harsen of kegelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

harsen of kegelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 11:46

Misschien een hele domme vraag, maar wat is nou exact het verschil met harsen en kegelen met betrekking tot naderende bevalling?

Mijn merrie is afgelopen maandag uitgerekend, en heeft nog geen veulen.
Wel zijn de uiers aardig gevuld, maar niet extreem.
Nou hingen er gisteren ochtend gelige druppels aan de uiers.
gisteren avond en vanochtend weer druppels. het is geel, soms een beetje doorzichtig en dat wat vers is is een beetje kleverig.

is dit een teken dat het binnen 24 uur geboren kan gaan worden?

(het is trouwens dr eerste veulen, ik slaap op stal, en ze heeft een birth alarm op)

Iris82

Re: harsen of kegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 12:01

Zo in 50 procent van drachten is het een indicatie. Bij de andere 50 kan het nog dagen of weken aanhouden.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 12:02

maar is harsen nou hetzelfde als kegelen?
Bij mijn merrie is het geel en plakkerig, maar ik zie ook witte druppels voorbij komen in andere topics

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:47

ja, is hetzelfde ;)
Ze noemen het harsen, omdat de geelachtige vloeistof plakkerig is zoals je zelf ookal aangeeft. als het opdroogt aan de tepel, vormt het kegels (vandaar de naam kegelen), maar er wordt hetzelfde mee bedoeld.
Het is een indicatie van de naderende geboorte, die kan binnen 24 uur volgen (in ongeveer de helft van de gevallen), maar sommige merries 'lekken' soms wel 2 weke van te voren al ;)

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 14:39

Oke ben benieuwd *\o/*

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:42

Pas als het gele plakkerige over gaat in echt witte melk moet je serieus op gaan letten. Hoe snel dat gaat is echt niet te zeggen, dat kan kwestie van uren, dagen of weken zijn. Mijn merrie doet eerst uier vullen, dan uier weer leeg, dan die plakkerige troep, dan weer droog, dan weer plakkerig en dan wit en dan komt het veulen. Maar dat wit en dat veulen is heel dicht op elkaar, of zelfs tegelijk :Y) Bij haar kan je beter naar de kling kijken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 14:44

Maar ook het krijgen van witte melk is niet heilig.
Ik heb een merrie gehad die pas een uur of 6 na de bevalling echt witte melk ging geven, voor die tijd alleen geel plakkerig spul (het was voedzaam genoeg, veulen is inmiddels een stevige 5 jarige, heb toen wel even overleg gehad met de dierenarts).

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 11:42

merrie al voor de 3e dag aan het harsen *\o/* -O-
hopen dat het snel komt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 21:19

Wij zeggen harsen tegen het doorzichtige en tegen het gele (evt gestold maar ook vloeibaar), en kegelen tegen witte druppels.

Mijn merrie heeft wekenlang geharst maar niet gekegeld.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:51

Donja schreef:
ja, is hetzelfde ;)
Ze noemen het harsen, omdat de geelachtige vloeistof plakkerig is zoals je zelf ookal aangeeft. als het opdroogt aan de tepel, vormt het kegels (vandaar de naam kegelen), maar er wordt hetzelfde mee bedoeld.
Het is een indicatie van de naderende geboorte, die kan binnen 24 uur volgen (in ongeveer de helft van de gevallen), maar sommige merries 'lekken' soms wel 2 weke van te voren al ;)

is niet hetzelfde, harsen is de plakkerige druppels die uit uier komen, kegelen is het veranderen van vorm van de tepels doordat deze vol lopen. Mijn merrie bijv. Harst wel maar kegelt niet.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:56

Die van mij is 8 dagen overtijd en nog geen hars te zien. Sterker nog het uier is s avonds na de weidegang leeg.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:59

Harsen kan wel een poosje duren! Was hier 2 weken voordat het uiteindelijk werd geboren. Ze heeft helemaal geen melk gelekt van tevoren.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:13

Tooske schreef:
Harsen kan wel een poosje duren! Was hier 2 weken voordat het uiteindelijk werd geboren. Ze heeft helemaal geen melk gelekt van tevoren.

hier ook zo, maar toen er wel melk viel was er die nacht een veulen!

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 19:31

Hier om vijf uur bij het van het land halen harsen om negens uur s'avonds veulen ernaast ;)