en vind het prima. Heeft bij de vorige eigenaar een veulen gehad en was een super moeder

agieejj

Berichten: 72
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Papendrecht

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:48

Mijn verzorgpony had dat ook. Wij hebben het langzaam aangeleerd. Steeds iets verder naar de uier toe en zodra ze iets ontspande of niks deed gelijk met rust laten en belonen. Bijvoorbeeld een klopje maar wij gaven ook een stuk wortel of gewoon wat mueslie

Het duurde zeker een paar maanden. Maar nu kunnen we hem ook helemaal afspoelen en schoon maken. Ze geniet er zelfs van.

Maak het een dagelijks terug kerend iets. Maar begin rustig dus onderaan de buik of in der flank. Zodra ze ontspant weer los. Zo kan je het uitbreiden. Zorg wel dat je in een veilige zone staat. Hihih

Waardoor ook voor jou het poetsen daar niet zo gevaarlijk wordt.

Heel veel succes!

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:06

ik zou zeggen de aanhouder wint, blijven doen op een zachte manier zodat ze weet dat het niet eng is en geen pijn doet.
Als je later een veulen wil, is het fijn om de melk te testen zodat je weet wanneer het veulen komt en hoor toch vaker dat als ze niets toelaten aan de uier, je toch altijd even de merrie moet helpen om het veulen te laten drinken, sommige zelfs met praam op.
Ik mag alles aan de uier van mijn merrie's net zoals de slurfjes van mijn hengsten, ze moeten dit toelaten om eens te kunnen reinigen ook, was hier ook niet altijd evident maar blijven proberen wel altijd opletten hoor ;)

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Merrie die je niet kan aanraken bij uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:16

Ik heb merries die het heerlijk vinden. Maar ook 1 die het heel vervelend vind. Nu, na 8 jaar, kan ik er aan komen, maar ze vind het niet leuk. Merrie is een super mama, heeft 14 veulens groot gebracht