veulen overleden merrie blijft rouwen en waken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mutzzzzz

veulen overleden merrie blijft rouwen en waken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:45

Onze merrie is zondagochtend bevallen van een hengstveulen. Met pijn in ons hart is hij van zondag op maandag nacht overleden. We hebben het dode veulen in haar box gelegd. Deze ligt er dus al anderhalve dag. Ze blijft hem echter aflikken en duwen om op de staan. Dr hooi sleept ze naar hem toe. Het is echt een top moeder en rouwt echt. Doet zoveel zeer haar zo te zien naast je eigen verdriet om het veulen. Hebben nu een uitloop naar de wei gemaakt maar ze blijft bij haar kind. Iemand een idee wat we kunnen doen of proberen? Kan het veulen moeilijk nog een dag laten liggen.

Kimmiee_D

Re: veulen overleden merrie blijft rouwen en waken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:47

Veulencentrale bellen. Er worden wel veulens aangeboden die hun moeder zijn verloren. Dat ze dan een pleegveulentje krijgt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:47

Heb geen veulen proberen te regelen die moederloos is, via de veulen centrale bv.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:49

Niet een optie om de veulencentrale te bellen? Of een oproep op Facebook voor een moederloos veulen? Dat ze iets anders heeft om voor te zorgen. Weet niet of dat nog kan na 1.5 dag (met melk) maar is het proberen wellicht waard?

Het veulen zou ik nu toch wel weghalen. :j

Mutzzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 11:53

Ze is direct aangemeld bij de veulencentrale en mijn fb bericht is al volop gedeeld. Helaas is er geen veulen voor haar gevonden.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:54

Kaitlyn schreef:
Niet een optie om de veulencentrale te bellen? Of een oproep op Facebook voor een moederloos veulen? Dat ze iets anders heeft om voor te zorgen. Weet niet of dat nog kan na 1.5 dag (met melk) maar is het proberen wellicht waard?

Er is hier geen sprake van een moederloos veulen, maar een veulenloos moeder.
De veulencentrale bellen is een goeie :j

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:55

EDIT: Sorry, ik heb nog even gekeken, maar het veulen wat ik noemde heeft inmiddels een pleegmoeder gevonden.
Laatst bijgewerkt door Junia op 17-02-15 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Apart, mijn merrie wist het na 2 uur wel en liet haar daarna met rust. Ik zou wachten totdat de merrie het accepteert. Maar schrik niet als ze wat down blijft, mijn merrie is ook een tijdje wat down en lusteloos geweest. Heel apart om mee te maken.

Kaitlyn

_sharonnn schreef:
Kaitlyn schreef:

Er is hier geen sprake van een moederloos veulen, maar een veulenloos moeder.
De veulencentrale bellen is een goeie :j

Goed lezen nu: ;)
Ik zei;
Citaat:
Of een oproep of Facebook voor een moederloos veulen.

Zodat dat moederloze veulen, bij de veulenloze moeder geplaatst kan worden.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:58

Ach wat sneu zeg. Wat je het beste kan doen weet ik niet.
Ik heb aantal jaar geleden een veulen gehad wat verongelukt is. Heeft ook een dag bij haar moeder gelegen, maar moeders besteedde er na anderhalve dag weinig aandacht meer aan.

Sterkte...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:07

Heb ooit een merrie gehad die pas na 2,5 dag er bij weg wilde. Voor die tijd wel meerdere keren geprobeerd maar dat was niet te doen zonder dat de merrie zou verongelukken.
Het was niet fris maar op een gegeven moment geven ze wel aan dat ze er klaar mee zijn. Daarna de merrie in een groep gezet en 's avonds bij het op stal gaan ook in een andere stal zodat er ook niets meer van geur te vinden was.

Gelukkig is het vroeg in het jaar en is het koud :=

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:08

Och wat triest..wat je zou kunnen doen, is een goede bach bloesemtherapeut zoeken in jouw omgeving en haar ondersteunen met deze druppels.
Sterkte

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:13

Ah arme merrie... Hopelijk is ze er gauw overheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:20

Het is hartverscheurend om mee te maken
Ik heb het nu 2 keer gezien en vond het echt vreselijk

Geef de merrie genoeg stro in de box dan kan ze het eventueel begraven als ze wil
Ik heb het veulen 2 jaar geleden na een dag in een kruiwagen voor de box gezet, kon de merrie er nog wel bij. Eerste dag wilde ze niet naar buiten, de dag erna ging ik met kruiwagen en merrie naar de wei met andere paarden, ze keek 1 keer om en dat was het. Dit was haar 6e veulen, dat scheelt wel.
Mijn Shetlander kreeg 10 jaar geleden haar eerste veulen doodgeboren en dat liep op een maagzweer uit. Een merrie weet dan denk ik nog niet hoe het wel hoort. Heb het veulen in de wei laten liggen, ze probeerde het nog 2 dagen overeind te krijgen. We hebben het toen in de hoek gelegd van de wei en daar begraven. Ging ze het weer opgraven! Half jaar na dato kwam ze weer in die wei, ging ze weer in die hoek aan het graven! Ik ben helemaal niet van die zweverige behandelingen maar zij heeft toen inderdaad Bach bloesem voor onverwerkt verdriet gehad

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:26

heel triest.
De verhalen van anderen zijn ook triest maar wat gebeurt er dan met de melk die de moeder aanmaakt?

