Natuurlijk dekken, merrie slaat af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

Natuurlijk dekken, merrie slaat af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:17

Halo,
ik heb even een vraagje. Dit jaar laat ik voor het eert mijn merrie dekken door middel van natuurlijk
dekken. ( merrie is een ervaren moeder)
vrijdag heb ik haar even een moment zien blinken en zaterdag avond is zij naar de hengst gegaan, zaterdag op de dag heb ik haar niet zien blinken maar had ik hier ook geen goed zicht op.

toen ik daar aankwam toonde ze niet gelijk interesse voor de hengst maar sloeg hem ook niet. maarja ze kwam letterlijk net uit de trailer dus dat had ik ook wel verwacht.ze is vervolgens op stal gezet. en de hengst in de stal ernaast

toen ik wegging daar kreeg ik naar een half uur een bericht dat ze niet naar de wei wou en hele tijd voor die hengst bleef staan. dus hopakee haar gelijk laten dekken. dit ging goed vertelde ze me en ze is op de wei gezet.
nu is het de bedoeling dat ze vandaag weer wordt gedekt en ga ik erbij kijken. maar stel dat ze vandaag afslaat , is ze dan ook gelijk drachtig? want de merrie is normaal wel langer hengstig als 3 dagen en zijn na bevruchting ook nog steeds hengstig toch?

de eigenaar van de hengst zei namelijk dat ze hoopt dat mijn merrie vandaag of morgen al zou afslaan. maar ik was dus even nieuwsgierig of dat al zo snel kan ?

nu moet ik wel erbij vermelden dat ik haar de hele week heb geschouwd met mijn eigen hengstje deze
kon woensdag aan haar snuffelen maar merrie deed niks en hengstje ook niet, donderdag precies het zelfde , vrijdag ook, ik heb haar zien 'blinken'terwijl zij gewoon rustig door de wei heen liep.
ik hoop namelijk niet dat ze afslaat want ik zou het graag willen zien :)

vanmiddag ga ik het ook bij eigenaar in kwestie even vragen. ik vind alles van voortplanting namelijk echt reuze interessant en hoop in de toekomst meer veulens te fokken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 08:36

Of ze drachtig is als ze afslaat weet je niet, haar hengstigheid is dan gewoon over, dat betekend niet dat ze automatisch drachtig is.
Een merrie heeft een periode van hengstigheid, haar "vruchtbare" periode. In de hengstigheid is ze niet per definitie de hele periode vruchtbaar. De eisprong is er namelijk maar 1 keer, en dat is het moment dat ze dragend kan worden. Sperma is 48 uur levend, 2 dagen, dat is daarom ook de reden dat er doorgaans om de dag gedekt wordt. Ergens zit er dan een eisprong in, en je hebt levend sperma, en dat zijn de voorwaardes om drachtig te worden.
Sommige merries tonen nog hengstigheid enkele dagen na de eisprong, maar die slaan meestal dan af. Zou kunnen dat jouw merrie dat ook heeft.

Zelf hebben we 1 fokmerrie gehad en die was ook een week lang hengstig, maar die liet zich echter in die week tijd maar 1 keer dekken, en sloeg de rest van de tijd af. Die liet zich alleen dekken als ze heel dicht op de eisprong zat. :)

Team_Sublime

Re: Natuurlijk dekken, merrie slaat af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 08:43

dankjewel voor je uitleg, dan zijn gelijk al mijn vragen beantwoord. helemaal super:)