Full time baan en drachtige thuis gestalde merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Full time baan en drachtige thuis gestalde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 07:55

Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen en misschien hebben jullie nog handige adviezen voor mij.

Mijn drachtige merrie is 15 juni uitgerekend. Ze staat gestald bij mijn vader thuis en daar is eigenlijk altijd wel iemand aanwezig. Helaas hebben ze nooit iets met paarden gedaan, dus echt handig zijn ze er niet mee.
Nu heb ik een full time baan en hoop ik natuurlijk dat het veulen s nachts geboren gaat worden, zodat er geen probleem is en ik aanwezig kan zijn. Maar de kans is er ook dat het veulen overdag geboren wordt.

Nu zijn er vast meer bokkers die een vergelijkbare situatie hebben. Hoe doen jullie dit? Laten jullie de natuur zijn gang gaan? Zorgen jullie dat jullie vrij zijn rond de uitgerekende datum?
Ik ben van plan mijn merrie een birth alarm om te doen en probeer het op mijn werk zo te regelen dat ik weg kan als ze echt aan het veulenen is. Mijn vader en zijn vriendin kunnen dit natuurlijk wel in de gaten houden en ervoor zorgen dat ik niet voor niets naar huis rij en kunnen eventueel het vlies van het neusje halen. Voor de rest kan ik niet veel van ze verwachten.

Hoe hebben jullie dit gedaan? En vanaf wanneer laten jullie de merrie ook overdag op stal staan? Alleen als er al duidelijke tekenen zijn dat de bevalling eraan komt of voor de zekerheid al een aantal weken van te voren?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:02

Ik had we ook een birth alarm aan, één met simcard aan het halster, dus die belde als merrie plat lag. Om niet voor vals alarm te komen is iemand in de buurt die overdag thuis is wel handig. Je kan er tegenwoordig ook vrij makkelijk een camera op zetten die je via een app met de telefoon af kunt lezen.

Ik vind het belangrijk dat paarden buiten komen, dus mijn merries kwamen nooit overdag op stal. Mijn laatste veulen werd in de wei geboren in het zonnetje en dat ging perfect. Voordeel is dat ze niet in de omheining hangen zoals vaak het geval is bij op stal geboren veulens die voor het eerst buiten komen.
Laatst bijgewerkt door Lante op 23-03-15 08:05, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:02

Dit is de reden dat er steeds meer kraamklinieken komen. Een soort pensionstalling, maar dan alleen voor hoogdrachtige merries. En de pensionhouders hebben veel ervaring op dit vlak en begeleiden de bevallingen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:26

moeder natuur weet wat ze doet als de hulpmiddelen het aangeven is het zover, vaak doen de merries het zelf! Als het mis is weet je het, dan laat de merrie je het ook weten! ;)

Ik had een merrie die drachtig bleekte zijn na aankoop vader en datum vermoedelijk... Nou het was fout gegokt en ik in de stand van stel dat het misgaat, nou de dame heeft alles zelf gedaan!
Maar zo kort als ik ze kende bleef ze heel zelf verzekerd en verkoos ze echt om alleen te zijn zo tussen 10.30 / 11.00 is het veulen geboren . Daarna kwam ze het laten zien! echt waar dus maak je niet te druk, die stress vind een paard ook niet fijn om mee te bevallen.

Maar natuurlijk is het handig dat je wel weet wat de goede of slechte signalen kunnen zijn!
en het nummer van de dierenarts op te hangen want stel dat dan wil je wel op tijd hulp! -O-

petraaken

Re: Full time baan en drachtige thuis gestalde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:37

Ik neem altijd 3 weken verlof op zo rond de datum van geboorte. Telefoon DA altijd bij de hand maar tot nu toe is het altijd goed gegaan. S'nachts staat de merrie onder camera bewaking. Overdag gewoon op de wei.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:37

Ik heb 5 jaar terug ook in deze situatie gezeten. Werkte allebei 40 minuten van huis, merrie stond aan huis met birth alarm.

Wel een schoonvader koeienboer op 5 min afstand. Geen paardenman wel veel ervaring met geboortes.

Heb je geen kennis met paardenkennis in de buurt?

Het mooie is, we doen op zaterdag merrie buiten met andere paarden, rijden even naar de boerenbond, komen terug na half uurtje en er ligt een veulen naast.

Wilawander

Re: Full time baan en drachtige thuis gestalde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:48

Persoonlijk vind ik dat er altijd iemand moet zijn rond die tijd met verstand hiervan en anders niet fokken. Er kan van alles misgaan. Hier hebben we ons werk er op aangepast of nam ik vrij zodat er altijd iemand was.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 13:36

Ik ben het helemaal met je eens hoor Wilawander. Vandaar dat ik naar jullie ervaringen vraag. Ik zat namelijk ook al te twijfelen om haar naar een stalling te brengen waar ze kan veulenen, maar het liefst heb ik haar thuis natuurlijk. Plus dat het grootste deel van de veulens s nachts geboren worden en er dan dus helemaal geen probleem is. Mijn vriend kan dan vrij vragen op zijn werk en de rest regelen.
Daarnaast heb ik eventueel andere paardenmensen die mij kunnen helpen, maar ik ben heel benieuwd hoe anderen dat doen. Want het allerliefst doe ik natuurlijk geen beroep op anderen.

Bedankt iedereen voor de reacties.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:59

Wilawander schreef:
Persoonlijk vind ik dat er altijd iemand moet zijn rond die tijd met verstand hiervan en anders niet fokken. Er kan van alles misgaan. Hier hebben we ons werk er op aangepast of nam ik vrij zodat er altijd iemand was.

Eens.

Hoe ik het doe,ik werk maar 5 minuutjes van stal en kan altijd weg als het zover is. Ik heb ook een halsteralarm en voordien belde ik altijd eventjes mijn schoonouders als het alarm afging,om te weten of het menens was. Ze stond ook gewoon overdag in de wei (wel meestal apart of met 1 vriendje) en 's nachts dan op stal.
Nu gaan we een camera hebben en stel dat mijn schoonouders niet thuis zijn als ik uit werken ben,hou ik de merrie toch uitzonderlijk op stal en kan ik hier op mijn werk op de camera kijken of het menens is of niet als het alarm afgaat. Zo hoop ik het toch nooit meer te missen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:30

Ik zet ze onder de camera en houdt het zo vanaf het werk via internet in de gaten. Tenminste, dat is wel de bedoeling, het is al eerder een ramp geweest om het werkend te krijgen.
Ik roep ook al maanden tegen mijn baas dat ik weg ben als het komt, zonder pardon, dan is hij voorbereid. Vandaag nog gezegd.
Inmiddels heeft mijn merrie meerdere veulens gehad en heb ik al iets meer een tijdsindicatie. Ik heb wel een aantal dagen vrij gepakt, want meeste kans bevalt ze in mijn 51-urige werkweek (heb ik eens in de 4 weken) en ik weet nu al dat ik dan toch echt niet lekker zit.
Over 's nachts bevallen, mijn merrie is van de 7 keer 2 keer 's nachts bevallen. 1 keer 's morgens tussen 9:30 en 10:30, een keer rond 15:30, een keer rond 12:00, 1 keer rond 20:00 en 1 keer rond 21:00.