Een veulen vinden is tevens ook niet altijd gemakkelijk want de merrie moet het ook nog accepteren.

Mutzzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:31

Ze probeert hem inderdaad nog omhoog te krijgen en likt hem telkens af.
Met de uitloop die we nu hebben gemaakt wordt ze ook gek en blijft om hem draaien. Zal de bachbloesem eens bekijken wellicht helpt het. Ga het veulen denk maar gewoon laten liggen. Wel niet zo fris en fijn voor ons maar als het haar helpt gaan we daar dan wel voor.
Heb de hoop om een veulen erbij een beetje op gegeven. Gaat nu niet meer zijn vrees ik. Al geeft ze nog wel flink melk. Is ook nog vroeg in het seizoen.
Tips blijven welkom!

Eduard007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:33

Jeetje wat ontzettend verdrietig voor jullie beiden.
Ik weet niet hoe jullie daarin zitten maar zou inderdaad ook middels Bach bloesem en evt. Andere alternatieve wegen de merrie proberen te ondersteunen. Staat ze normaal op grasland en /of is dit bij jullie in bezit? Mogelijk dat als je het veulen met haar erbij richting het gras rijdt dat zij op een gegeven moment gaat eten. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:38

Mijn merrie accepteerde ook geen ander veulen, hebben we geprobeerd. Ze was dat jaar wel overdreven oma van haar kleindochter
Daar moet het echt het paard voor zijn, en je moet de nageboorte liefst nog hebben (invriezen)

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:52

Sterkte voor jou en je merrie :+:
Hopelijk gaat het snel weer beter met haar en krijgt ze een adoptie veulentje waardoor ze toch een beetje kan "moederen"

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:53

1 van mijn merries heeft afgelopen jaar een dood veulen gehad. Het veulen heeft 2 dagen bij haar gelegen, waarbij zij telkens bij het veulen bleef. Na 2 dagen werd het minder en heb ik het veulen weg kunnen halen. Ze heeft het zelf onder het hooi/stro begraven voordat ik het weghaalde.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 20:34

Wat ontzettend triest...
Hou er wel rekening mee dat als je merrie er straks klaar voor is dat je het veulen weg kan halen, ze nog een hele tijd van streek kan zijn.

Mijn 3,5 jarige ruin is op 4 december overleden en mijn merrie (zijn moeder) is hier zeker 6, 7 weken door van slag geweest. Het werd wel langzaam aan wat minder, maar pas sinds een weekje ofzo heb ik het idee dat ik niets meer aan haar merk.

Je hoort wel eens dat als een paard ziet dat een ander paard dood is, ze het accepteren en weer doorgaan, maar ze hebben er echt verdriet van. Heel sneu..

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:17

Ik zag van de week een oproepje op fb over een veulen. Weet alleen niet of dat recent is of al oud. Is wel al van 11 feb dat ik het gedeeld heb zien staan.

Zie net na even verder zoeken dat dat veulen al een "mama" heeft gevonden.
Hopelijk komt je merrie er snel wee bovenop.

Mutzzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 16:01

De uitloop naar buiten lijkt te helpen. Ze kijkt er veelal minder naar. Heb de stal ertegenover klaar gemaakt voor haar zodat ze daarin kon. In deze box ook eten gegeven. Dit is ook goed gegaan. Ze kon nu kiezen ofwel buiten ofwel haar nieuwe box ofwel bij haar kind. Na verloop van tijd heb ik de box met haar kind dichtgedaan. Ze kon nog wel met dr koppie binnen kijken maar deed dit niet heel vaak meer. Straks zal ik het veulen daar weg halen als ze zo rustig blijft. Ze maakt in ieder geval ook weer contact met haar nieuwe maar bekende buurvrouw. Ik hoop zo dat dit gaat werken voor haar. Knuffel haar extra veel dat vindt ze wel fijn. Hoop zo dat het goed blijft gaan met haar. Veulen begint er nu echt wel minder goed uit te zien wat voor ons ook niet fijn is. Ze heeft hem wat te actief geprobeerd overeind te krijgen en dat begin je nu wel te zien aan hem. Echt verschrikkelijk dit.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:23

hier halen we het (dode) veulen met een uurtje gewoon weg, de merrie lijkt het dan het snelst vergeten... Gewoon weer met de rest van de kudde naar buiten doen en het normale ritme aanhouden

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:28

Ik zag op facebook een moederloos veulen die een pleegmoeder nodig heeft. Misschien een optie?