drachtige merrie en strand?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biancalaylo

drachtige merrie en strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:00

Hoi!

ik heb een vraag, mijn merrie is nu bina 110 dagen drachtig. en wil graag weer een x naar het strand.
maar ze is buiten vaak 1 bonk stress in de trailer is er niks aan de hand.
maar ze vind het strand onwijs leuk. dan kan ze al der energie kwijt.
zouden jullie naar het strand gaan met een drachtige merrie?

gr Bianca

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:01

Als jij je paard op het strand niet onder controle kunt houden, zou ik niet gaan. Als ze door de stress wel het veulen verliest ga je daar echt niet blij mee zijn.

biancalaylo

Re: drachtige merrie en strand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 19:10

sorry maar hoe je het nu zegt over niet onder controle houden?
het is een engels volbloed dus al genoeg energie voor 10. op het strand mag ze gewoon gaan. elke buitenrit is ze stress want ze vind het TE leuk.
dus ligt niet aan mij;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:20

Het ligt wel aan jou, want je roept dat je paard op het strand gewoon mag gaan. Daar zou ik het al niet mee eens zijn. Ik wil ook weleens zonder dat ze volledig eerst uit hun bol zijn gegaan aan een lang teugeltje langs de vloedlijn STAPPEN. Omdat ik zeg dat ik dat op dat moment wil. En als jij dat niet bij je paard voor elkaar kunt krijgen, dan ligt dat niet aan het paard maar aan JOUW opvoeding.

Een paard dat te voorwaarts is op een buitenrit, is gerust rustig te krijgen. Als je weet wat je moet doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:50

Mijn merrie was nog nooit op het strand geweest en heb ik op 260 dagen dracht mee genomen voor een weekendje, een rit met een groep van 60 paarden. Weliswaar een Tinker, maar die zal ongetwijfeld ook wel wat :wow: momentjes gehad hebben, en veulen is er gezond af gekomen. Je weet nooit wat er gebeurd, ik denk altijd, paarden zijn niet van porselein, het blijven vluchtdieren dus tot zekere mate is stress gewoon onderdeel van hun leven. Zou enkel voorzichtig zijn met langdurig stress, rondje strand zou niet veel kwaad moeten doen voor de dracht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:54

Mijn paardentandarts gaat geen drachtige merrie behandelen als het niet echt moet. Sommige drachtige merries kunnen van een tandartsbehandeling behoorlijk in de stress raken en het veulen verliezen. Om te voorkomen dat de gebitsbehandeling de schuld krijgt van het eventueel verliezen van het veulen, doet hij het daarom niet.

Maar hey, jouw paard, jouw veulen, jouw feestje. Als je merrie het veulen kwijtraakt omdat jij zo nodig die strandrit moest maken, dan zul je voor de rest van je leven met de vraag blijven zitten: wat als ik het nu niet had gedaan? Als jij met die vraag kunt leven als het mis mocht gaan, dan maak vooral die buitenrit. Denk je dat je dat niet kunt, dan wacht even tot het veulen is geboren, en na hopelijk een half jaar is gespeend....

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:53

Wat is dat nou voor vergelijking, strandrit of tandartsbehandeling. Tandarts doet pijn, pijn is geheel andere stress. Dit paard gaat mee naar het strand waar het erg blij van wordt, TS is al vaker op het strand geweest en weet dat haar paard rustig is op de trailer, en op het strand wat energieker, that's it.

Mijn tandarts doet liever ook geen drachtige merries (nu moet mijne elk half jaar, drachtig of niet, gelukkig vindt ze het niet zo vervelend), maar dat heeft er vooral mee te maken dat je het dier verdoofd en dan pijn gaat doen, de verdoving op zich is niet schadelijk, maar het paard snapt niet wat verdoving is, voelt daarna wel alles maar anders, en dat kan voor erg veel angst zorgen.

Even relativeren hoor. Hoeveel drachtig paarden worden er wel niet verkocht, of nieuw paard in de kudde, verhuizing, Tinkers worden zelfs met bossen drachtig "gevangen" en geïmporteerd, daarna via een handelaar in EU verkocht, wedstrijden, shows, afspenen vorige veulen, moet ik nog door gaan? Allemaal dingen met stress. Ik heb zelden tot nooit gehoord dat in dit stadium van de dracht door zoiets nog verworpen wordt. Mijne heeft 2 weken terug (106 dagen dracht) ernstige koliek gehad (nog geen 50% kans), is nu weer goed op de been, maar ongetwijfeld dat ze ook veel stress heeft gehad daarvan. Veulen zit er nog steeds in.

Mijn mening, als door iets als een strandrit het mis gaat heb je of geen goede fokmerrie of een zwakke vrucht. Dat een dracht mis gaat vanwege wat stress is naar mijn idee alleen in het begin, zadelmak maken rond 17 dagen dracht bijvoorbeeld is ongeveer het domste wat je kan doen (praktijkvoorbeeldje van afgelopen seizoen in mijn omgeving) :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:00

Wat is de reden dat je denkt dat een paardentandarts standaard verdoofd? Voor een beetje vijlen hoef je een paard niet plat te spuiten hoor.

