Drachtig? Of kans te klein?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sanne_xxxx

Drachtig? Of kans te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:46

Hoi bokkers,

Allereerst, bedankt dat jullie dit lezen en me wellicht jullie mening willen geven. Ik heb een haflinger merrie van twee en half. Ik april stonden ze op het land en is er een tinker ruin van toen twee jaar oud, uitgebroken en bij Bo in het land gegaan. Hij heeft haar toen meerdere keren gedekt. Ik was hier niet bij en was hier uiteraard ook absoluut niet blij van geworden, want hij was toen twee weken geleden gecastreerd, dus hij zou nog in de periode zitten waarbij hij merries zou kunnen bevruchten. Hiervoor was Bo best vaak en duidelijk zichtbaar hengstig, daarna helemaal niet meer. Ik heb de dierenarts gebeld, en zij zeiden dat de kans echt heel erg klein was.

Nu heeft Bo een behoorlijke buik, wat door twee dingen kan komen. Het kan komen doordat ze nu net de hele zomer dag en nacht op het land heeft gestaan en gewoon een flinke grasbuik heeft, of dat ze toch drachtig is. Ik hoop natuurlijk op een grasbuik, want ik vind haar nog veel te jong voor een veulen en bovendien zit ik er zelf ook niet heel erg op te wachten. Nu is de makkelijkste oplossing om het te controleren natuurlijk om haar te laten scannen. Echter moet ik dit dan zelf betalen, en vind ik het nog best duur. Misschien maak ik me gewoon te veel zorgen, en is het gewoon te veel vetjes, maar ik zou graag willen weten wat jullie er van denken. Als jullie er ook allemaal aan twijfelen, laat ik haar gewoon scannen voor de zekerheid.

Vandaag twee foto's gemaakt, niet heel duidelijk en iphone kwaliteit, maar even voor het idee:

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie?

Memere

Re: Drachtig? Of kans te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:49

Als je een paard hebt dan moet je de bijkomende kosten erbij nemen en laten opvoelen/scannen is helemaal niet zo duur hoor.
Ik betaal de 4 paarden hier ook allemaal zelf en was 65 euro kwijt bij het scannen inc rijkosten !

Liever dat geld betalen dan allemaal buitenstaanders laten gissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:50

Ik vind het niet een typische grasbuik.
Als dit je eigen paard is, zou ik haar zeker even laten onderzoeken door de dierenarts.
Eerlijk gezegd had ik dat gelijk al laten doen, toen het nog weggehaald kon worden.

_Lorette_

Euh, het negeren heeft niet echt veel zin. als er een veulen in zit, dan kan je die niet tegenhouden door niet te scannen en ik garandeer je dat het nog veel meer kost dan die ene scan.... Bovendien moet je je merrie extra in de gaten houden als ze echt drachtig is. Stel dat wel drachtig is en ze plotseling bevalt. Als er wat mis gaat, dan heb een dood veulen en een dode merrie. Dus z.s.m. scannen voor de zekerheid! En eventueel kijken of je de 'schade' kan verhalen op de eigenaar van de pas gecastreerde ruin of de staleigenaar, als er spraka is van nalatigheid....
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 07-11-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

sanne_xxxx schreef:
Nu is de makkelijkste oplossing om het te controleren natuurlijk om haar te laten scannen. Echter moet ik dit dan zelf betalen, en vind ik het nog best duur. Misschien maak ik me gewoon te veel zorgen, en is het gewoon te veel vetjes, maar ik zou graag willen weten wat jullie er van denken. Als jullie er ook allemaal aan twijfelen, laat ik haar gewoon scannen voor de zekerheid.

Je hebt zelf al je antwoord gegeven.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:51

Ze heeft een bol buikje maar dat heeft de mijne ook dus dat zegt niets.
Hoe vervelend het ook klinkt, van een foto kan niet geoordeeld worden.
De dierenarts kan er meer mee, opvoelen is niet zo duur.
Zou de eigenaar van de "ruin" laten betalen.
Vind het vervelend voor jou als eigenaar als je er straks mee zit.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:51

Scan is niet zo duur op de kliniek betaalde ik €20,-

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:54

Scannen he... Kost echt niet veel, heb nooit meer dan 30 betaald zelf (verschillende DAs trouwens).
Beter dat dan afwachten op een eventueel veulen bij een jonge merrie die (eigenlijk) extra verzorging nodig heeft. Een hengst hoeft maar een keer te springen en het kan raak zijn, spreek helaas uit ervaring.
Wanneer is dit dan gebeurd? Want als je nu al een buik denkt te zien heb ik het idee dat dit dus al een tijdje geleden gebeurd is?

