spelletjes voor drachtige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

spelletjes voor drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 20:33

Hai.. ik heb een merrie die is nu bijna 7 mnd (aankomende dinsdag) drachtig. Nu wilde/kon ze algauw niet meer bereden worden omdat ze te moe is. Kon alleen stappen en beetje draven ad hand en ook kan ik nog op haar zitten zz maar alleen stappen.. Longeren gaat ook niet.. Kan dus vrij weinig maar nu is mijn vraag: weet iemand leuke spelletjes wat je met een drachtige merrie kan doen? Dan heeft ze wat meer afwisseling. Liefst wat ik met mijn paard 1 op 1 makkelijk kan uitvoeren. Sta op een prive stal heb dus niet veel materialen.. Heb pionnen, een zeiltje en paar balken.. Maar ik zoek t liefst spelletjes waarbij ik GEEN balken hoef te gebruiken... Je mag spelletjes opnoemen met andere materialen die makkelijk te maken zijn of die je goedkoop kunt kopen..Het liefst ook geen vrijheidsdressuur want ben bang dat ze omklapt met die buik van der.
Alvast bedankt xx

elenaMM77

Re: spelletjes voor drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 20:36

ik vind dat ze al redelijk snel buiten bedrijf is geraakt dan, was haar conditie vooraf niet goed of iets dergelijks? en wat zegt de dierenarts ervan dat ze nu al (en al een poosje) zo moe is?

De vraag is natuurlijk, als ze eigenlijk alleen nog maar een beetje kan wandelen, wil je haar dan belasten met allerlei 'spelletjes'.. wellicht is ze dan blijer lekker op de wei met een extra kroel of borstelbeurt om te 'frutten'?

ik zou het gewoon houden op lekkere wandelingen ernaast, extra poetsbeurt.. en verder niet te veel vermoeien als ze nu al een zware dracht heeft.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:01

Mijn merrie is nu 18, bijna 19. Dit is de eerste keer dat ze drachtig is, ze is het dus helemaal niet gewend.
Hiervoor heb ik haar wel gereden. In mei met haar begonnen en tot eind sept goed gereden. Vanaf oktober 4 dagen in de week gaan rijden en gewoon gereden zoals ik ervoor reed. In december werd ze al snel moe met rijden en ben toen 2x in de week gaan rijden alleen galop ging niet meer. Eind januari kon ik helemaal niet meer rijden. Waarschijnlijk komt het dus doordat ze het niet gewend is.
Ik moet elke dag minimaal een halfuur intensief wandelen het liefst een uur. Langer dan een uur hoeft niet en dat word ook teveel voor haar.

Eind februari werd ze ineens erg dun en bleek ze bloedarmoede te hebben en ijzertekort. Dit kwam waarschijnlijk door te weinig voer dat ze alles aan het veulen gaf wat ze binnen kreeg.. Nu krijgt ze bijna het dubbele met lucerne erbij. Het gaat nu stukken beter met haar. (Op de afgelopen dagen na dan, zie mijn topic 'wat is dit' bij medisch.. dit is nu opgelost)

Maar gezien ze wel nog steeds bloedarmoede en ijzertekort heeft moet ik ervoor zorgen dat ze conditie blijft houden.Maar om alleen te wandelen en zz stappen is voor mijn merrie niet leuk. Daarom wil ik graag kijken of ik leuke spelletjes met haar kan doen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:08

weet je zeker dat het voor je merrie niet leuk is? ;)
of is het voor jou niet leuk :D

ik denk dat je wel spelletjes kunt aanbieden.. maar dat ze er weinig mee zal doen als ze weinig energie heeft..

misschien weet je dierenarts een goede extra oefening of spelletje dat je paard ten goede komt en haar interesse wekt?

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:22

Ik denk voor allebei.. ze wil steeds minder vaak lopen en kijkt minder blij dan in t begin. Heb het idee dat ze zich verveelt..

Goeie tip van je, zal het maandag als de da komt vragen voor de spelletjes :)

Eventuele ideetjes zijn natuurlijk nog steeds welkom :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 21:24

Ik zou veel met haar wandelen. Het is namelijk wel belangrijk voor haar om in conditie te komen/blijven voor de bevalling.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 21:34

Probeer ik ook zeker te doen.. wandel 5 dagen, zz stappen 2 dagen.. maar wil 1 dag in de week spelletjes gaan doen bijv. en verder gewoon goed blijven wandelen wat ze nodig heeft. :)