Enfin, keuze is aan de ts, ik wil haar veel wijsheid wensen bij haar beslissing. En die beslissing moet ze zelf maken, en niet omdat iemand op Bokt zegt dat het wel of niet kan. Blijkbaar is ze toch niet zo zeker van haar zaak.

Mijn leus is echter: bij twijfel, niet doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:48

ED -> KS

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 11:57

De verliezen echt niet zomaar een veulen hoor dan is er echt al wel wat mis mee. Als de merrie het fijn vind gewoon gaan en als echt gestrest is ja dan zou ik het een drachtige merrie niet aan doen maar dan meer voor de merrie zelf.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:04

Jij kent je merrie het beste.
Als jij zegt dat ze 'stress' heeft omdat ze het zo leuk vindt is het denk ik 'stress' die je met een drachtige merrie ook wel kan doen.

Maar heeft ze stress omdat ze op het strand hard wil maar niet mag dan heb je stress die ik niet met een drachtige merrie zou willen.

De eerste 'stress' noem ik dan ook geen stress vandaar ook de aanhalingstekens.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 12:15

Hai,
Ik zou het niet doen, als je erover twijfelt. Tis toch een risico. Als ze in de wei los wil gaan, kiest ze daar zelf voor, maar met trailer, en strand enzo, ik zou gewoon nu op safe spelen. Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hoe lang is ze drachtig? Ik deed het met mijn drachtige verzorgpaard altijd wel vrij rustig aan. Veulen kost veel energie, zwangere vrouwen gaan ook vaak niet hardlopen. Zoiets zou ik denken :)

Een bonk stress klinkt niet zo goed, misschien kun je andere dingen doen om haar energie kwijt te raken. Of is het puur op buitenrit dat ze die energie aanmaakt, dat is wel een groot verschil, want dan heeft het te maken met adrenaline. Dat lijkt dan vanuit haarzelf te komen, maar kan ook een angstreactie zijn.
Een paard wat 'denkend' is en niet vanuit angst/adrenaline reageert kan nl. zowel stappen als galoperen en dan dezelfde energie laten zien.
Dit heeft misschien meer uitleg nodig, maar voor nu even ter info ;)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 14:25

bedankt voor alle reactie's!
de reden dat ik het niet weet is omdat ik niet het veulen kwijt wil, maar als er word gezegt dat dat hoogstwaarschijnlijk niet gebeurd zou ik het wel een x doen.

en cassidy; ken jij mijn paard?
of mij? sterker nog in de bak is het een schat van de dier! soms wat schrikkerig maar thats it. me nichtje van 6 stapt erop.
maar buiten is ze gewoon onwijs energiek, of ik er nou op of naast loopt maakt niet uit, of iemand anders erop of naast loopt maakt niet uit. zij is en blijft zo druk buiten.
of het nou bos duin of strand is, maakt voor haar niks uit.
en ja op strand kon ik eerst ook normaal alles doen, tot ze indd een x lekker der ei kwijt mocht..
en toen vond ze dat helemaal geweldig! dus laat ik der lekker daar der ei kwijt.
stappen kan ze buiten sowieso niet, (ja de eerste kilometer heenweg) en over asfalt gaat het wat beter. daarna is het 1 dribbel. dus sorry graag niet oordelen als je der niet kent.
dat jou paard nou braaf en lief is, dat zijn ze niet allemaal ;)

maar weer verder;
ik weet nog niet precies wat ik wel of niet ga doen, ze staat nu net 1 dag op een andere stal wat uitermate goed gaat! dus laat der eerst even wennen!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:27

Toch kan ook jouw paard leren rustig te stappen buiten. 100%.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:30

Als je haar kan verhuizen in de dracht zou ik zeker geen zorgen maken over een ritje strand.

Je paard rustig leren blijven buiten is heus mogelijk :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:32

jeetje ts, wat een botte reactie...
Jij vraagt om hulp/suggesties en mensen reageren daarop...

ik zou geen risico lopen in ieder geval

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:34

Sorry ts.. je reactie naar cassidy vind ik wel wat ongepast. Jij vraagt het toch zelf? Over jou keuze, paard en dracht. Ik lees gewoon een reactie

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:38

Je twijfelt, anders zou geen topic openen. Dan neem je toch het zekere voor het onzekere? Ga lekker een strandrit maken als je veulen is afgespeend :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:43

Bedankt aan iedereen die me denkt te moeten verdedigen, maar dat is niet nodig. Ik weet wat ik zeg, en ik weet waar jouw paard naartoe kan werken, als de ruiter/trainer er tijd en moeite in stopt en weet wat hij aan het doen is.

@ts:

Ook een zeer energiek paard kan leren normaal te lopen zonder voortdurend te dribbelen (wordt jij daar ls ruiter nou niet dood- en doodmoe van?) en naar de ruiter te luisteren dat ze pas voluit mag als jij daar toestemming voor geeft.