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 18:57

Bedankt voor de snelle reacties al! Ik ga haar dan toch maar laten scannen inderdaad dan, en hopen dat ik met de staleigenaar of eigenaar van de ruin wat kan regelen. Het is niet zo dat ik straks het niet kan betalen mocht er een veulen komen, maar hoorde verhalen van scannen boven de honderd euro, en ik was bang dat ik me gewoon te druk maakte. Maar dan ga ik haar gewoon laten scannen, bedankt!

chimello, dit was in april gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:59

Mijn scan kostte trouwens inclusief voorrijkostens 59 euro. :j
Dus valt heel erg mee.

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:59

Wij hebben 2 jaar geleden een drachtige merrie (was ons niet verteld...) van 2,5 op een markt gekocht. We hebben haar nooit hengstig gezien, logisch achteraf... Pas toen ze 9 maanden drachtig was viel het ons op dat ze wel erg dik werd, ondanks dat ze flink in training was. Als ik jou was zou ik de merrie laten scannen en niet afwachten, dan weet je waar je aan toe bent nl. en dat is wel zo prettig! Succes!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:01

Nee joh, dat kost niet zo veel :) Succes in ieder geval!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:03

Ja, scannen lijkt me best. Ben benieuwd!

Als ik vergelijk met mijn (niet drachtige) merries, denk ik niet dat deze 7 maand drachtig is, maar is niet bij alle paarden even duidelijk, en aangezien je haar niet meer hengstig gezien hebt, kan het natuurlijk wel. Heb indertijd van mijn pony ook af en toe de vraag gekregen of ie drachtig was, en dat was... een ruin.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:07

Zoveel zie je ook nog niet hoor mijn merrie is bijna 6 mnd en zie je ook nog nauwelijks wat aan.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:20

Mijn merrie zag je ook pas de laatste twee maanden dat ze drachtig was. Ik zou haar gewoon even laten scannen. Hopelijk is ze leeg

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:45

Ik zou haar ook gewoon even laten opvoelen of scannen.
Ik deed dat ook bij twijfel en was meestal rond de 50 euro kwijt voor de visite, materiaal en verdoving.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:51

Materiaal en verdoving bij scannen? Bijzonder...

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:56

Ik was in Friesland 11 euro kwijt en in Noord Holland 28 euro. Beide keren exclusief voorrijkosten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:57

Tja, scannen is weten.

Mijn merrie is nu dikker en ziet er drachtiger uit dan toen ze drachtig was paar jaar terug, dus het zegt weinig hoe die van jou er nu op de foto uit ziet.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:58

Moeilijk te zeggen vanaf een foto.
Ik zou voor de zekerheid even laten scannen.
Overigens had ik het verstandiger gevonden als je direct na het uitbreken van de 'ruin' je merrie had laten controleren en het weg had laten halen.
Gezien de leeftijd van je merrie was dat een betere keuze geweest
Maar nu is het wel verstandig te weten of ze wel of niet drachtig is

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:47

hoogendroog schreef:
Materiaal en verdoving bij scannen? Bijzonder...

mijn merrie is nogal "speciaal', ik denk dat de meeste merries het wel zonder verdoving kunnen :')

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:52

ben erg nieuwschierig of ze nou zwanger is

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:09

Anders van te voren even bellen met je DA over de kosten? Dan weet je in ieder geval wat je te wachten staat :).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:15

Als dat mijn paard geweest was had ik haar 18 dagen na het dekken al laten scannen. Dan had je het nog weg kunnen laten knijpen mocht ze drachtig geweest zijn.

Maar goed. Denk dat de kans maar heel klein is. 7 maanden,..dan zie je nog niet veel. Twijfel je dan zou ik laten scannen.
De merrie moet namelijk zo meteen wel aan de merriebrok.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 21:55

Wederom bedankt voor de reacties! Ik had het zelf ook liever snel na het dekken gedaan, maar de dierenarts zei me toen dat de kans zo klein was.. De dierenarts komt donderdag op stal om het paard van mijn zus in te enten, ik ga maandag even bellen om te vragen of ze dan gelijk even willen scannen. Als ze er dan toch zijn en tijd hebben :)