dragende merrie's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalj

dragende merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 16:55

Hallo bokkers,

Ik heb al een aantal jaar een hele lieve bruine shetland merrie. Voor 2 jaar geleden heb ik haar door een zilverappel hengst laten dekken. de hele dracht vertoonde ze nog steeds hengstigheid dus gingen we er van uit dat ze niet dragend was.
We hebben natuurlijk met de 18 dagen wel een echo laten maken, maar we dachten dat ze het vrucht afgestoten had.
in die winter heeft ze zandkoliek gehad waardoor ze erg afgevallen was. onze hoop op een mooi gezond veulen was toen al helemaal verdwenen. we hebben ons er uiteindelijk bij neer kunnen leggen in de hoop dat we haar dat jaar weer konden laten dekken.

maar toen begon ze in april toch wel ineens heel erg dik te worden. in het begin dachten we dat het van het gras kwam, maar zo erg? dat kon toch niet. stiekem toch weer een beetje hoop gekregen op een veulen. en ja hoor, 17 april stond ze daar dan. Onze Gertje-Luna (vernoemd naar mijn opa die gert heette, we noemde haar gewoon Luna) ze was kern gezond en had een geweldig mooie kleur.

Afbeelding

hier is Luna een paar weekjes oud.

Ik heb mijn pony dit jaar (31 mei 2014) weer laten dekken door de hengst, Serbino van het durfsland.
Serbino is een vosbonte hengst van 77cm.

Afbeelding

wat raden jullie mij aan als het om voeding en dat soort dingen gaat?
iemand nog leuke tips?

bedankt voor het lezen en een reactie zou leuk zijn :D

friesiszwart

Re: dragende merrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:04

voeden zoals je voorheen deed en in de laatste 3 maanden van de dracht wat merrie veulenbrok. Wordt de merrie schraal wat meer ruwvoer. Zeker niet schraal laten worden maar te vet is ook niet goed. Gewoon op het oog kijken wat haar voedingsbehoefte is. leuke pony :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:42

ED -> KS