De grootste fout die jij gemaakt hebt is haar na de ene keer dat ze zonder toestemming voluit ging, iedere keer weer haar zin te geven. Dat maakt jouw paard geen minder braaf paard dan die van mij. Maar wel een paard dat net dat stukje opvoeding mist. Maar als jij de fout niet bij jezelf wilt zoeken maar naar je paard wijst, dan vraag ik me af in wat voor punten meer je in de omgang en het gedrag van een paard, je de fout niet bij jezelf zoekt maar naar het paard wijst. Wees eens eerlijk, aan wie ligt het nu?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 14:47

Cassidy. Je slaat de spijker op zn kop. Ik moet zeggen dat ik me ten zeerste afvraag hoe het veulen opgevoed gaat worden straks. Heb je les TS? Misschien is het dan mogelijk de instructrice een keer mee te laten gaan op de fiets?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 18:48

Ik zou zeggen, met een drachtige merrie geen onnodige risico's te nemen. Zoals trailer etc, dat doe ik alleen in noodgevallen hoor met een drachtig paard. Kiezen voor dracht is ook alles eromheen daarin mee laten beslissen.
En dat betekent ook dat je minder met je paard kunt doen in mijn ogen. Het drachtig zijn is dan de hoofdtaak van je paard op zo'n moment. Het zal vast wel kunnen hoor en ze zal het ook overleven, maar ikzelf zou het niet doen.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 20:04

sorry als die zo aanvallend aan kwam, dat was de bedoeling ook niet. en uiteraard kan elk paard het leren, maar heb der niet vanaf veulen af aan. heb der gekocht als 14jarige. dus opvoeding heb ik niet gedaan, daarbij heb je het denk ik verkeerd gelezen, ik heb der de eerste x zelf laten gaan, heb ze niet zelf gedaan. als ik op het strand ben bepaal ik ook of we stappen, draven of galopperen. maar als ze het er niet mee eens is, trekt ze je keihard naar beneden dus word je uit het zadel getrokken. heb meerdere malen hulp gevraagd en tips gekregen. maar steeds weer zonder succes. dus heb me erbij neergelegd.
en ja les heb ik al vaak gehad dus dat is het niet :)
en het veulen gaat goed opgevoed worden, ik ken de grenzen heb me vaker verdiept in natural horsemanschip, parelli etc.
massages heb ze gehad dus het zit niet in de spieren, tandarts is geweest, zadelmaker etcetc.
het is der karakter.
maar weer ontopic:
ze vind buiten gewoon zo ontzettend leuk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:11

Freya6 schreef:
Ik zou zeggen, met een drachtige merrie geen onnodige risico's te nemen. Zoals trailer etc, dat doe ik alleen in noodgevallen hoor met een drachtig paard. Kiezen voor dracht is ook alles eromheen daarin mee laten beslissen.
En dat betekent ook dat je minder met je paard kunt doen in mijn ogen. Het drachtig zijn is dan de hoofdtaak van je paard op zo'n moment. Het zal vast wel kunnen hoor en ze zal het ook overleven, maar ikzelf zou het niet doen.

Ja laten we alle drachtige merries in een gouden kooitje zetten.

TS jij kent je merrie.
Stress moet je vermijden.
Het rijden wat ze nu doet kan je wel veranderen maar daar gaat tijd overheen met een ouder paard.
Of nu de tijd is om dat soort dingen te veranderen vraag ik mij af.

Als ze iets heel leuk vind wil dat nog niet zeggen dat het stress geeft.
Zo kort als ze drachtig is hoef je wat betreft het werk nog geen rekening te houden.
Kijk naar wat de merrie aangeeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:43

ponyparadijs schreef:

Laten we de risico's bij drachtige merries beperken en geen problemen opzoeken. Dus niet verhuizen naar een stal waar Rhino heerst (helemaal kort voor de bevalling niet verhuizen), geen tandartsbehandelingen laten doen tijdens de dracht als dit niet nodig is, en idd geen onnodige stress opzoeken, paard niet overvragen. Genoeg tijd geven om bij te komen na de bevalling en niet van twee walletjes proberen te eten door met een merrie die een veulen aan de voet heeft ook nog wedstrijden te willen rijden (of buitenritten te willen maken) omdat WIJ dat willen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:46

Cassidy schreef:
ponyparadijs schreef:

Laten we de risico's bij drachtige merries beperken en geen problemen opzoeken. Dus niet verhuizen naar een stal waar Rhino heerst (helemaal kort voor de bevalling niet verhuizen), geen tandartsbehandelingen laten doen tijdens de dracht als dit niet nodig is, en idd geen onnodige stress opzoeken, paard niet overvragen. Genoeg tijd geven om bij te komen na de bevalling en niet van twee walletjes proberen te eten door met een merrie die een veulen aan de voet heeft ook nog wedstrijden te willen rijden (of buitenritten te willen maken) omdat WIJ dat willen.

Hahaha je zegt het tegen de goeie.
Wij hebben al eens zo'n discussie gehad.
Ik ben er zo 1 die van 2 walletjes eet hahaha.

Wat betreft dat verhuizen met Rhino en vlak voor de bevalling, tandarts behandeling en stress geef ik je helemaal gelijk.